سایه سنگین کرونا بر صنعت گردشگری تایلند

تداوم شیوع کرونا و ناکارآمدی دولت گردشگری تایلند در واکسیناسیون شهروندانش، برنامه‌ها برای بازگشایی مرزهای این کشور به روی گردشگران خارجی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

پرایوت چان اوچا نخست وزیر تایلند اواسط ماه ژوئن (خرداد- تیر ۱۴۰۰) با وعده بازگشایی مرزهای این کشور به روی گردشگران خارجی تا ماه اکتبر (مهر- آبان) همه را غافلگیر کرد. به گفته او، وقت آن فرا رسیده تا مقامات تایلند حساب شده خطر کنند. آن زمان کمتر کسی گفته‌های نخست وزیر را جدی گرفت. اما چرا؟

کشور تایلند از آوریل سال گذشته با تمام وجود به پاسداری از مرزهای خود مشغول بوده و از تمام کسانی که از این مرزها رد شدند با قرنطینه و حجم بالایی از کاغذبازی استقبال کرده است. در نتیجه این شرایط گردشگری خارجی که زمانی یکی از پیشران‌های اقتصاد تایلند بود، سقوط کرد؛ در هشت ماهه اول سال جاری میلادی در مقایسه با ۴۰ میلیون گردشگری که در سال ۲۰۱۹ به این کشور سفر کردند، تنها ۷۰ هزار گردشگر به خاک تایلند قدم گذاشتند.

ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ به خوبی در تایلند مهار شد اما ژوئن امسال (خرداد- تیر ۱۴۰۰) آمار مبتلایان به سرعت افزایش یافت و دولت به خاطر تاخیر در واکسیناسیون مورد انتقاد قرار گرفت. بنابراین بازگشایی مرز به روی گردشگران تا ماه اکتبر غیرممکن به نظر می‌رسید. با وجود این، نخست وزیر سر حرفش مانده و بازگشایی بزرگ آغاز شده است، البته با چند قدم کوچک و محتاطانه.

مدت منع رفت و آمد در شب یک ساعت کوتاه‌تر شده و از ساعت ۱۰ آغاز می‌شود و کتابخانه‌ها و موزهها اجازه فعالیت دارند. گردشگران می‌توانند به شرط رزرو و ارائه تست منفی کرونا، از خدمات چشمه‌های آبگرم استفاده کنند. گردشگرانی که در برابر کرونا واکسینه شده‌ باشند حالا به جای دو هفته تنها یک هفته قرنطینه می‌شوند. چند تخفیف جزئی در محدودیت‌های کرونایی نیز از ماه نوامبر (آبان- آذر) اعلام خواهد شد. اگرچه این خبر خوبی برای صنعت کرونازده گردشگری در تایلند است اما برای بازگرداندن موج گردشگران به این کشور کافی نیست.

کمبود تخت آی‌سی‌یو؛ دلیل احتیاط مقامات تایلند

این که چرا مقامات تایلند در مورد بازگشایی مرزها به روی گردشگران تا این حد عصا به دست حرکت می‌کنند، دو پاسخ ساده دارد: یکی واکسیناسیون و دیگری کمبود تخت مراقبت‌های ویژه.

با وجود صدور فرمان تسریع روند واکسیناسیون علیه کرونا، دولت تایلند کار واکسینه کردن شهروندان را دیر آغاز کرد و هنوز تا رسیدن به هدف رسمی واکسیناسیون دستکم ۷۰ درصد جمعیت عقب است. تا پایان ماه سپتامبر (اوایل مهر) تنها یک چهارم از شهروندان تایلند دو دز واکسن خود را دریافت کرده بودند و بسیاری از آنها که واکسن کم اثر سینوواک به آنها تزریق شده بود حالا باید دز تقویتی تزریق کنند. همچنین، در آخرین پیک کرونا در ماه ژوئیه و اوت (تیر- شهریور) تمام تخت‌های بخش مراقبتهای ویژه (ICU) در بیمارستان های بانکوک پر شد و خانواده‌هایی که بیمار بد حال داشتند مجبور شدند در دیگر بخش های کشور به دنبال تخت خالی بگردند و کسی دوست ندارد این تجربه تلخ بار دیگر تکرار شود.

با توجه به میزان مسری بودن گونه دلتای ویروس کرونا، بسیاری از کارشناسان بهداشتی معتقدند حتی واکسینه شدن ۷۰ درصد جمعیت تایلند هم برای بازگشایی مرزهای این کشور به روی گردشگران کافی نیست.

تنارک پلیپات که تا همین اواخر معاون دپارتمان کنترل بیماری تایلند بود، در این باره می‌گوید: (برای این منظور) نرخ واکسیناسیون بین جمعیت سالخورده و قشر خاص باید ۸۵ یا ۹۰ درصد باشد. به طور کلی با توجه به خصوصیات گونه دلتای ویروس کرونا، تایلند زمانی امن است که ۸۰ درصد شهروندان آن واکسینه شده باشند.

مشکلات شدید مالی این روزها در فروشگاه‌های تعطیل تایلند، صف‌های طولانی برای دریافت رایگان غذا و در بین جوانان خشمگین و بیکار که به جنبش اعتراضی ضدحکومت تایلند پیوسته‌اند و هر آخر هفته در گوشه‌ای از بانکوک با پلیس درگیر می‌شوند، مشهود است. شاید همین وضعیت است که دولت تایلند را مجبور کرده زودتر از آنچه مناسب است، به گردش درآوردن دوباره چرخ گردشگری اقدام کند.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر بیش از ۲۳۵ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان چهار میلیون و ۸۱۷ هزار نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

منبع: ایرنا

مرتبط:

حباب های جنگلی جاذبه گردشگری تایلند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *