راهنمایان گردشگری

گرایش راهنمایان گردشگری به مارکتینگ و بازاریابی با شیوع کرونا

یک راهنمای گردشگری گفت: شیوع کرونا آسیب‌های جدی به گردشگری وارد کرده و راهنمایان گردشگری از قشرهای آسیب‌دیده این ماجرا هستند. به همین دلیل این راهنمایان برای جبران خسارات خود به فعالیت‌هایی چون بازاریابی و مارکتینگ گرایش پیدا کرده‌اند.

مرتضی ازقندی به مشکلات راهنمایان گردشگری در دوران کرونا پرداخت و اظهار کرد: در شرایط مواجه با کرونا صنعت گردشگری و راهنمایان این صنعت از جمله اقشار متضرر بودند. در واقع راهنمایان گردشگری سرمدار و نوک پیکان این صنعت هستند اما متاسفانه در این دوران با مشکلات بسیاری دست‌ و پنجه نرم کردند.

وی در مورد تغییر شغل راهنمایان گردشگری در دوران رکود کرونا اضافه کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از دوستان و همکاران را می‌توان مثال زد که به طور کامل حرفه راهنمایی گردشگری را کنار گذاشته‌اند. آن‌ها در طول این مدت درآمد مستمری که تا قبل از شیوع کرونا داشتند را از دست داده‌ و حالا با ورود به یک صنعت جدید ضرر قابل ملاحضه‌ای در زندگی خود متحمل شدند.

ازقندی تصریح کرد: در حال حاضر و پس از گذشت مدتی نسبتا طولانی تصمیمی مبنی بر اهدای وامی پنج میلیونی آن هم به صورت محدود به تعدادی از راهنمایان گردشگری شده که این کار از کم‌ لطفی‌هایی بود که در حق راهنمایان گردشگری شد. باید بدانیم که راهنمایان گردشگری سفیران فرهنگی کشور در تورهای داخلی و خارجی بوده و هر کدام به نوعی عهده‌دار انتقال فرهنگ و همچنین نشان دادن جاذیه‌های گرشگری این مرز و بوم به‌شمار می‌آیند.

این راهنمای گردشگری خاطرنشان کرد: متاسفانه حمایتی که باید در این دوران از راهنمایان گردشگری صورت نگرفت و گردشگری از ابتدا شیوع کرونا به شدت زیر صدمات قرار گرفت چرا که با گسترش و پیک شدن این ویروس مردم سفر و گشت‌وگذار را از اولویت‌های زندگی خود خارج کردند.

ازقندی اضافه کرد: اگر چه این انتخاب مردم اقدام صحیحی برای گذر از این اپیدمی بود اما اولین و مهم‌ترین بخشی که آسیب بزرگی دید، صنعت گردشگری بود. همچنین از آنجایی که بالاترین مسئولیت یک تور گردشگری بر عهده راهنمای آن است، این قشر صدمه زیادی از کرونا دیدند.

وی در خصوص اقدامات حمایتی مسئولان و مدیران برای پشتیبانی از صنایع مختلف تصریح کرد: ما امید داشتیم که این بیماری ظرف چند ماه برطرف شود اما متاسفانه با هر بار جهش جدید این ویروس شرایط خطرناک‌تر شد و اقدامات حمایتی نیز صورت نگرفت. به عبارتی مدیران و مسئولان در ابتدا به نوعی با یک سردرگمی در حفظ و کنترل شرایط رو به رو بودند.

ارائه بسته‌های حمایتی نتوانست چاره‌ساز خسارت‌های ۲ ساله راهنمایان باشد

این راهنمای گردشگری اظهار کرد: نهایتا پس از گذشت ۲ سال و تحمل خسارت‌های فراوان شاهد ارائه یک بسته حمایتی بودیم که نتوانست چاره‌ساز خسارات ۲ ساله راهنمایان گردشگری باشد.

ازقندی تصریح کرد: قبل از کرونا سهم کاری هر تورلیدر ۲ الی سه سفر در ماه بود. در حال حاضر یک تورلیدر حدود ۴۰ تا ۵۰ تور گردشگری را از دست داده است. در آمد بسیاری از راهنمایان گردشگری نیز از همین راه تامین می‌شد. در چنین وضعیتی ارائه یک بسته ناچیز پس از ۲ سال نشان‌دهنده این امر است که مدیران این حوزه تا چه میزان ضعیف عمل کرده‌اند.

این راهنمای گردشگری در خصوص اقدامات سایر کشورها برای حمایت از راهنمایان گردشگری  عنوان کرد: این موضوعی کلان است؛ هر چند کشورهایی هستند که توانستند زودتر و موثرتر از ما اقداماتی برای صنعت گردشگری خود انجام دهند. برای مثال می‌توان به کشورهایی چون ترکیه، یونان و سنگاپور اشاره کرد که بخشی از اقتصاد کشورشان از طریق گردشگری تامین می‌شود.

ازقندی ادامه داد: اقدامات آن‌ها در سطوح کلان انجام گرفت و با تصمیمات درستی که در جهت واکسینه شدن و کاهش ابتلا به کرونا در کشورهایشان انجام شد، صنعت گردشگری خود را سریع‌تر از آنچه که باید به حالت اولیه بازگرداندند. علاوه بر موارد گفته شده اقدامات بازدارنده و کنترل‌ کننده در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر موفقیت کشورهای مذکور در بازاریابی صنعت گردشگری بسیار تاثیرگذار بود.

تسریع واکسیناسیون در بهبود شرایط گردشگری بسیار حائز اهمیت است

وی در پاسخ به این سوال که با تمام ‌شدن کرونا چه میزان زمان لازم است تا صنعت گردشگری به حالت اول خود بازگردد، گفت: اتفاقات ناشی از کرونا مردم را به شدت نیازمند سفر و رفت‌وآمدهای خانوادگی خواهد کرد. از دیدگاه من این موضوع انگیزه‌ای است تا در یک زمان بسیار کوتاه پس از پشت‌ سر گذاشتن بیماری کرونا صنعت گردشگری بتواند دوباره روزهای خوبی را تجربه کند.

این راهنمای گردشگری در خصوص اقداماتی که لازم است مدیران برای بهبود شرایط گردشگری انجام دهند، خاطرنشان کرد: مدیران متولی این حوزه با تشویق تورلیدرها برای تذکر مکرر نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند اتمام گردش کرونا را تسریع بخشند. تداوم روند واکسیناسیون در جامعه که در حال انجام است نیز می‌تواند در این خصوص بسیار حائز اهمیت باشد.

کمک‌های مالی دولت می‌تواند صنعت گردشگری را پا بر جا نگاه دارد 

ازقندی بیان کرد: پایه و اساس صنعت گردشگری بر محور اقتصادی آن است و کمک‌های مالی از جمله اعطای وام از سوی دولت و دیگر کمک‌های مالی به ارکان مهم این صنعت از جمله خانه‌های بوم‌گردی، آژانس‌های مسافرتی، مکان‌های اقامتی و تورلیدرها می‌تواند بهترین و مهم‌ترین گزینه برای پا بر جا نگه‌داشتن این صنعت باشد.

وی ادامه داد: این کمک‌ها به خصوص در زمینه بیمه کارمندان و قسط‌بندی وام‌ها باید از طریق برنامه‌ریزی‌های کارشناسی‌ شده و حرفه‌ای پیش رود تا در دوران پساکرونا فعالیت تمام شاغلان در این حوزه بهتر از قبل ادامه پیدا کند.

این راهنمای گردشگری ورود افراد جوان به حرفه گردشگری را با توجه به شرایط پیش‌ رو چندان مثبت ندانست و بیان کرد: در حال حاضر کسانی که با گذراندن کلاس‌های مختلف و اخذ کارت تورلیدری قصد ورود به این پیشه را دارند، با بازاری مواجه می‌شوند که نمی‌توانند در آن هیچگونه فعالیتی داشته باشند. همین موضوع ممکن است زمینه سرخوردگی را در آن‌ها به وجود آورد.

ازقندی گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که افراد برای حضور در این صنعت باید آن را داشته باشند، صبر و حوصله است چرا که در شرایط بحرانی و غیر قابل پیش‌بینی این آیتم‌ها در تورهای داخلی و خارجی می‌تواند یکی از ارکان موفقیت یا شکست یک تور باشد.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *