تجربه طعم‌های جدید با گردشگری غذا

گردشگران در گردشگری غذایی که به آن گردشگری آشپزی یا گردشگری غذایی نیز گفته می‌شود، به دنبال تجربیات آشپزی برای گسترش درک خود از یک فرهنگ یا سبک زندگی در حین سفر هستند.

گردشگران غذایی تورهایی را آغاز می کنند که نه ‌تنها تجربه طعم‌های گوناگون را به دنبال دارد بلکه به آن‌ها آموزش می‌دهد ارتباط بین غذا و آداب و رسوم محلی را شناسایی کنند. گردشگران غذایی به دنبال تجربیات آشپزی معتبری هستند که آن‌ها را در معرض طعم‌ها، بافت‌ها و سنت‌های جدید قرار دهد.

گردشگری غذایی یک اصطلاح نسبتا جدید است اما در حال حاضر تعاریف متعددی برای توصیف و تعریف آن وجود دارد. از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ گردشگری غذایی با کمک پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های تلویزیونی غذایی با حضور سرآشپزها، رستوران‌ها و رویدادهای مشهور جهان وارد جریان اصلی شد و گردشگری غذایی را به یک صنعت تجربی مبدل ساخت.

 

طبق اعلام WFTA(انجمن جهانی مسافرت‌های غذایی) چهار فعالیت برتر سفر غذایی شامل غذا خوردن در رستوران‌های لذیذ، ناهار خوری در یک رستوران معروف، لذت بردن از غذاهای خیابانی و لذت بردن از یک تجربه کلی غذاخوری می‌شود. گردشگری غذایی به عنوان فعالیت‌هایی تعریف می‌شود که تجربیات مصرف و قدردانی از غذا و نوشیدنی‌ها را ارائه می‌دهند، به گونه‌ای که تاریخ، فرهنگ و محیط یک منطقه خاص را ارزش‌گذاری می‌کند.

گردشگری غذایی و شناسایی غذاهای مختلف همیشه با لحظات فراغت و سفر همراه بوده اما مفهوم گردشگری غذایی اخیرا به گونه‌ای تکامل یافته است که فعالیت‌های گردشگری و سرگرمی را نیز شامل می‌شود؛ به این معنی که سنت‌های آشپزی به عنوان ستونی از هویت منطقه‌ای و میراث فرهنگی در این حوزه قرار می‌گیرند و رابطه میان غذا و جامعه اهمیت می‌یابد. در نهایت به واسطه این امر می‌توان از این طریق توسعه اقتصادی را در لایه‌های مختلف جامعه گسترش داد و تجربیات شخصی و معتبرتری را به مسافر ارائه کرد.

blank

 

شرکت در یک تور غذای خیابانی، مزه کردن غذاها و نوشیدنی‌های محلی، سفر در مسیرهای محصول منطقه‌ای، غذا خوردن در رستوران‌های سنتی، به اشتراک گذاشتن وعده‌های غذایی با مردم محلی، شرکت در رویدادها و جشنواره‌های غذایی، تماشای بازارهای محلی، مراجعه به مزارع و تولیدکنندگان صنعتگر با تولید موادغذایی از جمله فعالیت‌های گردشگری غذایی به شمار می‌رود. برای مثال می‌توان به تور «گشت در مزرعه فلفل سیاه کامبوج» اشاره کرد که علاقه‌مندان زیادی از این حوزه را به خود جذب کرده است.

گردشگری غذا

همچنین از دیگر مواردی که در گردشگری غذایی می‌توان از آن‌ها یاد کرد، گردشگری غذایی در مزارع برنج بالی در سفر به اندونزی و غرفه سبزیجات در بازار محلی زئوس است که به عنوان بخشی از گردشگری غذایی در لائوس در حال انجام است و در ادامه بازدید علاقه‌مندان و حاضران در تور به یک مدرسه آشپزی ختم می‌شود.

در نتیجه گردشگری غذایی با تمرکز بر آشناسازی گردشگران با فرهنگ مقصد گردشگری، علاوه بر منحصر به‌فرد و خاطره‌انگیز بودن برای مسافران و گردشگران، توسعه اقتصادی و اجتماعی را نیز به همراه خواهد داشت.

بر این اساس چنانچه گردشگری غذایی با شیوه‌ای درست انجام شود و به نوعی احترام به هویت جامعه و به ویژه جامعه محلی را مورد توجه قرار دهد، در زمینه تعدیل و کاهش تأثیرات منفی گردشگری و جدایی میان مردم و غذای واقعی مؤثر خواهد بود. اینت در حالی است که گردشگری همیشه با توسعه پایدار همراه نخواهد بود و بسیاری از مقاصد با عدم تقارن منطقه‌ای و فصلی با مشکلاتی مواجه هستند.

گردشگری غذا

 

البته می‌توان به این نکته اشاره کرد که گردشگری غذایی اخیرا در ایران نیز رواج یافته و زمینه تنوع غذایی موجود تحت تاثیر جغرافیای کشور و تنوع قومی و نژادی ایرانیان است. به عنوان مثال یکی از غذاهای محبوب ایران آبگوشت‌های شمال غرب کشور است که مواد آن از مراتع و شرایط جوی منطقه که امکان پرورش هر چه بهتر گیاهان و دام‌ها در آن فراهم است، تهیه می‌شود.

همچنین غذاهای نواحی مرکزی ایران نیز که آب‌وهوایی خشک دارد و برای تهیه غذاهای خود از سبزی‌های خشک بیشتر استفاده می‌کنند، محبوبیت خاصی دارد. در جنوب کشور نیز به سبب وجود دریا و اقیانوس، محصولات غذایی برگرفته از دریا بسیار بیشتر طبخ می‌شوند و از استثنایی‌ترین آن‌ها می‌توان به «سوراغ» اشاره کرد که با خاک قرمز جزیره هرمز تهیه می‌شود و تنها غذایی است در آن خاک ریخته می‌شود.

گردشگری غذا

 

در نهایت باید گفت که کشور ما با وجود تنوع آب‌وهوایی که دارد می‌تواند منطقه‌ای مناسب برای جذب گردشگران غذایی باشد.

منبع: ایسنا

۴ اثر صنایع‌دستی هرمزگان در مسیر دریافت مهر اصالت یونسکو

سرپرست صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان از راه‌یابی ۴ اثر تولیدی هنرمندان صنایع‌دستی استان به مرحله ارزیابی مهر اصالت بین‌المللی یونسکو خبر داد.

بتول حاج علیزاده ظهر امروز (۱۵آذرماه) در جمع خبرنگاران، افزود: در دوره شیوع کرونا و در سال ۹۹ داوری بین‌المللی در حوزه صنایع‌دستی انجام نشد و آخرین ارزیابی مربوط به داوری مهر اصالت ملی در  سال ۹۸ است که از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، از میان ۲۰ اثر راه‌یافته به داوری ملی، تعداد ۷ اثر از ۷ هنرمند و صنعتگر استان مورد تائید کمیته ارزیابی مهر اصالت ملی کشور قرارگرفته است.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان عنوان کرد: بر اساس اعلام فراخوان ارزیابی مهر اصالت بین‌المللی در سال ۲۰۲۱، آثاری که موفق به اخذ مهر اصالت ملی در سال ۱۳۹۸ شده‌اند می‌توانند در این دوره از ارزیابی که در کشور ازبکستان برگزار می‌شود، شرکت کنند.

وی ادامه داد: از استان هرمزگان ۴ اثر موفق به تشکیل پرونده برای شرکت در ارزیابی دریافت مهر اصالت یونسکو ۲۰۲۱ (نشان بین‌المللی) شده‌اند که این آثار در رشته‌های صنایع‌دستی، خوس دوزی، تراش صدف، گلیم‌بافی و پوشاک سنتی هستند.

حاج علیزاده با اشاره به اینکه زمان اعلام نتایج ارزیابی بین‌المللی مهر اصالت یونسکو ۲۰۲۱، پایان سال جاری و فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ است، افزود: هدف از برگزاری این رویداد، کمک به ارتقا و بهبود کیفی محصولات تولیدی، ایجاد رقابت سالم بین صنعتگران و هنرمندان کشور، تسهیل در شناسایی هنرمندان فعال، انتخاب، معرفی آثار برگزیده و ایجاد انگیزه، بروز استعدادها، نوآوری و خلاقیت در تولید صنایع‌دستی عنوان‌شده است.

منبع: ایسنا

تقاضای سرکوب‌شده سفر به‌زودی منفجر خواهد شد

محمدحسین ایمانی‌خوشخو در هشداری گفت: تقاضای سرکوب‌شده سفر در آینده نزدیک به حالت انفجار درمی‌آید و ایران با هجوم تقاضای انباشته‌شده گردشگران روبه‌رو خواهد شد. مسؤولان زودتر برای نوروز برنامه‌ریزی کنند.

محمدحسین ایمانی خوشخو در کنفرانس بین‌المللی مدیریت به مشکلاتی که کرونا به صنعت گردشگری وارد کرد و پساکرونا را به عنوان بحران مهم‌تر در کمین گردشگری قرار داد اشاره و اظهار کرد:‌ صنعت گردشگری از کرونا آسیب دیده است، اما مهمترین آسیب‌دیدگان در این صنعت جامعه انسانی هستند. گردشگری کشور ایران در آینده‌ای نه چندان دور با هجوم تقاضای انباشته‌شده گردشگران روبه‌رو خواهد شد.

او با بیان این‌که جامعه در کرونا سختی‌های بسیاری را تحمل کرده است، افزود: جامعه ایران در مدت دو سال به دلیل اضطراب و نگرانی با فشارهای خانه‌نشینی و قرنطینه کرونا کنار آمده است، اما این تقاضای سرکوب‌شده سفر، در روزهای نزدیک شبیه سونامی خواهد شد و به حالت انفجار درخواهد آمد، به طوری‌که در ماه‌های اخیر شاهد شلوغی سطح شهر و جاده‌های کشور در پایان هفته بوده‌ایم. مسئولین باید از همین حالا برای تعطیلات نوروز برنامه‌ریزی داشته باشند و این حجم سفر را پیش‌بینی کنند.

رییس کمیته گردشگری هجدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت با تاکید بر این نکته که تاب‌آوری به مفهوم عبور کردن صحیح از مشکل است، تاب‌آوری را نه به معنای مقاومت، بلکه با اندیشه و فکر عبور کردن و سپری کردن مشکلات و سختی‌ها دانست و گفت: بر این اساس باید به تاب‌آوری پساکرونا در جامعه میزبان و مهمان گردشگری توجه شود.

ایمانی‌خوشخو با بیان این‌که بحران پساکرونای گردشگری جدی است، اظهار کرد: ما در آینده گردشگری با جامعه‌ای خسته، خشمگین، افسرده، تحت فشار سنگین قرنطینه و سایر موضوعات کرونا همراهِ استرس‌ها و نگرانی‌ها روبه‌رو هستیم، از این‌رو باید به فکر سلامت جامعه بود و تدبیری اندیشید تا تقاضای انباشته‌شده مشکلات و آسیب‌های جدی به همراه نداشته باشد.

نشست علمی و تخصصی کمیته گردشگری به ریاست محمد حسین ایمانی خوشخو ـ‌ رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و استاد دانشگاه علم و فرهنگ ـ با حضور اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علم و فرهنگ، علامه طباطبایی، تهران، امام صادق (ع)، شیراز و سمنان و همچنین با شرکت پژوهشگران و استادان برخی دانشگاه‌های خارجی برگزار شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

برنامه ایران برای جذب تماشاگران جام جهانی و پیشنهاد قطر

اعطای تسهیلات به ۴۴۰ هنرمند صنایع‌دستی زرند

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند از معرفی ۴۴۰ هنرمند و صنعتگر صنایع‌دستی این شهرستان برای دریافت تسهیلات ویژه کرونا خبر داد.

محمد اسلامی اظهار کرد: این هنرمندان در رشته‌های پته‌دوزی، گیوه‌ و گلیم‌بافی، میناکاری، فیروزه‌کوبی، قلم‌زنی روی مس و سفالگری مشغول به فعالیت هستند که در دوران شیوع کرونا دچار خسارت شده‌اند.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند افزود: پرداخت تسهیلات به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا یکی از اقداماتی است که در دستور کار دولت قرار گرفته که خوشبختانه شهرستان زرند در این زمینه سرآمد بوده است.

وی با بیان اینکه با وجود همه مشکلات اقتصادی اقدامات مهمی در حوزه صنایع‌دستی شهرستان زرند انجام شده است عنوان کرد: احیای گیوه‌بافی و گلیم روستای شبعجره و همچنین ایجاد کارگاه‌های مختلف صنایع‌دستی از جمله این اقدامات است.

اسلامی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مختلف گردشگری در شهرستان زرند بیان کرد: با برگزاری این جشنواره‌ها گردشگران به سوی این شهرستان سوق پیدا می‌کنند و بازار صنایع‌دستی هنرمندان نیز فعال می‌شود.

اسلامی با بیان اینکه صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی از شاخص‌ترین هنرهای بومی و فرهنگی مردم به شمار می‌رود و از اهمیت زیادی برخوردار است خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی از دیرباز عامل ایجاد اشتغال و درآمد برای مردم در مناطق روستایی و عشایری شهرستان زرند بوده که خوشبختانه این روند رو به افزایش است.

منبع: ایسنا

گرایش راهنمایان گردشگری به مارکتینگ و بازاریابی با شیوع کرونا

یک راهنمای گردشگری گفت: شیوع کرونا آسیب‌های جدی به گردشگری وارد کرده و راهنمایان گردشگری از قشرهای آسیب‌دیده این ماجرا هستند. به همین دلیل این راهنمایان برای جبران خسارات خود به فعالیت‌هایی چون بازاریابی و مارکتینگ گرایش پیدا کرده‌اند.

مرتضی ازقندی به مشکلات راهنمایان گردشگری در دوران کرونا پرداخت و اظهار کرد: در شرایط مواجه با کرونا صنعت گردشگری و راهنمایان این صنعت از جمله اقشار متضرر بودند. در واقع راهنمایان گردشگری سرمدار و نوک پیکان این صنعت هستند اما متاسفانه در این دوران با مشکلات بسیاری دست‌ و پنجه نرم کردند.

وی در مورد تغییر شغل راهنمایان گردشگری در دوران رکود کرونا اضافه کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از دوستان و همکاران را می‌توان مثال زد که به طور کامل حرفه راهنمایی گردشگری را کنار گذاشته‌اند. آن‌ها در طول این مدت درآمد مستمری که تا قبل از شیوع کرونا داشتند را از دست داده‌ و حالا با ورود به یک صنعت جدید ضرر قابل ملاحضه‌ای در زندگی خود متحمل شدند.

ازقندی تصریح کرد: در حال حاضر و پس از گذشت مدتی نسبتا طولانی تصمیمی مبنی بر اهدای وامی پنج میلیونی آن هم به صورت محدود به تعدادی از راهنمایان گردشگری شده که این کار از کم‌ لطفی‌هایی بود که در حق راهنمایان گردشگری شد. باید بدانیم که راهنمایان گردشگری سفیران فرهنگی کشور در تورهای داخلی و خارجی بوده و هر کدام به نوعی عهده‌دار انتقال فرهنگ و همچنین نشان دادن جاذیه‌های گرشگری این مرز و بوم به‌شمار می‌آیند.

این راهنمای گردشگری خاطرنشان کرد: متاسفانه حمایتی که باید در این دوران از راهنمایان گردشگری صورت نگرفت و گردشگری از ابتدا شیوع کرونا به شدت زیر صدمات قرار گرفت چرا که با گسترش و پیک شدن این ویروس مردم سفر و گشت‌وگذار را از اولویت‌های زندگی خود خارج کردند.

ازقندی اضافه کرد: اگر چه این انتخاب مردم اقدام صحیحی برای گذر از این اپیدمی بود اما اولین و مهم‌ترین بخشی که آسیب بزرگی دید، صنعت گردشگری بود. همچنین از آنجایی که بالاترین مسئولیت یک تور گردشگری بر عهده راهنمای آن است، این قشر صدمه زیادی از کرونا دیدند.

وی در خصوص اقدامات حمایتی مسئولان و مدیران برای پشتیبانی از صنایع مختلف تصریح کرد: ما امید داشتیم که این بیماری ظرف چند ماه برطرف شود اما متاسفانه با هر بار جهش جدید این ویروس شرایط خطرناک‌تر شد و اقدامات حمایتی نیز صورت نگرفت. به عبارتی مدیران و مسئولان در ابتدا به نوعی با یک سردرگمی در حفظ و کنترل شرایط رو به رو بودند.

ارائه بسته‌های حمایتی نتوانست چاره‌ساز خسارت‌های ۲ ساله راهنمایان باشد

این راهنمای گردشگری اظهار کرد: نهایتا پس از گذشت ۲ سال و تحمل خسارت‌های فراوان شاهد ارائه یک بسته حمایتی بودیم که نتوانست چاره‌ساز خسارات ۲ ساله راهنمایان گردشگری باشد.

ازقندی تصریح کرد: قبل از کرونا سهم کاری هر تورلیدر ۲ الی سه سفر در ماه بود. در حال حاضر یک تورلیدر حدود ۴۰ تا ۵۰ تور گردشگری را از دست داده است. در آمد بسیاری از راهنمایان گردشگری نیز از همین راه تامین می‌شد. در چنین وضعیتی ارائه یک بسته ناچیز پس از ۲ سال نشان‌دهنده این امر است که مدیران این حوزه تا چه میزان ضعیف عمل کرده‌اند.

این راهنمای گردشگری در خصوص اقدامات سایر کشورها برای حمایت از راهنمایان گردشگری  عنوان کرد: این موضوعی کلان است؛ هر چند کشورهایی هستند که توانستند زودتر و موثرتر از ما اقداماتی برای صنعت گردشگری خود انجام دهند. برای مثال می‌توان به کشورهایی چون ترکیه، یونان و سنگاپور اشاره کرد که بخشی از اقتصاد کشورشان از طریق گردشگری تامین می‌شود.

ازقندی ادامه داد: اقدامات آن‌ها در سطوح کلان انجام گرفت و با تصمیمات درستی که در جهت واکسینه شدن و کاهش ابتلا به کرونا در کشورهایشان انجام شد، صنعت گردشگری خود را سریع‌تر از آنچه که باید به حالت اولیه بازگرداندند. علاوه بر موارد گفته شده اقدامات بازدارنده و کنترل‌ کننده در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر موفقیت کشورهای مذکور در بازاریابی صنعت گردشگری بسیار تاثیرگذار بود.

تسریع واکسیناسیون در بهبود شرایط گردشگری بسیار حائز اهمیت است

وی در پاسخ به این سوال که با تمام ‌شدن کرونا چه میزان زمان لازم است تا صنعت گردشگری به حالت اول خود بازگردد، گفت: اتفاقات ناشی از کرونا مردم را به شدت نیازمند سفر و رفت‌وآمدهای خانوادگی خواهد کرد. از دیدگاه من این موضوع انگیزه‌ای است تا در یک زمان بسیار کوتاه پس از پشت‌ سر گذاشتن بیماری کرونا صنعت گردشگری بتواند دوباره روزهای خوبی را تجربه کند.

این راهنمای گردشگری در خصوص اقداماتی که لازم است مدیران برای بهبود شرایط گردشگری انجام دهند، خاطرنشان کرد: مدیران متولی این حوزه با تشویق تورلیدرها برای تذکر مکرر نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند اتمام گردش کرونا را تسریع بخشند. تداوم روند واکسیناسیون در جامعه که در حال انجام است نیز می‌تواند در این خصوص بسیار حائز اهمیت باشد.

کمک‌های مالی دولت می‌تواند صنعت گردشگری را پا بر جا نگاه دارد 

ازقندی بیان کرد: پایه و اساس صنعت گردشگری بر محور اقتصادی آن است و کمک‌های مالی از جمله اعطای وام از سوی دولت و دیگر کمک‌های مالی به ارکان مهم این صنعت از جمله خانه‌های بوم‌گردی، آژانس‌های مسافرتی، مکان‌های اقامتی و تورلیدرها می‌تواند بهترین و مهم‌ترین گزینه برای پا بر جا نگه‌داشتن این صنعت باشد.

وی ادامه داد: این کمک‌ها به خصوص در زمینه بیمه کارمندان و قسط‌بندی وام‌ها باید از طریق برنامه‌ریزی‌های کارشناسی‌ شده و حرفه‌ای پیش رود تا در دوران پساکرونا فعالیت تمام شاغلان در این حوزه بهتر از قبل ادامه پیدا کند.

این راهنمای گردشگری ورود افراد جوان به حرفه گردشگری را با توجه به شرایط پیش‌ رو چندان مثبت ندانست و بیان کرد: در حال حاضر کسانی که با گذراندن کلاس‌های مختلف و اخذ کارت تورلیدری قصد ورود به این پیشه را دارند، با بازاری مواجه می‌شوند که نمی‌توانند در آن هیچگونه فعالیتی داشته باشند. همین موضوع ممکن است زمینه سرخوردگی را در آن‌ها به وجود آورد.

ازقندی گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که افراد برای حضور در این صنعت باید آن را داشته باشند، صبر و حوصله است چرا که در شرایط بحرانی و غیر قابل پیش‌بینی این آیتم‌ها در تورهای داخلی و خارجی می‌تواند یکی از ارکان موفقیت یا شکست یک تور باشد.

منبع: ایسنا

جای خالی چینی ها

حتی پیش از شناسایی نوع «اُمیکرون» ویروس کرونا، دولت چین به شهروندانش توصیه می‌کرد از سفر به خارج از کشور خودداری کنند و حالا نبود این گروه از گردشگران گردشگری جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

به نقل از نیویورک‌تایمز، در جزیره «ججودو» واقع در کره جنوبی، بازار کساد شده است. در «بالی» راهنماهای تور بی‌کار شده‌اند. در پاریس و رم نیز صف طولانی کسانی که با کلاه‌های آفتابی در مکان‌های دیدنی مشغول سلفی گرفتن هستند دیگر به یک خاطره تبدیل شده است.

قرار بود امسال سال بازگشت به گردشگری و مسافرت باشد. در اروپا و آسیا بسیاری از کشورها فرودگاه‌ها را بازگشایی و پذیرش گردشگران را آغاز کردند. اما حالا با یک واقعیت جدید مواجه شده‌اند: شناسایی سویه‌های جدیدی همچون «اُمیکرون» باعث ایجاد نگرانی در سطح جهان شده‌ و دولت‌ها را ناچار به بستن مرزهای کشور کرده‌ است، در نتیجه به این زودی‌ها از بزرگ‌ترین منبع گردشگران یعنی گردشگران چینی خبری نخواهد بود.

چین در راستای رساندن آمارهای ابتلا به کرونا به صفر، اعلام کرده است در طول زمستان پروازهای بین‌المللی را به ۲.۲ درصد شرایط پیش از شیوع کرونا می‌رساند.

چین از ماه اوت، تقریبا به طور کامل روند صدور گذرنامه جدید را متوقف کرده و تمام مسافرانی را که وارد کشور می‌شوند ملزم به سپری کردن قرنطینه ۱۴ روزه کرده است.

در دهه‌های اخیر هیچ کشوری به اندازه چین در گردشگری جهانی نقش حیاتی نداشته است. گردشگران چینی حدود ۲۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ خرج کردند و در این مورد از تمامی کشورها پیشی گرفتند. حالا غیبت طولانی‌مدت گردشگران چینی به معنای این است که بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها درآمدهای حوزه گردشگری به سطح قبل از شیوع ویروس کرونا برسد.

فروشگاه‌ها خلوت شده‌، رستوران‌ها تعطیل و هتل‌ها خالی شده‌اند.

این مسئله به ویژه شمال و جنوب شرقی آسیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چین منبع شماره یک گردشگری برای بسیاری از شهرهای بزرگ آسیا محسوب می‌شود.

از طرفی با شناسایی سویه «اُمیکرون» کشورهای مختلف محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های سفری اعمال کرده‌اند. این یک مسئله دیگر برای صنعت گردشگری است که پیش از شناسایی این نوع جدید از ویروس کرونا هم به دلیل فقدان حضور گردشگران چینی با مشکل دست و پنجه نرم می‌کرد.

برای مثال، در ویتنام به گفته دولت، شیوع ویروس کرونا سبب تعطیلی یا متوقف شدن ۹۵ درصد از کسب و کارها و فعالیت‌های مرتبط با گردشگری شده است.

قبل از همه‌گیری کرونا گردشگران چینی به شهرهای «دانانگ» و «نها ترنگ» ویتنام هجوم می‌بردند و حدود ۳۲ درصد از گردشگران خارجی این کشور را به خود اختصاص می‌دادند.

در جزیره «بالی» واقع در اندونزی نیز وضعیت بسیاری از آژانس‌های مسافرتی تعریفی ندارد.

در جزیره «ججودو» واقع در کره جنوبی که مقصد محبوبی برای گردشگران چینی بود، فقدان حضور این گروه از گردشگران بسیار پررنگ است. با توجه به امکان ورود بدون ویزا به این جزیره برای گردشگران چینی، شمار گردشگرانی که از چین وارد این جزیره می‌شدند در سال ۲۰۱۹ به بیش از یک میلیون نفر رسید. این درحالی است که این آمار در سال ۲۰۲۰ با ۹۰ درصد کاهش مواجه شد و به ۱۰۳هزار نفر رسید. از ژانویه تا سپتامبر امسال نیز شمار این گروه از گردشگران فقط ۵۰۰۰ نفر گزارش شد.

گردشگران چینی در سال‌های اخیر هم به منبع مهمی در اروپا تبدیل شدند. برای مثال در موزه شرلوک هولمز در لندن روزانه حدود هزار نفر بازدیدکننده ثبت می‌شود که در این بین نیمی از بازدیدکنندگان را گردشگران چینی تشکیل می‌دهند.

در سال ۲۰۱۹، گردشگران آسیایی به خصوص گردشگران چینی حدود ۴۰ درصد از گردشگران خارجی را که از  «کولوسئوم» بازدید کردند تشکیل دادند. در سال ۲۰۱۹، دو میلیون چینی از ایتالیا بازدید کرده بودند و حالا غیبت آن‌ها برخی از کسب و کارهایی را که روی این گروه از گردشگران سرمایه‌گذاری کرده بودند تحت تاثیر قرار داده است.

منبع: ایسنا

برنامه ایران برای جذب تماشاگران جام جهانی و پیشنهاد قطر

در سومین نشست کارگروه ویژه جذب تماشاگران جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، آسان و ارزان کردن ویزای ایران، جذب کشتی‌های کروز در طول جام جهانی و پیشنهادهای قطر به ایران برای چگونگی جذب تماشاگران، بررسی شد.

به نقل از روابط عمومی معاونت گردشگری،  سومین نشست کارگروه ویژه جذب تماشاگران از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر در راستای بررسی برنامه‌ها و اقدامات دستگاه‌های مختلف برای بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ با حضور علی‌اصغر شالبافیان ـ معاون‌گردشگری کشور ـ، محمود ادیب ـ مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه ـ و اعضای عالی این کارگروه از دستگاه‌های مربوطه برگزار شد.

شالبافیان معرفی ایران و جذب گردشگر را به‌عنوان رویکرد اصلی این رویداد ذکر کرد و افزود: با توجه به چارچوب‌های اعلام‌شده از سوی طرف قطری و مقررات فیفا برای میزبانی کمپ‌ها، رویکرد غالب، میزبانی گردشگران و معرفی ایران خواهد بود.

او با تاکید بر این‌که معرفی ایران باید در صدر اولویت‌ها قرار گیرد، بیان کرد: یکی از فرصت‌های جام جهانی معرفی مقاصد نزدیک کشور میزبان است و ما نیز از این فرصت باید برای مقابله با ایران‌هراسی استفاده کنیم.

معاون گردشگری با اشاره به اهمیت هم‌افزایی دستگاه‌های ذی‌ربط، افزود: استفاده از این فرصت، اجماع بین دستگاه‌های مرتبط  را می‌طلبد و در صورتی‌که این امر صورت نگیرد نتیجه مثبتی برای کشور نخواهد داشت. در مذاکراتی که با دکتر محمد، دکتر سجادی و همکاران‌مان در وزارت امور خارجه داشتم، متوجه شدم که اجماع خوبی برای استفاده از این ظرفیت بین تمام دستگاها وجود دارد.

شالبافیان ارائه بسته‌های گردشگری را به ‌آماده‌سازی برخی زیرساخت‌ها از سوی سایر دستگاه‌ها منوط دانست و گفت: دستگاه‌هایی که زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگران را فراهم می‌کنند باید موضوعات مربوطه را پیگیری کنند و گزارشی دقیق را به شورا ارائه دهند.

او اظهار کرد: بسیاری از موارد و مشکلات،  زیرساختی است. در صورت رسیدن به یک جمع‌بندی کلی، شناسایی مشکلات زیرساختی و مرتفع کردن آن‌ها امکان طرح این موضوع به عنوان یک‌ پروژه ملی وجود دارد.

شالبافیان پیگیری‌های سازمان هواپیمایی کشور در خصوص موافقت‌نامه‌ با کشور قطر برای افزایش تعداد پروازها، شناسایی ظرفیت شرکت‌های داخلی و بررسی موضوعات مربوط به صنعت هوانوردی همچنین پشتیبانی و تامین سوخت کشتی‌های کروز از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را از جمله امور درحال پیگیری و رایزنی برشمرد.

ویزای رایگان تبعات دارد

ادیب، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه نیز این فرصت را برای ایران‌هراسی و شکستن تحریم‌ها مناسب ارزیابی کرد و گفت: در راستای چابک‌سازی صدور روادید برای متقاضیان ‌ورود به ایران آمادگی کامل داریم و مشکلی از سوی وزارت امورخارجه وجود ندارد.

وی به استفاده از ظرفیت شش میلیون ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و افزود: از این فرصت برای فعال کردن شورای عالی ایرانیان خارج از کشور می‌توانیم استفاده کنیم.

ادیب درباره صدور ویزای رایگان برای ترکیه و امارات اظهار کرد: ما تابعیت هر فرد را در نظر می‌گیریم و کشورهای مختلفی متقاضی هستند. به همین دلیل در نظر گرفتن ویزای رایگان برای یکی دو کشور ممکن است تبعاتی داشته باشد. ویزاهای ارزان‌قیمت طرح معقول و منطقی‌تری است.

ادیب همچنین گفت: این آمادگی در وزارت امور خارجه برای افزایش تعداد پرسنل در فرودگاه برای صدور ویزای فرودگاهی نیز وجود دارد. برای استفاده از ظرفیت سفارت ایران در قطر نیز درخواست به صورت مکتوب به وزارت امور خارجه اعلام شود.

کشتی‌های کروز را چگونه به آب‌های ایران بیاوریم؟

مهدی فرهانی ـ معاون اداره کل امور دریایی سازمان بنادر ـ درباره استفاده از ظرفیت کشتی‌های کروز، گفت: برای وصل خط کروز بین قطر و بندر بوشهر، سازمان بنادر زیرساخت‌های مناسب را برای پهلوگیری این کشتی‌ها دارد، اما مهم‌ترین عامل برای راه‌اندازی، تخصیص سوخت یارانه‌ای است. این موضوع باید با شرکت ملی فراورده‌های نفتی پیگیری شود.

قطر برای مذاکره و همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده

سلامت، معاون وزارت نیرو نیز به مذاکره با طرف قطری در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر اشاره کرد و گفت: رویکرد مثبتی از سمت قطر برای تسهیل جذب گردشگر و تبلیغات وجود دارد و برای مذاکره و همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند. طرف قطری از ما خواسته‌اند بسته‌ها و تورهای متنوعی را ارائه دهیم.

شورای مناطق آزاد تجاری ‌صنعتی و ویژه اقتصادی، معاونت امور کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشور، سازمان توسعه تجارت ایران، معاونت اداره کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، از جمله اعضای عالی کارگروه ویژه جذب تماشاگران از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر هستند.

ایران از زمان مطرح شدن قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲، به دنبال مشارکت و میزبانی بخشی از این رویداد جهانی بود. این تلاش‌ها از سال ۱۳۹۸ جدی‌تر شد، اما با توجه به ضعف نامساعد زمین‌های چمن و ورزشگاه‌های جزایر جنوبی و وجود رقبای جدی همچون امارات، کویت، عمان و حتی عربستان برای مشارکت و پذیرش میزبانی بخشی از جام جهانی، کار ایران کمی دشوارتر شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

برنامه‌ریزی ایران برای جذب تماشاگران جام جهانی قطر

سرگذشت جزیره‌ای مستعمره که مستقل شد

«باربادوس» جزیره کوچکی در شمال شرقی آمریکای جنوبی و تازه‌ترین قطعه از امپراطوری بریتانیاست که از تحت‌الحمایگی این کشور جدا شده و اعلام استقال کرده است؛ شاید آخرین تکه از این امپراطوری که ملکه ۹۳ ساله اجازه می‌دهد از زیر پرچم سه‌رنگ پادشاهی‌اش خارج شود.

باربادوس چند روز قبل وفاداری به ملکه الیزابت دوم را متوقف کرد، بقایای گذشته استعماری خود را رها کرد و برای اولین بار در تاریخ به جمهوری تبدیل شد.

چندین رهبر، شخصیت‌ها و هنرمندان، از جمله ولی‌عهد الیزابت دوم شاهزاده چارلز و ریحانا ستاره پاپ مشهور آمریکایی، در مراسمی که به این منظور در میدانی مردمی برگزار شد، شرکت کردند؛ میدانی که سال گذشته در بحبوحه اعتراض‌ها علیه استعمار و ظلم نژادپرستانه به مردم کشورهای تحت‌الحمایه از وجود مجسمه یک لرد مشهور بریتانیایی پاک شده بود.

در نیمه‌شب، زمانی که باربادوس رسماً به جمهوری تبدیل شد، هزاران فشفشه به آسمان رفت و در سراسر جزیره پرده‌های نمایشی برپا شد تا مردم بتوانند مراسمی را تماشا کنند که ارکستری با بیش از ۱۰۰ نوازنده، خواننده، شاعر و رقصندگان متعدد در آن حضور داشتند. مراسم البته به صورت آنلاین هم پخش شد و پیام‌های هیجان‌انگیزی را از مردم ساکن در ایالات متحده، کانادا و باقی جاهای دنیا در پی داشت که «استقلال» باربادوس را تبریک می گفتند.

تلاش باربادوس برای تبدیل‌شدن به جمهوری بیش از دو دهه پیش آغاز شد. بعد از انتخابات اخیر پارلمان جزیره در ماه گذشته این پارلمان با اکثریت دو سوم آرا کشور را تبدیل به جمهوری کرد و باربادوس اولین رئیس جمهوری تاریخ خود را انتخاب کرد. ژنرال ساندرا میسون، فرماندار باربادوس، پیش از سپیده‌دم روز سه‌شنبه در حالی که این جزیره پنجاه و پنجمین سالگرد استقلال خود از بریتانیا را جشن می‌گرفت، سوگند یاد کرد.

او گفت: «همانطور که اولین نخست‌وزیر ما هشدار داد … دیگر نباید در مکان‌های استعماری پرسه بزنیم. ما باید به دنبال بازتعریف خود از خود، دولت و نام باربادوس در دنیای پیچیده‌تر، متکثرتر و آشفته‌تر باشیم … کشور و مردم ما باید رویاهای بزرگی داشته باشند و برای تحقق آنها بجنگند.»

خانم میسون، ۷۲ ساله، سابقه وکالت و قضاوت دارد. او پیش از این  به عنوان سفیر در ونزوئلا، کلمبیا، شیلی و برزیل نیز خدمت کرده است. او به نخست وزیر میا موتلی کمک خواهد کرد تا جزیره ثروتمند باربادوس در دریای کارائیب با بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت را رهبری کند که اقتصاد آن به گردشگری، تولید و امور مالی وابسته است.

باربادوس برای جمهوری‌شدن نیازی به مجوز از بریتانیا نداشت و بعد از اعلام جمهوری هم همچنان عضو قلمرو مشترک‌المنافع خواهد بود. پیش از باربادوس، گویان، دومینیکا و ترینیداد و توباگو در دهه ۷۰ میلادی به جمهوری تبدیل شدند؛ روندی که برای پنجاه سال گذشته متوقف شده بود و حالا به نظر می‌رسد با اعلام جمهوری باربادوس دوباره آغاز شده باشد.

باربادوس

باربادوس در نوامبر ۱۹۶۶، بیش از سه قرن پس از ورود مهاجران انگلیسی و تبدیل این جزیره به یک مستعمره ثروتمند بر اساس کار صدها هزار برده آفریقایی، از بریتانیا مستقل شد. در دهه‌های اخیر، این جزیره شروع به فاصله‌گرفتن از گذشته استعماری خود کرد. در سال ۲۰۰۵، باربادوس شورای خصوصی مستقر در لندن را کنار گذاشت و دادگاه دادگستری کارائیب مستقر در ترینیداد را به عنوان دادگاه تجدیدنظر نهایی خود انتخاب کرد. سپس در سال ۲۰۰۸، پیشنهاد رفراندوم در مورد مسئله جمهوری‌شدن را داد؛ پیشنهادی که تا همین سال گذشته میلادی مسکوت مانده بود. سال گذشته، باربادوس اعلام کرد که قصد دارد از سلطنت مشروطه خودداری کند و مجسمه نایب دریاسالار بریتانیایی هوراسیو نلسون را از میدان قهرمانان ملی، محل برگزاری مراسم جشن جمهوری، برداشت.

شاهزاده چارلز که به عنوان عالی‌ترین مقام سلطنتی در مراسم اعلام جمهوری در باربادوس حاضر بود از مقامات باربادوس برای دعوت از او تشکر کرد و گفت: از سیاه‌ترین روزهای گذشته ما و قساوت وحشتناک، برده‌داری است که تاریخ ما را برای همیشه لکه‌دار می‌کند. مردم این جزیره با صلابت فوق‌العاده مسیر خود را ادامه دادند. آنچه را که به دست آورده‌اند تحسین کردند. آزادی، عدالت و تعیین سرنوشت راهنمای شما بوده است.

در طول مراسم، نخست وزیر به ریحانا، ستاره پاپ، افتخار قهرمان ملی باربادوس را اعطا کرد و به او گفت: امیدواریم همچنان مثل الماس بدرخشی.

پرچم، نشان و سرود ملی باربادوس در پی اعلام جمهوری در این کشور تغییر نخواهد کرد اما برخی از ارجاعات تغییر خواهند کرد. عبارت «سلطنتی» و «تاج» دیگر در نظام اداری این کشور به کار نخواهد رفت، نیروی پلیس سلطنتی باربادوس به خدمات پلیس باربادوس و «زمین تاج» به «زمین دولتی» تبدیل می‌شود.

میا موتلی، نخست وزیر باربادوس می‌گوید اعلام جمهوری  «لحظه‌ای مهم» است که باعث می‌شود کشور سیصد هزار نفری باربادوس گذشته استعماری خود را پشت سر بگذارد. میسون شهریور سال گذشته زمانی که دولت برای اولین بار اعلام کرد قصد خود را مبنی بر توقف سلطنت مشروطه اعلام کرده است نیز گفته بود: «باربادوسی‌ها خواهان یک رئیس دولت باربادوسی هستند.»

یک روز بعد از اعلام جمهوری در باربادوس ملکه الیزابت دوم  گفت که «بسیار خوشحال» است که پسرش برای بزرگداشت این مناسبت تاریخی در باربادوس حضور داشته است. او گفت: «مردم باربادوس جایگاه ویژه‌ای در قلب من دارند. این کشوری است که به‌حق به فرهنگ پر جنب و جوش، قدرت ورزشی و زیبایی طبیعی خود افتخار می‌کند و بازدیدکنندگان را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند.»

البته اوضاع به قشنگی این لبخندها و تبریک‌گفتن‌ها نیست. واشنگتن‌پست می‌گوید که باربادوس احتمالا به دلیل گذشته استعماری خود طلب غرامت خواهد کرد: «در بحبوحه جنبش «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» در ایالات متحده، تقاضاهای فزاینده برای غرامت برده‌داری در جزیره، شتاب بیشتری گرفته است».

فعالان مدنی قصد داشتند در سه‌شنبه‌شب همزمان با سخنرانی شاهزاده چارلز به مناسبت اعلام جمهوری در باربادوس در مورد لزوم پرداخت غرامت بابت برده‌داری در این سرزمین شعار بدهند اما دولت باربادوس برای این اعتراض به آنها مجوز نداد. مارسیا ویکس، یکی از سازمان‌دهنده‌های این اعتراض  به ایندیپندنت گفته است: «بسیاری از ما نمی‌دانیم چرا شاهزاده اینجاست اگر واقعاً از قدرت استعماری دور می‌شویم. چرا علیرغم اینکه نخست وزیر کاملا مختار است چارلز باید اینجا باشد و هیچ حرفی هم از پرداخت غرامت به میان نیاید؟»

با توجه به تاریخ باربادوس، جای تعجب نیست که این جزیره در مرکز بحث درباره غرامت قرار داشته است. باربادوسی‌های سفید حدود ۲.۵ درصد از جمعیت سیصد هزار نفری این سرزمین را تشکیل می‌دهند اما آنها مالک بیشتر زمین‌های تولیدی جزیره‌اند.

در کنار مطالبات غرامت، برخی از مبارزان از خانواده سلطنتی خواسته‌اند که به خاطر نقش اجداد خود در تجارت برده عذرخواهی کنند؛ اظهارات چارلز در مورد «وحشیگری وحشتناک برده‌داری» در دریای کارائیب پاسخ به درخواست عذرخواهی بریتانیا بابت برده‌داری در این منطقه بوده است اما بعید است یک عذرخواهی واقعی به حساب بیاید.

بعد از باربادوس احتمالا نوبت جامائیکاست که وفاداری به ملکه را متوقف کند. بحث طولانی‌مدتی در جامائیکا در مورد اینکه آیا این کشور نیز باید از سلطنت دور شود، وجود داشته است و اندرو هولنس، نخست وزیر جامائیکا اعلام کرده که قانون اساسی این جزیره در سال آینده مورد بازنگری اساسی قرار خواهد گرفت. هر دو حزب سیاسی اصلی جامائیکا از قطع کامل روابط با سلطنت حمایت می‌کنند. جامائیکا در حال حاضر تنها سرزمین بزرگ در کارائیب است که هنوز اعلام جمهوری نکرده.

در خارج از دریای کارائیب هم جنبشی برای کنار گذاشتن ملکه به عنوان رئیس دولت در استرالیا در حال رشد است. ممکن است بعد از جامائیکا نوبت استرالیا باشد. ۴۵ درصد از مردم استرالیا در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در ۲۰۱۹ گفته‌اند که مایلند کشورشان به صورت جمهوری اداره شود هرچند هنوز ۵۵ درصد مخالف این ایده‌اند.

منبع: ایسنا

تورلیدرهای خوزستان جایگزین تورلیدرهای خارج از استان می‌شوند

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: وقتی گردشگران خارجی وارد استان می‌شوند متاسفانه تورلیدر از خارج از استان وارد می‌کنند و ما به دنبال این هستیم که با رعایت قوانین، تورلیدرهای استانی را جایگزین کنیم تا استان را مطابق با شناختی که خود داریم بشناسانیم.

پیمان نبهانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پس از ابلاغ دستورالعمل ورود گردشگران خارجی به کشور، ما شاهد ورودی خوبی از کشورهای خارجی بودیم که از کشورهای روسیه، اوکراین، عمان و کشور لهستان بودند و در گروه یک تا دو نفره وارد خوزستان شدند و پس از دو روز اقامت و بازدید از سایت‌هایی که ثبت جهانی شده‌اند خوزستان را به مقصد استان فارس ترک کردند.

وی ادامه داد: ورود گردشگران خارجی به استان خوزستان علاوه بر این که جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی استان را معرفی می‌کند، آنها را تبدیل به سفرهایی برای معرفی استان خوزستان و کشور می‌کند. برنامه‌ای که ما برای این گونه تورها داریم این است که علاوه بر سایت‌های جهانی بتوانیم این گروه‌ها را با جاذبه‌های کمتر شناخته شده آشنا کنیم.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان خاطرنشان کرد: خوزستان علاوه بر جاذبه‌های فرهنگی، تالاب، کوه، دریا و بیابان دارد که می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد. خوزستان تنها استانی است که همزمان می‌توان در شهرهای جنوبی شنا کرد و با فاصله چهار ساعت در  شهرهای شمالی بتوان اسکی بازی کرد. ما در چهار شهر اهواز، حمیدیه، دشت‌آزادگان و شوش یک مربع بیابانی داریم که فرصت خوبی برای گردشگران است تا با هزینه کمتر نسبت به بقیه کشورها از تفریحات بیابانی استفاده کنند.

وی گفت: وقتی گردشگران خارجی وارد استان می‌شوند متاسفانه تورلیدر از خارج از استان وارد می‌کنند و ما به دنبال این هستیم که با رعایت قوانین، تورلیدرهای استانی را جایگزین کنیم تا استان را مطابق با شناختی که خود داریم بشناسانیم.

نبهانی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تورلیدرهای استان، بیان کرد: ممکن است تورلیدرهای خارج از استان اطلاعات ناقصی داشته باشند. ما در حال برنامه‌ریزی هستیم که از زمان ورود مسافران خارجی به استان یک تورلیدر متخصص که مسلط به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسه و فارسی هستند را در تورها جای دهیم و حتی این تورلیدرها حاضر هستند به صورت داوطلبانه این کار را انجام دهند.

وی گفت: متاسفانه تا الان تورهایی که وارد شدند با ما همکاری نکردند اما ما پیگیر هستیم که این اتفاق رخ دهد چون می‌تواند کمک کننده باشد. برای تامین مسیر گردشگران از ورودی استان تمهیداتی در نظر گرفته شده است. با نیروی انتظامی توافقی حاصل شد مبنی بر این که پس از ورود گشت خارجی به استان ما اطلاع‌رسانی را انجام دهیم تا امنیت مسیر تامین شود و ورود گردشگر را به پاسگاه‌های بین شهری راهنمایی و رانندگی را اطلاع دهیم تا کمترین تاخیر صورت بگیرد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان تاکید کرد: قطعا برای تامین امنیت گردشگران فاکتورهای زیادی وجود دارد که برخی روانی است و سعی می‌کنیم با بهسازی محیطی این موضوع را فراهم کنیم. برخورد اول از اولویت‌های ما است. آموزش‌هایی نیز قرار است انجام شود.‌ متقابلا فرماندهی نیروی انتظامی هم آموزش‌هایی برای تورلیدرها خواهد داشت.

منبع: ایسنا

رویکرد برنامه‌های کلانِ همدان ضد گردشگری است

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه در برنامه‌های کلانِ شهر همدان، رویکردها ضد گردشگری است، گفت: دانشگاه در حوزه گردشگری کنار گذاشته شده است و همین مسئله باعث شده بسیاری از کارهایی که به اسم گردشگری انجام می‌شود به ضد گردشگری تبدیل شود.

دکتر حسن سجادزاده اظهار کرد: امروز با توجه به کمبود آب و مشکلات زیست محیطی نمی‌توان گفت کشاورزی محور توسعه همدان است و باید گردشگری را سرلوحه همه مسائل و پیوست‌های برنامه‌های استان در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: متاسفانه در همدان همه شعار گردشگری می‌دهند اما در عمل اتفاق خاصی نمی‌افتد و در این زمینه آسیب شناسی و مسائل زیادی وجود دارد. یکی از مسائل این حوزه بحث سرمایه‌گذاری است چراکه گردشگری را سرمایه‌گذار راه می‌اندازد بنابراین بخش خصوصی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

در جذب سرمایه‌گذار موفق نبوده‌ایم

سجادزاده با بیان اینکه استان همدان هنوز نتوانسته در جذب سرمایه‌گذار و بخش خصوصی موفق باشد و قدم‌های ارزنده‌ای بردارد، افزود: ۱۶ برند گردشگری وجود دارد که اغلب آنها در همدان می‌تواند اتفاق بیفتد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: با توجه به دارایی‌ها و برندهای استان چندین مسئله حائز اهمیت است که می‌توانیم در برنامه‌های توسعه گردشگری همدان مدنظر داشته و برای آنها برنامه‌ریزی کنیم و به ویژه در حوزه‌های تاریخی و طبیعی می‌توان کارهای زیادی کرد و این موضوع شعار نیست.

همدان پتانسیل‌های فراوانی برای گردشگری دارد

به گفته وی، مجموعه فاخر بافت تاریخی همدان، تپه‌ها و کوره‌های قدیمی در محورهای ورودی شهر از سمت تهران، کاروانسراها، سراها، خانه‌های تاریخی و شاخصه‌های تاریخی بسیاری در شهر وجود دارد که فرصت مناسبی برای رونق گردشگری است.

سجادزاده تصریح کرد: همدان در حوزه طبیعی یک باغ شهر است و پتانسیل‌های فراوانی مانند کوه‌ها، تپه‌ها چشمه‌ها، قنات‌ها و رود دره‌ها را دارد که می‌توان در زمینه گردشگری روی آنها مانور داد و به عنوان مثال سالانه تعداد فراوانی بازدیدکننده از غار علیصدر دیدن می‌کنند.

مبنا را بر گردشگری کشاورزی استوار کنیم

وی با اشاره به اینکه راجع به گردشگری تاریخی و طبیعی همدان بسیار صحبت شده است، مطرح کرد: اگر کشاورزی را محور نخست و گردشگری را محور دوم توسعه همدان بدانیم می‌توانیم تعاملی تحت عنوان گردشگری کشاورزی به وجود بیاوریم که هر دو محور دیده شوند.

سجادزاده ادامه داد: همدان دارای سایت‌های بسیار خوبی برای رونق گردشگری کشاورزی است و در دامنه‌های شمالی الوند، جنوب و شمال شهر این پتانسیل‌ها وجود دارد به عبارت دیگر در سطح استان و شهر همدان سایت‌های خوبی داریم و می‌توانیم مبنا را بر گردشگری کشاورزی استوار کنیم.

گردشگری کشاورزی می‌تواند جهشی در همدان ایجاد کند

مدیر گروه شهرسازی دانشگاه بوعلی‌سینا در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر روی مجموعه ۲۴۰ هکتاری باغ میوه همدان برای توسعه گردشگری کشاورزی کار می‌کنیم. علاوه بر این دانشگاه بوعلی حدود ۹۰۰ هکتار زمین در روستای دستجرد دارد که ۵۰ هکتار آن زیر کشت می‌رود بنابراین می‌توان با رویکرد گردشگری کشاورزی این سایت‌ها را فعال کرد و شاهد عرضه، فروش، تولید و توزیع انواع محصولات بومی بود.

وی با تاکید بر اینکه گردشگری کشاورزی می‌تواند جهش خاصی از نظر توسعه پایدار در همدان ایجاد کند، گفت: اما و اگرهای زیادی در این زمینه وجود دارد که جذب بخش خصوصی، مدیریت یکپارچه شهری و اهمیت به پژوهش‌های دانشگاهی از جمله مواردی است که می‌تواند تسهیل‌گر این موضوع باشد.

گردشگری یا ضد گردشگری!

سجادزاده شرح داد: متاسفانه دانشگاه در حوزه گردشگری کنار گذاشته شده است و همین مسئله باعث شده بسیاری از کارهایی که به اسم گردشگری انجام می‌شود به ضد گردشگری تبدیل شود. ضد گردشگری یعنی ساختن پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطحی که هزاران میلیارد هزینه می‌برد اما در عمل دود و ترافیک را به خورد مردم می‌دهد، ضد گردشگری یعنی توسعه‌های بی‌رویه شهر که در طرح جامع آمده و جورقان را به شهر وصل می‌کند و باعث از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و گردشگری و پتانسیل‌های همدان می‌شود.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در برنامه‌های کلانِ شهر همدان رویکردها ضد گردشگری است، افزود: در بافت تاریخی شاهد از بین رفتن خانه‌های قدیمی هستیم که با محور گردشگری سنخیت ندارد. بنابراین گردشگری در همدان تنها یک شعار است و مدیران فقط کاریکاتوری از گردشگری را در محافل بیان می‌کنند و در عمل با گردشگری پایدار و درآمدهای پایدار از راه گردشگری فرسنگ‌ها فاصله داریم.

حرمت شهر شکسته است

وی با بیان اینکه هر کاری در شهر انجام می‌دهیم باید بر اساس راه حل‌های زیست محیطی باشد، اظهار کرد: همدان باغ شهری با ظرفیت مشخص بوده است بنابراین محدوده شهر همدان، حریم شهر است اما امروز حریم شهر را شکستیم و وقتی حریم شهر شکسته شود حرمت شهر می‌شکند و حرمت شهر یعنی حرمت زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی.

به عقیده سجادزاده وقتی از همه طرف همدان و خط محدوده شهر را بزرگ می‌کنیم باعث می‌شود روستاهایی که قابلیت گردشگری دارند از بین بروند و به مرور به کشاورزی فاضلابی، محلی برای ساخت‌وساز و سپس به حومه نشینی تبدیل ‌شوند.

سرمایه‌های ملی، طبیعی شهر از بین رفته است

وی تصریح کرد: در طی زمان در همدان خورندگی و خزش شهری وجود داشته که سرمایه‌های ملی، طبیعی شهر را از بین برده است، مسئولان هم استدلال می‌کنند به دلیل بالا رفتن جمعیت نیاز به زمین داریم در صورتی که این رویکرد درستی نیست و متاسفانه از فناوری‌های نوین در شهر استفاده نمی‌کنیم و شهر را فقط به صورت افقی گسترش می‌دهیم.

به گفته سجادزاده گردشگری زنجیره به هم پیوسته‌ای است و باید برای ماندگاری گردشگر در شهر برنامه داشته باشیم اما چون گردشگری را به صورت نقطه‌ای و جزیره‌ای می‌بینیم در این امر موفق نبوده‌ و فرصت‌هایی را در زمینه تبلیغات، زیر ساخت و بسترسازی مهیا نکرده‌ایم.

گردشگری همدان به آب و هوای پاک نیاز دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه یکی از قابلیت‌های گردشگری آب و هوای پاک است، گفت: به عنوان مثال گردشگری سالمند، پزشکی و علمی وابسته به آب و هوای همدان است اما با شرایط فعلی و انبوه خودروها آیا می‌تواند مزیت‌های گردشگری باشند. از طرف دیگر متاسفانه مسئولان این مسائل را به شوخی می‌گیرند و فرایندها را ضدگردشگری پیش می‌برند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون کارگروه‌های گردشگری در حوزه‌های مختلفی تشکیل شده و نتیجه‌ای نداشته است، افزود: متاسفانه در این جلسات چشم‌انداز خوبی تعریف نمی‌شود و بیشتر شبیه جلسات دورهمی است، علاوه بر این زمانی که نتایج جلسات به شهرداری و استانداری می‌رود ارزشی برای آن قائل نیستند.

سند جامع گردشگری تهیه شود

سجادزاده در پایان عنوان کرد: همدان نیاز به تهیه سند جامع گردشگری دارد که توسط مراکز دانشگاهی تهیه شود نه شرکت مشاور، بنابراین باید به جایی برسیم که همه طرح‌ها و برنامه‌ها دارای پیوست گردشگری باشد و این امر مدیریت معتقد به گردشگری می‌خواهد.

منبع: ایسنا