تنگ سرخ

سفرنامه تنگ سرخ  ( دو روزه خانوادگی )

رودخانه تنگ سرخ شیراز از چشمه هایی منشا میگیرد که در دل کوههای سیلیسی واقع در پشت کوه سرخ قرار دارند. این چشمه ها حد واسط کوه دراک و تنگ سرخ هستند اما در تنگه ای که این چشمه ها قرار دارند بیشتر رو به کوه دراک هستند. آب این چشمه ها در بستر رودخانه تنگ سرخ جاری میشود تا پس از طی مسیری ابتدا به محل سد مسکوت مانده تنگ سرخ برسد و سپس از زیر پل اتوبان حسینی الهاشمی گذشته و به شاخه اصلی رودخانه خشک تبدیل شود. آب این چشمه ها در اواسط این مسیر در بستر رودخانه فرو میرود بطوریکه در اواخر بهار که بارشهای فصلی دیگر این چشمه ها را یاری نمی کنند این رودخانه کاملا در اواسط مسیر خشک می افتد.

در انتها با ملحق شدن این رودخانه به نهر اعظم که از رودهای دایمی شیراز بود و اکنون در اثر خشکسالی ها خشک شده است، رودخانه خشک بزرگتر شده و پس از طی مسیری از درون دل شهر شیراز به دریاچه مهارلو (دریاچه نمک) میریزد.

سفرنامه:

۱۳۶۹/۰۶/۰۲

صبح ساعت  ۶:۳۰  بعد از جمع شدن خانواده ها از منزل ما به سمت اردکان حرکت کردیم. ابتدا ساعت  ۷:۰۰  بود که به فلکه قصردشت رسیدیم و پس از کمی تامل به سمت اردکان حرکت کردیم و ساعت ۸:۳۰ به اردکان رسیدیم  و چیزهایی که کمبود  داشتیم تهیه  کرده و سپس به سمت جاده یاسوج حرکت کردیم. قرار بود که  به آخر تنگ تیزاب برویم که به علت بودن بچه کوچک و نبودن مرد به اندازه کافی صلاح را در این دانستیم که به تنگ سرخ برویم ؛ ساعت ۹:۳۰ به تنگ سرخ رسیدیم.

تنگ سرخ حدودا” در ۳۵ کیلومتری اردکان واقع شده است و آب از درون تنگ به سمت داخل آن جریان دارد. پس از پیاده  شدن در اولین پیچ های گردنه ( ماه پرویز )  در سمت راست از شیب پائین رفتیم و در کنار رودخانه و چشمه  صبحانه را صرف کردیم ؛ سپس در ادامه مسیر رودخانه حرکت کردیم.

تنگ سرخ

ساعت ۱۲:۰۰ بود که پس از حدودا” ۵ کیلومتر به مکانی رسیدیم که پوشش گیاهی زیادی داشت و به سمت رودخانه تغییر مسیر دادیم و در کنار رودخانه و در زیر درختان بید اطراق کردیم. دست راستمان نیز در دو طرف رودخانه چشمه ای پیدا کردیم که آب مناسب جهت بچه ها و آشامیدن را تامین می کرد. تا شب با شنا کردن و ماهیگیری روز را گذراندیم و شب تا صبح نیز من با یکی دو نفر در کنار آتش شب را به صبح رساندیم، البته نزدیکی های صبح استراحت کوچکی کردیم. پس از بیدار شدن همگی،  ساعت  ۸:۳۰  در مسیر رودخانه من با تعدادی از بچه ها که مایل به آمدن بودند حرکت کردیم. مسیر رودخانه جالب بود، گاه باریک و گاه پهن می شد در نهایت نیز وارد تنگ شدیم که از دور جالب بود و البته  بعد ها متوجه شدم که این آب با یک آب دیگر ادقام می شود و در تنگی که گفته شد و در جلوی ما بود منطقه زیبایی را بوجود می آورند.

ساعت ۱۱:۳۰ بود که از همان مکان به سمت محل اطراق حرکت کردیم و ساعت ۱۲:۳۰ به مکان اطراق رسیدیم و پس از صرف نهار و جمع کردن وسایل  ساعت ۱۶:۰۰ به سمت جاده راه افتادیم . در ساعت ۱۷:۰۰ به جاده آسفالت رسیدیم و پس از سوار شدن در یک مینی بوس به سمت شیراز حرکت کردیم.

اعضا ی شرکت کننده در این سفر ۱۲ نفر بودند که شامل خانواده های:

-هنری

– قاجار

– خردمند

-الیاسی

-عطوفت

-زارعیان

– سفیدبخت

– درودچی

– بورنجانی

مرتبط:

خانه فروغ الملک شیراز

سفرنامه ی سیوند

سفرنامه ی غار های عجیب فارس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *