کوه بوجه

کوه بوجه در کجاست؟ پوشش گیاهی کوه بوجه

کوه بوجه، که به نام بوجه سلطان نیز شناخته می شود، به عنوان نماد فرهنگی شهر خمین شناخته می شود. این کوه، به کوه های دیگری متصل نمی شود و به اصطلاح، جزو هیچ رشته کوهی نیست.محلی ها، کوه بوجه را مانند یک زنگوله می دانند که در مرکز دشت خمین قرار دارد. جالب این است که بافت گیاهی این کوه، با دشت های اطراف آن تفاوت دارد و گل ها و گیاهان متنوعی را در بر دارد. برای دانستن بیشتر در مورد کوه بوجه و مناطق اطرافش، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

کوه بوجه در کجا قرار دارد؟

کوه بوجه، در شهر خمین واقع در استان مرکزی است. این کوه، در واقع در دشت های جنوبی منطقه خمین قرار دارد، و به این دلیل که یک کوه تک افتاده ای است که در دشت قرار دارد، تشخیص آن بسیار سخت نخواهد بود.

در بخشی از دامنه کوه بوجه، پارکی به عنوان محل تفرج و ساکن شدن مسافران، ساخته شده است.

مکانی که این کوه در آن قرار گرفته است، قابل دسترسی است و برای رسیدن به آن، نیازی به راهنمای محلی و یا موارد دیگر نخواهید داشت.

کوه بوجه، در واقع بلند ترین و مرتفع ترین بخش منطقه خمین است. برای دیدن شهر خمین، می توانید به بالای این کوه رفته و از بالا، تمام شهر خمین را ببینید.

پوشش گیاهی

کوه بوجه، پوشش گیاهی مشابه با مناطق کوهستانی دارد. این پوشش گیاهی شامل گیاهان دارویی، گل های خوش رنگ و زیبا، و گیاهان دیگری می شود.

لاله کوه بوجه

لاله های واژگون، یک نمونه از گل هایی هستند که در مناطق کوهستانی، همچنین در کوه بوجه وجود دارند. لاله های واژگون اغلب به رنگ قرمز دیده می شوند، البته لاله های واژگون با رنگ زرد نیز به فراوانی در دشت های لاله های واژگون یافت می شوند.

نوعی لاله کوچک نیز در منطقه کوه بوجه یافت می شود، که به رنگ قهوه ای پررنگ دیده می شود. گل های لاله قرمز و زرد نیز در کوه بوجه یافت می شوند، که به زیبایی منظره این کوه می افزایند.

گیاهان دارویی

گل حسرت یا همان گیاه سورنجان، از گیاهان دیگری است که در کوه بوجه یافت می شود. این گل به رنگ های سفید و یا بنفش دیده می شود. این گیاه در مناطق کوهستانی و صحرایی یافت می شود.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که گل حسرت یا گیاه سورنجان بسیار سمی است، و از دست زدن به آن خودداری کنید. این گیاه خواص دارویی زیادی دارد. به عنوان نمونه، از گل حسرت برای درمان نقرس، که یک بیماری مربوط به مفاصل است، استفاده می شود.

گیاه گل حسرت، می تواند باعث درمان سیاتیک و یا حتی رماتیسم شود. بو کردن این گیاه، می تواند بعضی از سردرد ها را درمان کند، و مسیر تنفسی را باز می کند.

یکی دیگر از گیاهان دارویی که در کوه بوجه وجود دارد، گل ماهور است که در درمان سرماخوردگی و اضطراب مؤثر است. گل ماهور، زرد رنگ است و می تواند برای بهبود زخم ها و سوختگی های پوستی نیز استفاده شود.

گیاه خواجه باشی، یکی دیگر از گیاهانی است که می توانید آن را در بوجه بیابید. از خواص این گیاه، می توان به ضد درد و ضد تب بودن آن اشاره کرد.

گیاهان دیگر

زنبق کوهی، یکی از انواع زنبق است که در مناطق کوهستانی، مانند کوه بوجه می روید. گیاه زنبق، به عنوان نماد در بسیاری از مسائل سیاسی، ارتشی، مذهبی و… مورد استفاده قرار گرفته است.

گیاه هوم، یکی دیگر از گیاهانی است که در این کوه یافت می شود. گیاه هوم، به عنوان یک گیاه اسطوره ای شناخته می شود. این گیاه، یک نماد زمینی و مادی از هوم آسمانی، فرزند اهورا مزدا است که با اهریمن به مبارزه می پردازد. علت نامگذاری این گیاه، خواص دارویی و پر کاربرد آن است.

نام کوه بوجه از کجا آمده است؟

بوجه به معنای تیغ آفتاب است، و به طور نمادین برای توصیف بُرنده سیاهی ها و تاریکی ها استفاده می شود. کوه بوجه، محل طلوع و غروب خورشید است. البته این امر که تیغ آفتاب را در هنگام طلوع یا غروب بر روی کوه بوجه ببینید، به زاویه دید و محل قرار گیری شما نسبت به این کوه بستگی دارد.

بررسی بوجه از نظر گردشگری

کوه بودجه، یکی از مهمترین مکان های خمین است که سالانه مسافران و گردشگران زیادی را جذب خود می کند. بسیاری از افرادی که به طب سنتی و گیاهان دارویی علاقه دارند، این کوه را به عنوان یک مقصد برای سفر انتخاب می کنند.

زیبایی چشمگیر این کوه، به دلیل وجود گل هایی با رنگ های متنوع، عکاسان زیادی را به سمت خود می کشاند، تا عکس های بسیار زیبا و تکرار نشدنی را بگیرند.

بیشتر مسافرانی که به شهر خمین وارد می شوند، به بوجه نیز سر می زنند و از آن دیدن می کنند.

مکان های دیدنی نزدیک

در ادامه، از مکان های دیدنی دیگری که می توانید در کنار دیدن کردن از کوه بوجه، به آنها نیز سر بزنید، سخن خواهیم گفت.

شهر زیرزمینی تهیق

از شهر زیر زمینی تهیق، به عنوان یکی از زیبا ترین و بهترین دست کنده های ایرانی یاد می شود. از این شهر زیر زمینی، به عنوان مکانی برای پناه گرفتن در هنگام حمله دشمنان به منطقه استفاده می شده. تاکنون در این شهر زیر زمینی، تعدادی اشیای باستانی و ارزشمند کشف شده است و می توانید در کنار دیدن از کوه بوجه، از شهر زیر زمینی تهیق نیز دیدن کنید.

ارگ میشیجان 

ارگ میشیجان، بنایی است که در دوره قاجاریان ساخته شده است، مصالح به کار رفته برای ساخت این ارگ، خشت و گل هستند. البته این ارگ، سردری از جنس آجر دارد.

سخن پایانی

جاذبه های طبیعی ایران، مانند کوه بوجه، چنان زیبا و دلنشین هستند که ارزش حداقل یک بار سفر را دارند. اگر به مناطق کوهستانی، و کوه نوردی نیز علاقه دارید، این می تواند مکان مناسبی برای سفر شما باشد.

امیدواریم که در صورت سفر به این جاذبه طبیعی، نهایت لذت را ببرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *