سایه سنگین کرونا بر صنعت گردشگری تایلند

تداوم شیوع کرونا و ناکارآمدی دولت گردشگری تایلند در واکسیناسیون شهروندانش، برنامه‌ها برای بازگشایی مرزهای این کشور به روی گردشگران خارجی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

پرایوت چان اوچا نخست وزیر تایلند اواسط ماه ژوئن (خرداد- تیر ۱۴۰۰) با وعده بازگشایی مرزهای این کشور به روی گردشگران خارجی تا ماه اکتبر (مهر- آبان) همه را غافلگیر کرد. به گفته او، وقت آن فرا رسیده تا مقامات تایلند حساب شده خطر کنند. آن زمان کمتر کسی گفته‌های نخست وزیر را جدی گرفت. اما چرا؟

کشور تایلند از آوریل سال گذشته با تمام وجود به پاسداری از مرزهای خود مشغول بوده و از تمام کسانی که از این مرزها رد شدند با قرنطینه و حجم بالایی از کاغذبازی استقبال کرده است. در نتیجه این شرایط گردشگری خارجی که زمانی یکی از پیشران‌های اقتصاد تایلند بود، سقوط کرد؛ در هشت ماهه اول سال جاری میلادی در مقایسه با ۴۰ میلیون گردشگری که در سال ۲۰۱۹ به این کشور سفر کردند، تنها ۷۰ هزار گردشگر به خاک تایلند قدم گذاشتند.

ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ به خوبی در تایلند مهار شد اما ژوئن امسال (خرداد- تیر ۱۴۰۰) آمار مبتلایان به سرعت افزایش یافت و دولت به خاطر تاخیر در واکسیناسیون مورد انتقاد قرار گرفت. بنابراین بازگشایی مرز به روی گردشگران تا ماه اکتبر غیرممکن به نظر می‌رسید. با وجود این، نخست وزیر سر حرفش مانده و بازگشایی بزرگ آغاز شده است، البته با چند قدم کوچک و محتاطانه.

مدت منع رفت و آمد در شب یک ساعت کوتاه‌تر شده و از ساعت ۱۰ آغاز می‌شود و کتابخانه‌ها و موزهها اجازه فعالیت دارند. گردشگران می‌توانند به شرط رزرو و ارائه تست منفی کرونا، از خدمات چشمه‌های آبگرم استفاده کنند. گردشگرانی که در برابر کرونا واکسینه شده‌ باشند حالا به جای دو هفته تنها یک هفته قرنطینه می‌شوند. چند تخفیف جزئی در محدودیت‌های کرونایی نیز از ماه نوامبر (آبان- آذر) اعلام خواهد شد. اگرچه این خبر خوبی برای صنعت کرونازده گردشگری در تایلند است اما برای بازگرداندن موج گردشگران به این کشور کافی نیست.

کمبود تخت آی‌سی‌یو؛ دلیل احتیاط مقامات تایلند

این که چرا مقامات تایلند در مورد بازگشایی مرزها به روی گردشگران تا این حد عصا به دست حرکت می‌کنند، دو پاسخ ساده دارد: یکی واکسیناسیون و دیگری کمبود تخت مراقبت‌های ویژه.

با وجود صدور فرمان تسریع روند واکسیناسیون علیه کرونا، دولت تایلند کار واکسینه کردن شهروندان را دیر آغاز کرد و هنوز تا رسیدن به هدف رسمی واکسیناسیون دستکم ۷۰ درصد جمعیت عقب است. تا پایان ماه سپتامبر (اوایل مهر) تنها یک چهارم از شهروندان تایلند دو دز واکسن خود را دریافت کرده بودند و بسیاری از آنها که واکسن کم اثر سینوواک به آنها تزریق شده بود حالا باید دز تقویتی تزریق کنند. همچنین، در آخرین پیک کرونا در ماه ژوئیه و اوت (تیر- شهریور) تمام تخت‌های بخش مراقبتهای ویژه (ICU) در بیمارستان های بانکوک پر شد و خانواده‌هایی که بیمار بد حال داشتند مجبور شدند در دیگر بخش های کشور به دنبال تخت خالی بگردند و کسی دوست ندارد این تجربه تلخ بار دیگر تکرار شود.

با توجه به میزان مسری بودن گونه دلتای ویروس کرونا، بسیاری از کارشناسان بهداشتی معتقدند حتی واکسینه شدن ۷۰ درصد جمعیت تایلند هم برای بازگشایی مرزهای این کشور به روی گردشگران کافی نیست.

تنارک پلیپات که تا همین اواخر معاون دپارتمان کنترل بیماری تایلند بود، در این باره می‌گوید: (برای این منظور) نرخ واکسیناسیون بین جمعیت سالخورده و قشر خاص باید ۸۵ یا ۹۰ درصد باشد. به طور کلی با توجه به خصوصیات گونه دلتای ویروس کرونا، تایلند زمانی امن است که ۸۰ درصد شهروندان آن واکسینه شده باشند.

مشکلات شدید مالی این روزها در فروشگاه‌های تعطیل تایلند، صف‌های طولانی برای دریافت رایگان غذا و در بین جوانان خشمگین و بیکار که به جنبش اعتراضی ضدحکومت تایلند پیوسته‌اند و هر آخر هفته در گوشه‌ای از بانکوک با پلیس درگیر می‌شوند، مشهود است. شاید همین وضعیت است که دولت تایلند را مجبور کرده زودتر از آنچه مناسب است، به گردش درآوردن دوباره چرخ گردشگری اقدام کند.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر بیش از ۲۳۵ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان چهار میلیون و ۸۱۷ هزار نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

منبع: ایرنا

مرتبط:

حباب های جنگلی جاذبه گردشگری تایلند

از سرگیری صدور ویزای ⁧‫گردشگری آخرین مراحل را می‌گذراند

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: از سرگیری صدور ویزای ⁧‫گردشگری آخرین مراحل مربوط به چگونگی اقدام را در کمیته‌ تخصصی می‌گذراند.

 سید عزت الله ضرغامی در این توئیت نوشت: از سرگیری صدور ویزای ⁧‫گردشگری آخرین مراحل مربوط به چگونگی اقدام را در کمیته‌ تخصصی می‌گذراند.
‏وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در عین حال تاکید کرد: آمارها حاکی از رضایت بالای ۹۵٪ گردشگران خارجی از سفر به ایران است.

 

عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه تصریح کرد: زیر میز ایران‌هراسی‬⁩ خواهیم زد.

به گزارش ایرنا، صنعت مسافرت و جهانگردی به عنوان بزرگترین و متنوع ترین صنعت در دنیا به حساب می آید. پدیده گردشگری که خود به صورت یک پدیده اجتماعی- فرهنگی مطرح است به بزرگترین تحرک و جابجایی انسان ها اطلاق می شود. رشد روزافزون و شتابنده آن موجب شده که بسیاری از صاحب نظران قرن ۲۰ را قرن گردشگری بنامند. این صنعت بر حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مانند مبادلات خارجی، درآمدها، اشتغال- قیمت ها- توزیع درآمدها، مهاجرت، تقسیم کار، آداب و رسوم و هنرها مؤثر است.

از فروردین سال ۹۹ در پی انتشار و همه‌گیری ویروس کرونا صدور ویزای گردشگری ایران برای گردشگران خارجی متوقف شد و تنها مجوز سفرهای درمانی، تجاری و تحصیلی به ایران داده شد، هرچند در پی مطالبات فعالان گردشگری از خرداد ماه همان سال موضوع بازگشایی مرزها به روی گردشگران خارجی چندین مرتبه در ستاد ملی مدیریت کرونا مطرح شد اما هر بار با شیوع سویه جدید کرونا  این موضوع متوقف شد.

بر این اساس وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چندی پیش (۲۷ شهریورماه ۱۴۰۰) گفت: با صحبت‌هایی که با رئیس‌جمهور داشتم، منع صدور روادید برداشته خواهد شد؛ رئیس‌جمهور نیز این موضوع را قبول کرده و البته نگرانی‌هایی درباره ویروس کرونا داشتند که توضیحات لازم را به آقای دکتر رئیسی ارائه کرده‌ام؛ بسیاری از کشورهای دنیا صدور روادید را شروع کرده‌اند و بهتر است ما نیز این موضوع را شروع کنیم.

سید عزت الله ضرغامی همزمان با روز جهانی گردشگری خبر از سرگیری صدور ویزای توریستی ایران و تردد گردشگران خارجی از مرزهای زمینی و هوایی پس از ۱۹ ماه توقف، با دستور رییس‌جمهور از آبان‌ماه امسال خبر داد.

وی با انتشار توییتی نوشت: «از آقای رییس‌جمهور به دلیل مواضع عالمانه و حمایتگرانه نسبت به صنعت گردشگری در جلسه دولت (چهارم مهرماه) و دستور تسریع در صدور ویزای گردشگری تشکر می‌کنم. دیروز استانداران پیشنهادی، همه در مورد گردشگری برنامه ارائه کردند. این خیلی خوب است.»

چندی پیش نیز آیت الله سیدابرهیم رییسی، رییس‌جمهور به دنبال سرعت گرفتن واکسیناسیون در ایران گفته بود: به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به جای اعمال محدودیت‌های جدید باید درباره رفع محدودیت‌ها برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنیم.

منبع: ایرنا

رنگ تهران، از سنت تا مدرنیته

تهران شهری با قدمت دویست و اندی سال در مرکز فلات ایران، نامش برای نخستین بار با روی کار آمدن سلسله قاجار به سرزبان ها افتاد؛ بانگاهی نافذ می‌شود بسیاری از سنت های تاریخی تا مدرنیته را در آن واکاوی کرد.

تهران در گذشته روستایی وسیع بین ری و کوهپایه‌های البرز بود و این قریه در زمان شاه طهماسب صفوی با توجه به نزدیکی آن به حرم عبدالعظیم حسنی(ع) و وجود باغهای خوش آب و هوا، برای دیگر شاهان این سلسله جنبه تفریحی و ییلاقی داشت اما با گسترش شهر نشینی در ایران به پایتخت سلسله قاجاریه تبدیل شد و از آن زمان تا به امروز اتفاقات تلخ و شیرینی بسیاری را به خود دیده است.

طهران برای اولین بار در سال ۱۱۶۴ خورشیدی با تاج گذاری آغامحمدخان قاجار به طور رسمی به عنوان پایتخت معرفی و پس از آن با توجه به خاص بودنش(مرکزیت، وجود آب کافی و سیاسی خاص) همچنان پویا و مورد توجه است.

شواهد تاریخی نشان می‌دهد در ۱۴ مهرماه سال ۱۲۸۶ خورشیدی در اولین دوره مجلس شورای ملی بعد از مشروطیت، تهران جایگاه خود را به عنوان دارالخلافه و پایتخت ایران تثبیت کرد.

کمیسیون فرهنگی آن زمان شورای شهر تهران به مناسبت دویست و سی‌امین سال تاسیس پایتخت، پیشنهاد طرح یک فوریتی روز تهران را مصوب کرد و شورای فرهنگ عمومی کشور در تیرماه ۱۳۹۵ این روز را در تقویم ملی گنجاند.

طبق گزارشهای متولیان شهری و میراث فرهنگی بیش از سه هزار اثر تاریخی واجد ارزش، ثبتی و تک پلاک‌های ارزشمند در استان تهران شناسایی شده‌ است که مالکیت آنها یا در اختیار مردم بوده یا اینکه تحت نظر نهادهای مدیریت شهری، ارگان های مختلفی دولتی و حاکمیتی قرار دارند که می‌طلبد برای حفظ آن، همه پای کار باشند تا بتوان میراث‌دار خوبی برای نسل آینده این سرزمین باشیم.

با این توصیف، تهران امروزی هم اینک به ۲۲ منطقه شهری تقسیم بندی شده است تا با توجه به اصالت این آثار، میراث ناشناخته پایتخت برای شهروندانش به گونه‌ای دیگر بازگو شود.

 

تهران مختص به یک روز نیست

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان تهران در این زمینه با بیان اینکه باید روز تهران را بیشتر ارج نهاد و برای رشد و الگو سازی آن تلاش دوچندانی داشت، گفت: باید تورگردانان از ظرفیت های بی بدیل تهران برای شناسایی ابعاد فرهنگی پایتخت به شهروندان بهره ببرند.

مهدی وحیدی با اشاره به اینکه تهران مختص یک روز و یک دوره نبوده بلکه باید با واکاوی اطلاعات و ماهیت کلی آن را به علاقمندان معرفی کرد، تاکید کرد: درصدد هستیم با همکاری میراث فرهنگی و با رعایت پروتکل های بهداشتی هرچند وقت یکبار یک رویداد را برای معرفی جاذبه های پایتخت به شهروندان ارائه کنیم.

این تهران شناس گفت: هم اینک تهران با قدمت شاخص خود آثار و فرهنگ متنوعی را از دوره سنت تا مدرنیته در دل خود جا داده و نیازمند است تا رسانه ها برای معرفی آنها اقدامی اساسی کنند.

به گفته وی، در حال حاضر بیش از ۲هزار بنای شاخص (قدیمی تا معاصر) در سطح استان تهران وجود دارد که این ظرفیت می تواند با همکاری تورگردانان، اصحاب رسانه و دانشجویان گردشگری برای عموم بیشتر شناخته‌ شود.

blank

 

فضای تهران باید انسان محور شود

مسئول واحد مرمت سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیزدر این راستا به خبرنگار ایرنا گفت: همه ساله برای گرامیداشت آیین های اینچنینی نمایشگاه متعدد عکس، بازدید از موزه های به صورت نیمه بها و رایگان، تورهای تهرانگردی، جشنواره ها و بازدید از کتابخانه ها برپا می شود اما به نظر می رسد این موارد برای معرفی بیشتر تهران اندک است.

افشین جوبه با بیان اینکه فضاهای متعدد بکر فراوانی در سطح شهر وجود دارند که نیازمند توجه بیشتر است، خاطر نشان کرد: باید با چنین رویکردی فضاهای شهر تهران را انسان محور کنیم چرا که این رویکرد می تواند در سالیان متمادی پیش رو جاذبه گردشگری را برای مردم بیفزاید.

وی با بیان اینکه هر سال اگر ۲طرح به مناسبت هفته تهران بازسازی و گشایش یابد می توان بستر لازم را برای حضور شهروندان را مهیا کرد، گفت: بسیاری از میادین و اماکن تفریحی در پایتخت قابلیت فرامنطقه‌ای دارند که باید با تغییر رویکرد، محیط های منطقه ای و محله ای را برای گردشگری مردم فراهم کرد.

این کارشناس حوزه مرمت با بیان اینکه با ایجاد این فضاهای محله محور می توان بسیاری از اطلاعات عمومی، سنت ها، آداب، مدرنیته، رسوم و صنایع دستی ناشناخته را بهتر معرفی کرد، افزود: برخی پیوستگی ها در فضای شهری را می توان با همکاری ارگان های مختلف دولتی و خصوصی گسترده کرد و سوابق و تاریخچه تهران را در اختیار شهروندان قرار داد.

جوبه یکی از معضلات و آسیب های تهران را مربوط به توسعه فرهنگ آپارتمان نشینی دانست و گفت: باید با اعتبارات مختلف بستر لازم را برای توسعه فضاهای گردشگری ارتقا داد و در چند سال آینده چهره شهر را دگرگون کرد.

وی توضیح داد: هفته گردشگری، روز تهران و بسیاری از مناسبت ها مربوط به یک زمان خاص نبوده است بلکه باید شهرداری برای احیای فضاهای بکر به مکان های تفریحی-گردشگری تلاش کند.

به گفته این مسئول شهری، در این راستا می توان با بهره گیری از تجربه شهرهای اصفهان، شیراز، قزوین و تبریز استفاده کرد و حتی رویدادهای بین المللی برای شناسایی تهران برگزار کرد.

blank

 

۲هزار و ۲۵۰هکتار بافت تاریخی در قلب پایتخت

مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران هم در این رابطه گفت: ۲هزار و ۲۵۰هکتار از حصار ناصری و طهماسبی در مناطق ۱۱ و ۱۲ پایتخت واقع شده که توجه به این ظرفیت می تواند به گردشگر پذیری و غنای پایتخت بیفزاید.

ابوالفتح شادمهری با اشاره به اینکه جایگاه تاریخی تهران پس از اصفهان و شیراز در کشور خاص و ویژه است، افزود: با برنامه های رویداد محور در این فضا می توان تاریخ پایتخت را در ابعاد زمانی تا مدرنیته امروز به عموم مردم معرفی کرد.

وی با بیان اینکه روز تهران در سال ۱۲۸۶ توسط مظفرالدین شاه قاجار مصوب شد، گفت: با توجه به موقعیت های موجود می توان از ظرفیت دانشگاه ها، سازمان های مردم نهاد، مدیریت شهری و ارگان های دولتی شاخصه های شهر تهران را از زوایای پنهان و نهان آشکار کرد.

مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران اضافه کرد: در تهران حدود ۲هزار و ۲۰۰ ساختمان تاریخی شامل کاخ ها، موزه ها، فرهنگسراها، خانه های مسکونی و بافت و محوطه های تاریخی شناسایی شده که می تواند با کاربری های جدید و فرهنگی از تخریب آنها جلوگیری کرد.

شادمهری بیان کرد: یکی از برنامه های مهم مدیریت شهری حفاظت از این بناهای شاخص و تاریخی بوده که با کاربری های جدید فرهنگی، پذیرایی و اقامتی زمینه و بستر احیای آنها در پایتخت دوچندان شده است.

وی با اشاره به اینکه برای احیای این بناهای شاخص، قانون حفظ و مرمت بناهای تاریخی در سال ۱۳۹۸ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، خاطر نشان کرد: با ارایه تسهیلات و جلب سرمایه گذار می توان مرمت این بناها را آغاز کرد.

به گفته مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران، در حال حاضر یک هزار و ۳۰۰ بنا و مکان رویداد در سامانه تهران مپ http://map.tehran.ir بارگذاری و در دسترس عموم قرار گرفته است.

شادمهری خاطرنشان کرد: بیشترین بناهای واجد ارزش تاریخی تهران در محدوده مناطق یک، ۱۱، ۱۲ و ۲۰ شهری قرار دارد.

واقعیت این است که تهران در نزد ایرانیان به رنگ خاکستری، شلوغی، آلودگی هوا و ترافیک سرسام آور مشهور است که می توان با شناسایی ظرفیت های گردشگری مدرن این کلانشهر مثل برج میلاد تا مدرنیته مثل کاخ های آن نسبت به تغییر این دیدگاه تلاش کرد.

استقرار راهنمایان تخصصی گردشگری ادبی در حافظیه

مدیر گردشگری شهرداری شیراز گفت: برای نخستین بار راهنمایان تخصصی گردشگری ادبی در محل حافظیه مستقر می‌شوند و به مردم خدمات می‌دهند و از شخصیت و غزل‌های حافظ برای مردم و گردشگران سخن می‌گویند.

امیرحسین حکمت‌نیا دوشنبه ۱۲ مهرماه در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه یادروز حافظ برای مردم شهر شیراز چندان که باید خوانا نیست، اظهار کرد: به همین منظور تلاش شده که در برنامه‌های امسال بازیابی هویت و تعلق خاطر برای مردم شهر را در نظر گرفته شود، چرا که این امر سبب ایجاد حرکت و موج فرهیختگی می‌شود، بنابراین باید برنامه‌های فرهنگی را از مناسبتی به برنامه‌های دائمی تبدیل کرد.

او با بیان اینکه حافظ آبروی این شهر است، عنوان کرد: جاذبه‌های گردشگری در همه شهرها وجود دارد اما امثال سعدی و حافظ منابع گردشگری ما هستند که مثل خورشید بقیه جاذبه‌ها را چون اشعه دارند؛ یعنی وجود مقدس شاهچراغ و شخصیت‌هایی مانند حافظ و سعدی منابع گردشگری ما هستند که باید با این نگاه مورد توجه قرار بگیرند.

حکمت‌نیا با ابراز تعجب از برخی از رفتارها از سوی دفاتر خدمات مسافرتی افزود: با وجود اینکه حافظ و سعدی منبع گردشگری هستند اما برخی از دفاتر خدمات مسافرتی ما در بسته شیرازگردی آرامگاه سعدی را حذف می‌کنند یا از حافظیه به عنوان لوکیشن عکاسی استفاده می‌شود در حالی که می‌تواند به عنوان یک منبع گردشگری دیده شود.

مدیر امور گردشگری شهرداری شیراز با بیان اینکه ربع قرن از یادروز حافظ می‌گذرد و امسال را به نام حافظ و هنر نامگذاری کردند، عنوان کرد: این نامگذاری سبب شد که بسیاری از برنامه‌ها حول این محور برنامه‌ریزی شود همچنین یک هفته به نام حافظ نام گرفته است که برنامه‌ها در این هفته قرار داده شده است.

حکمت‌نیا با بیان اینکه هفته گرامیداشت حافظ از ۱۶ تا ۲۳ مهرماه است، به نقش هنرمندان شیرازی در ساخت حافظیه اشاره کرد و افزود: در همین بازه زمانی سلسله تورهای گردشگری مناطق محروم و کم برخوردار برنامه‌ریزی شده که به حافظیه و جهان‌نما می‌آیند، گفت: این امر به این دلیل است تا مردم نقاط کم برخوردار را به عدالت گردشگری نزدیکتر کنیم.

او با بیان اینکه حافظ و هنر شعار امسال است که بر این مبنا هفت شب، هفت غزل و هفت هنر اصلی‌ترین برنامه در یادروز حافظ است، گفت: هر شب راس ساعت ۱۸ تا ۲۰ در قطعه مشاهیر در آرامگاه حافظ  ۷ غزل از دیوان حافظ توسط حافظ شناسان برای مردم خوانده می‌شود، غزلیاتی که نسبت به هنر و ارادت به هنرمند سروده شده است.

مدیر امور گردشگری شهرداری شیراز با بیان اینکه همه تصور می‌کنند که سازنده آرامگاه حافظ آندره گدار است در حالی که هنرمندان بومی این شهر آرامگاه را براساس طرح گدار ساختند، اظهار کرد: در ۷ شب تلاش می‌شود هم هنرهای مختلف در آرامگاه حافظ معرفی شود و هم هنرمندان فقید و حاضر که در ساخت و مرمت این بنا نقش داشتند معرفی و تجلیل شوند.

معرفی خوراک مردم شیراز در روزگار حافظ  

حکمت‌نیا افزود: چاپ و توزیع کتاب حافظیه در گذر زمان که به صورت تمام رنگی به مردمی که در برنامه‌ها حضور داشت باشند داده می‌شود از دیگر برنامه‌ها است همچنین از ۲۵ هنرمندی که تجلیل می‌شوند ویژه نامه‌ای چاپ می‌شود تا یک بار برای همیشه مردم نام هنرمندان سازنده آرامگاه را با توضیحات کامل بدانند.

او از برگزاری چهار تور تخصصی گردشگری ادبی خبر داد که مبنای آن شیراز در روزگار حافظ است و گفت: این تورها با پیوست‌های گردشگری ادبی می‌توانند کمک کنند تا شهر شیراز از پکیج‌های سنتی به سمت گردشگری خلاق برود و تغییر نگاه را به مردم منتقل کند.

حکمت‌نیا همچنین از تسهیل گردشگری کودک و اهمیت آن سخن گفت و بیان کرد: از ۱۸ تا ۲۱ مهرماه در باغ جهان نما در فضای آزاد بحث گردشگری کودک، ادبیات و هنر است که به تسهیلگری گردشگری کودک می‌پردازد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

اعلام ویژه برنامه‌های یاد روز حافظ در فارس

راهنمایی برای بومگردی در ایران

فصلنامه مهرماه «گیلگمش» با عنوان «در جست‌و جوی خانه دوست»، پرونده ویژه‌ای را برای بومگردی در ایران باز کرد.

دوازدهمین شماره فارسی این فصلنامه، ضمن گشت‌وگذار در اقامتگاه‌های سنتی و بومی، مسیرهای بومگردی در ۳۱ استان ایران را معرفی می‌کند و به نوعی کتابچه راهنمای سفر و اقامتگاه‌های بومی در ایران است.

در این فصلنامه ۴۷۶ اقامتگاه بومگردی از میان بیش از دوهزار اقامتگاه مجاز در ۷۶ صفحه معرفی شده است. این اقامتگاه‌ها در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، قزوین، البرز، تهران، سمنان، همدان، لرستان، ‌ کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، کردستان، کرمانشاه، ایلام، مازندران، گیلان، گلستان، قم، مرکزی، اصفهان، ‌یزد، کرمان، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان فعال هستند که علاوه‌بر این، مسیرهای سفر بومی در این استان‌ها معرفی شده است.

همچنین تجربه اقامت در خانه‌های بومگردی ایران، ریوکان‌های ژاپن (خانه‌های سنتی) و بوتیک هتل‌ها، چالش‌ها و مسائل پیش روی اقامتگاه‌های بومگردی و سفر به کاشان را به قلم افسانه احسانی، کیارش اقتصادی، زهره استادی، شعله بلوچ، فریدون بیگلری، ‌محمدرضا تقی‌پور مقدم، نیلوفر حسینی، سمانه رستمی و سیما سلمان‌زاده، فرید فریدی و امیدرضا کاظمی که از متخصصان و فعالان گردشگری و بومگردی هستند می‌توان در این شماره خواند.

پرونده ویژه درباره سفر بومی و اقامت در بومگردی‌ها نیز به کوشش سیمین ثقفی، نسیم محمدی و نیلوفر منصوری تهیه شده است.

blank

 

نهمین شماره از فصلنامه انگلیسی «گیلگمش» نیز در ۱۲۰ صفحه با رویکرد آیین‌ها و سنت‌های جذاب ایرانی با شرحی دلنشین و تصاویری فاخر منتشر شده که در آن، مقاله‌هایی از جشنواره‌ها، سوگواری‌های سنتی و رویدادهای فصلی ایران انتشار یافته است.

آیین شفا، سوگ سیاوش، ‌ جشن سده، ‌جشن نوروز دریا و جشن یلدا از جمله آیین‌ها و مراسم‌هایی است که در این شماره از فصلنامه انگلیسی «گیلگمش» به آن‌ها پرداخته شده، ضمن آن‌که درباره موسیقی و نواحی جنوب ایران و آیین زار اطلاعاتی داده شده است.

مجموعه مجله‌های «گیلگمش» از کاغذ سنگ، سازگار با محیط زیست و بدون قطع درخت و هدررفت آب تهیه شده است.

قیمت فصلنامه فارسی ۱۳۰ هزار تومان و فلصنامه انگلیسی ۲۰ دلار است که از طریق وب‌سایت www.gilgameshmag.com  می‌توان آن‌ها را تهیه کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آش نخورده و دهان سوخته؛ حکایت اتهام به بومگردی‌ها

کشف صدها مقبره‌های تاریخی در دل صخره‌ها

باستان‌شناسان در ترکیه مجموعه‌ای از مقبره‌های تاریخی نقاشی‌شده را کشف کرده‌اند که در درون صخره‌ها ساخته‌ شده‌اند.

به نقل از دیلی صباح، باستان‌شناسان اعلام کردند در مجموع ۴۰۰ مقبره‌های تاریخی را که در دل صخره حفاری شده‌اند در شهر باستانی «بلاندوس» (Blaundus) واقع در ترکیه کشف کرده‌اند. درون این مقبره‌ها که قدمت‌شان به ۱۸۰۰ سال پیش می‌رسد تصاویر مختلفی نقش بسته است.

blank

 

پروژه‌های تحقیقاتی باستان‌شناسی در این شهر باستانی تاکنون به کشف آثار تاریخی متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی همچون آثار دوران هلنیستی، امپراتوری روم و بیزانس منجر شده‌ است. با ادامه یافتن کاوش در «بلاندوس»، اخیرا ۴۰۰ مقبره سنگی که بر دیواره‌های آن‌ها تصاویری از شاخه‌های درختچه انگور و گل نقش بسته توسط باستان‌شناسان کشف شد.

blank

 

باستان‌شناسان با بررسی استخوان‌های کشف‌شده در این مکان به این نتیجه رسیدند این مقبره از قرن دوم میلادی به بعد مورد استفاده قرار گرفته و به نظر می‌رسد کاربرد آن بیشتر به عنوان یک گورستان خانوادگی بوده است.

در هر اتاقک جایگاه‌های طاق‌داری شبیه به تابوت‌دان در درون دیوار حفر شده و محل‌هایی نیز برای انجام مراسم ترحیم در داخل مقبره‌های سنگی تعبیه شده است. در اصلی این مقبره‌ها با یک سنگ مرمرین بسته می‌شده است.

به گفته سرپرست تیم باستان‌شناسی این اکتشاف، با این‌که اولویت اصلی حفاظت و مرمت این مکان است، اما برای ایجاد امکان بازدید از این مکان در آینده نیز برنامه‌ریزی می‌شود.

منبع: ایسنا

پاویون ایران _زیبا اما قاصر!

پاویون ایران در اکسپو دبی درحالی از سوی مجله معماری Architectural Design یکی از هشت پاویون برتر شناخته شده که به محتوای آن نقدهایی وارد شده است، آن‌چنان که معاون گردشگری می‌گوید:‌ باید روی محتوا بیشتر کار شود.

پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی وارد چهارمین روز از فعالیت خود شده و گفته می‌شود طراحی و معماری آن مورد پسند واقع شده، اما به محتوای ضعیف و ناهماهنگ و بی‌ارتباط با زندگی آینده در ایران، نقدهایی وارد شده است. استفاده کم از تکنولوژی، ابزارها و دانش نوین و بهره‌نبردن از خلاقیت در مفاهیم و محتوا و درهم تنیده نشدن آن با موضوع فرهنگ، صنعت و گردشگری و همچنین کم‌توجهی به موضوع توسعه پایدار، تکیه زدن بر سابقه تمدنی گذشته و ملموس نبودن شعار اکسپو «پیوند ذهن‌ها، خلق آینده» و ضعف در انتقال درست و دقیق مفهوم این شعار، در مقایسه با دیگر کشورها، از دیگر نقدهایی است که تا کنون برخی کارشناسان به پاویون ایران وارد کرده‌اند.

علی‌اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ‌ نیز پس از دیدارهایی که از پاویون ایران و چند کشور دیگر در اکسپو ۲۰۲۰ دبی داشته، تاکید کرد که روی محتوای پاویون و به‌ویژه سالن گردشگری و درهم تنیدگی مفاهیم آن با موضوع گردشگری باید بیشتر کار شود.

او یادآور شد که اکسپو فرصت بی‌نظیری برای کشورها است و به وضوح و درستی می‌تواند درهم تنیدگی گردشگری با سایر حوزه‌ها را نشان دهد، همان‌طور که محور قرار گرفتن گردشگری در پاویون دیگر کشورها مشهود و قابل توجه است.

او همچنین گفت: در پاویون ایران با طراحی مناسب قابل توجهی روبه‌رو هستیم، اگرچه در حوزه محتوا جای کار زیادی داریم و هم‌پیوندگی گردشگری با سایر حوزه‌ها باید بیشتر نشان داده شود و حتما باید از استعداد و توانِ جوان‌های خلاق استفاده شود. قبول دارم این کار باید قبل از آغاز اکسپو و با جدیت بیشتری دنبال می‌شد، اما با توجه به برگزاری شش‌ماهه اکسپو هنوز هم می‌توان اقدام کرد.

معاون گردشگری با اشاره به تفاوت اکسپو دبی با اکسپوهای گذشته، اظهار کرد: این رویداد در نزدیکی ایران درحال برگزاری است و در شرایط اقتصادی و سیاسی که کشور قرار دارد، استفاده از این فرصت، اهمیت آن را دوچندان می‌کند.

او سپس به ویژگی پاویون سایر کشورها و ایده‌هایی که می‌توان از آن‌ها برداشت کرد، اشاره‌ای داشت و با بیان این‌که نوع حضور برخی از این کشورها نشان‌دهنده برنامه‌ریزی بلندمدت آن‌ها برای اکسپو است، افزود: در پاویون این کشورها بخش گردشگری به عنوان محور اداره پاویون مورد توجه قرار گرفته است و نقش هدایت‌گر و جریان‌ساز دارد و این هم‌پیوندی گردشگری با سایر حوزه‌ها ملموس و مشهود است. قطعا این آمد و شدها برای فعالان گردشگری و مسؤولان یادآوری می‌کند که چگونه می‌شود از این فرصت استفاده کنند.

شالبافیان گفت: توجه کشورهای  دیگر به موضوع  پایداری  (Sustainability)، موبیلیتی یا حرکت و استفاده از تکنولوژی برای درگیر کردن و برانگیختن احساسات مخاطب با هدف جلب نظر آن‌ها به مقصد، توجه به آینده و استفاده از نشان‌هایی که ذهن بازدیدکننده را به آن کشور معطوف می‌کند، از جمله مهم‌ترین تمایزهای اکسپو امسال بود.

اکسپو دبی که با یک سال تأخیر درحال برگزاری است، از نهم مهرماه افتتاح شد و تا فروردین‌ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد. ۱۹۲ کشور در این رویداد شرکت کرده‌اند و ایران با پاویونی مستقل در فضایی به وسعت ۲۰۱۴ متر حضور دارند که ۵۷ متر از این فضا به گردشگری اختصاص دارد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

استفاده از ظرفیت‌های فعال شده اکسپوی دوبی

تغییر مقررات سفری انگلستان

انگلستان با معرفی مقررات جدید سفری تعداد فهرست‌های کشورهای مختلف از نظر وضعیت ابتلا به کرونا را فقط به یک «فهرست قرمز» محدود می‌کند.

به نقل از گاردین، مقررات جدید مربوط به سفرهای بین‌المللی در انگلستان از چهارم اکتبر جایگزین روش قبلی فهرست‌بندی کشورها می‌شود.

بر این اساس، از این پس فقط «فهرست قرمز» برای کشورها باقی خواهد ماند و به جای فهرست کشورهای «سبز» و «زرد» از عبارت «سایر کشورهای جهان» و یا «کشورهای خارج از فهرست قرمز» استفاده خواهد شد. همچنین تغییراتی در روند انجام آزمایش ویروس کرونا ایجاد خواهد شد.

از بامداد چهارم اکتبر، مسافرین کاملا واکسینه‌شده به انجام آزمایش کرونا در سه روز پیش از بازگشت از کشور خارج از فهرست قرمز ملزم نیستند. همچنین از پایان اکتبر، این مسافران دیگر ملزم به انجام آزمایش PCR در روز دوم ورود به انگلستان و اسکاتلند نیستند.

اما هنوز برای مسافرانی که کامل یا اصلا واکسینه نشده‌اند هیچ تغییری در مقررات انجام آزمایش کرونا یا قرنطینه اعلام نشده است. این یعنی اگر این مسافران از کشورهای خارج از فهرست قرمز وارد بریتانیا شوند باید پیش از سفر آزمایش کرونا انجام داده باشند همچنین یک آزمایش PCR در روز دوم ورود به کشور و یک آزمایش در روز هشتم انجام دهند و به مدت ۱۰ روز نیز در قرنطینه بمانند.

مقررات برای مسافرانی که از کشورهای فهرست قرمز وارد می‌شوند همچون گذشته باقی خواهد ماند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

لغو قرنطینه در انگلستان برای برخی مسافران واکسینه‌شده

معرفی مسجد فدرال در شهر کوالالامپور مالزی

مسجد فدرال یکی از مساجد باشکوه کشور مالزی در کوالالامپور است که با تلفیقی از سبک معماری عثمانی و مالایی طراحی شده است. این مسجد به عنوان یک شاهکار اسلامی شناخته می شود که با ظرفیتی بالغ بر ۱۷ هزار نماز گزار، مکانی برای تعلیم زبان عربی به کودکان نیز به شمار می آید.

کوالالامپور کجاست؟

کوالالامپور یکی از شهرهای کشور مالزی در ایالت فدرال است که به عنوان پایتخت رسمی این کشور برگزیده شده است.

قدمت تاریخی شهر کوالالامپور به قرن ۱۹ میلادی باز می گردد. کاوش های باستان شناسی حاکی از آن دارند که از سال ۱۸۵۷ میلادی شهر نشینی در کوالالامپور رواج داشته است.

کوالالامپور یکی از شهرهای جذاب و دیدنی مالزی به شمار می آید که از جاذبه های گردشگری و مسجدهایی با معماری شگفت انگیز برخوردار می باشد.

یکی از مساجد معروف کوالالامپور که در نزدیکی مجتمع دفاتر دولتی قرار دارد، مسجد فدرال است. ما در این مقاله اطلاعاتی را در خصوص این مسجد در اختیار شما می گذاریم.

مسجد فدرال

مسجد فدرال

مسجد فدرال در سال ۱۹۹۸ توسط دولت مالزی ساخته شده است. در واقع دولت مالزی، مسجد را به عنوان چهل و چهارمین مسجد در محدوده ی شهر کوالالامپور بنا کرده است.

این مسجد در مساحتی ۱۳ هکتاری تعبیه شده است که زیر بنایی ۵ هکتاری دارد. یکی از خصوصیات منحصر به فرد مسجد فدرال، ساخت بنای آن در یک حوضچه ی مصنوعی یا خندق پر آب است که اطراف آن را آب پوشش می دهد.

مسجد فدرال با عناوین مختلفی نظیر ولایه و ولایت نیز شناخته شده است. لازم به ذکر است که درب های مسجد برای اولین بار در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۰ بر روی عموم مردم باز شد.

مسجد فدرال فعالیتی چند منظوره دارد. در طراحی این مسجد یک سالن نماز خانه ی اصلی با ظرفیت ۱۷ هزار نمازگزار، یک کلاس درس و یک مدرسه ی مذهبی برای کودکان تعبیه شده است. در مدرسه ی مذهبی، نحوه ی صحیح وضو گرفتن، نماز خواندن و عبادت به کودکان آموزش داده می شود.

علاوه بر این، در کلاس های درس مسجد فدرال، با هدف خواندن قرآن کریم، زبان عربی تدریس داده می شود.

در مسجد تالار چند منظوره ای قرار دارد که با ظرفیتی بالغ بر ۱۲۰۰ نفر مختص انجمن و کنفرانس اسلامی ساخته شده است.

در قسمتی از تالار، یک سالن غذا خوری با ظرفیت ۷۵۰ نفره تعبیه شده است که مخصوص پذیرایی از میهمانان جشن، مناسبت های اجتماعی، دانش آموزان مدرسه ی ابتدایی و متوسطه، خوابگاه، کتابخانه و اتاق کنفرانس می باشد.

جالب است بدانید که مسجد فدرال به امکانات مدرن آسایشی اعم از آسانسور، پله برقی، تهویه ی مرکزی و سیستم آتش نشانی مجهز است.

مسجد فدرال

معماری مسجد فدرال

به جرات می توان گفت معماری مسجد فدرال، یک شاهکار اسلامی است که با تلفیقی از سبک معماری مالایی و عثمانی ساخته شده است.

دولت مالزی، ایده ی طراحی مسجد فدرال را از مسجد کبود یا آبی در استانبول ترکیه الهام گرفته است.

مسجد فدرال دارای ۲۲ گنبد در طرح های بی نظیر است که به منظور افزایش مقاومت در برابر نور خورشید از عناصری مقاوم و سبک به نام کامپوزیت و فیبر شیشه ای یا فایبر گلاس ساخته شده است. همچنین رزین های اپوکسی نیز در طراحی گنبد های مسجد تعبیه شده است.

قطر گنبد ها معادل ۳۰ متر است که با ارتفاعی ۴۵ متری از کف مسجد طراحی شده است. لازم به ذکر است که مجموع گنبد ها موجب تشکیل بنای اصلی مسجد شده است.

مسجد فدرال در چهار طبقه تعبیه شده است که با ورودی سر به فلک کشیده ای معادل ۲۸ متر ارتفاع زیبایی چشم نوازی را به ارمغان آورده است.

در قسمت ورودی مسجد فدرال، سنگ های مرمری سفید رنگی قرار دارد که بر روی آن به وسیله ی گرانیت سبز رنگ تیره ای آیاتی از قرآن کریم معرق شده است. حکاکی آیات قرآن بر روی قسمت ورودی مسجد را هنرمندان هندی تکمیل کرده اند. حکاکی مقرنس محراب نیز توسط هنرمندان ایرانی مزین شده است.

یکی از اصول اساسی در هنگام بازدید از مسجد، رعایت قوانین محافظه کارانه ی لباس است. بدین جهت، در قسمت ورودی مسجد لباس های مخصوصی برای افراد با پوشش نامناسب تعبیه شده است.

مسجد فدرال

زمان مناسب برای بازدید از مسجد فدرال

آب و هوای غالب در کوالالامپور، استوایی است. در منطقه ی استوایی کوالالامپور بارندگی به شکل گسترده ای رخ می دهد و با درجه ی حرارتی بالا، آب و هوایی گرم را به ارمغان آورده است.

در میان ماه های مختلف سال، ماه های مارس تا آوریل با حداکثر ۳۷ درجه و حداقل ۱۹ درجه، گرم ترین ماه های سال محسوب می شوند.

بدین جهت مناسب ترین زمان برای بازدید از مسجد فدرال، ماه های دسامبر تا فوریه است. علاوه بر این، خشک ترین ماه سال در کوالالامپور، با میانگین ۱۵۰ میلی متر، به ماه های ژوئن تا آگوست بر می گردد. لذا ماه های مذکور نیز برای سفر به کوالالامپور و بازدید از این مسجد مناسب هستند.

دو مورد از مکان های دیدنی در نزدیکی مسجد فدرال
مسجد جامک کوالالامپور

مسجد جامک در سال ۱۹۰۷ میلادی با ارتفاعی معادل ۲۵ متر طراحی شده است. این مسجد یکی از قدیمی ترین مساجد کوالالامپور به شمار می آید که عبادت گاه مسلمانان محسوب می شود.

سبک معماری مسجد جامک، تلفیقی از سبک معماری اسلامی، مغولی و موریایی می باشد. در اطراف نماز خانه ی اصلی مسجد، سه گنبد خانه تعبیه شده است که بلند ترین آن ها ارتفاعی بالغ بر ۲۰ متر دارد.

مسجد آبی کوالالامپور

مسجد آبی کوالالامپور در سال ۱۹۸۲ میلادی به فرمان مرحوم سلطان صلاح الدین عبدالعزیز ساخته شده است. سبک معماری این مسجد، ترکیبی از معماری مدرن و مالایی است که با ظرفیت ۲۴ هزار نماز گزار، به یکی از مساجد باشکوه کوالالامپور شهرت دارد.

ساختمان بیرونی مسجد دارای پنجره هایی مزین شده است که با گنبدی به رنگ های نقره ای و آبی منظره ی چشم نوازی را به وجود آورده است.

مسیر دسترسی به مسجد فدرال

مالزی- کوالالامپور– منطقه ی سگامبوت- در حوضچه ی مصنوعی جلان سلطان میزان زین العابدین- مجتمع کارجان- مسجد فدرال

منبع: بیتوته

در سفر به مشهد چه چیزی به عنوان سوغات بخریم؟

مشهد کلان شهری در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. سفر مشهد یکی از دوست داشتنی ترین سفر های ما ایرانیان است و به قولی امام رضا باید ما را بطلبد تا توفیق این زیارت نصیب ما شود. سوغات مشهد یکی از واجبات این سفر است. در فرهنگ ما سوغات از شهر مشهد تبرکی از امام رضا است و برای ما بسیار مقدس است.

سوغات های مشهد / خوراکی
۱٫ زعفران

زعفران در واقع گلی است یا گلبرگ های ارغوانی و کلاله ای قرمز رنگ که آن کلاله قرمز رنگ مورد استفاده قرار میگیرد.

زعفران نه تنها در صنایع غذایی کاربرد دارد بلکه در نساجی، رنگ سازی و صنایع چرم هم کاربرد دارد. از خواص این محصول میتوان به ضد سرطان بودن، جوان ساز طبیعی پوست، شادابی و تقویت حافظه و ضد افسردگی اشاره کرد.

زعفران که به طلای سرخ معروف است یکی از گران بها ترین سوغات های مشهد است.

زعفران مرغوب دارای رنگ تیره است و در صورت قرار دادن آن در آب دیر رنگ میدهد. این محصول به شکل های درشت (پوشال)، ریز(سرگل)، دسته ای (دارای ریشه) عرضه میشود.

۲٫ نقل و نبات

نبات خوراکی است که همه ما ایرانی ها با آن آشنا هستند و یکی از خوراکی های محبوب برای شیرین کردن چای و انواع دم نوش ها است.

نبات کریستال های زیبایی است که از تبلور شکر و آب به دست می آید و هم به صورت شاخه ای و چوبی هم به صورت تخته ای عرضه میشود.

امروزه در سطح بازار های مشهد  گونه های متفاوتی از نبات ها عرضه میشود. نبات های زعفرانی، دارچینی، زیره، لیمو، آویشنی، گل محمدی، نعنایی از انواع نبات های چوبی است که در بازار مشهد به فروش میرسد.

نقل هم از دیگر فرآورده های شکر است که مصرف آن در کنار چای رایج است. امروزه نقل در طعم های کاکائویی، نارگیلی، گردویی، هل و گلاب عرضه می شود.

۳٫ زرشک

زرشک در شهر های قاین، روستای کلاته بالا و دیگر روستا های مشهد کشت می شود و فاصله آن تا مرکز خراسان رضوی حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومتر است. استان خراسان رضوی در تولید زرشک در مقام اول قرار دارد و بعد از آن مازندران با تولید زرشک به خصوص در تنکابن در مقام دوم قرار دارد.

در بسیاری از مغازه های فروش خوراکی در مشهد، زرشک پیدا میشود و اغلب زائران زرشک و زعفران را با هم خریداری میکنند. زرشک در دو نوع اناری و پفکی عرضه میشود.

زرشک خواص درمانی زیادی دارد و در کنار آن یکی از مواد غذایی پر مصرف برای ایرانی ها به ویژه در مهمانی ها است.

۴٫ ادویه هفت قلم

یکی از سوغاتی های محبوب مشهد که برای خانم های خانه دار جذابیت خاصی دارد، ادویه هفت قلم است. این ادویه محبوب بیشتر در آبگوشت، خورشت و دیگر غذاهای ایرانی مصرف میشود.

ادویه هفت قلم مخلوطی از هفت ادویه سماق، گلپر، زنجبیل، فلفل سیاه، دارچین، فلفل قرمز و زرد چویه است. این ادویه با رنگ های مختلف در کنار هم به صورت تفکیک شده قرار دارند و در بسته بندی کارخانه ای هم به همین صورت عرضه میشوند.

از دیگر ادویه های محبوب شهر مشهد میتوان به ادویه پلویی و ادویه ۱۸ رنگ اشاره کرد.

۵٫ خشکبار

یکی از محبوب ترین سوغاتی های مشهد خشکبار است. از کنار مغازه های سوغاتی فروشی های مشهد که بگذرید ظرف های پر از خشکبار وجود دارد که شما را وسوسه میکند به داخل مغازه بروید و خشکبار خریداری کنید.

آلوچه، میوه خشک، نخود و کشمش، گردو و پسته از جمله خشک باری هستند که برخی از زائران آن ها را به عنوان سوغات خریداری میکنند.

برگ های خشک شده زرد آلو و هلو هم از محبوب ترین خشکبار های مشهد است.

۶٫ جیلی بیلی

تا مدت ها جیلی بیلی معنای دقیقی نداشت اما چند سالی است که جیلی بیلی یه عنوان یکی از خوراکی های محبوب مشهد شناخته شده است.

در مشهد شکلات های رنگی با نام جیلی بیلی عرضه میشود که در واقع پاستیل های مخصوص در رنگ های مختلف است.

۷٫ ترشی مشهد

ترشی مشهد یا همان سالاد مشهدی ترکیبی از گوجه فرنگی، گل کلم، هویج، کرفس، سبزیجات معطر و انواع ادویه است. تفاوت این ترشی با ترشی های دیگر در جوشاندن آن گوجه همراه با سرکه است که طعم خاصی را به آن میدهد.

۸٫ آبنبات زنجبیلی

این شکلات خوشمزه از دیرباز در شهر مقدس مشهد تولید و عرضه می شود و به خاطر داشتن زنجبیل از عطر زنجبیل و تندی خاصی برخوردار است.

این آبنبات به شکل ویژه ای به حالت مارپیچ تولید می شود و در بسیاری از مغازه های اطراف حرم قابل تهیه می باشد.

blank

سوغات های مشهد/ صنایع دستی
۱- فیروزه

فیروزه نیشابور از قدیم و در دوران باستان سنگی زینتی بوده که در دربار پادشاهان از آن برای تزئین، ساخت ظروف و به عنوان هدیه استفاده میشده است

امروزه در مشهد به هر بازاری سر بزنید فروشنده های فیروزه یا کارگاه های فیروزه تراشی را مشاهده میکنید.

با توجه به این که سنگ فیروزه بسیار زیبا و پر طرفدار است بهتر است برای اطمینان از اصل بودن این سنگ به فروشندگان قدیمی و معتبر مراجعه کنید.

برای سنگ فیروزه چندین و چند فایده گفته شده است اما مهم ترین آن خاصیت آرامش بخش بودن آن است.

سنگ های فیروزه ای در ترکیب با انواع  صنایع دستی و آثار هنری به بازار عرضه میشوند. اگر به دنبال هدیه ای گران بها هستید ما ظروف مسی فیروزه کوبی شده را به شما پیشنهاد میکنیم.

۲- مهر، سجاده و تسبیح

یکی از سوغاتی های معنوی مشهد که در بازار های اطراف حرم امام رضا و به ویژه در بازار رضا عرضه میگردد مهر، سجاده و تسبیح است که به دلیل فضای معنوی و مذهبی حرم امام رضا، بیشتر زائران مهر، سجاده و تسبیح را به عنوان سوغاتی برای اقوام و خویشاوندان خود خریداری میکنند.

در بازار های مشهد انوع مهر در شکل و ستیز های مختلف عرضه میگردد که این مهر ها از خاک متبرکه حرم رضوی تولید میشود.

تسبیح نیز در تمام ادیان الهی جایگاه ویژه ای دارد. تسبیح ها دارای انوع مختلفی هستند که در اینجا میتوان به تسبیح شاه مقصود، انواع عقیق، فیروزه، دلربا، ام البنین و کهربا اشاره کرد.

همچنین در بازار های اطراف حرم رضوی انواع سجاده و جانماز با قیمت های گوناگون وجود دارد که هر کدام از آنها دارای طرح و نقش های مختلفی است. جنس اغلب سجاده ها از ترمه و مخمل کاشان است.

۳- انگشتر و سنگ های قیمتی

با توجه به مذهبی بودن شهر مشهد به واسطه وجود امام رضا (ع)، سوغات مشهد هم تحت تأثیر این فضای معنوی قرار گرفته است. اکثر زائرانی که به دنبال سوغاتی معنوی هستند بعد از مهر، سجاده و تسبیح به سراغ انگشتر هایی با نگین سنگی میروند.

از انواع این انگشتر ها میتوان به انگشتر هایی با سنگ در نجف، یاقوت، عقیق، زمرد، شرف شمس، حدید نام برد

۴- گلیم و قالی

عشایر منطقه خراسان و شهر های نزدیک مشهد از زمان های قدیم برای پوشاندن زمین، دیواره و سقف چادر گلیم یا قالی میبافتند. امروزه بیشتر گلیم ها جنبه تزئینی دارند و حتی انواع گران قیمت آن را به دیوار خانه ها آویزان میکنند.

امروزه گلیم ها انواع مختلف با طرح های متنوع دارند. در مشهد با همان بافت گلیم انواع کیف هم دوخته میشود.

گلیم افشار، سوماک، ترکمنی از انواع گلیم های مشهور در منطقه خراسان هستند.

۵- دیگ های سنگی یا هرکاره تراشی

هرکاره نام نوعی ظرف سنگی است که با تراشکاری و قلم زنی نوعی سنگ ساخته میشود. ظرف هایی مخصوص پخت و پز دیزی و ظرف های ساییدن مواد غذایی خشک مثل هاون از انواع متداول هستند.

نوع بدون طرح و نقش آن که ارزان تر است و با توجه به سنگی بودن آن غذا با حرارت ملایم پخته میشود.

انواع لعاب کاری شده و قلم کاری شده هم دکوری و زینتی هستند.

۶- ارغوان بافی

از بهم تنیدن تار و پود های ترکه های نازک درخت ارغوان هنر ستنی و بومی ایجاد میشود که به ارغوان بافی معروف است. این هنر دستی با ترکه های ارغوان های طبیعی و خودرو از دره های منطقه مایان طرقبه انجام میشود. برداشت ترکه های ارغوان معمولا در اواسط بهار و تا اواخر پاییز ادامه دارد.

بعد از جمع آوری ترکه ها آن ها را در محیطی خیس و مرطوب می خوابانند و آماده کار می کنند. با بافتن ترکه های ارغوانی بهم سبد ها و اقلام تزئینی به دست می آید.

۷- تابلو های نفیس ویژه

یکی از سوغاتی ها و صنایع دستی نفیس و زیبای مشهد است که مردم جهت تبرک برای دوستان خود آن را هدیه می دهند. تابلو های نفیس از نقره است که در اندازه های مختلف ساخته و عرضه میشوند.

سوغات مشهد

سایر سوغاتی های مشهد
۱- جام چهل کلید

جام چهل کلید یا چهل بسم الله یکی از سوغات های جالب مشهد است. یک جام از جنس برنج که آیه های قرآن بر آن تقش بسته  و چهل کلید کوچک به آن زنجیر شده است. در قدیم برای بخت گشایی و تفال زدن از آن ها استفاده میکردند.

بعد ها یک دست کوچک به نشانه نیایش برای رسیدن به حاجت به آن اضافه شد. این جام با طراحی منحصر به فردی که دارد میتواند یک سوغاتی ایده آل باشد.

۲- خلعت اخرت

خلعت آخرت یا به اصطلاح عامیانه کفن یکی دیگر از سوغات مشهد می باشد که معمولا این نوع سوغاتی در شهرهای مذهبی مثل قم، مشهد، عتبات عالیات و جایگاه های خاص عرضه میگردد.

در فروشگاه های اطراف حرم نیز این محصولات عرضه میشود که دارای دو نوع مردانه و زنانه بوده و بر روی آن با آب زعفران دم کشیده دعای جوشن کبیر کامل، زیارت عاشورا، دعای چهل مؤمن، دعای نور، دعای دوازده امام و چهار قل نوشته شده است.

۳- عبای روحانی و نمازی

عبای نمازی برای هر مسلمانی از ملزومات است و با سوغاتی دادن آن باعث می شوید دوستان و آشنایان شما با عبای متبرکه به بقعه امام رضا (ع) نماز خود را اقامه کنند.

برای خانوم ها چادر نماز و مقنعه متبرکه به بقعه امام رضا (ع) میتواند مناسب باشد.

۴ – عطر

اگر در بازار های مشهد به گشت و گذار بپردازید مغازه های مختلف عطر فروشی را مشاهده میکنید. عطر یکی دیگر از سوغاتی های مشهد است. این سوغاتی با توجه به کیفیتی که دارد با قیمت های گوناگونی عرضه میشود. رایحه های مختلف این عطر ها رایحه ی گل هایی مانند گل یخ، گل مریم، گل نرگس، بهار نارنج و رایحه میوه هاست. البته این سوغات مشهد نمونه ای به نام عطر حرم دارد که جزوه معروف ترین عطر های مشهد است.

سوغات مشهد

سوغاتی های مشهد را از کجا بخریم؟
بازار رضا

بازار رضا از معروف ترین مراکز خرید سوغاتی مشهد است. این بازار که در نزدیکی حرم امام رضا قرار دارد مرکز کسب و کار انوع فروشندگان با انصاف و ارزان فروش است. با کمی گشت و گذار در بازار رضا میتوانید بهترین سوغاتی های مشهد را با ارزان ترین قیمت خریداری کنید.

البته پایین بودن قیمت اجناس به معنای کیفیت پایین آنها نیست بلکه منصف بودن فروشندگان تنوع اجناس در پایین بودن قیمت اجناس تأثیر دارد.

این بازار تنها مرکز خرید سوغاتی نیست و در آن انواع پوشاک و اسباب بازی و …. نیز فروخته می شود.

مرکز خرید فردوسی

این مرکز یکی ار محبوب ترین مراکز برای خرید لوازم خانگی در مشهد است. در عین کیفیت بالای اجناس قیمت اجناس بسیار منصفانه است. در طبقه های مختلف این  مرکز انواع پوشاک زنانه و مردانه در بهترین کیفیت و قیمت فروخته میشود.

مرکز خرید الماس شرق

الماس شرق یکی از معروف ترین مراکز خرید شهر مشهد است. که میتوان اجناس با کیفیتی در انجا پیدا کرد. واحد هایی که در این مرکز خرید قرار دارند اجناس خود را با کیفیت بالا و قیمت پایین به فروش می رسانند.

این مرکز خرید میتواند یکی از بهترین گزینه های شما برای خرید باشد.

بازار سپاد

در نزدیکی مرکز خرید الماس شرق بازار سپاد قرار دارد. این بازار به دلیل عرضه ی کالا های سوغاتی با مقرون به صرفه ترین قیمت یکی از مشهور ترین بازار های مشهد است. این بازار به عنوان یکی از مهم ترین مراکز فروش سوغاتی در مشهد شناخته شده است و محبوبیت بالایی دارد.

منبع: بیتوته