همرنگ جماعت شدن؛ عامل بی‌رغبتی نسبت به لباس‌های محلی

رئیس بنیاد ایرانشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه لباس‌ و پوشش‌های محلی،‌ برخاسته از نوع نگاه، اندیشه، زیست و شرایط اقلیمی است، گفت: اگر امروزه فرهنگ استفاده از لباس‌های محلی اعم از بختیاری، قشقایی و … در کشور و استان کم‌رنگ شده، به این علت است که متناسب با رشد و پیشرفت تکنولوژی و تغییر فرهنگ، افراد خود را تابع نوع نگاه عموم می‌کنند.

عباس قنبری  با بیان اینکه لباس یا پوشاک مقوله‌ای دو وجهی است، اظهار کرد: یک وجه آن پوشندگی و وجه دیگر فرهنگی، اجتماعی و غیر مادی است.

وی با بیان اینکه سه فرهنگ شهرنشینی، روستایی و عشایری در کشور حاکم است، افزود: زمانی ۵۰ درصد جمعیت چهارمحال و بختیاری را عشایر تشکیل می‌دادند که این قشر، به‌دلیل مسائل درون‌ایلاتی و فشارهای دولتی به سمت زیست روستایی و شهری متمایل شدند، به‌طوری که امروزه کمتر از دو درصد از جمعیت کشور را عشایر تشکیل می‌دهند.

رئیس بنیاد ایرانشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه لباس‌ و پوشش‌های محلی،‌ برخاسته از نوع نگاه، اندیشه، زیست و شرایط اقلیمی است، بیان کرد: اگر امروزه فرهنگ استفاده از لباس‌های محلی اعم از بختیاری، قشقایی و … در کشور و استان کم‌رنگ شده، ناشی از این است که متناسب با رشد و پیشرفت تکنولوژی و تغییر فرهنگ، افراد خود را تابع نوع نگاه عموم می‌کنند.

وی یادآور شد: به فراخور زمان و جامعه، اگرچه نمی‌توان لباس‌های محلی را بر تن کرد، اما مثلا می‌توان نقش‌های حک‌شده بر روی لچک‌ها را بر روی روسری یا مقنعه حکاکی کرد یا اگر جوان عشایری نمی‌تواند از چوقا استفاده کند، می‌توان نماد چوقا را در لباس‌های او و لباس‌های مدرسه به‌کار بست.

قنبری خاطرنشان کرد: حتی برخی در تزیین ساختمان، منزل و میدان‌های شهر از نمادهای محلی مانند گیوه، کلاه و لوازم زیست عشایری استفاده می‌کنند، در حالحاضر میدان عشایر و میدان فردوسی شهرکرد با نمادهایی از زندگی عشایر آذین‌بندی شده است و نوع زنده بودن عناصر را می‌توان در کارکردهای اجتماعی مشاهده کرد.

وی در خصوص نماد چوقا، توضیح داد: چوقا برخاسته از چغازنبیل به‌عنوان نماد پرستش‌گاه توحیدی است و خطوط سفید چوقا بیانگر خیر، خوبی‌ها و انرژی‌های مثبت هستند، قرار گرفتن خطوط سفید در کنار خطوط سیاه، نشان‌دهنده خوب و بد روزگار است.

رئیس بنیاد ایرانشناسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: می‌توان از رنگارنگی موجود در لچک و مینا در لباس بختیاری الگوبرداری کرد، زیرا شادابی و پویایی را به فرزندان انتقال می‌دهد، به‌ طوریکه روانشناسان تاثیر رنگ را بر یادگیری عنوان کرده‌اند.

قنبری با بیان اینکه پیوستگی و اتحاد میان اقوام ایرانی وجود دارد، اظهار کرد: در چهارمحال و بختیاری اتحاد میان یه قوم فارس، بختیاری و قشقایی وجود دارد و اگر اختلافی میان افراد است، اصلا ربطی به نژاد آنان ندارد.

وی گفت: البته برخی ممکن است بر حسب غرض شخصی، اختلاف میان افراد را برجسته کنند، باید مواظب بود که به اهالی یک شهر، باورها، ضرب‌المثل‌ها و فرهنگ آن شهر و روستا توهین نشود.

قنبری افزود: اگر صبر و شکیبایی در میان افراد وجود داشته باشد، اتحاد میان اقوام همچ‌نان حفظ می‌شود، به طوریکه در شهرستان سامان یا شهر کیان که ترک‌زبان هستند، خانواده‌های بختیاری سکونت دارند و حتی به زبان ترکی تکلم می‌کنند.

وی در خصوص اینکه لباس‌های محلی به سمت تزیینی‌شدن رفته‌اند، تصریح کرد: مفهوم تزیینی شدن می‌تواند دو معنای مثبت و منفی داشته باشد، معنای مثبت، جلوه‌ها و کارکردهای هنری است، ممکن است پوششی سنتی اما آراسته باشد و جنبه هنری پیدا کند، اما وجه منفی این است که به سمت حاشیه‌ها و کارکردهای غیرضروری پوشش رفته تا ماهیت اصلی پوشش از بین برود، اما در مجموع در لباس‌های محلی، تن‌نمایی، جلوه کردن و برجسته کردن بدن وجود ندارد و به نوعی خود حجاب به‌حساب می‌آیند.

قنبری تاکید کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و شورای فرهنگ عمومی باید در تقویت بنیان‌های گویش، ادبیات و آداب و رسوم مثبت اقوام چهارمحال و بختیاری سرمایه‌گذاری کنند زیرا این عوامل، پدافند غیر عامل هستند، به‌گونه‌ای که باعث تقویت مبانی هنر ملی می‌شوند.

وی در پایان بیان کرد: نباید این باور ایجاد شود که لباس سنتی، تنها لباسی برای عروسی یا جمع کردن مشتری در رستوران است، زیرا این مسئله اهانت به آن لباس است‌، لباس برخاسته از اصالت هنری بوده و فلسفه غنی ایرانی در پشت آن نهفته شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

لباس محلی طارم، ترکیبی از رنگ و اصالت

تعلیق مجوز سه آژانس به‌خاطر «تبلیغ غیرمجاز»

مجوز سه شرکت و رزرواسیون آنلاین گردشگری، به علت تبلیغ و فروش خدمات اماکن اقامتی غیرمجاز، همزمان تعلیق شد.

پرهام جانفشان، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران با ابلاغ رأی کمیسیون فنی (نظارت/بدوی) نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری به این سه شرکت گردشگری، اعلام کرد: به دلیل تبلیغ اماکن غیرمجاز اقامتی در روی این شرکت‌ها و سامانه‌های رزرواسیون، به مدت یک ماه مجوز آن‌ها تعلیق می‌شود.

در حکم تعلیق مجوز این شرکت‌ها آمده که قبلا مطابق قانون، در سه نوبت تذکر و اخطار کتبی داده شده که به دلیل بی‌توجهی، حکم تعلیق مجوز صادر شده است.

همچنین تاکید شده آن شرکت‌ها، برابر با ماده ۱۹ آیین‌نامه‌ای موظف‌اند در زمان تعلیق، از قبول تعهدات جدید خودداری کنند که در صورت رعایت نشدن این ماده قانونی و تطبیق نیافتن وضعیت شرکت با آیین‌نامه، با پایان یافتن مدت تعلیق (پس از یک ماه)، پرونده برای “لغو مجوز” به کمیسیون فنی فرستاده می‌شود.

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران به این سه شرکت، ۲۰ روز مهلت داده تا در صورت اعتراض به حکم تعلیق، درخواست تجدید نظر بدهند. در غیر این صورت، رأی صادرشده قطعی و قابل اجرا خواهد بود.

مراکز اقامتی غیرمجاز روی وب‌سایت‌هایی تبلیغ شده‌اند که شناخته‌شده‌اند و خدمات رزرواسیون سفر به مردم عرضه می‌کنند و این شرکت‌های گردشگری هم به خاطر تبلیغ و عرضه خدمات این سامانه‌ها و خانه‌هایی که آن‌ها برای مسافران تبلیغ کرده‌اند، تعلیق شده‌اند.

احکام تعلیقی با واکنش برخی از این کسب‌وکارها مواجه شده است؛ آن‌ها گفته‌اند این برخوردها به سامان‌دهی مراکز اقامتی و رزرواسیون‌های بدون مجوز کمک نخواهد کرد و تنها صورت‌مساله را پاک می‌کند و در رکود شغلی و اقتصادی کرونا مانع دیگری برای صنعت گردشگری و شاغلان است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

مخفی‌کاری و فرار تورهای غیرمجاز از بازرسان

کشف سبدهای میوه چندهزارساله در زیر دریا

باستان‌شناسان در مصر از کشف سبدهای میوه سالم تاریخی در زیر دریا خبر داده‌اند.

به نقل از انشنت اوریجینز، در جریان کاوش‌های اخیر باستان‌شناسان در شهر باستانی «هرقلیون» واقع در خلیج «ابوقیر» کشور مصر سبدهای میوه سالم که به قرن چهارم پیش از میلاد تعلق دارد در زیر آب کشف شد.

شهر بندری و باستانی «هرقلیون» در ۳۲ کیلومتری شمال شرقی «اسکندریه» واقع شده است. این شهر باستانی که زمانی یک شهر یونانی به شمار می‌رفت، در حوالی قرن دوازدهم پیش از میلاد تاسیس شده بود و پیش از توسعه «اسکندریه» در قرن دوم پیش از میلاد، به عنوان بندر اصلی مصر شناخته می‌شد.

در بیانیه موسسه باستان‌شناسی زیر دریای اروپا نوشته شده است: «این سبدها به مدت ۲۴۰۰ سال به دلیل این‌که زمانی در یک اتاق زیرزمینی نگهداری می‌شدند یا بلافاصله دفن شده بودند در زیر دریا سالم باقی مانده‌اند.»

شهر «هرقلیون» در قرن دوم پیش از میلاد زیر موج‌های دریا ناپدید می‌شود و بعدها نیز در قرن هشتم میلادی بر اثر تعدادی فجایع طبیعی همچون یک زلزله بیشتر غرق می‌شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آشنایی با تاریخچه و رازهای معبد دلفی در یونان

چاتالجا، میزبان یونانی‌زبان‌های ترکیه

۸ واقعیت درباره پارتنون ، نماد یونان باستان

سفرنامه تنگ سرخ  ( دو روزه خانوادگی )

رودخانه تنگ سرخ شیراز از چشمه هایی منشا میگیرد که در دل کوههای سیلیسی واقع در پشت کوه سرخ قرار دارند. این چشمه ها حد واسط کوه دراک و تنگ سرخ هستند اما در تنگه ای که این چشمه ها قرار دارند بیشتر رو به کوه دراک هستند. آب این چشمه ها در بستر رودخانه تنگ سرخ جاری میشود تا پس از طی مسیری ابتدا به محل سد مسکوت مانده تنگ سرخ برسد و سپس از زیر پل اتوبان حسینی الهاشمی گذشته و به شاخه اصلی رودخانه خشک تبدیل شود. آب این چشمه ها در اواسط این مسیر در بستر رودخانه فرو میرود بطوریکه در اواخر بهار که بارشهای فصلی دیگر این چشمه ها را یاری نمی کنند این رودخانه کاملا در اواسط مسیر خشک می افتد.

در انتها با ملحق شدن این رودخانه به نهر اعظم که از رودهای دایمی شیراز بود و اکنون در اثر خشکسالی ها خشک شده است، رودخانه خشک بزرگتر شده و پس از طی مسیری از درون دل شهر شیراز به دریاچه مهارلو (دریاچه نمک) میریزد.

سفرنامه:

۱۳۶۹/۰۶/۰۲

صبح ساعت  ۶:۳۰  بعد از جمع شدن خانواده ها از منزل ما به سمت اردکان حرکت کردیم. ابتدا ساعت  ۷:۰۰  بود که به فلکه قصردشت رسیدیم و پس از کمی تامل به سمت اردکان حرکت کردیم و ساعت ۸:۳۰ به اردکان رسیدیم  و چیزهایی که کمبود  داشتیم تهیه  کرده و سپس به سمت جاده یاسوج حرکت کردیم. قرار بود که  به آخر تنگ تیزاب برویم که به علت بودن بچه کوچک و نبودن مرد به اندازه کافی صلاح را در این دانستیم که به تنگ سرخ برویم ؛ ساعت ۹:۳۰ به تنگ سرخ رسیدیم.

تنگ سرخ حدودا” در ۳۵ کیلومتری اردکان واقع شده است و آب از درون تنگ به سمت داخل آن جریان دارد. پس از پیاده  شدن در اولین پیچ های گردنه ( ماه پرویز )  در سمت راست از شیب پائین رفتیم و در کنار رودخانه و چشمه  صبحانه را صرف کردیم ؛ سپس در ادامه مسیر رودخانه حرکت کردیم.

تنگ سرخ

ساعت ۱۲:۰۰ بود که پس از حدودا” ۵ کیلومتر به مکانی رسیدیم که پوشش گیاهی زیادی داشت و به سمت رودخانه تغییر مسیر دادیم و در کنار رودخانه و در زیر درختان بید اطراق کردیم. دست راستمان نیز در دو طرف رودخانه چشمه ای پیدا کردیم که آب مناسب جهت بچه ها و آشامیدن را تامین می کرد. تا شب با شنا کردن و ماهیگیری روز را گذراندیم و شب تا صبح نیز من با یکی دو نفر در کنار آتش شب را به صبح رساندیم، البته نزدیکی های صبح استراحت کوچکی کردیم. پس از بیدار شدن همگی،  ساعت  ۸:۳۰  در مسیر رودخانه من با تعدادی از بچه ها که مایل به آمدن بودند حرکت کردیم. مسیر رودخانه جالب بود، گاه باریک و گاه پهن می شد در نهایت نیز وارد تنگ شدیم که از دور جالب بود و البته  بعد ها متوجه شدم که این آب با یک آب دیگر ادقام می شود و در تنگی که گفته شد و در جلوی ما بود منطقه زیبایی را بوجود می آورند.

ساعت ۱۱:۳۰ بود که از همان مکان به سمت محل اطراق حرکت کردیم و ساعت ۱۲:۳۰ به مکان اطراق رسیدیم و پس از صرف نهار و جمع کردن وسایل  ساعت ۱۶:۰۰ به سمت جاده راه افتادیم . در ساعت ۱۷:۰۰ به جاده آسفالت رسیدیم و پس از سوار شدن در یک مینی بوس به سمت شیراز حرکت کردیم.

اعضا ی شرکت کننده در این سفر ۱۲ نفر بودند که شامل خانواده های:

-هنری

– قاجار

– خردمند

-الیاسی

-عطوفت

-زارعیان

– سفیدبخت

– درودچی

– بورنجانی

مرتبط:

خانه فروغ الملک شیراز

سفرنامه ی سیوند

سفرنامه ی غار های عجیب فارس

کوه بوجه در کجاست؟ پوشش گیاهی کوه بوجه

کوه بوجه، که به نام بوجه سلطان نیز شناخته می شود، به عنوان نماد فرهنگی شهر خمین شناخته می شود. این کوه، به کوه های دیگری متصل نمی شود و به اصطلاح، جزو هیچ رشته کوهی نیست.محلی ها، کوه بوجه را مانند یک زنگوله می دانند که در مرکز دشت خمین قرار دارد. جالب این است که بافت گیاهی این کوه، با دشت های اطراف آن تفاوت دارد و گل ها و گیاهان متنوعی را در بر دارد. برای دانستن بیشتر در مورد کوه بوجه و مناطق اطرافش، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

کوه بوجه در کجا قرار دارد؟

کوه بوجه، در شهر خمین واقع در استان مرکزی است. این کوه، در واقع در دشت های جنوبی منطقه خمین قرار دارد، و به این دلیل که یک کوه تک افتاده ای است که در دشت قرار دارد، تشخیص آن بسیار سخت نخواهد بود.

در بخشی از دامنه کوه بوجه، پارکی به عنوان محل تفرج و ساکن شدن مسافران، ساخته شده است.

مکانی که این کوه در آن قرار گرفته است، قابل دسترسی است و برای رسیدن به آن، نیازی به راهنمای محلی و یا موارد دیگر نخواهید داشت.

کوه بوجه، در واقع بلند ترین و مرتفع ترین بخش منطقه خمین است. برای دیدن شهر خمین، می توانید به بالای این کوه رفته و از بالا، تمام شهر خمین را ببینید.

پوشش گیاهی

کوه بوجه، پوشش گیاهی مشابه با مناطق کوهستانی دارد. این پوشش گیاهی شامل گیاهان دارویی، گل های خوش رنگ و زیبا، و گیاهان دیگری می شود.

لاله کوه بوجه

لاله های واژگون، یک نمونه از گل هایی هستند که در مناطق کوهستانی، همچنین در کوه بوجه وجود دارند. لاله های واژگون اغلب به رنگ قرمز دیده می شوند، البته لاله های واژگون با رنگ زرد نیز به فراوانی در دشت های لاله های واژگون یافت می شوند.

نوعی لاله کوچک نیز در منطقه کوه بوجه یافت می شود، که به رنگ قهوه ای پررنگ دیده می شود. گل های لاله قرمز و زرد نیز در کوه بوجه یافت می شوند، که به زیبایی منظره این کوه می افزایند.

گیاهان دارویی

گل حسرت یا همان گیاه سورنجان، از گیاهان دیگری است که در کوه بوجه یافت می شود. این گل به رنگ های سفید و یا بنفش دیده می شود. این گیاه در مناطق کوهستانی و صحرایی یافت می شود.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که گل حسرت یا گیاه سورنجان بسیار سمی است، و از دست زدن به آن خودداری کنید. این گیاه خواص دارویی زیادی دارد. به عنوان نمونه، از گل حسرت برای درمان نقرس، که یک بیماری مربوط به مفاصل است، استفاده می شود.

گیاه گل حسرت، می تواند باعث درمان سیاتیک و یا حتی رماتیسم شود. بو کردن این گیاه، می تواند بعضی از سردرد ها را درمان کند، و مسیر تنفسی را باز می کند.

یکی دیگر از گیاهان دارویی که در کوه بوجه وجود دارد، گل ماهور است که در درمان سرماخوردگی و اضطراب مؤثر است. گل ماهور، زرد رنگ است و می تواند برای بهبود زخم ها و سوختگی های پوستی نیز استفاده شود.

گیاه خواجه باشی، یکی دیگر از گیاهانی است که می توانید آن را در بوجه بیابید. از خواص این گیاه، می توان به ضد درد و ضد تب بودن آن اشاره کرد.

گیاهان دیگر

زنبق کوهی، یکی از انواع زنبق است که در مناطق کوهستانی، مانند کوه بوجه می روید. گیاه زنبق، به عنوان نماد در بسیاری از مسائل سیاسی، ارتشی، مذهبی و… مورد استفاده قرار گرفته است.

گیاه هوم، یکی دیگر از گیاهانی است که در این کوه یافت می شود. گیاه هوم، به عنوان یک گیاه اسطوره ای شناخته می شود. این گیاه، یک نماد زمینی و مادی از هوم آسمانی، فرزند اهورا مزدا است که با اهریمن به مبارزه می پردازد. علت نامگذاری این گیاه، خواص دارویی و پر کاربرد آن است.

نام کوه بوجه از کجا آمده است؟

بوجه به معنای تیغ آفتاب است، و به طور نمادین برای توصیف بُرنده سیاهی ها و تاریکی ها استفاده می شود. کوه بوجه، محل طلوع و غروب خورشید است. البته این امر که تیغ آفتاب را در هنگام طلوع یا غروب بر روی کوه بوجه ببینید، به زاویه دید و محل قرار گیری شما نسبت به این کوه بستگی دارد.

بررسی بوجه از نظر گردشگری

کوه بودجه، یکی از مهمترین مکان های خمین است که سالانه مسافران و گردشگران زیادی را جذب خود می کند. بسیاری از افرادی که به طب سنتی و گیاهان دارویی علاقه دارند، این کوه را به عنوان یک مقصد برای سفر انتخاب می کنند.

زیبایی چشمگیر این کوه، به دلیل وجود گل هایی با رنگ های متنوع، عکاسان زیادی را به سمت خود می کشاند، تا عکس های بسیار زیبا و تکرار نشدنی را بگیرند.

بیشتر مسافرانی که به شهر خمین وارد می شوند، به بوجه نیز سر می زنند و از آن دیدن می کنند.

مکان های دیدنی نزدیک

در ادامه، از مکان های دیدنی دیگری که می توانید در کنار دیدن کردن از کوه بوجه، به آنها نیز سر بزنید، سخن خواهیم گفت.

شهر زیرزمینی تهیق

از شهر زیر زمینی تهیق، به عنوان یکی از زیبا ترین و بهترین دست کنده های ایرانی یاد می شود. از این شهر زیر زمینی، به عنوان مکانی برای پناه گرفتن در هنگام حمله دشمنان به منطقه استفاده می شده. تاکنون در این شهر زیر زمینی، تعدادی اشیای باستانی و ارزشمند کشف شده است و می توانید در کنار دیدن از کوه بوجه، از شهر زیر زمینی تهیق نیز دیدن کنید.

ارگ میشیجان 

ارگ میشیجان، بنایی است که در دوره قاجاریان ساخته شده است، مصالح به کار رفته برای ساخت این ارگ، خشت و گل هستند. البته این ارگ، سردری از جنس آجر دارد.

سخن پایانی

جاذبه های طبیعی ایران، مانند کوه بوجه، چنان زیبا و دلنشین هستند که ارزش حداقل یک بار سفر را دارند. اگر به مناطق کوهستانی، و کوه نوردی نیز علاقه دارید، این می تواند مکان مناسبی برای سفر شما باشد.

امیدواریم که در صورت سفر به این جاذبه طبیعی، نهایت لذت را ببرید.

آیین‌های محرم در استان فارس

مردم شهرستان‌های فارس هرساله با آغاز ایام سوگواری سیدالشهدا با برپا کردن خیمه‌ها و آذین‌بندی هیئت‌ها، سیاه‌بندی تکیه‌ها، مساجد و حسینیه‌ها و نصب پرچم‌های عزا بر در منازل، به استقبال این ایام می‌روند.

مردم این دیار در این ایام با حضور در محل‌های عزاداری و تشکیل مجالس نوحه‌سرایی و سینه‌زنی به ابراز ارادت خود به سید و سالار شهیدان می‌پردازند.

سبک خاص برگزاری برخی از آیین‌های سنتی که مردم فارس در این ایام برگزار می‌کنند از قدمت زیادی برخوردار است که حتی نام تعدادی از آن‌ها در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

چارچوگردانی و چک چکو در استهبان، عم کبار و تعزیه در خرم‌بید، آیین خیمه‌های برافراشته و تعزیه در زرقان، تعزیه در صحرا رود فسا، مراسم عاشورا در روستای دوان کازرون، تعزیه در مرودشت مراسم پرچم سرخ حسینی در فورگ داراب، مراسم عزاداری در لار، مراسم سینه‌زنی قطاری در شهر شیراز از آیین‌هایی است که در فهرست آثار معنوی کشور به‌عنوان آثار ناملموس به ثبت رسیده‌اند.

چک‌چکو

آیین چک چکو و چارچوگردانی یکی از آیین‌هایی است که آن را مردم استهبان برگزار می‌کنند.

امامزاده پیرمراد (ع) محل تجمع عزاداران حسینی این شهرستان است و آیین چک‌چکو که نشانه چکاچک شمشیر اشقیا و ضرب سم اسبان است در عصر عاشورا اجرا می‌شود.

این آیین هرچند قدمتی ۲۰۰ساله دارد اما هرسال با شور و حرارتی خاص توسط نوجوانان، جوانان و بزرگ‌سالان محله‌ها با تجمع در میدان اصلی شهر برگزار می‌شود.

چک‌چکو در فهرست آثار ملی ثبت‌شده است.

در این آیین که شکلی نمادین از اتفاقاتی است که در عصر عاشورا برای امام حسین (ع) و یاران باوفایشان رخ داد، عزاداران به‌صورت دایره حلقه می‌زنند و در دستانشان دو قطعه چوب یا سنگ می‌گیرند و با نوحه‌خوان همنوایی می‌کنند و قطعات چوب و سنگ را به هم می‌زنند، صدایی که از این حرکت به گوش می‌رسد نمادی از صدای سم اسبان و برخورد شمشیرها در عصر عاشوراست.

بر اساس روایت مورخان، پس از شهادت امام حسین (ع) لشکریان یزید به دستور شمر لعین با اسب‌هایشان بر جنازه شهدای کربلا تاختند و آیین چک‌چکو، واکنش به سم‌کوبی اسبان اشقیا بر بدن‌های مطهر اولیاست.

چارچو (نخل گردانی) 

آیین سنتی چارچوگردانی شب عاشورا نیز در حسینیه محله اَهر استهبان برگزار می‌شود.

چارچو از اتاقکی چوبی باکف مستطیلی تشکیل و بدنه آن از شیشه پوشیده شده است. در این مراسم از ابتدای شب دسته‌های عزادار، زنجیرزن و سینه‌زن به حسینیه محل چارچوگردانی می‌روند.

معمولاً این عزاداری‌ها با سینه‌زنی دایره شکل آغاز می‌شود و پس‌ازآن گروهی از جوانان درحالی‌که بر سر می‌زنند، این نوحه را تکرار می‌کنند، پس‌ازآن ۱۶ نفر از جوانان چهار طرف چارچو را بلند می‌کنند و وسط میدان می‌چرخانند.

پس از سه بار چرخش، چارچو را به‌جای خود در ساختمان حسینیه منتقل می‌کنند که تا سال دیگر در همان‌جا باقی می‌ماند.

مراسم عزاداری در روستای تاریخی دوان کازرون

اهالی روستای دوان کازرون نیز هرسال به یاد عاشورای حسینی مراسم ویژه‌ای به‌جا می‌آورند که قابل‌توجه است. آن‌ها تمام کوچه‌ها را غبارروبی و محل‌های عزاداری را سیاه‌پوش می‌کنند.

در دوان دو محله وجود دارد که محله پایین و بالا نامیده می‌شود. سینه‌زنی از شب هفتم محرم شروع می‌شود و گروه‌سنج و دمام‌زن در محل تجمع شروع به نواختن‌سنج و دمام می‌کنند، پس‌ازآن، مردم محله پایین در میدان کنار بقعه شاه سلیمان و مردم محله بالا در میدان کنار مسجد جامع دوان جمع می‌شوند.

محل تجمع عزاداران، میدانی است که وسط آن را سه دایره متحدالمرکز به فاصله چند متر تشکیل می‌دهد. دایره کوچک‌تر که در مرکز قرارگرفته محل سینه‌زنی کودکان، دایره دوم محل سینه‌زنی جوانان و دایره سوم که بزرگ‌تر است به بزرگان و ریش‌سفیدان اختصاص دارد. در این مراسم یک نفر تک‌خوان اشعار مراثی است و بقیه به او جواب می‌دهند.

تعزیه صحرا رود فسا

از دیگر مراسم‌های عزاداری ثبت‌شده در فهرست ملی کشور می‌توان به اجرای یکی از بزرگ‌ترین تعزیه‌های کشور در صحرا رود شهرستان فسا اشاره کرد.

این نمایش از آیین‌های عاشورا است و بسیاری مناطق فارس ازجمله لامرد، فسا، زرقان و شیراز شاهد اجرای تعزیه‌های بزرگ در سالیان طولانی بوده است. برخی قدمت مجالس شبیه‌خوانی در شهرستان فسا را با توجه به آثار باقی‌مانده، به بیش از ۲۰۰ سال تخمین زده‌اند.

عم کبار در خرم‌بید

مراسم عباس‌خواهی در زبان محلی عم کبار نام دارد که در شهرستان خرم‌بید بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد و یکی از باشکوه‌ترین مراسم در شمال استان فارس است.

واژه عم کبار که درواقع غم کویار است بنا بر اعتقاد عوام، خطاب به حضرت زینب (س) و منظور از یار، یار حضرت امام حسین (ع) یعنی حضرت ابوالفضل العباس (ع) است.

در این مراسم علم‌هایی از مناطق مختلف شهرستان به مسجد جامع شهر آورده می‌شود و عزاداران اشعار خود را می‌خوانند و یک نفر در وسط ایستاده و چند نفر دور علم حلقه می‌زنند و با حرکاتی خاص و خواندن اشعار مذهبی، به‌صورت گروهی دور علم می‌چرخند.

برافراشتن خیمه در زرقان

در زرقان، برافراشتن بیرق و چادرهای عزا، آیینی است که باسابقه چند صدساله در فهرست ملی ثبت‌شده است. ۲۷ ذی‌الحجه مردم در حسینیه این شهر با برافراشتن چادرهای بزرگ به پیشواز محرم می‌روند.

سینه‌زنی قطاری مردم شیراز

در شیراز نیز نوعی سینه‌زنی خاص شیرازی‌ها وجود دارد به نام قطاری، این نوع عزاداری به‌صورت دسته‌جمعی اجرا می‌شود و مسیر حرکت عزاداران دایره‌ای حلزونی و پیچ‌درپیچ است.

این نوع عزاداری در ماه محرم در چند مسجد و حسینیه شیراز همچنان برگزار می‌شود. این سینه‌زنی به شکل حلزونی اجرا می‌شود، یعنی ابتدا عزاداران می‌ایستند، دو گام برمی‌دارند و بر سینه می‌زنند و می‌گویند حَسیِن که البته همان حسین است پس‌ازآن در نیمه سینه‌زنی نفرات اول به نفرات آخر می‌رسند و چون به شکل حلزونی حرکت می‌کنند به رأس که رسید سینه‌زنی تمام می‌شود و این نوع سینه‌زنی اکنون در مسجد بغدادی در سردزک شیراز برگزار می‌شود.

سینه‌زنی سنتی لارستانی‌ها

ازجمله آیین‌های سنتی و دیرین که ریشه در فرهنگ و تاریخ و تمدن جنوب فارس دارد، عزاداری سنتی و سینه‌زنی مردم لارستان است، این آیین که با زمزمه نوحه‌های جان‌سوز همراه است هرسال در حسینیه‌ها و تکایای این دیار کهن به شکل آیینی برگزار می‌شود.

عزاداری محرم در لارستان غالباً در مناطق مختلف بنا بر ویژگی‌های اقلیمی، فرهنگی و یا جغرافیایی، متکثر و متنوع می‌شود. در بعضی مناطق دسته‌های سینه‌زنی ایستا و بی‌حرکت و در بعضی دیگر متحرک و درحرکت هستند، بعضی جاها ریتم ضربه به سینه، تخت است و بعضی جاها رقصان و مواج، در شهر لار که سینه‌زنی‌اش به‌عنوان نمونه کلی سینه‌زنی سنتی لارستان شناخته می‌شود، قریب به ده محله در قالب دو دسته جداگانه در مسیری مشخص حرکت و در یک مکان مشخص مراسم ختم را برگزار می‌کنند.

مراسم پرچم در فورگ داراب

در این مراسم سنتی و آیینی مردم شهر دوبرجی بخش فورگ بر اساس رسم دیرینه بیرق عزا را با چاووشی خوانی و نوحه‌سرایی روی پشت‌بام مهدیه شهر نصب می‌کنند و به استقبال ماه محرم می‌روند.

چاووش‌خوانی اول محرم در سوریان بوانات

چاووش‌خوانی یکی از آیین‌های قدیمی و سنتی در پاسداشت آغاز ماه محرم است و در اقدامی یکپارچه، چاوش‌خوانان و پیر غلامان منطقه از سه مسجد امام حسین (ع)، مسجد صاحب‌الزمان (عج) و مسجد جامع به‌طرف حسینیه امام صادق (ع) حرکت و در بین راه به گروهی از چاوش‌خوانان و همراهان که به‌عنوان سفیران محرم هستند با چاوشی‌خوانی و اهدای بیرق مشکی به اهالی و بازاریان برای نصب در سر در منازل و مغازه‌ها، خبر از شروع ماه محرم و عزای حسینی می‌دهند و به آنان می‌پیوندند.

علاوه بر آیین‌های یادشده تقریباً در همه شهرها و روستاهای استان فارس آیین‌هایی برگزار می‌شود که در نوع خود کم‌نظیر است، همه این آیین‌ها ریشه در فرهنگ ارادت و دوستی اهل‌بیت دارد، از فسا، داراب، نی‌ریز، زرین‌دشت در شرق فارس تا سپیدان، ممسنی، رستم، کازرون، در غرب و لار، لامرد، مهر، خنج، گراش و جهرم در جنوب همه دارای فرهنگ‌های مختلف و درعین‌حال متحد در برگزاری آیین‌های عاشورایی است.

آباده، اقلید، بوانات، خرم‌بید و پاسارگاد در شمال شیراز، مرودشت، سروستان، کوار، خرامه، فیروزآباد در نقاط مرکزی استان فارس و فراش‌بند و قیر و کارزین در جنوب غربی این استان همگی دارای آیین‌های خاص در ماه محرم هستند.

در مطالعات آیین‌های شیعی، بر دو وجه اهمیت اعتقادی آن‌ها و دیگری اهمیت تاریخی آن‌ها برای اجتماعات شیعی تأکید می‌شود. آیین‌های عاشورایی و عزاداری‌های محرم در راستای تعظیم شعائر دینی و در راستای تقویت بعد تاریخی و جنبه اعتقادی است که در هر شهر و روستا به‌نوعی جلوه‌گر می‌شود.

 

* گزارش از مژگان ثابت‌قدم، کارشناس مسئول ثبت میراث ناملموس و مردم‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی استان فارس

اعلان عمومی آغاز عزای امام حسین (ع) با برافراشتن درخت قارقارا در خلخال

آیین و باورها یکی از ارکان اصلی فرهنگ است که در طول تاریخ دگرگون شده و به اشکال و طرق مختلف دچار تحولاتی شده و آنچه امروز باقی‌مانده حاصل تمام فراز و فرودهایی است که در مسیر تاریخ به خود دیده است.

آیین قارقارا نیز مجموعه‌ای از باورها و اعتقادات را در بر می‌گیرد، به این صورت که سه روز مانده به شروع محرم، مردم در طی مراسمی توام با سینه‌زنی و زنجیرزنی درخت تنومندی را از باغات منطقه بریده و با سلام و صلوات و شعارهای مذهبی در جلو مسجد یا میدان‌گاه اصلی شهر یا روستا برپا می‌کنند و در طول مسیر نذر و پارچه‌های متعددی توسط اهالی به آن بسته می‌شود.

در آخرین جمعه ماه ذی‌الحجه و در برخی مواقع یک یا دو روز مانده به ماه محرم این آئین مذهبی انجام می‌شود، قارقارا به درخت قطور و بلندی اطلاق می‌شود که پارچه‌هایی به‌صورت نذر به آن می‌بندند یا آویزان می‌کنند، برافراشتن درخت قارقارا در واقع اعلان عمومی شروع عزای امام حسین (ع) است.

پس از اجتماع شرکت‌کنندگان در جلو مسجد، شروع مراسم با حرکت دسته عزاداری به سمت باغ آغاز و بعد از رسیدن به باغ و قطع درخت با سلام و صلوات و خواندن اشعار مذهبی و مراثی انجام می‌شود.

هانسی گروهین بله مولاسی‌وار شیعه لرون حضرت عباسی‌وار

ایندی مدد وقتی دی حضرت عباس آقا

شخصی معتمد با تبر و با کمک مردم درخت مورد نظر را قطع کرده و با گرفتن این درخت قطور و سنگین بر دوش جوانان مراسم رسمی تعزیه محرم از این محل با حمل این درخت آغاز می‌شود، صدای طبل و شیپور و سلام و صلوات و مرثیه‌خوانی مردم اهالی همجوار و اطراف را متوجه شروع محرم می‌سازد.

مراسم قارقارا علاوه بر فلسفه اصلی یکی از نشانه‌های شروع محرم بوده و در خلخال شروع مراسمات محرم با قارقارا آغاز می‌شود، پس از آوردن درخت به میدان مسجد مراسم نصب این درخت در وسط میدان شروع می‌شود، یکی از مراسم این آئین پوشاندن درخت با شال‌های سیاه رنگ و همچنین آویزان کردن قندیل و پارچه‌هایی که بعنوان نذر و حاجات به درخت است.

درخت قارقارا عموما بیش از ۱۰ متر طول دارد و توسط اهالی به‌صورت نذر اهدا می‌شود. در مواردی چندین سال یک درخت در یک باغ با نیت قارقارا شدن باقی می‌ماند تا در موعد لزوم قطع شده و به عنوان قارقارا در میدان اصلی شهر نصب شود.

عموما انتخاب قارقارا به این صورت است که در حین بریدن درخت امسال، قارقارای سال بعد توسط اهداکننده اعلان می‌شود و و شخص اهداکننده به مدت یک سال قارقارا را به امانت نگهداری می‌کند، نصب شدن قارقارا همراه با مراسمی صورت می‌گیرد که در آن سینه‌زنی، زنجیرزنی و نوحه‌سرایی همراه با شعایری همراه است.

خطر فراموشی برای مراسم قارقارا در خلخال

با توجه به صنعتی شدن جامعه کنونی و از طرف دیگر توسعه روند شهرسازی آیین و مراسمات در خطر فراموشی قرار گرفته است، در حالی که نسل امروز در کل چیزی از این موضوع درک نکرده است و چند نظر خاصی هم که با مطالعه و تحقیق اندک آشنایی مقدماتی که آن هم درخور تحسین و امتنان است باعث آن نمی‌شود که این مراسمات دوباره سر صحنه زندگی مردم بیاید.

از جمله دیگر آسیب‌هایی که مراسمات مذهبی خصوصا مراسمات محرم با آن در تقابل بوده، بدعت‌هایی است که به واسطه عوامل متعددی بروز و ظهور می‌یابد، این موضوع سبقه تاریخی داشته و از جمله این بدایع در کتیبه منشور سنگی شاه طهماسسب اول (نمای تالار دارالحفاظ مجموعه شیخ صفی) اشاره شده و از مبارزات دولت علیه بدایع تعذیه سخن به میان آمده است.

این مراسم از ارکان هویت فرهنگی مردم دیار خطه خلخال بود که به توسط آن خیلی از شعائر ملی، قومی و حتی دینی خود را بروز می‌دادند که با توجه به اهمیت آن نسبت به ثبت و ضبط و حفظ آن‌ها از طریق ثبت ملی این مراسم اقدام شد تا از این منظر نسل امروزی متوجه هویت اصیل فرهنگی خود شده و از غوطه‌ور شدن در دامن فرهنگ‌های غیراصیل بیگانه که هیچ سنخیتی و همخوانی با فرهنگ بومی، محلی خود ندارد در امان باشد.

منبع: میراث آریا

مرتبط:

ساخت تونل زمان در بام خلخال

باز شدن غذافروشی باستانی پمپئی به روی مردم

نوعی پیشخان غذافروشی که چندی پیش در ویرانه‌های شهر تاریخی «پمپئی» کشف شده بود به روی عموم مردم باز خواهد شد.

 به نقل از گاردین، نوعی غذافروشی باستانی به نام « Thermopolium» که شبیه به مغازه‌های «فست‌فود» امروزی است و در سال ۲۰۱۹ توسط باستان‌شناسان در شهر تاریخی «پمپئی» کشف شده است این هفته به روی عموم مردم باز خواهد شد.

این پیشخان غذافروشی که بر روی آن فرسکوهایی نقش بسته است، زیر خاکستر سالم باقی مانده بود و در محوطه رجیو ۵ (Regio V) پارک باستان‌شناسی «پمپئی» واقع در ایتالیا کشف شده است.

باستان‌شناسان همچنین کف‌پوشی از مرمرهای رنگین و بقایای اردک، خوک، بز، ماهی و حلزون را در ظروف سفالین پیدا کردند تا این فرضیه که شاید یکی از غذاهای این غذافروشی نوعی «پائیا» بوده باشد نیز مطرح شود.

پمپئی

 

پیش‌تر نمونه‌های دیگری از این نوع غذافروشی در این پارک باستان‌شناسی کشف شده بود. چنین غذافروشی‌هایی اغلب توسط ساکنان کم‌بضاعت‌تر شهر باستانی «پمپئی» که به ندرت آشپزخانه‌ای در خانه‌های‌شان داشتند مورد استفاده قرار می‌گرفت. از جمله رایج‌ترین غذاهای این مکان به نان سفت و ماهی نمکی، پنیر پخته‌شده و عدس می‌توان اشاره کرد.

«پمپئی» در سال ۷۹ میلادی زیر خاکستر ناشی از فوران کوه «وزوو» یا «وزوویوس» مدفون شد. از زمانی که بقایای این شهر در قرن هجدهم میلادی کشف شد این منطقه محل وقوع اکتشاف‌های قابل توجهی بوده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

معبد آتنا _از جاذبه های گردشگری یونان

۶ واقعیت جالب درباره پارتِنون نماد یونان باستان

ساحل ناواگیو _تمثیلی از کشتی یونانی جزیره کیش

مسجد کیزیمکازی ۹۰۰ ساله شیرازی‌ها در زنگبارِ آفریقا

مسجد «کیزیمکازی» زنگبار پس از مسجد جامع جزیره کیلوا در تانزانیا، قدیمی‌ترین مسجد ساخته‌شده توسط شیرازی‌ها در آفریقا است که هنوز مورد استفاده نمازگزاران قرار می‌گیرد و هرساله گردشگران بسیاری از آن دیدن می‌کنند.

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مرتضی رضوانفر ـ عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه ـ گفت: طبق کتیبه محراب، مسجد کیزیمکازی در سال ۵۰۰ قمری (بیش از ۹۴۰ سال پیش) ساخته شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس مشاهده، این نوع طراحی سه‌پره‌ای در محراب، بعدها در برخی مساجد تانزانیا و کنیا، توسط اقوام شیرازی، بلوچ، شوشتری، کازرونی و عُمانی استفاده شده که به عنوان نمونه می‌توان به مسجد شوشتری‌ها در زنگبار و یا مسجد بلوچ‌ها در کائوله اشاره کرد.

عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: دیوید وایتهاوس (۱۹۴۱- ۲۰۱۳ میلادی) باستان‌شناس بریتانیایی که چند فصل کاوش در ایران و آفریقا داشته، کتیبه کوفیِ مسجد کیزیمکازی را مشابه کتیبه‌های بندر سیراف در ایران می‌داند.

به گفته رضوانفر، اهالی روستای ماکوندوچی که مسجد کیزیمکازی در نزدیکی آن واقع شده، خود را شیرازی می‌دانند و مراسم نوروز (نیروزی) را در مردادماه و تقریبا همزمان با مراسم نوروز دریایی (صیادی) در جنوب ایران برگزار می‌کنند.

blank

 

این محقق سال‌ها پیش به منظور تهیه شناسنامه برای آثار ایرانی در تانزانیا و کنیا به این منطقه سفر کرده و گفته بود: مسجد کیزیمکازی قدیمی‌ترین مسجد ساخته‌شده در شرق آفریقا است که قدمت ساخت آن به ۹۳۸ سال قبل بازمی‌گردد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

زیبایی‌های آفریقا در ۶ تصویر بی‌نظیر

دریاچه ناترون _دریاچه ای اسرارآمیز در آفریقا

تکلیف ایران درباره عمره چیست؟

در حالی‌که برخی منابع از حذف ۳۳ کشور از جمله ایران از عمره خبر داده‌اند اما بررسی منابع حج عربستان هنوز چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا، عربستان ثبت‌نام عمره را از زائران خارجی واکسینه‌شده آغاز کرده است. بر اساس تصمیم جدید این کشور، زائران خارجی باید برای ثبت‌نام در عمره گواهی واکسن‌های مورد تایید عربستان در برابر ویروس کرونا را ارائه دهند. همچنین زائران واکسینه‌شده در کشورهای فهرست قرمز باید پس از ورود، مدتی را در قرنطینه سپری کنند.

هنوز جزئیات بیشتری از عمره اعلام نشده، اما با تصمیم مقام‌های حج این کشور، قرار است مجوز عمره در ابتدا ماهانه به ۶۰هزار زائر داده شود و این تعداد به تدریج به دو میلیون زائر در هر ماه برسد.

با این وجود، وزارت امور مذهبی ترکیه مدعی شده که مقام‌های سعودی، زائران ۳۳ کشور را از شرکت در مراسم عمرۀ امسال منع کرده‌اند که از جمله این کشورها به ایران، ترکیه، آمریکا، امارات، پاکستان، هند، مصر و لبنان اشاره شده است. مقام‌های حج ترکیه همچنین گفته‌اند قرار است فهرست این کشورها در روزهای آتی به‌روزرسانی شود.

اما بررسی‌ها از منابع حج عربستان سعودی نشان می‌دهد نام ایران و دیگر کشورهای ذکر شده همچنان در فهرست کشورهایی که مجاز به دریافت ویزای عمره معرفی شده‌اند، قرار دارد و نام هیچ‌یک هنوز حذف نشده است.

در وب‌سایت وزارت حج عربستان نیز تاکید شده که زائران واکسینه‌شده از طریق آژانس‌های مسافرتی  عمره، تاییدشده از سوی این وزارتخانه می‌توانند برای ویزای عمره اقدام کنند که نام ایران نیز در این فهرست مشاهده می‌شود. یک مقام آگاه نیز به ایسنا گفت که ایران از فهرست ویزای عمره حذف نشده است.

blank

 

ایران و عربستان هنوز درباره حضور زائران ایرانی در مراسم عمره به توافق نرسیده‌اند؛ علیرضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ درباره بازگشت ایران به عمره پس از پنج سال غیبت، تاکید کرده است: ازسرگیری عمرۀ زائران ایرانی به پذیرش شروط جمهوری اسلامی از سوی عربستان منوط است.

تضمین عزت، کرامت و امنیت زائران ایرانی، حضور مسؤولان کنسولی جمهوری اسلامی ایران در زمان عمره در عربستان با توجه به متوقف کردن فعالیت دفاتر کنسولی و سفارتخانه ایران در این کشور و همچنین لغو قوانین سختگیرانه برای ورود اتباع عربستانی به ایران، سه شرط ایران برای بازگشت دوباره به عمره است. رییس سازمان حج و زیارت، قبل از آن‌که کرونا مذاکرات دو کشور درباره عمره را متوقف کند، گفته بود: عربستان دو شرط نخست ایران را پذیرفته و شرط سوم در حال بررسی است.

موضوع بازگشت زائران ایرانی به عمره که از سال ۱۳۹۴ پس از تعرض دو مامور فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی، روند آن با تصمیم جمهوی اسلامی ایران متوقف شد، در مذاکرات اخیر ایران و عربستان پیگیری شده است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در اظهاراتی تازه گفته است: برای موضوع اعزام زوار به عربستان گفت‌وگوهایی در سطوح مختلف و در بخش‌های مختلف انجام شده است و به خاطر موضوع کرونا و شرایط خاصی که وجود دارد سازمان حج و زیارت به تنهایی نمی‌توانست امور را به پیش ببرد. دوستان البته زحمات زیادی کشیدند و همان‌طور که گفتم گفت‌وگوهایی در سطوح مختلف صورت گرفته و در دو مورد ذکرشده وزارت خارجه تلاش کرده که زمینه‌های لازم را فراهم کند.

سازمان حج و زیارت پس از تصمیم عربستان برای برگزاری عمره با حضور زائران خارجی واکسینه‌شده هنوز مواضع و برنامه رسمی خود را اعلام نکرده است، اما علی‌رضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ ابراز امیدواری کرده است با احیای روابط بین دو کشور، زمینه اعزام عمره‌گزاران ایرانی نیز به سرزمین وحی فراهم شود.

هرچند به دلیل محدودیت مردم ایران برای دسترسی به چهار واکسن مورد تایید عربستان (فایزر/بیون‌تک، آکسفورد/آسترازنکا، مدرنا و جانسون و جانسون) (و فقط استفاده از واکسن آسترازنکا برای تعداد معدودی در ایران)، چگونگی حضور زائران ایرانی در عمره امسال نیز مساله است. البته برخی مقام‌های سازمان حج معتقدند واکسن نمی‌تواند مانع تلقی شود و در صورت توافق دو کشور درباره شروط قبلی، در مورد واکسن نیز می‌توان به راه حل‌هایی رسید.

هم‌اینک نزدیک به پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ایرانی در نوبت عمره هستند.