دستور بازگشایی قلعه پرتغالی‌ها در هرمز صادر شد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بازدید از قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هرمز که هم‌اکنون به‌دلیل اجرای عملیات مرمت در بخشی از این قلعه، تعطیل است، دستور داد که با توجه به مطالبات مردمی، این محل بازگشایی شود و گردشگران بتوانند با رعایت پروتکل‌ها و قواعد مرمت از این محل بازدید کنند.

سید عزت‌الله ضرغامی عصر امروز (چهارم آذرماه) در جریان این بازدید گفت: بازدید مردم از این قلعه حتی در بخشی که مرمت انجام می‌شود، مشکلی ندارد و به شرط رعایت پروتکل‌ها، مرمت یکی از جاذبه‌های گردشگری و باعث آشنایی مردم با شیوه‌های بازسازی بناهای تاریخی است.

وی با اشاره به اینکه جزیره هرمز یکی از قطب‌های گردشگری ایران است، افزود: این قلعه را ۵۰۰ سال قبل پرتغالی‌ها ساختند و در اینجا توپ‌های زیادی کار گذاشتند، از کشتی‌ها باج گیری می‌کردند و کسی حریفشان نمی‌شد.

ضرغامی با بیان این‌که غربی‌ها وقتی می‌خواهند کارهای خودشان را بزرگ کنند فیلم‌هایی مثل «توپ‌های ناوارون» را می‌سازند تا نشان بدهند پارتیزان‌ها چگونه توپ‌های ناوارون را از بین بردند، عنوان کرد: این در حالی است که اینجا یک قهرمان ملی و جهانی مثل امام‌قلی‌خان با رشادت با پرتغالی‌ها جنگید و موفق شد پرتغالی‌ها را شکست می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه قلعه پرتغالی‌ها یک اثر باستانی و تاریخی است که در اختیار میراث‌فرهنگی قرار دارد، اظهار کرد: ما مشکلات اعتباری داریم و همین الان پیمانکار مرمت قلعه چند میلیارد تومان طلب دارد و وزارتخانه نتوانسته پاسخگو باشد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: این نشان می‌دهد که در اعتبارات ما در حوزه مرمت باید یک تحول اساسی انجام شود.

ضرغامی در پایان خاطرنشان کرد: بخشی از بودجه‌های استانی که در دولت تصویب می‌شود برای ابنیه‌های تاریخی مهم در نظر گرفتیم. ضمن اینکه با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم و مشارکت بخش خصوصی، خدمات متنوعی  به مردم ارائه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، قلعه پرتغالی‌های هرمز در ضلع شمالی این جزیره و در ساحل دریا قرار دارد که مهم‌ترین قلعه باقی‌مانده از روزگار تسلط پرتغالی‌ها بر سواحل و جزایر خلیج‌فارس است. این قلعه به‌فرمان آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی، در محلی موسوم به مورنا احداث شد.

منبع: ایسنا

مذاکرات برای توسعه گردشگری عراق و ایران

حدود ٩ میلیون نفر سالانه بین ایران و عراق جابه‌جا می‌شوند. برای افزایش این سفرها و سامان‌دهی آن، هیأتی متشکل از  ٣٨ آژانس گردشگری عراقی به ایران سفر کرده و مذاکرات جدی را با طرف ایرانی شروع کرده است.

هیأت گردشگری عراق که یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های گردشگری است که به ایران سفر کرده، قرار است تا روز جمعه پنجم آذرماه مذاکراتی را با جمعی از آژانس‌های ایرانی داشته باشد تا سفر عراقی‌ها به ایران سامان‌دهی شود. دو طرف می‌گویند دغدغه‌شان حضور پررنگ دلال‌هایی است که نگرانی‌ها و مشکلاتی را در این بازار به وجود آورده است.

این هیأت که  رییس اداره گردشگری استان کربلا نیز آن‌ها را همراهی می‌کند، از روز چهارشنبه، سوم آذرماه  وارد شهر مشهد شده‌ تا ظرفیت‌های درمانی و گردشگری سلامت را در یکی از پرطرفدارترین مقاصد سفر عراقی‌ها بررسی کند. این گروه علاوه‌بر شرکت در B2B از امکانات و ظرفیت‌های بیمارستانی شهر مشهد نیز بازدید خواهد داشت.

هیأت‌های عراقی بیشتر در راه ایران

پیش از آغاز نخستین دور مذاکرات آژانس‌های گردشگری دو کشور، علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در همایش مشترک فعالان گردشگری ایران و عراق که با حضور پررنگ نمایندگان وزارت امور خارجه ایران، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در یکی از هتل‌های مشهد برگزار شد، با تأکید بر این‌که توسعه و تسهیل زیارت امام رضا (ع) اهمیت ویژه‌ای برای ایران دارد، با اشاره به سفر هیاتی از عراق به استان‌های غربی در هفته‌های گذشته و همچنین گروه بزرگی از آژانس داران عراقی که به شهر مشهد سفر کرده است، افزود: این برنامه در هفته‌های آینده استمرار خواهد داشت و استان گلستان نیز هفته آینده میزان گروهی از عراقی‌ها در ایران خواهد بود، بنابراین حضور فعالان گردشگری در ایران نه‌تنها فرصتی برای توسعه مناسبات مشترک با استان خراسان رضوی که برای همه استان‌ها است.

عزیز التمیمی، نماینده شرکت‌های گردشگری عراق نیز در سخنانی به همکاری دو کشور در حوزه گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: البته که بعضی از استانداردها آن‌طور که باید رعایت نمی‌شود. امیدواریم مسؤولان رسیدگی کنند.

گردشگری عراق

 

محمدرضا دشتی اردکانی، رییس فراکسیون گردشگری در مجلس نیز با اعتقاد بر این‌که در سه ماه گذشته، دولت سیزدهم باعث تحول گردشگری شده است، به هیأت عراقی و ایران پیشنهاد کرد در پایان مذاکرات سند توسعه گردشگری امضا کنند.

سیدمجتبی محفوظی، نماینده مردم آبادان و رییس کمیته گردشگری کمیسیون فرهنگی مجلس که به زبان عربی سخنرانی کرد، با اشاره به سطح روابط مردم دو کشور، برای توسعه روابط دوجانبه و امنیت گردشگران اعلام آمادگی کرد.

افزایش ظرفیت صدور ویزای ایران

محمود ادیب، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه نیز از افزایش ظرفیت ویزا به‌ویژه برای کشورهای همسایه خبر. داد و افزود: هیچ‌گاه هیچ دولتمردی روابط مردم ایران و عراق را برای لحظه‌ای متوقف نکرده است، شاهد آن مراسم اربعین امسال بود که با وجود تعیین سهمیه برای حضور زوار، مردم خود وارد عمل شدند و آن حادثه بزرگ را شکل دادند.

او ادامه داد: وزارت امور خارجه براساس شرح وظایف خود و قانون ورود اتباع خارجی به عنوان متولی روادید، درحال شکل‌دهی ظرفیت جدید است تا با پایان کرونا، روابط خود را با کشورها به ویژه همسایگان تنظیم کند.

او یادآور شد که ایران بیش از ١٢ نوع روادید دارد که گردشگری سرآمد همه آن‌ها است. سامانه روادید الکترونیک وزارت امور خارجه نیز سامانه دارای برند در دنیا است. در این سامانه مشکل و محدودیتی وجود ندارد و ظرفیت آن درحال افزایش است.

ادیب با اشاره به محدودیتی که در ٢٠ ماه گذشته همزمان با همه‌گیری کرونا بر صدور روادید اعمال شد، اظهار کرد: محدود شدن به ویزای سلامت، برای وزارت امور خارجه، آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های گردشگری مشکلاتی را به دنبال داشت. اگرچه، از طرفی هم عامل زنده شدن روابط دو کشور در حوزه درمان بود. با این حال، امیدواریم با احیای روادید گردشگری شاهد توسعه بیش از گذشته رفت و آمد گردشگران دو کشور باشیم.

مدیرکل کنسولی وزارت خارجه همچنین متذکر شد که دوران کرونا تمام نشده و اگر پروتکل‌ها در تورها و سفرهای انفرادی رعایت نشود، شاید دوباره از طریق ستاد ملی کرونا در دو کشور محدودیت‌هایی برای سفر ایجاد شود، بنابراین ضمن احیای روابط گردشگری باید مراقب پروتکل‌های بهداشتی باشیم.

ادیب همچنین از تلاش‌هایی برای تنظیم پروتکل روادید گردشگری از سوی وزارتخانه‌های امور خارجه و گردشگری خبر داد.

صدور روزانه ١٠٠ تا ١۵٠٠ ویزای ایران برای عراقی‌ها فقط در بصره

علی عابدی، سرکنسول ایران در بصره نیز با بیان این درخواست که راه سفر به عراق برای ایرانی‌ها همانند مسیری که برای سفر عراقی‌ها به ایران باز شده است، تسهیل شود، اظهار کرد: لازم است موانع این مسیر را احیا کنیم و برای رفع آن اقدام کنیم.

او همچنین یادآور شد: اگرچه ویزای سفرهای هوایی بین دو کشور منتفی شده، اما ویزای مرزی و زمینی بین ایران و عراق هنوز برقرار است.

عابدی گفت: کنسولگری ایران در بصره روزانه بین ١٠٠ تا ١۵٠٠ ویزا برای عراقی‌ها صادر می‌کند.

او همچنین از دولت عراق درخواست کرد صدور ویزای زمینی مسافران و زائران ایرانی را تسهیل کند، چرا که برای همه شهروندان به ویژه مرزنشینان ایرانی، امکان‌پذیر نیست، به‌ویژه آن‌که برای رفتن به نجف چند نوبت سفر هوایی باید انجام دهند.

جابه‌جایی ٩ میلیون نفر در سال بین ایران و عراق

مجتبی کریمی شصتی، سرکنسول ایران در کربلا نیز به جابه‌جایی ٩ میلیون نفر در یک سال بین عراق و ایران اشاره کرد و گفت: در ١٠ سالی که در اداره گذرنامه مشغول به کار بودم، به یاد نمی‌آورم بین دو کشور چنین مبادله جمعیتی صورت گرفته باشد. امیدوارم با برداشته شدن روادید بین دو کشور، جمعیت بیشتری در خاک ایران و عراق سفر کنند.

او که ورود هیأت عراقی به “وطن دوم‌شان ایران” را خوش‌آمد گفت، بیان کرد: در کربلا شاهد مهمان‌نوازی مردم این کشور به زائران ایرانی بوده‌ام. آن‌ها از مال خود می‌گذشتند تا از زائر امام حسین (ع) پذیرایی کنند.

کریمی در ادامه به روند تسهیل روادید ببین ایران و عراق اشاره کرد و افزود: از سال ٢٠١٨ روادید ببین ایران و عراق به درخواست جمهوری اسلامی و با اصرار فعالان گردشگری دو کشور رایگان شد، یعنی ویزا صادر می‌شد، اما وجهی برای آن گرفته نمی‌شد. پس از آن دوبار تجربه لغو روادید داشتیم، یک بار در اربعین پیش از کرونا که سه میلیون و ۴٠٠ هزار ایرانی به عراق سفر کردند، یک بار هم لغو روادید از سوی ایران برای عراقی‌ها صورت گرفت.

وی یادآور شد: در دوران کرونا نیز سعی کردیم یار شما برادران عراقی باشیم و برای بیماران روادید صادر کردیم، وقتی که دنیا صدور ویزا را متوقف کرده بود.

سرکنسول ایران در کربلا با اشاره به سفر هیات بزرگ عراق به ایران، اظهار کرد: اکنون فرصتی برای توسعه و سامان‌دهی ارتباط‌های گردشگری فراهم شده است، هر چه بتوانیم سامان‌دهی داشته باشیم جمعیت بیشتری می‌تواند از این فرصت برای رفت و آمد استفاده کند.

او تاکید کرد: باید در عراق تورهای گردشگری سلامت از طریق آژانس افزایش یابد.

گردشگری عراق

 

در ادامه این نشست، نخستین دور از مذاکرات رو در روی آژانس‌های گردشگری ایران و عراق صورت گرفت. بیشتر آژانس‌های ایرانی حاضر در این نشست از استان خراسان رضوی و شهر مشهد بوده‌اند. این مذاکرات تا روز جمعه پنجم آذرماه در شهر مشهد ادامه خواهد داشت.

هیأت عراقی که متشکل از آژانس‌های عراقی از شهرهای مختلف این کشور است، در ادامه بازدیدی از یکی از بیمارستان‌های فوق تخصصی شهر مشهد داشت.

منبع: ایسنا

ویزای زمینی ایران برای عراقی‌ها لغو شود

فعالان گردشگری عراق از ایران، درخواست کردند تا “ویزای زمینی” ایران برای شهروندان عراقی لغو شود. ایران و عراق از آبان‌ماه ١۴٠٠ ویزا را برای سفرهای هوایی بین دو کشور لغو کردند.

در ادامه مذاکرات گردشگری ایران و عراق که با حضور شرکت‌های خصوصی دو کشور در شهر مشهد انجام شد، عزیز التمیمی،  نماینده شرکت‌ها و آژانس‌های عراقی در نشست پرسش و پاسخ که با حضور معاون گردشگری کشور و نمایندگان وزارت امور خارجه جمعه پنجم آذرماه در یکی از هتل‌های مشهد برگزار شد، یادآوری کرد: همایش مشترک ایران و عراق برای تسهیل و تسریع در همکاری بین دو دولت ایران و عراق با هدف بهره‌برداری بیشتر از سفرها و تسهیل در صدور روادید درمانی، زیارت، بازرگانی و گردشگری است.

او به برخی مشکلات سفر عراقی‌ها به ایران پس از توافق و اجرای لغو روادید بین دو کشور اشاره کرد و افزود: بیشترین مسأله به ویزای زمینی برمی‌گردد که هنوز برقرار است، اگر تفاهم‌نامه دو کشور در خصوص لغو ویزای زمینی اجرا شود، مسافران زمینی راحت‌تر تردد می‌کنند. البته تعداد کمی از مسافران زمینی با آژانس به ایران سفر می‌کنند که امیدواریم تعداد آن‌ها بیشتر شود.

وی همچنین بیان کرد: اشتیاق زائران برای سفر، پس از توقف‌ها و تعطیلی‌های طولانی کرونا بیشتر شده و هتل‌های زیادی هم در مشهد احداث شده که امیدواریم تعداد مسافران به بالاترین حد برسد و امیدواریم پس از تفاهم‌نامه بین دو کشور، ترددها بین ایران و عراق بیشتر شود.

نماینده شرکت‌های گردشگری عراق همچنین درخواست کرد صدور روادید برای اتباع کشورهای ثالث از جمله هندو پاکستان که قصد زیارت عراق را دارند از سوی ایران تسهیل شود.

التمیمی با اشاره به مشکل ویزای دانشجویان عراقی، از وزارت امور خارجه ایران که مدیرکل کنسولی آن در این نشست حضور داشت، درخواست کرد که همزمان با آغاز سال تحصیلی، دانشجویان راحت‌تر ویزای ایران را دریافت کنند.

این فعال گردشگری عراق همچنین گفت: امیدواریم در کنسولگری ایران در بصره به سبب نزدیکی به استان‌های جنوبی و امکان صدور ویزا به تعداد زیاد، شرایطی فراهم شود که تعداد بیشتری ویزا صادر شود تا مسافران بیشتری از مرز زمینی وارد ایران شوند.

منبع: ایسنا

سند استاندارد بین‌المللی «سفره‌خانه‌های سنتی»

دبیر کمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته، از انتشار سند استاندارد بین‌المللی «سفره‌خانه‌های سنتی، جنبه‌های ظاهری، چیدمان و خدمات» در سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) خبر داد و گفت: تدوین این سند با پیشنهاد و مدیریت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

 خوراک جزو مهم صنعت گردشگری و یکی از زنجیره‌های اصلی سفر است، به طوری که مطابق اعلام رسمی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، یک‌سوم هزینه‌ های گردشگری به خوراک اختصاص دارد. توجه به کیفیت غذا و نحوه پذیرایی یک موضوع، اما جنبه‌های فیزیکی مکان پذیرایی اعم از مدرن یا سنتی، از ظاهر ساختمان و بنا، مبلمان و چیدمان تا عناصر مربوط به میزبانی و پذیرایی و الزامات کارکنان مانند لباس، رفتار و زبان باید تابع دستورالعمل جامع مطابق با استاندارهای بین المللی باشد؛ ضوابطی که همه گردشگران حرفه ای به آن توجه می‌کنند و روی جذب گردشگری و توسعه پایدار صنعت گردشگری تاثیر مسقیم دارد.

یکی از مکان‌های مورد توجه گردشگران در جهان، سفره‌خانه‌ها یا غذاخوری‌های سنتی است. تجربه خوردن غذاهای بومی و نوشیدنی های محلی و سنتی در فضایی با طراحی و معماری خاص، نحوه پذیرایی، حتی لباس و پوشش و گویش محلی افرادی که در آن خدمات ارائه می کنند از جاذبه های خاطره ساز در صنعت گردشگری و گردشگری خوراک است. از همین رو در کنار رستوران‌های جدید و گران‌قیمت، ساخت و افتتاح رستوران های سنتی یا تبدیل کاربری بناهای تاریخی فرهنگی به این نوع اماکن پذیرایی در دو دهه اخیر در جهان افزایش پیدا کرده، اما سوال اینجاست که آیا راه اندازی و مدیریت یک رستوران سنتی در جهان تابع ضوابط و استاندارد خاصی است؟

 

استانداردسازی سفره‌خانه‌ها؛ تسهیل آشنایی گردشگران با غذاهای محلی

هنسا قادری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، سفره‌خانه‌های سنتی را از اجزا و ارکان مهم در توسعه گردشگری خوراک دانست و گفت: سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) به منظور رفع مشکلات سفره‌خانه‌های سنتی در جهان و انتخاب آگاهانه گردشگران از یک‌سو و افزایش کیفیت خدمات این نوع سفره‌خانه‌ها و فراهم آوردن تجربه‌ای مطلوب برای گردشگران از سوی دیگر، اخیرا استاندارد بین‌المللی شماره ۲۱۶۲۱ را با عنوان سفره‌خانه‌های سنتی، جنبه های ظاهری، چیدمان و خدمات منتشر کرده است.

دبیر کمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته، جنبه‌های ظاهری، چیدمان و خدمات در سازمان بین‌المللی استاندارد اظهار داشت: تدوین این سند که با پیشنهاد و مدیریت جمهوری اسلامی ایران انجام شده، پنج سال طول کشید و الزامات و توصیه‌های مربوط به فضا و خدمات مورد ارائه سفره‌خانه‌های سنتی را که به یک سفره مربوط به یک کشور یا ناحیه خاص و آداب مربوط به آن است، ارائه می دهد.

قادری افزود: سفره‌خانه‌های سنتی، امروزه یکی از مکان‌های مورد علاقه گردشگران در سراسر جهان و گاه، خود یک جاذبه منحصر به فرد در صنعت گردشگری و گردشگری خوراک است، اما در بسیاری از موارد نداشتن شناخت و آشنایی گردشگران به سفره غذایی مقصد و آداب مرتبط با آن، به انتخاب اشتباه، تجربه نامطلوب و گاه سوء‌استفاده‌های مالی ارائه‌دهندگان خدمات از گردشگران با عناوین گمراه‌کننده منجر می‌شود.

مدیر طرح تدوین استاندارد سفره‌خانه‌های سنتی، خاطرنشان کرد: استانداردسازی سفره‌خانه‌های سنتی علاوه بر شفاف‌سازی ویژگی‌های یک سفره‌خانه واقعی و راهنمایی ارائه‌دهندگان خدمات این واحدها، امکان یک تجربه دلپذیر و آشنایی با غذاها و نوشیدنی‌های سنتی و آداب غذایی کشورهای مختلف را در سراسر جهان برای گردشگران تسهیل کرده است.

وی درباره اهدف و دامنه کاربرد استانداردسازی سفره‌خانه‌های سنتی توضیح داد: در سند استاندارد سفره خانه‌های سنتی بر جنبه‌های فیزیکی سفره‌خانه‌های سنتی (ویژگی‌های ظاهری ساختمان، مبلمان و چیدمان) و عناصر مربوط به سفره و آداب سنتی ارائه غذا و الزامات کارکنان (مانند لباس، رفتار و زبان) موثر بر سبک سنتی و کیفیت خدمات، تاکید شده است. البته الزامات مربوط به مشخصات فنی ساختمان ها و الزامات کلی آماده سازی غذا در آشپرخانه و پشت صحنه آماده سازی غذا، خارج از دامنه کاربرد این استاندارد است.

قادری گفت: استانداردهای بین ‎المللی دیگری در ایزو مانند الزامات و راهنمایی‌هایی برای پیشگیری از انتشار کرونا واحدهای گردشگری و گردشگری درمانی- الزامات خدمات تدوین شده است که هم اکنون به منظور پذیرش به عنوان استانداردهای ملی ایران در حال ترجمه است و به زودی در کمیته ملی استاندارد طرح می‌شود.

به گزارش ایرنا، کمیته متناظر استانداردسازی گردشگری و خدمات وابسته، درسال ١٣٨۵ (٢٠٠۶) و به دنبال تاسیس کمیته گردشگری ایزو زیر نظر سازمان ملی استاندارد تاسیس شد و در تدوین استانداردهای بین‌المللی این رشته مشارکت فعال دارد. اعضای این کمیته را نمایندگان سازمان‌ها و تشکل‌های دست‌اندرکار صنعت گردشگری و خبرگان گردشگری و استاندارد ایران تشکیل می‌دهند.

منبع: ایرنا

تهران به عنوان ویترین گردشگری کشور شناخته می‌شود

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفرهای هوایی، گردشگری و زیارتی استان، پایتخت را ویترین کشور نامید و گفت: استان تهران با وجود ۲ هزار و ۵۰۰ دفتر گردشگری، ۸۰ درصد ظرفیت کشور را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

امیر پویان رفیعی شاد روز پنجشنبه اظهار کرد: با توجه به وجود فرودگاه امام خمینی(ره) در تهران، گردشگران خارجی دست کم یک شب را در تهران سپری می کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفرهای هوایی استان تهران بیان کرد: از حیث واحد های اقامتی هرچند زیر ساخت ها در استان‌های خراسان رضوی و هرمزگان بیشتر است اما به لحاظ دفاتر مسافرتی تهران ویترین کشور محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که شیوع کرونا چه میزان خسارت به دفاتر و فعالان گردشگری وارد کرده است خاطر نشان کرد: میزان خسارت مشخص نیست اما کرونا باعث شد تا ۸۰ درصد دفاتر تعطیلی موقت را تجربه کنند.

رفیعی شاد با بیان اینکه در دولت گذشته از این واحدهای زیان دیده حمایتی نشده است، گفت: این فقدان حمایت، باعث شد تا نیروهای توانمند این صنعت کار خود را ترک کرده و در دیگر صنوف فعالیت کنند.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی گردشگری و زیارتی استان تهران، با بیان اینکه برگشت نیروها سخت است افزود: در پسا کرونا مهم ترین چالش بزرگ ما مربوط به نیروی انسانی خواهد بود.

وی اضافه کرد: با توجه به ضد و نقیض بودن آمارها زیان ها، رقم کمک های دولتی چشم گیر نیست و بیشتر به شکل اعطای وام به این دفاتر بوده است.

رفیعی شاد با اشاره به تزریق گسترده واکسن و کاهش همه گیری این بیماری در کشور، به موضوع وضعیت حضور گردشگران خارجی در تهران و کشورمان پرداخت و گفت: در حال حاضر هتل های شهر پروتکل های لازم را مد نظر خود قرار داده و بیشتر گردشگران خارجی به صورت محدود و در قالب گروه های کمتر از ۱۰ نفر از اروپا و ترکیه به ایران سفر می کنند.

منبع: ایرنا

بوم‌گردی؛ فرصتی برای توسعه گردشگری روستایی در زنجان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابهر گفت: راه‌اندازی خانه‌های بوم‌گردی فرصت‌ مناسبی برای ایجاد اشتغال و توسعه گردشگری روستایی است.

داوود آبیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه خانه‌های بوم‌گردی یکی از اماکنی است که در روستاهایی که قابلیت گردشگری دارند، راه‌اندازی شده‌ است، اظهار کرد: در حال حاضر در ابهر ۳۲ مجوز خانه بوم‌گردی صادر شده که برخی از این خانه‌ها فعال نیست.

وی با بیان اینکه عمده مجوزهای خانه بوم‌گردی در روستاهای هدف گردشگری صادر شده است، تصریح کرد: دلیل این موضوع نیز بکر بودن این مناطق، معرفی آداب و رسوم، معماری سنتی و المان‌های فرهنگی که جاذبه روستاهای گردشگری محسوب می شوند، است.

آبیان با بیان اینکه از مهم‌ترین مزیت خانه‌های بوم‌گردی این است که می‌توان با یک مجوز خدمات متعدد گردشگری در این خانه‌ها ارائه کرد، ادامه داد: این خدمات شامل اقامت، پذیرایی، معرفی و فروش صنایع‌دستی و نیز محصولات روستا می‌شود.

این مسئول با یادآوری اینکه خوشبختانه استقبال خوبی از خانه‌های بوم‌گردی در سطح شهرستان ابهر وجود دارد، متذکر شد: بیشتر خانه‌های بوم‌گردی در روستاهای هدف گردشگری این شهرستان از جمله درسجین، قروه، کوله‌خانه، کماجین کوی‌نیک و ازناب راه‌اندازی شده‌ است.

وی با توضیح این مطلب که حوزه گردشگری یکی از حوزه‌هایی است که بیشترین آسیب را در کرونا دیده و بسیاری از خسارت‌ها هنوز هم جبران نشده است که خانه‌های بوم‌گردی نیز از این قاعده مستثنی نیست، یادآور شد: با توجه به محدودیت‌هایی دوران کرونا که امکان سفر را میسر نمی‌کرد به اذعان اکثر کارشناسان بعد از کرونا حوزه گردشگری از حوزه‌هایی است که بیشترین استقبال از آن به عمل خواهد آمد.

این مسئول با یادآوری اینکه شخصی که متقاضی راه‌اندازی خانه بوم‌گردی در یک روستا است باید از فیلترهای متعدد عبور کرده و در صورت دارا بودن شرایط لازم می‌تواند موفق به اخذ مجوز شود، تاکید کرد: مجوز صادر شده شش ماهه است و اگر فرد تخلفی در طی شش ماه نداشته باشد مجوز تمدید می‌شود.

آبیان با اشاره به نظارت‌های انجام شده بر خانه‌های بوم‌گردی، یادآور شد: این نظارت‌ها توسط اماکن و اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام می‌شود و اگر تخلف مالکان خانه‌های بوم‌گردی محرز شود، مجوز آن‌ها ابطال می‌شود.

این مسئول با توضیح این مطلب که یکی از مهم‌ترین فواید راه‌اندازی خانه‌های بوم گردی در روستاها ایجاد اشتغال برای روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آنان به شهر است، خاطرنشان کرد: هر خانه بوم‌گردی برای دو نفر به صورت مستقیم و ۵ نفر نیز به صورت غیرمستقیم ایجاد شغل می‌کند و از دیگر مزایای آن نیز این است که نسبت به سایر حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کمتری می‌خواهد.

منبع: ایسنا

پارک “داوود نبی”، راهی برای شستشوی مغزی اماراتی‌ها

“دولت اسرائیل به دنبال تقویت گردشگری‌اش در بین کشورهای عربی است و برای این کار، گردشگران را به پارک باستان شناسی داوود نبی در قدس شرقی می‌برد.”

به گزارش ایسنا، فارن پالسی در گزارشی می‌نویسد: اسرائیل برای جذب گردشگران اماراتی که بخشی از روند تحکیم بخشیدن به روابط میان اعراب-اسرائیل پس از توافق‌های ابراهیم با هدف عادی سازی روابط بین اسرائیل و بسیاری از کشورهای عربی است،‌ برنامه‌ای دارد اما این تصمیم به منظور ایجاد یک سفر گردشگری به یک پارک باستان شناسی مورد مناقشه در قدس شرقی که توسط شهرک نشینان یهودی راست افراطی اداره می‌شود، موجی از تنش‌ها را در منطقه و همچنین انتقادهایی را هم در میان کارشناسان اسرائیلی و هم فلسطینی در پی داشته است.

“پارک ملی شهر داوود” یکی از مکان‌های مهم و مشهور و البته مناقشه برانگیز است. این سایت از آن جهت مشهور است که درست در پایین دیوارهای شهر قدیمی قدس (اورشلیم) واقع شده که راهنمایان گردشگری می‌گویند داوود نبی در آنجا بر تخت سلطنت می‌نشست و رویدادهای مهمی از تاریخ یهود نیز در آن شکل گرفته و روی داده‌اند. طرفداران پارک داوود نبی که محل اصلی حضور سیاستمداران جناح راستی اسرائیل است می‌گویند آموختن تاریخ داوود نبی و حضرت سلیمان که از افراد برجسته و مهم یهود و اسلام هستند، برای گردشگران مسلمان جذاب خواهد بود.

“آری پارنیس”، یک راهنمای مستقل گردشگری که در بنیاد شهر داوود کار می‌کند (سازمانی از شهرک نشینان راست افراطی که این پارک را اداره می‌کند و به زبان عبری به آن “العاد” گفته می‌شود) گفت: این تاریخ و پایه‌های “اورشلیم” است. این برای جهان اسلام هم بسیار معنادار است. این جالب‌ترین بخش در “اورشلیم” است. همه چیز از اینجا شروع شده است. پیامبران و شاهان همه از اینجا سر برآورده و ظهور کردند. این پارک در برنامه سفری که توسط وزارت گردشگری اسرائیل برای گردشگران اماراتی و بحرینی ارائه شده، در نظر گرفته شده است.

بسیاری از محلی‌ها و منتقدان می‌گویند، مشکل این است که این پارک بیشتر یک وسیله برای گسترش شهرک نشینی به سمت قدس شرقی است تا بیان تاریخ جدی.

“نظمی جوبه”، مورخ در دانشگاه بیرزیت در کرانه باختری می‌گوید: این یک سایت تبلیغاتی برای این است که به گردشگران روایتی را بگوییم که بسیاری از مورخان و باستان شناسان اسرائیلی آن را باور ندارند. در این سایت نه فقط اعراب بلکه همه گردشگران فریب داده می‌شوند. این یک سایت با روایتی بسیار نادرست است. آنها به علم بی محلی زیادی می‌کنند.

محلی‌ها هم می‌گویند که این پارک پایه و اساسی برای بیگانه ساختن فلسطینی‌ها در شهر خودشان است و به طور ضمنی اخراج آنها را توجیه می‌کند.

“عوادالله المختار” ۵۷ ساله یکی از ساکنان “وادی حلوه” که محل استقرار این پارک است، می‌گوید: آنها نباید از مکانی دیدن کنند که تاریخش جعل شده است و نباید شهرک نشینان را مشروع بدانند.

نفوذ شهرک نشینان تنها دلیل المختار برای نارضایتی از اسرائیل نیست. در ۱۰ ژوئن ۱۹۶۷ درست پس از تصرف قدس شرقی توسط اسرائیل، بولدوزرهای اسرائیلی، محله عرب “المغربی” را واقع در قدس قدیم تخریب کردند تا میدانی را برای دیوار غربی ایجاد کنند که گمان می‌رود پیرامون “معبد دوم اورشلیم” باشد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی “اوری بنزیمان، خبرنگار اسرائیلی در این تخریب، مادربزرگ المختار “رسمیه تباکی” که ساکن این محل بود نیمه هشیار از زیر آوار منزل تخریب شده‌اش بیرون کشیده شد و بعدا درگذشت. ۵۴ سال بعد، المختار گفت که از سوی شهرک نشینان و مقام‌های اسرائیلی که خیابان محل سکونتش را “صعود داوود نبی” و تمام محله را “شهر داوود” نامیده‌اند، تحت فشار است. ۵۰۰ شهرک نشین اکنون در میان ۶۰۰۰ فلسطینی کم درآمد در وادی حلوه ساکن هستند.

برخی از ساکنان این منطقه می‌گویند که اگر گردشگران اماراتی به این پارک بیایند انگار به آنها خیانت می‌کنند و زخمی که در نتیجه عادی شدن روابط این کشور با اسرائیل ایجاد شده، عمیق‌تر می‌شود. این توافق فرمول قدیمی که کشورهای عربی روابطشان را با اسرائیل عادی کردند، تغییر داد. بر اساس فرمول قدیمی، تنها زمانی روابط دو طرف عادی می‌شد که اسرائیل به اشغالگری اراضی از جمله قدس شرقی که در جریان جنگ ۱۹۶۷ تصرف کرد، پایان می‌داد.

در بسیاری از محله‌های قدس شرقی، اوضاع برای فلسطینی‌ها نابسامان است. به گفته جنبش “اکنون صلح”، شهرک نشینان قصد دارند در مقیاسی بی سابقه مواضع خود را گسترش دهند. در محله “بطن الهوا” نزدیک به وادی حلوه ۷۸ خانوار فلسطینی با احتمال تخلیه اجباری روبرو هستند چون زمین‌های آنها برای بیش از یک قرن گذشته در تملک یهودیان بوده است.

در کرانه باختری هم فعالیت‌های شهرک نشینان به سرعت رو به گسترش است و آنها در داخل مناطقی این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند که فلسطینی‌ها امیدوارند بتوانند کشور آینده خود را در آن تشکیل دهند. امارات ضمن حمایت از یک کشور فلسطینی به آمریکا و اتحادیه اروپا در محکوم کردن این فعالیت‌ها نپرداخته در حالی که بسیاری از کشورهای جامعه جهانی این اقدامات را غیرقانونی می‌دانند.

“مناخیم کلین”، متخصص علوم سیاسی در دانشگاه “بر ایلان” نزدیک تل آویو و متخصص در امور قدس می‌گوید: این پارک باستان شناسی به صورت اتفاقی برای سفر گردشگران اماراتی در نظر گرفته نشده است. آنها تلاش می‌کنند تا از توریست‌های اماراتی برای کسب تایید اعراب از روایت رسمی اسرائیل از “اورشلیم” و درست همانی که روایت شهرک نشینان است، بهره ببرند.

باستان شناسان اسرائیلی که این خط مشی رسمی را به چالش کشیده‌اند می‌گویند که این پارک باید بسته شود یا حداقل باید از دست بنیاد شهر داوود خارج شود چون می‌گویند، این سایت بسیار مهم باستان شناسی در مشت تبلیغات سیاسی گیر افتاده است.

“رافی گرینبرگ”، باستان شناس دانشگاه تل آویو درباره اینکه این بنیاد می‌گوید یکی از سازه‌هایی که در بازدیدهای گردشگران در نظر گرفته شده، احتمالا “کاخ داوود نبی” است، شک دارد و ادامه می‌دهد: این سازمان‌ها از باستان شناسی برای لاپوشانی آنچه انجام می‌دهند، سوءاستفاده می‌کنند. معرفی کلی سایت به عنوان یک سایت باستان شناسی به این منظور است که ساکنان حاضر را به عنوان یک مزاحم، به عنوان عامل خارجی، به عنوان یک تحمیل بر سایت جلوه دهد. این راهی برای نامشروع کردن ساکنان این مکان است.

تورهای گردشگری العاد در شهر داوود به نظر برای پیشبرد این ایده است که بخش‌های فلسطینی این شهر از جمله وادی حلوه “در واقع یهودی هستند.” این ایده یک دردسر برای سازش دو کشوری است که مورد اتفاق نظر برای اکثر جامعه بین‌الملل محسوب می‌شود اما اسرائیل آن را رد می‌کند و قدس را پایتخت “ابدی و تقسیم ناشدنی” خود می‌داند.

اسرائیل پس از جنگ ۱۹۶۷ قدس شرقی را به خود الحاق کرد و این اشغالگری را “آزادسازی” می‌داند. پیروزی ارتش اسرائیل در این جنگ شش روزه یک سرخوشی “ملی گرایانه” و حسی از استحقاق نسبت به مناطق فلسطینی را که در کتاب مقدس آمده، در پی داشت. نسخه‌ای از تاریخ که در این تور آموزش داده می‌شود، رنگ مسیحایی دارد که دقیقا شبیه به روایت مطرح شده از سوی شهرک نشینان است. بخشی از آن مربوط به “معبد دوم اورشلیم” است که زمانی نزدیک به این پارک مدرن قرار داشت اما در پی تاخت و تاز نیروهای امپراتوری روم باستان در ۷۰ پیش از میلاد و در جریان قیام یهودیان با خاک یکسان شد. برخی از اسرائیلی‌ها بر این باورند که می‌توان “معبد سوم اورشلیم” را هم در جایی که مسجدالاقصی وجود دارد، ساخت. آنها می‌گویند توسعه شهرک‌ها بخشی از این روند است.

“نوآ یهاو”، راهنمای ۱۸ ساله گردشگری این تور را بخشی از خدمات ملی مورد حمایت دولت می‌داند و می‌گوید: جنگ ۱۹۶۷ بخشی از روند رستگاری قوم یهود بود که همان باور مشترک شهرک نشینان ایدئولوژیکی است که فعالیت‌های خود را تسهیل کننده ظهور یک عصر مسیحایی می‌دانند. ما امروز بخشی از این رستگاری و ظهور هستیم!

“رئوت ویلف”، سخنگوی العاد به بسیاری از سوالاتی که فارن پالسی پرسید، پاسخی نداد اما در بیانیه‌ای اعلام کرد: العاد بر اساس قوانین توسعه “اورشلیم کهن” فعال است و به میلیون‌ها بازدید کننده از اسرائیل و سراسر جهان و با هر عقیده و باور و پیشینه‌ای اجازه دسترسی را می‌دهد. ما با تمام تلاش‌های سازمان‌های سیاسی که از تاریخ و میراث قدس، یکی از مهمترین شهرهای جهان، برای اهداف سیاسی استفاده می‌کنند، مخالفیم.

“دنیل سایدمان”، وکیل اسرائیلی و مدیر یک سازمان غیردولتی به نام‌ “قدس دنیوی” که از برنامه‌ریزی‌ها در شهر که بخشی از یک راه‌ حل دو کشوری است، حمایت می‌کند، گفت: استراتژی شهرک نشینان برای احیای پادشاهی کتاب مقدس در اطراف شهر قدیمی است. آنها این کار را با جنگ خانه به خانه، تصاحب قانونی، نیمه قانونی و با ابزار غیرقانونی انجام داده‌اند و در آواره کردن فلسطینی‌ها برای تبدیل وادی حلوه به آنچه که گسترش بخش یهودی “اورشلیم کهن” است، مبادرت ورزیدند؛ اما العاد می‌گوید که اینها همگی کارهای قانونی است.

فلسطینی‌ها می‌گویند برای ترک محله تحت فشار قرار دارند. “هاشم سیام” ۶۳ ساله ساکن وادی حلوه می‌گوید: احساس می‌کنم که این محله دارد ماهیت عرب خود را تغییر می‌دهد و به سمت یهودی نشینی می‌رود. این پارک و محوطه باستان شناسی بخشی از تلاش با هدف حذف اعرابی است که در اینجا هستند و نمی‌توانند بگویند که این شهر داوود است.

او هم مانند بسیاری دیگر از ساکنان محلی به شکاف‌های روی دیوار منزلش اشاره می‌کند که به احداث تونل‌های باستان شناسی در منطقه مربوط می‌شود.

مناخیم کلین نیز به این مساله اشاره دارد که برای اسرائیل حضور گردشگران امارتی در شهر داوود راهی برای ترغیب شهروندان اماراتی برای به حاشیه راندن فلسطینی‌ها به همان روشی است که دولت انجام داد.

او ادامه می‌دهد: عادی سازی روابط با اسرائیل از سوی بحرین و امارات تایید شد اگرچه مساله فلسطین و اسرائیل حل و فصل نشد. اسرائیل آن را بیان اراده اعراب برای به حاشیه راندن مساله فلسطین می‌داند. اسرائیل می‌خواهد روایت خود در مورد بیت‌المقدس را به گوش گردشگران اماراتی برساند. این مساله فقط بین دولت‌ها نیست. آنها می‌خواهند آن را به اماراتی‌ها و دیگر کسانی که از این سایت بازدید می‌کنند، بسط دهند. آنها می‌خواهند شهروندان اماراتی را شستسویی مغزی دهند.

منبع: ایسنا

قالی کرمان، نگین برجسته قالی‌بافی در جنوب شرق ایران

هنر فرش دست‌بافت ایرانی همواره مورد توجه هنر دوستان ایران و جهان است که می‌توان گفت امروزه بهترین جایگاه را در حوزه فرش‌بافی در جهان به خود اختصاص داده است. طرح‌های متنوع قالی و رنگ‌های زنده آن تنها با دستان هنرمند طراحان است که جان می‌گیرد. طرح‌های قالی ارتباطی نزدیک با فرهنگ، هنر، آداب و سنن مردم این سرزمین دارد و هر نقشی داستان خاص خود را شرح می‌دهد.

عبدالله احراری، عضو انجمن علمی فرش ایران ضمن معرفی قالی کرمان اظهار کرد: کرمان در جنوب کشور ایران به نوعی مرکز بافت فرش‌های تصویری زیبا و قدیمی به حساب می‌آید. این فرش‌ها عمدتا در ابعاد۲ در۳ متری و ۳ در ۴ متری بافته می‌شوند. تار و پود فرش کرمان از نخ و پرز آن از پشم مرغوب است که با گره سنه بافته می‌شود و تنالیته‌های رنگی آن کرم کم‌رنگ، سبز یا آبی است.

وی ادامه داد: قالی کرمان در طول دوران تاریخی خود دوره‌های مختلفی را تجربه کرده است، اول دوره شالبافی که طرح‌های قالی عمدتا از ترمه کرمان الهام گرفته می‌شدند، دوم دوره سبزه‌زار یا گل‌افشان که در آن  طراحان کرمان از طبیعت در کار خود الهام می‌گرفتند، سوم دوره کلاسیک که در این دوره طرح‌های افشان اسلیمی و شاه‌عباسی رایج شد، چهارم دوره گوبلن که متاسفانه طرح‌های آووسون و ساوونری ظهور کردند و پنجم دوره کلاسیک که مجددا طرح‌های اسلیمی و شاه‌عباسی مطرح شدند.

عضو انجمن علمی فرش ایران خاطرنشان کرد: در قالی کرمان طرح ترنج زیبای آن بر روی زمینه آبی قرار گرفته است. میانکار این فرش حاشیه مداخل را در برگرفته و این امر نشان‌ دهنده مهارت طراحان این منطقه در ترکیب و تلفیق گل‌هاست. این گونه فرش‌های تزیینی با گلبوته‌های کوچکی که در سراسر فرش گسترده شده در انگلستان بسیار طرفدار دارد.

استفاده از نقوش حیوانی و انسانی در قالی کرمان بسیار رایج است

احراری بیان کرد: این فرش سالیان متمادی است که به ویژه در بازار تجاری انگلیس عرضه می‌شود. بدیهی است که قالیبافی منحصر به شهر کرمان نیست بلکه در نواحی اطراف کرمان نیز رایج است و تقریبا تمام آن‌ها به عنوان فرش‌های کرمانی به بازار عرضه می‌شود. البته فرش‌هایی که در یزد بافته می‌شوند به نام فرش یزد و فرش‌هایی که در راور بافته می‌شوند به نام فرش راور کرمان شناخته می‌شوند. استفاده از نقوش انسانی و حیوانی در طرح‌های قالی کرمان بسیار رایج است.

قالی کرمان

 

وی در خصوص مهمترین ویژگی‌های قالی کرمان اضافه کرد: بافت آن در تمامی ابعاد به ویژه در اندازه‌های نرمال انجام می‌شود، در تولید آن بیشتر از رنگ‌های ملایم و روشن مانند سبز مایل به زرد، صورتی، شیری، قرمز و آبی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان گفت که طرح‌های این فرش بسیار متنوع است و از طرح‌های شکارگاهی و تصویر گلدانی ترنج‌دار بسیار استفاده می‌شود.

عضو انجمن علمی فرش ایران در خصوص بافت فرش‌های کرمان ادامه داد: بافت این فرش‌ها عمدتا به وسیله گره فارسی صورت می‌گیرد، در دو دهه اخیر اما گره کمان‌شیب ظهور کرده است که تار و پود  آن پنبه‌ای بوده و برای بافت آن از سه‌پود استفاده می‌شود. نژاد گوسفندان کرمان از نظر پشم یکی از بهترین‌ها به حساب می‌آید که پتانسیل بالقوه‌ای برای تولید فرش در این استان را فراهم آورده است.

بازار مناسب داخلی برای فرش‌های اصیل کرمان

احراری در خصوص بازار فرش کرمان تشریح کرد: فرش کرمان تقریبا به اقصی نقاط جهان صادر می‌شود و به جرات می‌توان گفت اگر بحث تحریم وجود نداشته باشد، این فرش در بازار آمریکا از جایگاهی ویژه  برخوردار خواهد شد، اما متاسفانه به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها، کرونا و مواردی از این قبیل صادرات فرش کرمان نیز مانند قالی سایر استان‌ها تحت‌الشعاع قرار گرفته است و در حداقل قرار دارد.

وی افزود: البته باید گفت که بازار داخلی فرش کرمان بر خلاف بازار خارجی مخصوصا برای فرش‌های اصیل این استان بسیار مناسب است، زیرا فرش‌هایی که با طرح و نقوش اصیل کرمان و مواد مرغوب و رنگرزی طبیعی بافته می‌شوند بسیار پرطرفدار هستند و خانواده‌های ایرانی نیز از قالی کرمان استقبال می‌کنند.

بی‌گره‌بافی تهدیدی جدی برای قالی کرمان

عضو انجمن علمی فرش ایران در خصوص شیوع بی‌گره‌بافی در بین قالی‌بافان این استان تصریح کرد: آن چیزی که همواره برای فرش کرمان تهدید بوده بحث بی‌گره‌بافی است که از اواخر دوره قاجار رایج شده و تحت عنوان گره کانشیب بخش عمده‌ای از قالی کرمان را تحت تاثیر خود قرار داده است. مدتی پس از انقلاب از صدور این فرش‌ها به دلیل بی‌گره‌بافی جلوگیری می‌شد اما متاسفانه این نوع بافت دوباره در حال رایج شدن است.

blank

 

احراری ادامه داد: البته انتظار می‌رفت که مرکز ملی فرش ایران دخالتی در این امر داشته باشد و از بافت چنین فرش‌هایی جلوگیری کند، اما همچنان شاهد تولید فرش‌های بی‌گره‌باف در استان کرمان هستیم. مورد گفته شده به این معنا نیست که تمام فرش‌های کرمان بی‌گره هستند، اما روند ادامه تولید این نوع قالی‌ها ضربه سختی بر پیکره فرش کرمان و ایران وارد کرده است.

وی اضافه کرد: البته محرومیت قالی‌بافان کرمانی از بیمه تامین اجتماعی نیز بحث مهم دیگری است  که توقف آن در کاهش انگیزه کار بافندگان این منطقه تاثیر قابل توجهی داشته و مشکلاتی را به همراه داشته است.

منبع: ایسنا

نابغه‌های ناشناخته هنر ایران

سلبریتی نیستند و کمتر کسی می‌شناسدشان. همه‌شان رفته‌اند و فقط آثارشان به جا مانده است؛ آثاری که دهان هر بیننده را باز نگه می‌دارد و حالا جزئی از تاریخ هنری و بصری ایران‌زمین محسوب می‌شوند.

استاد اصغر کاشی‌تراش اصفهانی، استاد حسین لرزاده، حسین کاشی‌تراش، اسماعیل خاک‌نگار مقدم، ابراهیم کاظم‌پور، محمد صنیع‌خاتم، حسین عبدالباقی کاشانی، حاج محمود اَرش، استاد حسین بهزاد، علی جواهری، استاد سیّدعلی و استاد نوروز فقط بخشی از اسامی‌ای هستند که کمتر کسی آنان را می‌شناسد. همه‌شان رفته‌اند و درباره بسیاری از آنان هیچ اطلاعاتی در دست نیست؛ حتی یک عکس از چهره‌شان اما بسیاری از آثارشان بدون اسمی از آنان به‌جا مانده است از کاشی‌کاری‌های کاخ گلستان‌ و سعدآباد گرفته تا سردر باغ ملی و بقاع متبرکه در کربلا.

یکی از بناهایی که آثار همه هنرمندان در آن یکجا جمع شده است، موزه هنر ایران در عمارت قدیمی مرمر است؛ ساختمانی که به دست معماران و استادکاران برجسته ایرانی با سنگ‌های سبز منقوش به گل، بته و نقوش گیاهی و جانواری ساخته شده است. گفته می‌شود ساخت این بنا از سال ۱۳۰۴ شروع و بیش از یک دهه ادامه پیدا کرده است. در حال حاضر اسم این بنا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. تزئینات متفاوتی از کاشی‌کاری و سنگ تراشی گرفته تا آینه‌کاری و خاتم‌کاری در کاخ مرمر کار شده است.

بالای سرسرای کاخ مرمر تاق گنبدی‌شکلی دارد که طرح آن الهام‌گرفته از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله و اثر هنرمندانی چون استاد حسین لرزاده، حسین کاشی‌تراش، اسماعیل خاک‌نگار مقدم و ابراهیم کاظم‌پور است و همراه با تزئینات مقرنس گچی، کاشی‌کاری هفت‌رنگ ‌حاج محمود اَرش‌نگار و طرح‌های استاد حسین بهزاد، تذهیب و منقوش شده است.

اطلاعات محدودی درباره این هنرمندان به جا مانده است که در ادامه با برخی از آنان آشنا می‌شوید.

استاد اصغر کاشی‌تراش اصفهانی، کار را از پدرش استاد عبدالرحیم کاشی‌تراش به ارث می‌برد و در تمام کارهای مهمی که پدر و برادرانش انجام داده‌اند مثل کاشی‌کاری‌های باغ نو ظل‌السلطان، مدرسه چهارباغ اصفهان و ساختمان‌های سردار اسعد و سردار محتشم بختیاری دست داشته است. استاد حسین در زمان پهلوی اول کاشی‌کاری‌های سردر مسجدشاه اصفهان را به سفارش پروفسور پوپ به عهده می‌گیرد. او حتی کاشی‌کاری‌های یک سردر و سالن بزرگ در فرانسه را انجام داده که همچنان باقی است.

طرح گره سالن کاخ مرمر، کاشی‌کاری‌های سردر سفارت ایران در آمریکا، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مسجد جامع و سردر عالی‌قاپوی قزوین، سردر شعب بانک ملی ایران، کاخ سعدآباد، بازسازی کاشی‌های هفت‌رنگ کاخ گلستان، سردر وزارت امور خارجه و همچنین تعمیرات کاشی‌های گنبدها، بقعه‌ها، رواق امامزاده‌ها و اماکن متبرکه در اطراف تهران و اصفهان از جمله کارهای به‌جا مانده این هنرمند است. استاد اصغر کاشی‌تراش اصفهانی در سن ۸۸ سالگی از دنیا رفت.

blank

کاشی‌کاری سردر سفارت ایران در واشنگتن

محمد صنیع‌خاتم هم یکی دیگر از نام‌های به‌جامانده در هنرهای سنتی ایران است. او متولد سال ۱۲۷۰ و برادر کوچک‌تر محمدحسین صنیع‌خاتم بود که صنیع دیوان لقب داشت و یکی از استادان بی‌نظیر خاتم‌سازی بود. اتاق زیبا و معروف خاتم در کاخ مرمر کار مشترک این استاد و برادرش است. همچنین بسیاری از صندوق‌های مزار ائمه به وسیلهٔ او ساخته یا تعمیر شده است.

استاد حاج محمد صنیع‌خاتم در خاطراتش نوشته: «من قاب خاتمی می‌ساختم و به دربار احمد شاه قاجار می‌بردم و از این رهگذر تشویق می‌شدم یا انعام می‌گرفتم و از طرفی با ارائه یک خاتم به فلان سفیر خارجی کوشش می‌کردم تا این هنر ملی و مردمی را به خارجیان معرفی کنم.»

او با بهترین شاگردانش کار ساخت صندوق‌های حرم حضرت عبدالعظیم (ع) را به عهده داشت. خاتم‌کاری کاخ‌موزه سبز هم کار استاد محمد صنیع‌خاتم و برخی از شاگردانش است.

محمد حسین صنیع‌خاتم برادر کوچک حاج محمد هم در سال ۱۲۶۲ به دنیا آمد. خانواده‌اش خاتم‌ساز بودند و بعدها لقب امین‌الصنایع را به او دادند. محمدحسین در سال ۱۳۱۱ از شیراز به تهران دعوت شد و به همت او کارگاه خاتم‌سازی در مجتمع بزرگ هنرهای دستی شروع به کار کرد و بعدها ریاست کارگاه خاتم‌سازی را پذیرفت و تا پایان عمرش استاد خاتم‌سازی اداره هنرهای کشور را به عهده داشت.

بهترین کار هنری او تالار خاتم در کاخ مرمر است. این تالار هشت متر طول و شش متر عرض دارد و تمام دیوارها و اثاثیه و سقف آن از خاتم بسیار عالی ساخته شده است.

مهم‌ترین مراکز خاتم‌سازی در ایران شیراز، اصفهان، یزد و تهران هستند و بیشتر خاتم‌سازان در تهران، اصفهان یا شیراز فعالیت می‌کنند. محمدحسین صنیع‌خاتم که نشان درجه اول هنر را از دربار پهلوی گرفت در سال ۱۳۳۱ تصادف کرد و بدلیل خونریزی مغزی درگذشت.

blank

اتاق ساخته‌شده از خاتم در کاخ مرمر

یکی دیگر از فضاهایی که کارهای هنری نفیسی از هنرمندان ایرانی در آن جا گرفته اداره هنرهای زیباست که ساختمان آن در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد. طبق خاطرات نوشته‌شده استاد حسین بهزاد، مسئولیت این بنا که آن زمان به مدرسه صنایع قدیمه معروف بود به او سپرده شد و همچنین کارگاه زری‌بافی راه‌اندازی و آموزش این هنر به عهده استاد حبیب‌الله طریقی سپرده شد. استاد بهزاد برای راضی‌کردن استاد طریقی رنج بسیاری کشید چرا که او نمی‌پذیرفته هنرش را به دیگران آموزش دهد و معتقد بوده هنگامی که فنون این کار را به هر کسی آموزش دهم فردا رقیب و دشمنم خواهد شد! استاد بهزاد بعدها به حرف استاد طریقی می‌رسد چرا که همان شاگردانی که خودش تربیت کرده بود بعدها با او دشمن شدند.

استاد بهزاد در بخشی از خاطراتش آورده است: «قسمت خاتم‌سازی و کاشی‌پزی نیز به این مجموعه علاوه شد. یک مدرسه رنگرزی هم برای تربیت‌کردن رنگ‌رزان تاسیس شد. قسمت نقاشی و مجسمه‌سازی هم به عهده آقای ابوالحسن صدیقی محول شد که مدرسه به نام مدرسه عالی صنایع قدیمه و مدرسه عالی صنایع جدیده دایر گردید. زمانی که فرهنگستان می‌خواست کلمات عربی را برداشته به جای آن کلمات فارسی بگذارد صنایع قدیمه، هنرستان عالی هنرهای زیبای ایران نامیده شد. نجاتعلی نعمت‌اللهی معلم روغن‌کاری، محمدحسین صنیع‌خاتم معلم خاتم‌سازی، استاد احمد امانی آباده‌ای معلم منبت و مشبک‌کاری و حسین مودت معلم کاشی‌پزی بودند.»

blank

تصویری از استاد حسین طاهرزاده بهزاد

مسئول این مجموعه یعنی حسین طاهرزاده بهزاد متولد ۱۲۶۶ در شهر تبریز به دنیا آمد و خانواده‌ای روحانی داشت. بنابراین با توجه به مساعدنبودن شرایط زمانه و نظر والدینش، نقاشی را به صورت پنهانی پیش استاد آقا میرغفار که از نقاشان مشهور آن زمان بود، یاد گرفت. علاقه به کاریکاتور و کشیدن آن، او را گهگاه وادار به همکاری با روزنامه ملانصرالدین می‌کرد و برای تکمیل معلومات خود سه سال در مدرسه هنرهای زیبای تفلیس تحصیل کرد. او بعد از مدتی عازم استانبول شد و نقاشی را در مدرسه صنایع ظریفه یا همان آکادمی هنرهای زیبای فعلی پیش استادان عثمانی و ایتالیایی یاد گرفت و شاگرد اول در رشته نقاشی شد. همچنین در مدرسه خطالین استانبول معلم مینیاتور و تذهیب شد و در وزارت اوقاف عثمانی و موزه‌های شهر استانبول مأمور مرمت کتاب‌های مینیاتور قدیم شد. او بعد از مدتی در مدرسه قالی‌بافی ترکیه کار کرد. حتی امپراطور اتریش و مجارستان به خاطر دریافت یکی از آثار او، یک سنجاق طلا با آرم سلطنتی اتریش را برای قدردانی به استاد هدیه کرد. همچنین محمدحسین میرزای قاجار، ولیعهد احمدشاه که شیفته آثار هنری بهزاد در استانبول شده بود، لقب مزین‌السلطان را به استاد داد و از او دعوت کرد به ایران برگردد.

در سال ۱۳۰۸ استاد به اتفاق خانواده‌اش به تهران برگشت و نخست به ریاست نقشه‌کشی موسسه قالی و سپس به ریاست صنایع قدیم و هنرستان هنرهای زیبا منصوب شد. وی موزه هنرهای زیبا یا همان هنرهای ملی را تأسیس و مدّت چندین سال در تهیه تابلوهای بزرگ و تزئینات کاخ مرمر و کاخ‌های دیگر تلاش کرد.

استاد بهزاد یک سال هم به آلمان سفر کرد و در تهیه نقاشی‌های چند کتاب برای ناشران ایرانی، از جمله کتاب هزار و یکشب فعالیت کرد. او  در سال ۱۳۲۴ به علت بیماری قلبی از پست خود کناره‌گیری کرد و بعنوان نماینده دولت ایران در نمایشگاه بین‌المللی ازمیر ترکیه شرکت کرد. بعدها به دعوت وزارت فرهنگ ترکیه به عنوان استاد در آکادمی هنرهای زیبای استانبول استخدام و چند سال مشغول تعلیم هنرهای سنتی بود تا اینکه در سال ۱۳۴۱ به علت بیماری قلبی در استانبول درگذشت و به وصیت آن مرحوم پیکرش به تهران منتقل و در بقعه امامزاده قاسم (ع) به خاک سپرده شد.

بیش از ۴۰۰ فقره مقالات هنری، تابلوهای مینیاتور، آبرنگ، رنگ روغن، تذهیب نقشه‌های قالی و کاشی‌کاری از استاد بهزاد به جا مانده است. همچنین اثر «شاه شجاع و خواجه حافظ» با امضای «حسین طاهرزاده بهزاد ۱۳۳۳ استانبول»  در حراج تهران بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان برآورد قیمت شد و به مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان فروخته شد.

یکی دیگر از هنرمندانی که آثار بسیاری از خودش به جا گذاشته حسین لرزاده معمار ۸۴۲ مسجد است. محمد لرزاده پدر استاد حسین هم از معماران نامی دوره اتابک و همکار حاج حسن صنیع‌الدیوان، معمار اتابکی بود. از یادگارهای استاد محمد لرزاده، ‌می‌توان به مسجد حاج حسن صنیع‌الدیوان، سید نصیرالدین، یکی دو ایوان در مدرسه‌ سپهسالار، از گردن به پایین گنبد سر قبر آقا و خط بنایی دور آن و حوضخانه‌ آینه‌کاری حسینیه امیربهادر اشاره کرد.

blank

استاد حسین لرزاده در سال ۱۲۸۵ در تهران متولد شد و بعد از پایان دوره‌ ابتدایی به دبیرستان سلطانی واقع در پل امیربهادر و از آنجا به مدرسه‌ کمال‌الملک برای یادگیری مجسمه‌سازی رفت. این دوران یک سال و نیم طول کشید که در این مدت علاوه بر مکتب، معماری را از پدرش یاد می‌گرفت.

بعد از فوت پدر، استاد حسین لرزاده با دعوت استاد جعفرخان کاشانی که دست‌اندرکار ساختن عمارت سنگی تپه علی‌خان در سعدآباد بود، به کار نقاشی در یکی از اتاق‌های این عمارت مشغول شد. پس از آن، طراحی و ساخت سردر ایرانی برای بانک شاهی واقع در توپخانه (بانک تجارت کنونی) را انجام داد.

رسمی‌سازی سردر مدرسه دارالفنون و بالکن پیرایش در ابتدای خیابان لاله‌زار و مطبعه‌ یمنی در خیابان فردوسی نیز از کارهایش در این دوران است. پس از آن عمارت محروقه‌ مجلس شورای ملی را تعمیر کرد. استاد لرزاده در سال ۱۳۱۱ برای ساختن آرامگاه فردوسی به توس رفت و مدتی با مرحوم عمادالکتاب که دوران کهنسالی‌اش را می‌گذراند و برای خطاطی اشعار و نوشته‌های مقبره حکیم توس به آنجا رفته بود همکار شد و در کنارش مشق خط کرد.

آرامگاه فردوسی همزمان با ۳۰ سالگی استاد لرزاده تمام شد. پس از آن استاد به تهران برگشت و در کاخ مرمر مشغول به کار شد. حتی تعمیر و ساخت قسمت‌هایی از حرم سیدالشهداء (ع) هم از دیگری کارهای استاد لرزاده است. این هنرمند بعد از ۹۸ سال زندگی اواخر شهریور ۱۳۸۳ از دنیا رفت.

خاندان خاک‌نگار مقدم هم یکی از خانواده‌هایی هستند که آبا و اجدادی هنرمند بوده‌اند و همچنان این حرفه را ادامه می‌دهند. آنان تنها خاندانی در تهران هستند که از اواخر دوره قاجار کاشی‌کاری را خانوادگی ادامه داده‌اند. سه نفر از اعضای خانواده این خاندان، سعید، فریبرز و محمد خاک‌نگار مقدم این کار را انجام می‌دهند. کاشی‌کاری و نقاشی روی کاشی‌های سردر باغ ملی تهران از آثار استاد حسین کاشی‌پز، پدربزرگ استاد سعید است. گفته می‌شود استاد حسین برای طراحی نقش سربازان و قزاقان از مدل‌های زنده استفاده می‌کرد.

خاندان خاک‌نگار مقدم هم از جمله افرادی بودند که در کنار استاد حسین لرزاده، حسین کاشی‌تراش و ابراهیم کاظم‌پور کاشی‌کاری کاخ مرمر را انجام دادند. از دیگر کارهای به‌جامانده از این خاندان می‌توان به کاشی‌کاری ایوان مجلس شورای ملی در دهه ۱۳۱۰، رواق حضرت عبدالعظیم (ع)، امامزاده عبدالله شهرری، آرامگاه سعدی شیراز، خوابگاه کاخ گلستان و کاشی‌کاری قسمت‌های مختلف دبیرستان البرز اشاره کرد.

حاج ابراهیم کاظم‌پور هم یکی دیگر از هنرمندانی است که کاشی‌کاری کاخ اختصاصی نیاوران، بازار تهران و ساختمان دانشکده حقوق دانشگاه تهران را در کارنامه خودش ثبت کرده است. این هنرمند هم در سال ۱۳۷۵ از دنیا رفت اما فرزندانش همچنان حرفه او را ادامه می‌دهند.

 

blank

نمایی از نقاشی‌ها و کاشی‌کاری‌های کاخ مرمر

منبع: ایسنا

اهمیت ژئوتوریسم در توسعه گردشگری اورامان

مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامان گفت: به جرات می‌توان گفت که حوزه ژئوتوریسم در اورامان یکی از بالقوه‌ترین سایت‌های موجود در ایران است و می‌توان از آن به عنوان یک پتانسل مهم در حوزه توسعه گردشگری بهره برد.

پویا طالب‌نیا امروز پنجشنبه (۴آذر ماه)در وبینار قابلیت سنجی امکانات و جذابیت‌های ژئوتوریستی منظر جهانی هورامان محور ششمین دوره سلسله نشست‌های چشم‌انداز صنعت گردشگری در ایران، که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان کردستان برگزار شد اظهار کرد: بحث ژئوتوریسم یا زمین‌گردشگری شامل جاذبه‌های زمین‌شناسی و ژئومورفولوژی است که با اکوتوریسم که جاذبه‌های جاندار را شامل می‌شود؛ تفاوت دارد.

طالب‌نیا عنوان کرد: ژئوتوریسم بیشتر با ساختار زمین‌شناسی بی‌جان سروکار دارد به این معنی که عنصر حیات موجود در آن‌ها قابل مشاهده نیست.

وی در خصوص توسعه پایدار گردشگری عنوان کرد: در حوزه زمین گردشگری که یکی از زیرمجموعه‌های حوزه گردشگری است، عوامل متعددی همچون فرسایش زمین، آتشفشان‌ها، چین‌خوردگی‌ها و گسل‌های موجود، شکل‌گیری غارها و صخره‌ها و سفره‌های آب زیر زمینی، چشمه‌ها و رودهایی که شاخص هستند و می‌توان از آن‌ها به عنوان جاذبه‌های گردشگری که در حوزه ژئوتوریسم مطرح هستند؛ نام برد.

طالب‌نیا ادامه داد: سرزمین ایران که پهنه جغرافیایی کشور ما است، دارای تنوع‌های آب و هوایی متعددی است که این خود می‌تواند یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم در حوزه ژئوتوریسم باشد.

وی تصریح کرد: پدیده‌های زمین‌شناختی متعددی که با توجه به تنوع آب و هوایی، تنوع ساختار زمین شناسی که در فلات ایران، البرز، زاگرس و فلات مرکزی ایران، حاشیه خلیج فارس، حاشیه دریای خزر وجود دارد، هرکدام دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که می‌تواند در قالب ژئوسایت‌های مختلف به عنوان جاذبه‌های گردشگری در ایران به جهانیان معرفی شود.

مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامان، منظر فرهنگی اورامان را یکی از بخش‌ها و مناطق منحصر به فرد در ایران نام برد و گفت: منظر فرهنگی اورامان دارای شاخصه‌های بسیار جذابی است و این جذابیت را می‌توان تلفیقی از بحث ژئوتوریسم و فرهنگی شاهد بود و آن را به یکی از جاذبه‌های بسیار ارزشمند تبدیل کرد.

طالب‌نیا با تاکید بر اینکه ژئوتوریسم گردشگری در خصوص عناصر بی‌جان است، خاطرنشان کرد: روحی که مردمان سرزمین اورامان به این آثار بی‌جان می‌بخشند، خود می‌تواند به یکی از جاذبه‌های فرهنگی تبدیل شود.

وی به شاخصه‌های گردشگری و تاریخی در اورامان اشاره و بیان کرد: کوه شاهو، کوه کوهسالان، رودخانه سیروان شاخص‌های مهم منطقه اورامان هستند که در اسامی مردم منطقه جای گرفته‌اند.

طالب‌نیا با اشاره به اینکه اسامی دختران و پسران این منطقه برگرفته از نماد طبیعت و تمدن اورامان است گفت: انتخاب اسامی دختران و پسران در اورامان مطابق نماد طبیعت و تمدن آن نشان از جایگاه والای عناصر طبیعی این منطقه در نزد مردم است.

وی با تاکید بر دو معیار مهم برای ثبت جهانی اورامان اضافه کرد: یکی از معیارهای مهم در ثبت جهانی اورامان، معیار تعامل انسان با طبیعت است که این تعامل انسان با طبیعت در این منطقه کاملا مشهود است.

طالب‌نیا عنوان کرد: ما اورامان را به عنوان دره‌های فرهنگی در فرهنگ میراث جهانی ثبت کردیم، یعنی در پرونده اورامان به آن اشاره شده است که اورامان دارای یک سری دره‌های فرهنگی و شکاف‌هایی است که براساس اتفاقات زمین‌شناسی رخ داده و دره‌های بی‌نظیری را به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: یکی از عوامل ژئوتوریسم چشمه‌ها هستند، که یکی از مهم‌ترین و مقدس‌ترین چشمه‌های موجود در خاورمیانه که به کانی بل یا چشمه بل معروف است، که یک سری افسانه‌ها و اساطیر در خصوص بل که خدای آب‌های یونان است مطرح شده است؛ گرچه چشمه بل به عنوان خدای آب‌ها بزرگترین و مهم‌ترین چشمه‌ در اورامان است، اما نمی‌توان وجود سایر چشمه‌های موجود در اورامان را نادیده گرفت.

مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامان، منظر فرهنگی اورامان به روستای شرکان در اورامان اشاره و اضافه کرد: تعداد چشمه‌های موجود در این روستا به حدی است که وجه تسمیه به “شرکانی”، “شر” در زبان کُردی به معنای “جنگ “و “کانی” به معنای “چشمه”؛ جنگ چشمه‌ها است.

پویا طالب‌نیا ادامه داد: همچنین روستای دولاب که بالای ۹۰ چشمه با اسامی مختلف در خود دارد و منحصر به فرد است و در پای کوه آوالان قرار دارد یکی از کوه‌های شاخص منطقه اورامان است.

وی تصریح کرد: نمادهای مقدس طبیعی که جایگاه فرهنگی خاصی را در دل ساکنین منطقه دارند، می‌تواند به ظرفیت‌های گردشگری در منظر فرهنگی اورامان تبدیل شود.

طالب‌نیا بر ظرفیت ژئوتوریسمی منطقه اورامان تاکید کرد و افزود: غارهای متعددی را که در منظر اورامان  شاهد آن هستیم؛ غارهای طبیعی هستند که به عنوان غارهای باستانی ما شاهد سکونت انسانی و یافته‌های فرهنگی در آن‌ها هستیم.

وی گفت: بالغ بر ۶۰ غار در منظر فرهنگی اورامان در استان کرمانشاه کردستان شناسایی شده که شاخصه‌های مختلفی را دارند.

طالب‌نیا اضافه کرد: این غارها را براساس یافته‌های فرهنگی باستان‌شناسانی که در این منطقه فعالیت داشته‌اند، از دوران پارینه سنگی میانی تا دوره قرون متاخر کاربری داشته و به عنوان یک فضا انسان و ساکنین اورامان از آن استفاده کرده‌اند.

وی یادآور شد: یکی از غارهای مهم در منطقه اورامان که می‌توان به آن اشاره کرد غار “قوری قلعه” به عنوان یکی از بزرگترین غارهای آبی خاورمیانه است؛ که یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ژئوتوریسم در اورامان غار قوری قلعه است که هم جاذبه طبیعی دارد و هم براساس یافته‌هایی که باستان‌شناسان متعددی بر روی آن انجام داده‌اند یافته‌های مهمی از دوره ساسانیان به دست آورده و احتمالا این غار به عنوان یکی از معابد مهری کاربری داشته و یافته‌های سفالی و فلزی از دوره ساسانی نشان از اهمیت غار قوری قلعه در این منطقه داشته است.

مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامان در خصوص کتیبه ارزشمند و باستانی تنگی‌ور گفت: کتیبه تنگی‌ور که مربوط به حکومت آشوری‌ها است، کتیبه سارگن دوم یکی از مقدس‌ترین پادشاهان آشوری در روستای تنگی‌ور و در دهانه دره‌ای به نام زینانه شکل گرفته و حتی از نظر قدمت تاریخی این اثر از کتیبه بیستون هم قدیمی‌تر است و این کتیبه نقش برجسته یکی از شاخصه‌های تاریخی در دوران آشوریان در مناطق زاگرس محسوب می‌شود.

طالب‌نیا بیان کرد: روستای تنگی‌ور و کتیبه تنگی‌ور گذرگاه تاریخ است، که ما می‌توان آن را به عنوان یکی از مهمترین جاذبه تاریخی ژئوتوریسم باستان شناسی و فرهنگی اورامان مطرح کرد؛ لذا با توجه به اهمیتی که این اثر دارد آنچنان که شاید و باید گردشگران زیادی به آن‌جا سفر نمی‌کنند.

وی بیان کرد: خوشبختانه به دلیل ثبت جهانی و معرفی‌های صورت گرفته و توجه مسئولین استانی و کشوری به این قضیه، امسال اعتبارات خوبی به این منطقه اختصاص داده شده است.

طالب‌نیا اضافه کرد: در حال حاضر با یک هیات آلمانی در حال بررسی‌های باستان‌شناسی در منطقه اورامان هستیم و امیدواریم که بتوان یک پروژه هدفمند را فقط در خصوص غارهای باستانی اورامان تعریف و مستندسازی و معرفی شوند؛ گرچه بسیاری از این آثار قابلیت آن را ندارند که به عنوان یک ظرفیت گردشگری به آن‌ها نگاه کرد ولی باتوجه به بررسی‌های انجام شده بسیاری از این غارها قابل دسترسی هستند و با ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و اجرایی می‌توان این غارها را به جاذبه‌های گردشگری تبدیل کرد.

وی در پایان یادآور شد: به جرات می‌توان گفت که حوزه ژئوتوریسم در اورامان یکی از بالقوه‌ترین سایت‌هایی است که در ایران وجود دارد و تلفیقی از فرهنگ، تاریخ و طبیعت را میتوان در این آثار شاهد بود و می‌توان از آن به عنوان یک پتانسل مهم در حوزه توسعه گردشگری بهره برد.

منبع: ایسنا