ویزای گردشگری

محدودیت‌های صدور ویزای گردشگری ناکارآمد است

رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور ورود انواع کرونا مانند انگلیسی و هندی به کشور را یادآور شد و گفت: محدودیت‌های صدور ویزای گردشگری ناکارآمد و نظارت بر سلامت افرادی که وارد کشور می‌شوند، غیراصولی است.

«سیدمحسن حاجی‌سعید»  ضمن گلایه از مدیریت کرونا در کشور خصوصا در حوزه گردشگری، اظهار کرد: ویروس کرونا در کشور شایع شده و صدور ویزا برای سفرهای گردشگری را تحت تاثیر قرار داده است اما متاسفانه همزمان، ویزای سفرهای درمانی، تجاری و سیاسی در حال صدور است و سفر از این طریق ادامه دارد.

وی با بیان این که در زمینه‌های مختلفی مانند انتقال واکسن و مراودات سیاسی شاهد برقراری روابط بین المللی هستیم، تصریح کرد: این رفت و آمدها نشان می‌دهد که جلوگیری از انتشار ویروس با بستن شهرها و قرنطینه نمی‌تواند جوابگو باشد.

این مسئول با اشاره به این که قرنطینه و محدودیت بیش از یک سال جوابگو نیست، گفت: هر بار گونه‌های متفاوتی از ویروس جهش یافته کرونا منتسب به ملیت‌های مختلف از جمله انگلیس، آفریقای جنوبی، برزیل و اخیراً هند در حال انتشار است و می‌بینیم که محدودیت‌های صدور ویزای گردشگری ناکارآمد بوده است.

وی در تکمیل گفته ی خود تصریح کرد: نظارت بر سلامت افرادی که وارد کشور می‌شوند، غیراصولی است و ایران بلافاصله درگیر انواع جهش یافته ویروس می‌شود اما حال که در مدیریت ورود ویروس به کشور ناتوان هستیم، نباید فشار را بر روی اقشار و اصناف و صنعت گردشگری با تعطیلی‌های متوالی و عدم صدور صرفا ویزای گردشگری بیشتر کنیم.

وی با بیان این که باید مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام کنند، گفت: به نظر می‌رسد باید در منع تردد شبانه، قرنطینه هفتگی و بستن مرزهای استان‌ها بازیینی شود، هرچند لازم است گروه‌های مختلفی دور هم تحلیل کنند و با سنجیدن همه جوانب به نفع مردم اقدام کنند.

این مسئول با اشاره به این که وزارت بهداشت متوجه خسارت اقتصادی و از بین رفتن مشاغل نیست، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که این دستگاه، ساده‌ترین راهکار (قرنطینه) را به دولت تحمیل می‎کند و دولت نیز با ورود موجی از بیماری ناگزیر به تن دادن به این توصیه‌هاست.

وی افزود: لازم است در تصمیمات ستاد کرونا نه فقط سلامت مردم بلکه اقتصاد کشور، تمام اقشار و مشاغل در نظر گرفته شوند تا از اسیب جبران ناپذیر به ساختار اقتصادی کشور جلوگیری شود.

حاجی سعید مجددا به سیاست غلط صدور ویزاها اشاره کرد و گفت: اگر قرار بر تعطیلی است تمام انواع ویزا را ببندند و کشور را قرنطینه کنند، باید چیستی و پشتوانه فکری صدور انواع ویزا و منع صدور ویزای گردشگری واکاوی شود.

وی با اشاره به الزماات و تعریف پروتکل‌هایی مانند تست کرونا، قرنطینه تا زمان مشخص شدن نتیجه تست و موارد دیگر گفت: اگر چنین الزاماتی برای سایر سفرها امکان دارد، پس میتواند برای گردشگری نیز امکان پذیر باشد و اگر مدیریت در این بخش ممکن نیست امکان آن برای سایر سفرها نیز نمی‌تواند وجود داشته باشد.

این فعال گردشگری به بی برنامگی و مدیریت غیرتخصصی مسئولان سلامت کشور اشاره کرد و گفت: تعداد قابل توجهی از مردم دنیا واکسن زده‌اند، اما چرا ما در این باره برنامه نداریم و صرفا می‌خواهیم گردشگری را مقصر جلوه دهیم و سفر را عامل تهدید سلامت مردم می‌دانیم.

وی با اشاره به این که در شیوع انواع کرونا باید با دقت و موشکافانه به دنبال مقصر اصلی باشیم، گفت: باید به مردم یاد بدهیم که قرار است با گونه‌‍های جدید و جهش یافته ویروس در سال‌های آتی مواجهه شوند و راهکار منطقی بدهیم نه این که بخواهیم آن‌ها را محدود کنیم چرا که در این صورت این نحوه مدیریت، به عنوان بدترین شیوه مدیریت در تاریخ ثبت خواهد شد.

وی ادامه داد: در کشورهای در حال توسعه اطراف ما اقداماتی اساسی برای راه اندازی گردشگری رقم خورده که از اولویت دادن به فعالان گردشگری تا تزریق رایگان واکسن به گردشگران ورودی را شامل میشود.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس تزریق واکسن به اهالی گردشگری کشور باید در اولویت قرار گیرد، درغیر اینصورت باید بپذیریم که دولت شناختی از اقتصاد دنیای امروز و مراودات مالی حاصل از گردشگری ندارد و قطعا ایران در شروع دوباره گردشگری از دنیا عقب خواهد افتاد.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *