آشنایی با خانه تاریخی زهتاب، خانه ای برجای مانده از دوره ی قاجار در اصفهان

یکی از خانه های تاریخی برجای مانده از دوره ی قاجار در اصفهان، خانه ی تاریخی زهتاب است که در محله ی قدیمی شهشهان قرار دارد. متأسفانه این بنای تاریخی در سال ۱۳۹۴ به طور کامل تخریب گردید.

تاریخچه خانه ی تاریخی زهتاب

یکی از تجار معروف اصفهانی به نام حاج محمد مهدی زهتاب در دوره ی حکومت قاجار پس از کسب موفقیت در بازار پوست اقدام به ساخت دو خانه ی تاریخی زهتاب کرد.

حاج محمد زهتاب این خانه های تاریخی را با به کارگیری معماری قجری در محله ی  شهش هانی اصفهان و خمینی شهر بنا کرد و نام زهتاب را برای آن ها برگزید.

محله ی شهشهان اصفهان بافتی تاریخی دارد که در منطقه ی دردشت واقع است. این محله از قرن چهارم و پنجم هجری تا کنون آباد شده است و محله ای قدیمی در اصفهان به شمار می آید.

نام این محله در گذشته، حسینیان نام داشته است که بعد ها در دوره ی تیموری به موجب فرمان شاهرخ تیموری برای قتل علاءالدین محمد ملقب به شهشهان، از عنوان حسینیان به شهشهان تغییر نام یافته است.

در دهه های اخیر مالکیت خانه های تاریخی زهتاب خمینی شهر در دست نوادگان حاج قربانعلی زهتاب، پسر حاج مهدی زهتاب است. اما متأسفانه به موجب عدم امکانات کافی و مهیا نبودن شرایط زندگی امروزی، مکان مناسبی برای زندگی به شمار نمی آید.

طبق برخی بیانات، نوادگان حاج مهدی زهتاب قصد دارند خانه را تخریب کنند و منزل مسکونی جدیدی را در آن مکان پی ریزی کنند.

خانه ی تاریخی زهتاب در ۱۳ خرداد ۱۳۸۶ به شماره ی ۱۹۲۴۴ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در سال ۱۳۹۴ خانه ی تاریخی زهتاب اصفهان توسط عده ای ناشناس تخریب شد.

معماری خانه ی تاریخی زهتاب

خانه ی قدیمی زهتاب اصفهان دارای دو درگاه ورودی در ضلع شرقی بود که به وسیله ی دالانی به حیاط متصل می شد. حیاط خانه نیز دارای یک حیاط مرکزی بود و ضلع شرقی توسط نقوش هندسی به همراه  نوار کاشی های فیروزه  ای و لاجوردی طراحی شده بود.

در قسمت شمالی خانه دو فضای جانبی و تالار هفت دری قرار داشته است. در ورودی شمال شرقی، راهرویی وجود داشته که راه ارتباطی تالار محسوب می شده است اما بعد ها به ورودی خانه مبدل گشته است.

از شگفتی های معماری تاجر اصفهانی در خصوص خانه ی تاریخی زهتاب این است که تمام این معماری های زیبا، در محیطی به مساحت ۳۰۰ متر طراحی شده است.

خانه ی تاریخی زهتاب شاهین شهر نیز با مساحتی بالغ بر ۸۰۰ متر مربع طراحی شده است. طراحی معماری فضای بیرون خانه با فصول مختلف سال از جهت تعادل درجه ی حرارت سازگاری دارد. در داخل خانه ایوانی با ستون های گچبری و سقف چوبی قرار دارد که شامل اتاق های اندرونی و بیرونی می شود.

یکی از مشخصه های برجسته و متمایز خانه های زهتاب وجود فضای ارزشمند شاه نشین و حیاط مرکزی است. در واقع نوع الگوی منحصر به فرد به کار رفته در ساخت این خانه ها موجب شد تا به خانه ای تاریخی شهرت پیدا کنند.

مکان های گردشگری و دیدنی در نزدیکی خانه تاریخی زهتاب

• مسجد جامع خوزان در خمینی شهر

• خانه ی جواهری

• حمام قاضی

• مسجد جمعه ی اصفهان

• سبزه میدان یا میدان امام علی

• مسجد حکیم اصفهان

• عصار خانه ی شاهی

• مناره های دارالضیافه ی اصفهان

• حمام علی قلی آقا

• خانه ی قدسی

• حمام شیخ بهایی

• خانه ی قزوینی ها

دو مورد از مکان های تاریخی در نزدیکی خانه ی تاریخی زهتاب
خانه ی تاریخی مشیر الملک

خانه ی تاریخی مشیر الملک اصفهانی توسط خاندان مشیر از مستوفیان دوره ی صفوی بنا شده است. در داخل این خانه تالار های متعددی تعبیه شده است که آثار خوش نویسی و خوش آوایی نظیر نامه های شاهان ایران، سنگ قبر با نوشته هایی به خط کوفی و قلم کاری های سلجوقی نگهداری می شود.

در خانه ی تاریخی مشیر الملک نوعی گنجینه ی میراث اسلامی قرار دارد که نخستین و بزرگ ترین گنجینه ی اسلامی ایران محسوب می شود.

خانه ی تاریخی شهشهانی

خانه ی قدیمی شهشهانی در جوار خانه ی زهتاب قرار دارد که از دوره ی قاجار بر جای مانده است. بر اساس یافته های به دست آمده توسط سازمان میراث فرهنگی ایران، این خانه ی قدیمی به وسیله ی میرزا حسین آقا نقلی ساخته شده است که دارای دو درب ورودی در ضلع غربی و شرقی می باشد.

در داخل حیاط دو باغچه ی کوچک به همراه یک حوض آب تعبیه شده است و در داخل خانه اتاق های متعددی به وسیله ی طلا و آیینه جلوه نمایی می کنند.

خانه ی شهشهانی در ۷ مهر ۱۳۸۱ به شماره ی ۶۵۲۵ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

دسترسی به خانه ی تاریخی زهتاب

استان اصفهان– شهرستان خمینی شهر- خیابان مدرس- ابتدای خیابان شریعتی شمالی- خانه ی تاریخی زهتاب

سوگواری سنتی گهواره‌ حضرت علی‌اصغر (ع) در کهگیلویه و بویراحمد

استان سراسر شیعه کهگیلویه وبویراحمد با بافتی عشایری نیز برای ورود به ماه حزن‌انگیز محرم نیز با شور خاصی و در قالب آیین‌ها و عزاداری‌های منحصر به فرد به استقبال این ایام می‌روند که نوای جانسوز «شروه خوانی» زنان و مادران ایل در مناطق مختلف روستایی و عشایری زیباترین، با ارج‌ترین و شورانگیزترین شیوه عزاداری مردم این دیار محسوب می‌شود.

در ماه محرم برنامه شیرخوارگان حسینی به یاد حضرت علی‌اصغر (ع) فرزند شیرخوار امام حسین (ع)، احلی من العسل به یاد حضرت قاسم بن الحسن (ع) و سوگواری روزهای تاسوعا و عاشورا به‌طور ویژه در بقاع متبرکه به‌صورت سنتی کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود.

زنان و مردان این خطه که ترکیبی از اقوام لر و ترک هستند با سردادن نوحه‌های محلی و آیین‌های مختلف از دیرباز تاکنون یکی از باشکوه‌ترین سوگواری‌های حسینی را برپا می‌کنند.

اما یکی از پرشورترین برنامه‌هایی که به‌صورت سنتی در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود آیین گهواره‌ حضرت علی‌اصغر (ع) است.

آیین تعزیه‌خوانی سنتی نیز یکی از آئین‌های فاخر ماه محرم در کهگیلویه و بویراحمد است که به‌طورمعمول از سال ۱۲۸۷ در میان اقوام، ایلات و مناطق عشایرنشین این خطه اجرا می‌شود.

زنان عشایر کهگیلویه و بویراحمد در ماه محرم گهواره‌ حضرت علی‌اصغر (ع) (به زبان محلی تهته) درست می‌کنند و به آن زنگوله و چشم‌زخم، آویزان می‌کنند و روی آن را پارچه سبز می‌کشند و به‌صورت دایره‌ای دور این گهواره می‌نشینند و برای کم‌سن‌و‌سال‌ترین شهید دشت کربلا علی‌اصغر (ع) نوحه (شروه) خوانده و عزاداری می‌کنند.

پس از سوگواری نیز بانوان با وصل کردن سنجاق یا گره زدن پارچه بر گهواره طلب حاجت می‌کردند این گهواره‌ها به‌صورت هیئت یا تکی در روز عاشورا بر سر بانوان تا گلزار شهدا حمل می‌شود که جلوه‌ای زیبا به عزاداری‌های محرم در مناطق مختلف استان می‌دهد.

آیین گهواره‌ای حضرت علی‌اصغر (ع) ابتدای محرم بیشتر در بخش زیلایی شهرستان بویراحمد آغاز می‌شود زنان با تشکیل حلقه‌های جداگانه به‌طوری‌که یک نفر به‌عنوان نوحه‌خوان (شروه خوان) در وسط قرارگرفته و بقیه خانم‌ها درحالی‌که چارقدها یا چادرهای سیاه‌رنگ را به پشت و سینه خود می‌کوبند به شیوه‌ای خاص بالباس‌های محلی نوحه‌هایی به لهجه لری عزاداری می‌کنند.

بخشی از اشعاری که زنان عشایر در بخش زیلایی استان کهگیلویه و بویراحمد در این مراسم و در سوگ و عزای سرور و سالار شهیدان می‌خواندند:

«زر شهنه ایشخنم وای وای/یوسف گل پیرهنم وای وای» زیر درخت شهن را شخم می‌زنم، وای وای/ یوسف گل پیرهنم، وای وای

«یه کارد خونی دییمه/ چایر وریش کشییمه» یک چاقوی خونی دیده‌ام/ چادر رویش کشیده‌ام

«اَی ماهِ مَحرَم اومَ شایی رفت و غم اومَ اَو مِن حرم کَم اومَ» با آمدن ماه محرم، شادی رفت و غم جایگزین آن شد، حرم با کمبود آب مواجه شد.

«آخ بَ دشتِ کربلا سَرشَ بِری اَو وَش نَدا» در دشت کربلا، سرش را بریدند و به او آب ندادند.

* گزارش از علی اکبر پاک

مرتبط:

آیین سینه‌زنی در سنّتی لارستان فارس

جای خالی آئین ۴۰۰ ساله شکرگذاری تالاب پیرسلمان در فهرست آثار ناملموس

مدیر اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اسدآباد گفت: پیگیری برای ثبت جشن شکرگزاری تالاب پیرسلمان به عنوان آئین ۴۰۰ ساله مغفول مانده در فهرست آثار ناملموس کشور بستگی به شرایط کرونا خواهد داشت.

کامران اکبری شایگان با اشاره به آئین جشن شکرگذاری تالاب پیرسلمان در پایان شهریور ماه هر سال  همراه با اتمام برداشت گندم از مزارع، اظهار کرد: از دوسال پیش اداره میراث فرهنگی شهرستان قصد بر پیگیری ثبت آئین جشن شکرگزاری تالاب پیرسلمان در فهرست آثار ناملموس کشور را دارد و برای این امر باید با برگزاری جشن و دعوت از کارشناسان مربوطه تصویر و گزارش‌های مراسم توسط این کارشناسان تهیه و برای ثبت و تأیید به تهران ارسال شود که در همین رابطه برگزاری جشن امسال تالاب بستگی به شرایط کرونا داشته و در صورت عدم برگزاری جشن امکان پیگیری امسال ثبت این آئین در فهرست آثار ناملموس کشور مانند سال گذشته وجود ندارد و ممکن نیست.

وی افزود: از سالیان پیش هر ساله در آخرین جمعه شهریورماه و آخرین جمعه فصل تابستان اهالی روستای لک‌لک در مجاور و نزدیکی تالاب پیرسلمان به اتفاق دیگر روستاها با پایان برداشت محصول گندم و محصولات کشاورزی خود براساس آئین دیرینه مراسم جشن شکرگزاری تالاب را با حضور در این محل برگزار می‌کنند که برگزاری امسال این آیین بدون شک بسته به شرایط کرونا خواهد بود.

اکبری شایگان در ادامه با اشاره به اولویت‌های اداره میراث فرهنگی شهرستان در بحث انجام پروژه‌های عمرانی حوزه میراث فرهنگی، تصریح کرد: در سال‌جاری ادامه مرمت فضای داخلی آب انبار و حمام نیلوفر، لایروبی و اصلاح ترک‌خوردگی و جلوگیری از اثر تاریخی پل شکسته، محوطه‌سازی و راه دسترسی اثر تاریخی کتیبه آقاجانبلاغی مدنظر خواهد بود.

وی توسعه زیرساخت‌های گردشگری ملحمدره، حبشی را از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار میراث فرهنگی شهرستان در سال‌جاری برشمرد و یادآور شد: تالاب پیرسلمان جزء آثار ملی و طبیعی کشور به ثبت رسیده و در جوار آستان مقدس امامزاده پیرسلمان یکی از بقاع متبرکه واقع شده است و به عنوان یکی از مکان‌های گردشگری شهرستان در صورت تأمین زمین احداث کمپ گردشگری در این تالاب نیز در اولویت برنامه‌های امسال قرار خواهد داشت.

اکبری شایگان همچنین ادامه داد: توسعه و ترویج آموزش صنایع دستی و کلاس‌های صنایع دستی از، جمله نقاشی روی سفال ،چرم‌دوزی ،تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی از دیگر برنامه‌های امسال میراث فرهنگی شهرستان در نظر گرفته شده است.

تاکنون غذای “آش خیار” اسدآباد در آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده و اداره میراث فرهنگی شهرستان قصد بر آن دارد علاوه بر پیگیری به ثبت رساندن  پخت نان سنتی و کلره محلی چشمه قنداب، آیین سنتی شکرگزاری برداشت محصول در کنار تالاب پیرسلمان را نیز به عنوان یکی از مراسم و آیین‌های با قدمت ۴۰۰ساله به ثبت آثار ناملموس کشور برساند که پیگیری این امر متأسفانه به دلیل شرایط کرونا در دوسال گذشته هنوز محقق نشده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تالاب هورالعظیم کجا قرار دارد ؟

تالاب زریبار _نگین گردشگری کردستان

مراکز تفریحی و توریستی همدان تعطیل است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان، گفت: تمامی مراکز تفریحی و توریستی همدان تعطیل است.

علی خاکسار  بیان کرد: با توجه به شرایط قرمز کرونایی در کشور و استان و بر اساس مصوبه ستاد استانی و کشوری کرونا، همه مراکز تفریحی و توریستی، تاریخی و موزه‌ها در روزهای پیش‌رو تعطیل هستند.

وی با بیان اینکه مراکز اقامتی در فعالیت و خدمات‌دهی محدودیتی ندارند، اظهار کرد: این تأسیسات برای افرادی که مجبور به اقامت در هتل هستند، فعال است اما خانه‌مسافرها مجاز به فعالیت نیستند.

خاکسار با اشاره به اینکه از اسفند سال ۹۸ هیچ‌گونه مجوزی برای فعالیت خانه‌مسافرها صادر نشده است، تصریح کرد: بنابراین فعالیت تمامی خانه مسافرها غیرمجاز است.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا و عدم جذب مسافر هیچ مجوزی در رابطه با خانه مسافرها صادر و تمدید نشده است، افزود: در صورت مشاهده فعالیت خانه مسافرها با همکاری نیروی انتظامی با آنها برخورد می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در پایان بیان کرد: همانند گذشته و بر اساس صلاح‌دید ستاد کرونا نصب چادر و اقامت در پارک‌ها نیز ممنوع است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

گنبد علویان همدان

برج قربان همدان

یونسکو در همدان _دروازه جهانی به سوی رونق گردشگری

قصه عودلاجان ۴۰۰ ساله تهران منتشر شد

«قصه عودلاجان» به عنوان نگین انگشتری شهر تهران با بررسی هویت، معماری و جاذبه‌های گردشگری قلب پایتخت منتشر شد.

به نقل از روابط عمومی ستاد گردشگری شهرداری تهران، در این شماره از روایت تهران، تاریخ باغ نگارستان، دومین موزه نقاشی پشت شیشه دنیا، موزه هنرهای ملی، خانه‌موزه هسته مرکزی تهران، خانه‌موزه‌های چمران، رجایی، مدرس، آیت‌الله کاشانی، آیت‌الله طالقانی و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در بخش موزه‌ها و خانه‌موزه‌ها معرفی شده است.

در بخش گذرهای گردشگری نیز به معرفی گذر میرزا محمود، بازارچه نواب، میدان بهارستان و دروازه غار به عنوان خاستگاه هنرهای آیینی پرداخته شده است.

نشریه «روایت تهران» همچنین در این شماره به معرفی معماری مساجدی همچون سپهسالار، سراج‌الملک، معمارباشی، حکیم‌باشی، حاج قنبر علی‌خان و خانقاه صفی علیشاه، بقعه محله پامنار، خانه شیخ رجبعلی خیاط و کنیسه صدساله پرداخته و تاریخچه‌ای از تیمچه اکبریان، کاروانسرای خانات، بستنی اکبر مشتی، محله عودلاجان و تاریخ ۴۰۰ ساله آن روایت شده است.

قصه‌های عمارت مسعودیه، خانه امام جمعه، عمارت دبیرالملک، خانه فخرالدوله، عمارت مهرانگیز کامبیز، خانه معتمدالسلطنه، عمارت وثوق، خانه اردیبهشت، خانه تاریخی موتمن الاطبا، خانه پروین، حمام نواب و گرمابه کشور خانوم را نیز در این شماره از روایت تهران می‌خوانید.

 

پیش‌تر نشریه روایت تهران که به همت ستاد گردشگری شهرداری تهران تهیه می‌شود، با هدف معرفی هویت و گذرهای تاریخی پایتخت درباره ری، شمیران، سنگلج و مناطق ۱۱ و ۲۲، محله کن و همچنین موضوعاتی چون رمضان (گردشگری مذهبی)، طبیعت، چیتگر و شهرداری منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

قصه عودلاجان از طریق سایت visit.Tehran.ir در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

منبع: ایسنا

آغاز وبینارهای سمپوزیوم ملی گردشگری از هفته آینده

مرحله دوم وبینارهای سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران از هفته آینده آغاز به کار می‌کند.

این سلسله وبینارهای پیش‌سمپوزیوم با عنوان‌هایی چون «سیر تاریخی هتل‌ها و مراکز اقامتی»، «سیر تاریخ خوراک، غذا، نوشیدنی و رستوران»، «نقش آموزش‌های مهارتی در توسعه گردشگری»، «سیر تاریخی گردشگری فرهنگی، زیارتی، ورزشی و طبیعتگردی» و «سیر تاریخی نوآوری در گردشگری» در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده توسط متخصصان، فعالان و استادان گردشگری برگزار خواهد شد.

در این وبینارها که شکلی کارگاهی دارد و به صورت مجازی برگزار می‌شود، روایتی متفاوت از خوراک، نوشیدنی و سیر تاریخی رستوران در ایران، اهمیت آموزش، مهارت‌افزایی و نوآوری‌ها در گردشگری و یکصدسال تنوع گردشگری و اقامتگاه در ایران مرور می‌شود.

blank blank

 

 

سمپوزیوم یکصدسال گردشگری ایران ۲۷ و ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ در محورهای حمل و نقل، مهمان‌نوازی، پذیرایی، غذا و نوشیدنی، جاذبه‌ها و مقاصد گردشگری، خدمات مسافرتی و دیگر محورهای کاربردی در گردشگری برگزار می‌شود.

محمدحسین ایمانی‌خوشخو، دبیر این سمپوزیوم تاکید کرده که نگاه اصلی این رویداد صرفا نظری و علمی نیست و موضوعات آن جنبه‌های کاربردی و عملیاتی دارد.

او یکی دیگر از دستاوردهای این سمپوزیوم را مکتوب کردن تجربه‌ها و تاریخ شفاهی گردشگری دانسته و آن را چراغ راهی برای دولت جدید دانسته است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

برگزاری سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران

بیش از ۸۰ درصد میراث یونسکو در کجاست؟

سال گذشته، نشست سالانه کمیته یونسکو به دلیل همه‌گیری جهانی به تعویق افتاد و جلسه برای موضوعات سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در ماه گذشته به‌صورت آنلاین برگزار شد. این مرکز نزدیک به ۴۰ مکان جغرافیایی و تاریخی را برای یافتن مکان‌هایی با «ارزش برجسته جهانی» در نظر گرفت. از این تعداد، ۳۴ مکان به فهرست اضافه شد که بیش از ۸۰ درصد آنها در اروپا و آسیا واقع شده‌اند.

به گزارش سی ان بی سی، از شهرهای دارای چشمه‌های معدنی اروپا تا صحرایی با قدیمی‌ترین مومیایی‌های جهان، ۳۴ مکان جدید اضافه شده به فهرست میراث جهانی یونسکو هستند.

اروپا

تقریبا نیمی از میراث جهانی جدید یونسکو در اروپا قرار دارند. هرچند که شهر باث (Bath) از سال ۱۹۸۷ در فهرست میراث جهانی قرار داشت اما تلاش برای به دست آوردن مجموعه فراملی از شهرهای بزرگ دارای چشمه آبگرم در اروپا از سال ۲۰۱۲ آغاز شده است.

در سال ۲۰۲۱، ۱۱ شهر در هفت کشور اروپایی به رسمیت شناخته شده‌اند، این شهرها شامل ویشی در فرانسه، بادن بادن در آلمان و اسپا در بلژیک است.

طبق گزارش یونسکو، فرهنگ آبگرم اروپایی از اوایل قرن ۱۸ ظهور کرده‌ است و به موجب آن آب معدنی طبیعی برای مصارف کاربردی، درمانی و تفریحی استخراج می‌شود.

یکی دیگر از ۱۶ مکان اروپایی که در این فهرست قرار گرفته‌است، ماتیلدنهوه درمشتات (Mathildenhohe Darmstadt) آلمان است. این مجموعه در سال ۱۸۹۷ ساخته شد و دارای ۲۳ عنصر است؛ مانند برج عروسی، کلیسای ارتدکس روسیه، باغ‌های مختلف و ۱۳ خانه هنر که برای هنرمندان و نمایشگاه‌ها ساخته شده‌است.

مناظر صخره‌ای شمال غربی ولز، سی و سومین مکان بریتانیا در فهرست میراث جهانی است. این منطقه زمانی محل پررونقی برای استخراج سنگ معدن بود که هویت کشاورزی منطقه را به هویت صنعتی تغییر داد. این مکان همچنین محل استقرار شهرک‌های تاریخی، باغ‌ها، بنادر و سیستم راه‌آهن است.

blank

 

آسیا

بیش از یک‌سوم مکان‌های تازه ثبت شده در فهرست یونسکو، در آسیا هستند.

امسال دو مکان در هند در فهرست میراث جهانی قرار گرفت که یکی از آنها معبد کاکاتیا رودرشوارا بود. این مجموعه معبد که در ایالت جنوبی تلانگانا واقع شده‌است، در طول ۴۰ سال و در اوایل قرن ۱۳ ساخته شده‌است. این معبد دارای دیوارها و ستون‌های تراشیده پیچیده‌ای است و به دلیل آجرهایی که گفته می‌شود بسیار سبک هستند و می‌توانند بر روی آب شناور شوند، معروف است.

به قرن بیستم برویم تا از مهندسی مدرن‌تری بهره ببریم؛ راه‌آهن سراسری ایران. این ریل قطار دریای خزر را در شمال ایران به خلیج فارس در جنوب غربی متصل می‌کند. این راه‌آهن زیبا از چهار منطقه مختلف جغرافیایی، رشته کوه‌ها، ارتفاعات، جنگل‌ها و دشت‌ها، عبور می‌کند و در سال ۱۹۳۸ ساخته شد. به گفته یونسکو، مسیر این راه‌آهن ۱۳۳۴ کیلومتری نیاز به ساخت ۳۶۰ پل و ۲۲۴ تونل داشت. راه‌آهن نقش مهمی در توسعه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ایران داشت و به نمادی از توسعه و مدرنیسم در کشور تبدیل شد.

blank

 

آمریکای جنوبی

مومیایی‌های چینچورو، جایی بین صحرای آتاکاما با اقیانوس آرام در شیلی کنونی، قدیمی‌ترین بقایای بشر با بیش از ۷۰۰۰ سال قدمت هستند که به‌طور هدفمند در جهان حفظ شده‌اند. فرایند مومیایی‌کردن ابتدا توسط ماهیگیران و شکارچیان انجام شده‌ است.

تاکنون، باستان‌شناسان بیش از ۳۰۰ مومیایی پیدا کرده‌اند که تکریمی برای آیین دفن چینچرویی است. برخلاف سنت مصری که مومیایی‌کردن برای فراعنه و ثروتمندان اختصاص داشت، چینچورو بقایای افراد را در طیف‌های مختلف اجتماعی حفظ کرده‌است. اجساد مردان، زنان و حتی کودکان در بانداژهایی که سیاه یا قرمز رنگ شده‌بودند، حفظ می‌شد.

از دیگر مکان‌های این فهرست، کلیسای آتلانتا به همراه برج ناقوس و مکان غسل تعمید زیرزمینی آن، مجموعه ۴۵ کیلومتری از مونته ویدئو پایتخت اروگوئه است. این کلیسا که در سال ۱۹۶۰ به سبک پیشین مسیحی ایتالیایی ساخته شده، نمادی از دستاوردهای معماری آمریکای لاتین است. دیوارها و سقف‌های موجی شکل از آجر برجسته ساخته شده‌اند و سقف دارای شیشه‌های رنگی است. برجسته‌ترین قسمت مجموعه برج ناقوس است. راه‌پله مارپیچی ساخته شده از آجر قرمز با نور طبیعی ترکیب شده که یک توهم هندسی را ایجاد می‌کند.

یونسکو

 

آفریقا

مساجد سبک سودانی ساحل عاج یکی از دو مکان آفریقایی در فهرست امسال است.

سبک معماری متمایز این مساجد به فرهنگ اسلامی منتقل شده است. استفاده از مصالح سنتی آفریقایی به همراه ویژگی‌های اسلامی مانند گنبدها نشان‌دهنده تلفیقی از دو فرهنگ است که به دلیل تبادلات فرهنگی با این قاره در قرن ۱۷ روی داده‌است.

پارک ملی ایویندو، دومین مکان گابن در فهرست میراث جهانی است. این پارک یکی از پنج مکان طبیعی است که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به فهرست یونسکو اضافه شده‌است. جنگل بارانی که در خط استوا واقع شده جایی برای تنداب‌ها، رودخانه‌های آب‌سیاه، آبشارها و حیات‌وحش مانند فیل، گوریل و پانگولین است.

یونسکو

 

آمریکای شمالی

هیچ منطقه‌ای در آمریکای شمالی در سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ در فهرست میراث جهانی قرار نگرفت. بااین‌حال، کمیته میراث جهانی در سال جاری به گسترش محدوده یکی از مکان‌های قدیمی این فهرست در آمریکای شمالی یعنی صومعه‌های پوپوکاتپتل در مکزیک رأی داد.  دو صومعه ساخته شده در نزدیکی آتشفشان پوپوکاتپتل مرکزی مکزیک در قرن ۱۶، دومین قله مرتفع این کشور، در سال ۱۹۹۴ در فهرست میراث جهانی ثبت شد. با تجدید نظر در محدوده این مکان سومین صومعه نیز در این فهرست قرار گرفت.

امسال هیچ مکانی در استرالیا یا قطب جنوب به فهرست اضافه نشد.

درمجموع، درحال‌حاضر ۱۱۵۴ مکان در فهرست میراث جهانی وجود دارد. ۵۲ مورد از آن‌ها در فهرست «در معرض خطر» یونسکو قرار دارند، ازجمله بیت‌المقدس و پارک ملی اورگلیدز ایالات متحده.

«فهرست خطر»، همان‌طور که از نامش پیداست ظهور اولین نشانه‌ها برای حذف افتخار «جزو فهرست یونسکو بودن» است. شهر تجاری دریایی لیورپول امسال از فهرست حذف شد و سومین مکانی است که از ابتدای فهرست میراث جهانی به این سرنوشت دچار شده‌است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

چرا راه‌آهن ایران در یونسکو ثبت شد؟

مکان‌هایی در انتظار ثبت میراث جهانی یونسکو

کتیبه سنگی هرات در موزه‌ ایرانی

موزه ملی ملک در ایران برای هم‌دردی با مردم افغانستان و به یاد میراث دیرینه این دیار که با پیش‌روی دوباره طالبان بیم تخریب آن می‌رود، کتیبه‌ای سنگی متعلق به هرات را رونمایی کرد.

 بنا بر اطلاعاتی که کتابخانه و موزه ملی ملک منتشر کرده، این کتیبه سنگی احتمالا متعلق به بنای خانقاهی در نزدیک هرات بوده که از اواخر دوره تیموری به جا مانده است.

کتیبه به خط ثلث و محقق میرک نقاش به سال ۸۹۷ هجری قمری از جنس شیست خاکستری است. ابعاد کتیبه سنگی ۹.۵×۹۵×۲۷۰ سانتی‌متر اعلام شده است.

در متن کتیبه آمده است: «شرف اتمام یافت. این منزل مبارک به توفیق خدای تعالی و تبارک تعالی در ایام سلطنت و خلافت حضرت سلطان زمان و خاقان دوران، حامی بلاد اهل ایمان ابوالغازی [ح …] و احسانه به سعی جمیل صاحب اعظم مرضی الاخلاق و الشیم افتخار الحجاج و المعمرین زائر مرقد متبرکه حضرت رسول امین و ائمه معصومین صلوه الله علیهم اجمعین […] سنه سبع و تسعین و ثمان مائه.»

 

از بقایای موجود در سطر اول حرف ح به نظر می‌رسد که منظور «سلطان حسین میرزا بایقرا» است که خراسان جزو سیطره حکومت وی بوده است. همچنین از کتیبه چنین برمی‌آید عنوان صاحب اعظم به موقعیت صاحب دیوان اشاره دارد. صاحب دیوان در مشاغل حکومتی، جایگاه بالایی داشته است، به‌ویژه در هنگام دریافت مالیات دفتر صاحب دیوان محلی برای ثروت‌اندوزی محسوب می‌شده و چه بسا مقامات دولتی در پی کسب چنین مقامی با هم رقابت می‌کردند.

هدف از ساخت بنا در آن دوره این بوده که بسیاری از کارگزاران و صاحب دیوان‌ها برای حفظ اموال و ثروت و فرار از مالیات و افزایش قدرت و شهرت مبادرت به ساخت خوابگاه‌هایی برای درویشان، صوفیان و کمک به امور خیریه می‌کردند که این مطلب را غیاث‌الدین خواندمیر ـ تاریخ‌نگار ـ در نامه‌ای به صوفیان نوربخش تایید کرده است. محل نصب این نوع سنگ‌نوشته‌ها در دوره تیموری بالای طاق‌نمای ورودی عمارت بود.

کتیبه سنگی اکنون در کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود.

منبع: ایسنا

نگرانی از تخریب میراث فرهنگی افغانستان

مدیر موزه ملی افغانستان در تماس تلفنیِ همتای ایرانی خود، درباره احتمال تخریب میراث فرهنگی این کشور به دنبال حمالات طالبان گفت: سرعت پیش‌روی زیاد است و نتوانسته‌ایم موزه‌ها را در برابر خطرات احتمالی ایمن کنیم.

 جبرییل نوکنده ـ رییس کل موزه ملی ایران ـ در یادداشتی که منتشر کرده، با اشاره به نگرانی‌های شدید نسبت به تخریب میراث فرهنگی و موزه‌های افغانستان نوشته است: بار دیگر در افغانستان جنگ تشدید شده و به طرز برق‌آسایی در چند روز اخیر بیش از ۹۰ درصدِ سرزمین از کنترل حکومت مرکزی خارج شده است. یکی از موضوعاتی که متاسفانه در چنین منازعاتی در معرض خطر و تهدید بوده، تخریب میراث‌فرهنگی به‌ویژه قاچاق اشیای تاریخی، حمله به موزه‌ها و به خطر افتادن جان کارکنان موزه‌ها و امنیت اشیای تاریخی و… است. کارنامه پیشین طالبان نیز در این خصوص روشن است.

در گفت‌وگویی که غروب روز گذشته با همتای موزه‌ای خود دکتر رحیمی، مدیر موزه ملی افغانستان داشتم، او گفت: «ما شوکه هستیم، به قدری سرعت پیش‌روی زیاد است که ما نتوانستیم موزه‌ها را در برابر خطرات احتمالی ایمن کنیم.»

مدیر موزه ملی افغانستان می‌گفت: هم‌اکنون (شنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران) در موزه هستم تا بتوانم اقدامات ضروری را انجام دهم. او اشاره کرد به این‌که «خانواده‌ام به‌دلیل این‌که هم کارمند دولت هستم و هم رییس موزه، نگران هستند، اما من هم تشویش و نگرانی آثار و هم خانواده و هم کشورم را دارم.»

اما در استان‌هایی که تاکنون سقوط کرده‌اند، با تماس‌هایی که او داشته موزه‌ها تاکنون در امان بوده‌اند. با این وجود، بیم این می‌رود که هر لحظه تهدید شوند.

وقتی به او (دکتر رحیمی) گفتم که ما نیز نگران آن‌ها هستیم، ضمن سپاسگزاری، درخواست کرد که ما جامعه جهانی را از خطر تخریب موزه‌ها و میراث فرهنگی آگاه کنیم و اعلام کنیم اگر شهری را تصرف می‌کنند حداقل برای میراث‌فرهنگی و موزه‌های آن احترام قائل شوند و در نهایت، خواستار یاری جامعه جهانی برای جلوگیری از تخریب احتمالی آثار فرهنگی ‌تاریخی شد.

الان زمانی است که باید تشویش‌های میراث‌بانان افغانستان را درک کرد و به یاری آن‌ها جست.»

بسیاری از موزه‌داران و میراث‌بانان افغانستان و ایران با پیشینه‌ای که طالبان در جنگ قبلی در برخورد با میراث فرهنگی داشت و بسیاری از آثار تاریخی این کشور را تخریب کرد، ابراز نگرانی کرده و از جوامع فرهنگی درخواست حمایت داشته‌اند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

میراث بامیان را به یادآوریم و بترسیم

گردشگران و چالش خدمات

گردشگران کنونی در صورت بروز مشکل، پشتیبانی راحت و بدون زحمت را انتظار دارند و در صورت برآورده‌نشدن سریع انتظارات، اطمینان خود را از دست می‌دهند و برند دیگری را انتخاب می‌کنند.

به نقل از تراول‌نیوز، صنعت کروز (کشتی‌رانی) صنعت رقابتی و در حال رشد است و پیوسته کشتی‌های جدید راه‌اندازی می‌شوند. بعد از اینکه مسافران در زمان شیوع بیماری کووید- ۱۹ مجبور به تاخیر یا لغو برخی از سفرها شدند، تقاضا بیشتر نشد، اما به گزارش نیویورک تایمز، رزروهای سفرهای تفریحی آینده در ماه‌های مارس، آوریل و مه در مقایسه با سه ماه قبل ۴۵ درصد افزایش یافته است.

با بازگشت گردشگران به سفرهای دریایی، رقابت صنعت کروز در زمینه CX (تجربه مشتری) به اندازه فعالیت‌های کشتی، بنادر و انتخاب غذا به‌طور فزاینده‌ای افزایش خواهد یافت. خطوط کروز در بسیاری از موارد مشابه هستند و این تجربه مشتری است که آن را به‌عنوان شاخص متمایزکننده رقابتی جدید بروز می‌دهد. تجربه در کشتی تنها اهمیت ندارد بلکه کل سفر مشتری است که از مدت‌ها قبل از رزرو شروع می‌شود و مدت‌ها بعد از سوارشدن نیز ادامه خواهد داشت.

خطوط کروز باید این انتظارات را برآورده و روابط با مشتریان و گردشگران را تقویت و رزروهای مجدد را تضمین کنند. ۹۵ درصد از مصرف‌کنندگان خدمات مشتری را در انتخاب و وفاداری به نام تجاری نسبت می‌دهند و ۶۱ درصد نیز به دلیل خدمات ضعیف مشتریان، برند خود را تغییر داده‌اند. با این‌حال، در یک بررسی جدید، صنعت گردشگری به‌منظور ایجاد روابط طولانی‌مدت و بازکردن درآمدهای آینده و برای افزایش حمایت مشتری موارد بسیاری را باید در اولویت قرار دهد.

تقریبا ۵۰ درصد از کاربران در رسانه‌های اجتماعی انتظار دارند در یک ساعت به سوالات یا شکایات رسانه‌های اجتماعی پاسخ دهند و ۱۸ درصد انتظار پاسخ فوری را دارند. میانگین زمان پاسخگویی به خطوط مسافرتی در توییتر بیش از ۳۰ ساعت، در حالی که در ایمیل ۲۳.۲ ساعت است.

هر برندی می‌داند که خدمات مشتری تا چه اندازه برای تجارت آنها مهم است. استفاده از هوش‌مصنوعی می‌تواند CX مورد نیاز مشتریان را افزایش دهد و برای افزایش خدمات مشتری مورد انتظار مسافران، خطوط مسافرتی باید از هوش مصنوعی استفاده کنند.

خطوط کروز با استفاده از چت‌بات‌های (بات مکالمه) مجهز به هوش مصنوعی، می‌توانند به‌طور خودکار به سوالات تکراری مانند گزینه‌های رزرو، مقایسه اتاق، فعالیت‌های رزرو شده و رزرو غذا، بیمه و دستورالعمل‌های بهداشتی پاسخ دهند. این موضوع باعث برآورده شدن نیازهای مشتری و کاهش زمان خواهد شد. همچنین عوامل هوش مصنوعی در کنار عوامل انسانی، خطوط مسافرتی را قادر می‌سازد تا در طول پیک‌های مورد انتظار و غیرمنتظره مانند حجم بلیط، شروع بیماری همه‌گیر، شرایط بحرانی، عملیات پشتیبانی را به راحتی افزایش دهند.

از آنجا که صنعت گردشگری از افزایش تقاضا برای گردشگران  در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به دلیل افزایش تقاضا و رزروهای جدید جلوگیری می‌کند، خطوط مسافرتی باید از همین حالا برای رضایت مسافران برنامه‌ریزی کنند. این صنعت امروز از انتظارات عقب افتاده است. خطوط مسافرتی باید برای تبدیل سود کوتاه‌مدت به رشد پایدار، تجربه مشتری را در اولویت قرار دهند تا به روابط بلندمدت و سودآور آینده برسند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

لزوم حمایت از صنعت گردشگری و پلتفرم‌های فعال این حوزه