سینما «اروپا» ثبت شد

سینما اروپا در محله بهارستان تهران در فهرست آثار ملی ثبت شد. این سینما سال ۱۳۹۰ آتش گرفت و سپس برای همیشه تعطیل شد.

علی دارابی ـ قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ حکم ثبت «پاساژ و سینما اروپا» را به عنوان اثر فرهنگی ـ تاریخی به استاندار تهران ابلاغ کرد. این سینما در سوم آذرماه ۱۴۰۰ در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی ـ فرهنگی درحالی ثبت شد که از حدود ۱۰ سال پیش، پس از آتش‌سوزی درهای آن برای همیشه بسته شد و شهریورماه ۱۴۰۰ نیز با موافقت سازمان سینمایی، منحل شد.

ساختمان سینما اروپا در بخش مرکزی شهر تهران، خیابان جمهوری، نرسیده به خیابان ظهیرالاسلام واقع شده و جزو سینماهای قدیمی تهران به شمار می‌آمد. سینما اروپا در سال ۱۳۴۷ در تهران با نمایش فیلم «جاده زرین سمرقند ـ تهران» افتتاح شد. اروپا در آن دوره دارای ۱۴۰۰ صندلی، سه بالکن و دو دستگاه نمایش ۷۰ میلیمتری بود.

در حکم ثبت ملی این اثر تاکید شده که سینما اروپا مطابق قانون تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد و هرگونه دخل و تصرف، توسعه و مرمت و یا بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود.

سینما «اروپا» ثبت شد

ثبت این آثار درحالی صورت می‌گیرد که آتش جان آن‌ها را تهدید می‌کند و عاملی بازدارنده از تخریب نیست، همان‌طور که چند روز پیش «کافه آیبتا» یا ساختمان غریب در خیابان لاله‌زار به رغم آن‌که در فهرست آثار ملی ثبت شده است در آتش سوخت، یا آتش‌سوزی سال ۹۸ که ساختمان‌های اطراف میدان حسن‌آباد را تخریب کرد. وقوع این حوادث، مشارکت شهرداری‌ها، همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها را برای حافظت از آثار ملی بیشتر می‌طلبد، به‌ویژه آن‌که بیشتر بناهای درحال ثبت یا ثبت شده در فهرست آثار ملی، هشدار نقص ایمنی را دریافت کرده‌اند و در خطر قرار دارند.

منبع: ایسنا

گنج‌های خفته گردشگری در غرب ایران!

ایران سرزمینی پهناور با جاذبه های گردشگری بی شمار است که برای دیدن هرکدام از آنها می توان ساعت ها وقت گذاشت.

هرچند که در گوشه گوشه این سرزمین باستانی، جاذبه های گردشگری متعددی پراکنده شده که توانایی جذب گردشگران زیادی را به سمت خود دارند، اما عملا در دهه های گذشته شاهد بوده ایم که صنعت پردرآمد و پرسود گردشگری تنها در برخی از نواحی کشور مانند استان های مرکزی و شمال کشور  به شکل یک محور رشد داشته و سایر نواحی از این قافله جا مانده اند.

باوجود اینکه کارشناسان این حوزه دلایل مختلفی را برای عدم شکل گیری محورهای گردشگری در سایر مناطق همچون غرب کشور عنوان می کنند، اما آنچه که اکنون مهم است، لزوم سوق یافتن سایر نواحی مانند استان های غربی به سمت صنعت گردشگری است که به شکل قابل توجهی در دنیا در حال رشد است و کشورهای مختلف درآمدهای کلانی را از آن به جیب می زنند.

طبیعت چهار فصل و بکر، تاریخ پرفراز و نشیب، آثار و بناهای باشکوه باستانی، غارهای رازآلود، عجایب طبیعی، کوهستان های بلند، آبشارها و رودخانه های خروشان، دره های عمیق و شگفت انگیز، چشم انداز های بی بدیل و از همه مهمتر مردمان خونگرم با فرهنگ ها، مذاهب، زبان ها و آداب و رسوم غنی، از غرب ایران بهشتی زمینی و رنگین کمانی از فرهنگ و تمدن ساخته که می تواند به مقصدی حیرات آور برای هر گردشگر تبدیل شود.

اما اینها همه گنج های خفته ای هستند که تاکنون آنگونه که باید از آنها برداشت نشده و کرمانشاه، ایلام، همدان، لرستان و کردستان را محروم از ثروثی کرده که شهرهای دیگر دنیا آن را به‌راحتی بدست می آورند.

گنج‌های خفته گردشگری در غرب ایران!

به گزارش ایسنا، اگر بخواهیم از زیبایی های بی شمار کرمانشاه بگوییم، تاق بستان، بیستون، بازار سنتی، تکیه معاون الملک، آبشار پیران، سراب صحنه، غارقوری قلعه، سراب نیلوفر، معبد آناهیتا، نخلستان های قصرشیرین و اورامانات و … هرکدام دنیایی از زیبایی هستند که می توانند گردشگران زیادی را به سمت خود بکشانند.

در هگمتانه ایران، اولین پایتخت پادشاهی مادها نیز حرف در حوزه جاذبه های گردشگری بسیار است، آرمگاه بوعلی، حمام قلعه، گنبد علویان، تپه هگمتانه، آرامگاه باباطاهر، باغ ایرانی، شهر لالجین، گنجنامه و … تنها گوشه هایی از دیدنی های این استان هستند که هرساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کنند.

در کردستانِ سرسبز و خرم با مردمانی اصیل و فرهنگ دوست هم پارک جنگلی آبیدر، دریاچه زیوار، غار کرفتو، عمارت آصف وزیری، عمارت سالار سعید، عمارت خسروآباد، بازار قدیمی سنندج، روستای پالنگان و … چشم هر گردشگر و بیننده ای را به خود خیره می کند.

در لرستان؛ پایتخت طبیعت ایران با قلعه فلک الافلاک، مناره آجری، دریاچه کیو، آبشار بیشه، مقبره شجاع الدین خورشید، گرداب سنگی، دره شیرز و … جهانی از شگفتی ها را در دل خود جای داده است.

و اما در ایلام استانی که در آن جاذبه هایی همچون آبشار گچان، پایتخت ایلامیان، کوه قلاقیران، تالاب سیاب درپوش، رودخانه سیمره، گل گل، تنگ کافرین، منطقه جنگلی ششدار و …. خودنمایی می کند، جایی است رویایی برای گردشگرانی با سلایق مختلف.

گنج‌های خفته گردشگری در غرب ایران!

این استان ها با همه دیدنی های بسیاری که دارند، تاکنون آنگونه که شایسته است نتوانسته اند جذب گردشگر داشته باشند. شاید یکی از دلایل اصلی اینکه این اتفاق تاکنون نیفتاده وجود محورهای گردشگری کلاسیکی است که از دهه های پیش در ایران شکل گرفته و مردم به شکل سنتی به آنها سفر می کنند، براین اساس است که متولیان گردشگری استان های غربی هم طی سالهای اخیر به فکر چاره ای افتاده اند تا آنها هم به جای اینکه “من” باشند، با “ما” شدن یک محور گردشگری شکل  دهند و سهمی را از جذب گردشگران درایران به خود اختصاص دهند.

شاید اولین بار درسال ۱۳۹۷ بود که نشستی با حضور مدیران کل گردشگری استان های غرب کشور با حمایت استانداران این استان ها در کرمانشاه برگزار شد تا در این زمینه یک هم افزایی داشته باشند، اما علیرغم تصمیمات و مصوباتی که این نشست داشت، هیچکدام راه به جایی نبردند و مسکوت ماندند.

و حالا پس از گذشت چندسال، در روزهای اخیر متولیان گردشگری این استان ها بازهم در کرمانشاه گردهم  آمدند تا این‌بار بازهم برای تبدیل شدن غرب کشور به یک محور گردشگری تلاش و برنامه ریزی داشته باشند.

غار کتله خور- استان زنجان

 

اینکه غرب ایران چه پتانسیل هایی دارد که می تواند آن را به یک رقیب برای محورهای سنتی قدیمی گردشگری تبدیل کند و چه باید کرد تا به این هدف رسید، سوالاتی است که معاون گردشگری استان کرمانشاه در پاسخ به آنها به ایسنا می گوید: منطقه غرب کشور این پتانسیل را دارد که به بخشی مهم از گردشگری ایران تبدیل شود، اما برای این‌کار لازم است برنامه ریزی هایی داشته باشیم و اخیرا هم همایش محور گردشگری غرب کشور را به میزبانی کرمانشاه برگزار کردیم.

علی صابر ادامه می دهد: در طرحی که برای تبدیل غرب کشور به محور گردشگری داریم، پنج استان کرمانشاه، کردستان، ایلام، همدان و لرستان استان های اصلی در این محور هستند و استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین، زنجان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و خوزستان هم استان های همیار ما خواهند بود.

وی به پتانسیل های بالای غرب کشور با حدود هشت میلیون نفر جمعیت اشاره دارد و می گوید:  از نظر زیرساخت ارتباطی وجود فرودگاه های بین المللی، راه های جاده ای و بزرگراهی مناسب و اتصال به شبکه راه آهن سراسری را در این استان ها داریم و از طرفی این استان ها در مسیر مواصلاتی و ترانزیتی محور شمال غرب به جنوب غرب کشور قرار دارند و دارای ۱۳ پایانه مرزی هستند که ظرفیت بسیار بالایی است.

گنج‌های خفته گردشگری در غرب ایران!

تنوع فرهنگی، قومی، زبانی و مذهبی دیگر پتانسیل گردشگری در غرب کشور است که معاون گردشگری استان پس از اشاره به آنها اضافه می کند: در این استان ها سه اثر ثبت جهانی شده بیستون، منظر فرهنگی تاریخی اورامانات و راه آهن سراسری را داریم و اگر بخواهیم آثار تاریخی استان های همیار را هم در نظر بگیریم، حدود یازده اثر ثبت جهانی شده در این استان ها وجود دارد. بعلاوه در حال حاضر پرونده کاروانسراهای ایرانی برای ثبت جهانی در دستور کار وزارت میراث فرهنگی قرار دارد که تعدادی از آنها  دراین استان ها واقع شده اند.

تاق بستان، بیستون،  قلعه فلک الافلاک، گنج نامه، غار کرفتو، شهر تاریخی سیمره و … از جمله آثار شاخص گردشگری در غرب کشور هستند که صابر به ظرفیت بالای آنها برای جذب گردشگر اشاره می کند و ادامه می دهد: در کنار این آثار در بحث برندسازی دو شهر خلاق در غرب کشور داریم. کرمانشاه شهر خلاق خوراک و سنندج شهر خلاق موسیقی است که می توانند با توجه به این پتانسیل رویدادهای مشترک زیادی را برگزار کنند تا سیل گردشگران را به سوی خود جذب کنند.

این مسئول اشاره ای هم به ظرفیت های این استان ها در حوزه مذهبی باتوجه به قرار گرفتن در مسیر عتبات عالیات، گردشگری دفاع مقدس، توریسم سلامت و تنوع صنایع  دستی در این استان ها می کند و می گوید: همه این داشته  ها این امکان را به ما می دهد تا بتوانیم رویدادها و جشنواره های ملی و بین المللی مختلفی را در غرب کشور برگزار کنیم. لذا برای دیده شدن این توانمندی ها بدنبال ایجاد یک محور گردشگری هستیم که گام اول را با برگزاری همایش کرمانشاه آغاز کردیم. البته بنا داریم که در این استان ها مسیرهای گردشگری مختلفی تعریف کنیم تا بتدریج بتوانیم جایگزینی برای مسیرهای سنتی شویم.

گردشگری

معاون گردشگری استان کرمانشاه تبدیل شدن غرب کشور به یکی از قطب های گردشگری مهم ایران را دستاورد هدفگذاری شده مهم برای ایجاد محور گردشگری در این منطقه عنوان می کند و می گوید: برای تحقق این هدف درحال تشکیل پنج کمیته هستیم که مسئولیت هر کمیته به یکی از استان های غرب کشور واگذار می شود. پس از شروع کار این کمیته ها، تمام پیشنهادات و مسائل مطرح شده در همایش اول را به تفکیک در هر کمیته مربوطه مورد بررسی قرار می دهیم تا با همکاری بخش خصوصی آنها را اجرایی کنیم. بنابراین همایش اول تنها یک نشست برای سیاستگذاری بود و اینکه بتوانیم سند گردشگری غرب کشور را تدوین کنیم، نقاط ضعف و قوت گردشگری این منطقه را بشناسیم و روی آنها کار کنیم.

وی تبلیغات را رکنی مهم برای تبدیل غرب کشور به قطب گردشگری می داند و یادآور می شود: همانطور که استاندار کرمانشاه در نشست اخیر عنوان کرد استان های غرب کشور ابتدا باید از خود شروع کنند و هرکدام به تبلیغ جاذبه های استان مجاور خود اقدام کنند تا حداقل در شروع کار چرخش گردشگر را در خود این استان ها داشته باشیم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کردستان بهشت گردشگری ایران

تاثیر بیماری همه‌گیر کووید بر صنعت هوایی

اگرچه بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ به همه بخش‌های گردشگری آسیب رسانده است اما این بحران توانسته نحوه درک برخی از موارد مرتبط با کسب‌وکارها را آشکارتر کند. برای مثال سال‌ها این موضوع مطرح بود که آیا مسافران صنعت هوایی به قیمت، برنامه‌ریزی یا عوامل مهم مرتبط با این موضوعات اهمیت می‌دهند یا خیر.

به نقل از تراول نیوز، بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بیماری همه‌گیر کووید صنعت خطوط هوایی را به روش‌های پایدار تغییر داده و موجب تمرکز افراد بر انتخاب مقصد گردشگری شده است.

تفکر درباره صنعت سفر و گردشگری، قبل و بعد از شیوع بیماری همه‌گیر متفاوت است و این بیماری نشان داد که رقابت برای هزینه سفر هوایی توسط مسافران تفریحی و تجاری وجود دارد و مهمترین موارد حائز اهمیت در ذیل ارائه شده است.

تمرکز خطوط هوایی بر سفرهای فراغتی

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که خطوط هوایی از سفرهای تفریحی (فراغتی) استقبال می‌کنند. علاوه بر این، کابین هواپیما با فضای کمتری برای صندلی‌های کلاس تجاری طراحی می‌شود و بر این باورند که بخشی از سفرهای کاری با فناوری جایگزین می‌شوند.

رشد پریمیوم اقتصادی

کسب‌وکارها انتخابی خواهند شد و پریمیوم اقتصادی (کلاس سفر تجاری در یک پرواز) رشد خواهد کرد. این گزارش نشان می‌دهد که کاهش سفرهای تجاری خطوط هوایی را تشویق می‌کند تا کلاس تجاری را به مسافران تفریحی ارتقاء دهند. مشکلات اقتصادی مداوم نیز برخی از مشتریان شرکتی را نسبت به هزینه کرایه‌های کلاس تجاری سنتی حساس می‌کند. علاوه بر این، پریمیوم اقتصادی به یک انتخاب مهم در میان مسافران تفریحی و مسافران تجاری تبدیل خواهد شد.

تمایل به خطوط هوایی با هزینه‌های شناخته‌شده و قیمت‌گذاری

با توجه به اینکه انتظار می‌رود درآمد جانبی خطوط هوایی در سال ۲۰۲۲ به ۶۵.۸ میلیارد دلار در سراسر جهان افزایش یابد، شرکت‌های هواپیمایی توجه بیشتری به هزینه‌های شناخته‌شده خواهند داشت. استفاده از رویکرد هزینه خوب، بهتر و بهترین به ترجیح مصرف‌کننده برای انتخاب متوسط در هنگام بررسی خرید کمک می‌کند.

تلاش بیشتر برای بهبود خرید مواد غذایی در هواپیما

اگرچه همه‌گیری باعث شد بسیاری از امکانات غذا و نوشیدنی حذف یا محدود شوند اما بازگرداندن این پیشنهادها نشان‌دهنده «بازگشت به حالت عادی» برای مصرف‌کنندگان است و برخی خطوط هوایی گزینه خرید در هواپیما را برای تبلیغ غذاهای تازه و پایدار ارائه می‌دهند.

محافظت اپراتورها از عدم اطمینان

با ادامه همه‌گیری، بسیاری از افراد در مورد خطرات بیماری کووید، بیمه مسافرتی و سیاست‌های خطوط هوایی سردرگم و محتاط هستند. با توجه به اینکه بسیاری از خطوط هوایی وعده بازپرداخت، اعتبار سفر یا انصراف از هزینه‌های تغییر رزرو را در مراحل اولیه همه‌گیری داده بودند اما بیشتر این حمایت‌ها کاهش یافته و فشار آن دوباره به افراد منتقل شده است. صنعت گردشگری باید راهبردی را به کار گیرد که پیش‌بینی کند در مسیر بهبودی دست اندازهاست.

بسته‌شدن مرزها

خطوط هوایی باید برای بسته‌شدن مرزهای آینده با ادامه همه‌گیری آماده باشند و نیاز به محافظت از مصرف‌کنندگان در برابر عدم اطمینان را تقویت کنند. خطوط هوایی و صنایع مسافرتی جهان باید سخت تلاش کنند تا بسته‌شدن مرزها را به عنوان آخرین ابزار، محدود کنند زیرا مقصد برای شرکت‌های هواپیمایی بسیار مهم است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

گسترش شبکه پروازی ایران و امارات برای رشد سفرِ خارجی‌ها

جایگاه مسیحیان در گذشته تاریخی مشهد

کلیسای مسروپ مقدس و آرامستان ارامنه حضور فعال توام با همراهی مسیحیان در گذشته تاریخی مشهد را نشان می‌دهد که برای حفظ هویت شهر مشهد این دو بنا باید حفظ شده و روایت حضور ارامنه و مسیحیان و جایگاه آنان در گذشته مشهد نیز برای مردم بیان شود.

رضا سلیمان‌نوری، خراسان‌پژوه  در خصوص ساخت کلیسای ارامنه در مشهد اظهار کرد: یکی از سیاست‌های خاص نادرشاه برای بهبود شرایط سکونت در مشهد به عنوان پایتخت سلسله افشاریه، انتقال هنرمندان، صنعتگران و تاجران سایر شهرها و نقاط تحت تسلط خود به این شهر بود. وی در انجام این مهم نه تنها تعداد قابل توجهی از صنعتگران هندی را به منظور ساخت مقبره خود در مشهد و سپس ایجاد کاخ خورشید در کلات به خراسان آورد، بلکه زمینه مهاجرت بخشی از یهودیان گیلانی و ارامنه ساکن جلفا به مشهد را نیز فراهم کرد.

وی افزود: بر اساس اندیشه نادرشاه، دلیل فعالیت و تبحر این دو گروه اقلیت دینی در حوزه‌هایی چون زرگری، جواهرسازی و بازرگانی، شرایط اقتصادی مشهد را به نوعی بهبود می‌بخشید که ساکنان آن زندگی بهتری را نسبت به ساکنان اصفهان و قزوین پایتخت‌های شناخته شده عهد صفوی تجربه می‌کردند.

جایگاه مسیحیان در گذشته تاریخی مشهد

پایان حضور کوتاه‌مدت مسیحیان در مشهد با پایان سلسله افشاریه

این خراسان‌پژوه ادامه داد: البته این موضوع با قتل ناگهانی نادرشاه نه تنها به سرانجام نرسید، بلکه قتل عام گسترده بازرگانان، تجار و صاحبان مال و مکنت در دوره جابه‌جایی قدرت در بین جانشینان وی تا هنگام تسلط فتحعلی شاه قاجار بر مشهد و پایان حکومت افشاریان در خراسان، باعث پایان حضور کوتاه مدت مسیحیان در مشهد شد.

سیلمان‌نوری گفت: این ریشه‌کنی به صورتی بود که هرچند جوناس هنوی، بازرگان انگلیسی بازدیدکننده از مشهد در عهد  نادرشاهی، در خاطرات خود از کلیسای ارامنه در نزدیکی مقبره ساخته شده توسط نادرشاه برای خود خبر می‌دهد، اما در هیچ کدام از آثار وی تا اواخر قرن گذشته حتی در کتاب سه جلدی «مطلع‌الشمس» که روایت سفر ناصرالدین شاه به مشهد به قلم «محمدحسن اعتمادالسلطنه ملقب به صنیع‌الدوله» است، اشاره‌ای به حضور پیروان هیچ یک از فرق مسیحی در مشهد نشده است.

جایگاه مسیحیان در گذشته تاریخی مشهد

وی یادآور شد: هرچند در کتاب «مکتب شاپور» که به بررسی مشهد در ابتدای سده معاصر اختصاص دارد، اشاره‌ای به وجود مسیحیان و ارامنه در مشهد نشده است، اما اسناد موجود از آن دوران به ویژه آنچه جهانگردان سفر کرده به مشهد در سال‌های پایانی قرن گذشته و ابتدای قرن جاری ثبت کرده‌اند، خلاف این ادعا را ثابت می‌کند. گویی که نویسندگان مکتب شاپور معذوریتی در بیان حضور مسیحیان در مشهد داشته‌اند.

کلیسای ارامنه مشهد در چه دوره‌ای ساخته شد؟

رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان خاطرنشان کرد: بر اساس اسناد موجود، در سال‌های پس از مشروطه به آرامی تعدادی از بازرگانان ‏ارمنی از راه روسیه به مشهد آمده و در این شهر ساکن شده‌اند. پس از آن نیز با تغییر شرایط سیاسی و اجتماعی کشور تا پایان دوره پهلوی اول، هر روز به شمار مسیحیان و ارامنه در مشهد اضافه می‌شد تا حدی که با موافقت استاندار وقت در سال ۱۳۱۷ کلیسای ویژه ارامنه در میدان ده دی مشهد ساخته شد.

جایگاه مسیحیان در گذشته تاریخی مشهد

سلیمان‌نوری تصریح کرد: مسیحیان به ویژه ارامنه در این دوران نه تنها در ساختار فرهنگی و اجتماعی مشهد پذیرفته شدند، بلکه بازوان قدرتمندی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی حکومت در شهر بودند. آرسن و هاراند مانگاساریان پدر و پسری که بزرگ‌ترین سینماداران مشهد در سال‌های پیش از انقلاب به شمار می‌رفتند، در کنار آنان آبکار گاسپاریان و آرمناک سانتوریان دو سینمادار دیگر برجسته ارمنی از جمله این افراد هستند.

نقش مسیحیان مقیم مشهد در توسعه حوزه‌های مختلف شهری

وی بیان کرد: البته مسیحیان مشهد و در راس آن‌ها ارامنه در حوزه‌های دیگر شهری نیز فعالیت داشتند. به طور مثال ملکن هارتوانیان فردی است که صنعت نساجی و برق را برای مشهد به ارمغان آورده و مهندس یفرم توماس نیز آسفالت بولوار وکیل‌آباد را از خود به یادگار گذاشته است. البته النا درمگردپچیان در دوران خود برترین معلم پیانو در مشهد به شمار می‌رفت. همچنین پول ژولیا هماتولوژیست در شهر معروف شده بود؛ البته که نباید از کنار نام دکتر بادالیان، پزشک ارمنی که بسیاری از کودکان دهه‌های ۴۰ تا ۶۰ مشهد بیمار وی بودند نیز به راحتی گذشت.

این خراسان‌پژوه افزود: مسیحیان در مشهد سال‌های سال در کنار مسلمانان زندگی می‌کردند و حتی یکی از آنان یعنی آلبرت بیله عیوض نیز در جریان جنگ تحمیلی شهید شد، اما شرایط فرهنگی و اقتصادی شهر به گونه‌ای جلو رفت که به آرامی از تعداد آنان در مشهد کاسته شد، در حدی که در سرشماری عمومی سال ۱۳۷۵ تنها ۶۱ نفر از ساکنان مشهد خود را مسیحی معرفی کردند و در مهر ماه سال ۱۳۷۹ در آخرین انتخابات شورای کلیسایی مشهد، تنها ۲۳ نفر شرکت داشتند. متأسفانه آخرین سرشماری‌ها بازگوکننده این است که مسیحیان و ارامنه دیگر در ساختار جمعیتی مشهد جایگاهی ندارند.

جایگاه مسیحیان در گذشته تاریخی مشهد

سلیمان‌نوری عنوان کرد: وجود دو بنای ثبت ملی کلیسای مسروپ مقدس که مردم مشهد آن را به کلیسای ده دی می‌شناسند و آرامستان ارامنه واقع در چهار راه شهید کریمی، حضور فعال توام با همراهی مسیحیان در گذشته تاریخی مشهد را نشان می‌دهد.

وی گفت: البته لازم است برای حفظ هویت شهر مشهد به عنوان شهری که زمانی به پیروی از امام گفت‌وگوها محل تضارب‌آرا و اندیشه‌های پیروان مذاهب مختلف بوده و در حال حاضر نیز ظرفیتی بزرگ در بازگو کردن واقعیت اسلام رحمانی گفت‌وگو محور دارد، این دو بنا حفظ شده و روایت حضور ارامنه و مسیحیان و جایگاه آنان در گذشته مشهد برای مردم بیان شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کلیسا جامع موناکو ، بهترین مرکز گردشگری کشور موناکو

آسیب‌هایی که گردشگران به جزایر جنوب می‌زنند

این روزها همه راه‌ها به جزایر خلیح فارس ختم می‌شود؛ روی بیلبوردهای شهری تهران آدرس بومگردی‌های جنوب به چشم می‌خورد، شبکه‌های اجتماعی پر شده از عکس بشقاب‌هایی پر از میگو و خرچنگ تازه در قشم، از آتش روشن کردن روی شن‌های جزیره هنگام، ویدیوهایی از دلفین‌هایی که روی آب پرواز می‌کنند و آهوانی که روی صخره‌های خشک بازیگوشی می‌کنند.

روزنامه «ایران» در ادامه نوشت: چند سالی است که جنوب تبدیل به بهشتی برای گردشگران داخلی شده است بخصوص در نیمه سرد سال. اما این میزان گردشگری که توسط تورها و تورگردانان متعدد -و بعضاً فاقد آگاهی- که در نبود آموزش‌ها و بدون شناخت از محیط‌ زیست جنوب کشور وارد آن می‌شوند می‌توانند چه آسیب‌هایی به اقلیم این خطه وارد کنند؟ آیا سیاستگذاری‌های مناسبی از طرف سازمان حفاظت محیط‌ زیست برای مراقبت از حیات وحش بکر این منطقه وجود دارد؟

جنوب کشور را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد؛ استان‌های جنوبی، جزایر قابل سکونت مانند قشم و هرمز و هنگام و جزایر غیر قابل سکونت کوچکی که یا زیستگاه و محل زادآوری حیات وحش است یا مکانی نظامی. یکی از این جزیره‌ها که منطقه حفاظت شده محیط‌ زیست و ورود ممنوع است «شیدور» نام دارد و در تبلیغات تورگردانان به «مالدیو ایران» شهرت پیدا کرده است. این جزیره به علت حضور غیرقانونی مسافران دوباره ورود ممنوع شد؛ جزیره‌ای که محل زادآوری لاک پشت پوزه عقابی است، لاک پشتی که گونه‌ای درحال انقراض محسوب می‌شود. این جزیره کوچک که چندین دهه است به‌علت خالی از سکنه بودن محل امن حیات وحش بود با ورود غیرقانونی مسافران و کمپ کردن گردشگران در سواحل سفید آن به محلی تهدیدآمیز برای انواع جانداران ساکنش تبدیل شده است. ایمان ابراهیمی مدیرعامل انجمن حفاظت از پرندگان «آوای بوم» از تغییراتی می‌گوید که حیات وحش این جزیره به خود دیده است. او این مناطق را تنها نقاط زمین می‌داند که برای این جانداران باقی مانده است: «کشور ما شانس این را داشته که میزبان این حیوانات در جزایر خالی از سکنه خود باشد و بتواند این جزایر را به‌عنوان یک امانت بین‌المللی داشته باشد که از طرفی اهمیت ویژه‌ای برای حیاط وحش کشور ما و از طرفی اهمیت بین‌المللی دارد.»

ایمان ابراهیمی در سال‌جاری به‌همراه انجمن طبق قراردادی با اداره کل حفاظت از محیط زیست هرمزگان این وظیفه را به عهده داشت که جمعیت پرندگان استان هرمزگان را برآورد و بررسی کند. در تابستانی که گذشت آنها جزیره شیدور در خلیج فارس را به‌طور کامل بررسی کردند. به پای پرندگان حلقه تحقیقاتی نصب کردند و لانه‌های پرندگان را مشاهده کردند و جزیره را از زوایای مختلف مورد پژوهش قرار دادند: «آماری که به دست آوردیم تفاوت بسیار جدی را نشان می‌داد. تحقیق دیگری در سال ۹۴ توسط گروه دیگری انجام شده بود که در قیاس با آن ما شاهد کاهش جدی زادآوری پرندگان بودیم. تحت بررسی‌های ما علت این کاهش جمعیت آسیبی است که این جزیره به علت رفت و آمد گردشگر دیده است. بواسطه این رفت و آمدها قایق‌هایی که به این جزایر تردد کرده‌اند به‌صورت ناخواسته گونه جانوری دیگری را وارد جزیره کرده‌اند که باعث به هم ریختگی اکوسیستم شده است. بخشی از آسیب هم از طرف پسماندهایی بود که در جزیره باقی مانده و خرچنگ‌ها بطری یا اشیای باقیمانده از گردشگران را محل اختفای خود کرده بودند که طبیعی نیست. گردشگران به‌خاطر کمپ در جزیره، شب‌ها چراغ قوه روشن می‌کردند که باعث می‌شد لاک پشت‌های دریایی وقتی برای تخم‌گذاری می‌آمدند نور را ببینند و برگردند. این باعث شد جمعیت لاک‌پشت‌هایی که آنجا زادآوری می‌کردند بسیار کم شود.»

شاید با خودتان بگویید وقتی زباله را جمع کنید یا سعی کنید آرامش محل سکونت حیات وحش را از بین نبرید دیگر چه مشکلی می‌تواند وجود داشته باشد؟ خوب است بدانیم گونه‌هایی در محیط‌ زیست داریم که فقط در مکان‌هایی زادآوری می‌کنند که اثری از حضور هیچ پستاندار بزرگ جثه‌ای بخصوص انسان در آنها دیده نشود یا به قولی بویی از انسان به مشام نرسد. بعضی از این گونه‌ها دریاها و اقیانوس‌های دنیا را زیر و رو کرده‌اند تا نقطه‌هایی پیدا کنند که اثری از وجود پستانداری در آنها نیست. این گونه‌ها به محض اینکه احساس کنند انسان در آنجا حضور پیدا کرده یا پستاندار دیگری حضور دارد آن منطقه را ترک و زادآوری نمی‌کنند.

یکی از این‌گونه‌ها پرستو دریایی است. همان پرندگانی که وقتی در سواحل جنوب تن به آفتاب داده‌اید در آسمان پرواز می‌کنند یا با بازی کردن اطراف ساحل حس خوب حضور در طبیعت را به شما می‌دهند: «مهم‌ترین گونه‌هایی که در این جزایر خالی از سکنه زادآوری می‌کنند گونه‌های خانواده پرستو دریایی هستند. این‌گونه‌ها حساس به حضور انسان هستند. این پرستوهای دریایی برای باقی ماندن باید بتوانند زادآوری کنند. آنها فقط در همین جزایر خالی از سکنه قادر به‌ زادآوری هستند و در هیچ نقطه دیگری نمی‌توانند زادآوری کنند. اگر رفت وآمد گردشگر در این جزایر ادامه داشته باشد ما زادآوری پرستو دریایی را از دست می‌دهیم و جمعیت جدیدی به‌وجود نمی‌آید و سال‌های آینده دیگر اثری از آنها نخواهیم دید.»

حالا کمی از آبی دوردست جزایر خالی از سکنه خلیج فارس دور می‌شویم و به‌جایی می‌رویم که پاتوق هر ساله گردشگران داخلی است. جزایر قابل سکونتی که بواسطه «گردشگری بی‌واسطه» طبیعت و جانوران آن مورد هجوم قرار گرفته‌اند. محمدعلی یکتانیک فعال زیست‌محیطی معتقد است طبیعت و حیات وحش این مناطق در خطر جدی قرار گرفته‌اند: «این جمعیتی که در سواحل کمپ می‌کنند باعث شده‌اند آهوی جبیر که بومی جزیره هنگام است دسترسی خود را به آب دریا از دست بدهد. آهوی جبیر برای دسترسی به این آب باید به سواحلی برود که پرتگاهی نباشد و البته سواحلی که دسترسی راحتی دارد توسط مسافران کاملاً اشغال شده است.»

مسافران کمپ می‌کنند، تا صبح بیدار می‌مانند، زباله‌های باقیمانده را مانند یک گردشگر مسئول جمع می‌کنند اما برای آتش روشن کردن از بوته‌های خشکی استفاده می‌کنند که پوشش گیاهی منطقه محسوب می‌شود، منطقه‌ای که مانند کویر پوشش گیاهی شکننده و کم پشتی دارد. پوششی که درحال از بین رفتن است: «در آن عرض جغرافیایی یک فصل خشک و یک فصل بارش داریم. این گیاهان در فصل بارش که بهار و اواخر تابستان است سبز می‌شوند و بجز آن زمان پوشش گیاهی آنجا خزان می‌کند اما زنده است که با هجوم گردشگران پوشش گیاهی جزایر دگرگون شده و از بین رفته است. سوسمار دم تیغی مصری و آهوی جبیر در جزیره هنگام درحال تغذیه و زیست در آن پوشش گیاهی هستند که هر روز توسط گردشگران به آتش کشیده می‌شود.»

اگر فکر کرده‌اید لیست مصیبت هایی که محیط‌ زیست جنوب درحال تحمل کردن آن است تمام شده، اشتباه کرده‌اید. تا حالا فکر کرده‌اید وقتی حدفاصل قشم و هنگام راننده قایق درحال دنبال کردن گله دلفین‌هاست و شما مشغول فیلمبرداری هستید دلفین‌ها ترجیح می‌دهند که بروید دنبال زندگی خودتان؟ یکتانیک می‌گوید: «گله‌های دلفین گوژپشت و بینی بطری هیچ زمانی برای استراحت و شکار راحت ندارند چون در تمام طول روز گردانی از قایق‌ها درحال دنبال کردن آنها هستند. این دلفین‌ها به‌صورت گروهی ماهیگیری می‌کنند و آن جست و خیزها نه برای شیطنت بلکه درواقع تکنیک و اکولوژی شکار آنهاست که می‌خواهند به باقی گروه‌ خانوادگی خود که در دریا پخش شده‌اند پیام بدهند که برای شکار به‌سمت آنها بروند. باید یک برنامه‌ای باشد که در چند ساعت از روز هیچ قایقی به آنها نزدیک نشود. جمعیت این دلفین‌ها با همین کارها هر سال در حال کمتر شدن است ۲۰ سال پیش گله ۱۴۰ تایی دلفین وجود داشت اما حالا به سختی می‌توانید ۵۰ تا از آنها را ببینید.»

آن طور که یکتانیک می‌گوید یکی از معضلات دیگری که دریای جنوب با آن دست و پنجه نرم می‌کند تأمین غذای دریایی برای مسافرانی است که تا جنوب نیامده‌اند تا جوجه کباب بزنند و به بشقاب خرچنگ و میگو و ماهی فکر می‌کنند. این دریا عملاً تخلیه شده است، این دریا دیگر توان ندارد برای این حجم از گردشگر تأمین غذا بکند و این مصداق این جمله است که« گردشگری بی‌ضابطه می‌تواند اهرمی ویرانگر باشد.» اگر قرار است فرزندان ما هم از زیبایی جنوب کشور لذت ببرند، بد نیست این آسیب‌ها را جدی بگیریم. گردشگری مسئولانه تنها جمع‌آوری زباله و پسماند نیست.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تجربه درجاتی از خطر در «گردشگری ماجراجویی»

سمفونی «فلک الافلاک» در قلعه تاریخی اجرا می‌شود

سمفونی «فلک الافلاک» در قلعه فلک الافلاک اجرا می‌شود. فلک‌الافلاک قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد در استان لرستان است که با نام قلعه دوازده بُرجی هم شناخته می‌شود. این بنا بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد و در نزدیکی رودخانه، در مرکز شهر قرار گرفته و چشم‌گیرترین اثر تاریخی و گردشگری در این شهر است.

فاضل جمشیدی ـ موسیقیدان و فعال اجتماعی ـ به ایسنا خبر داد که «مرداد ماه سال آینده با هدف ارج‌گذاری به میراث فرهنگی و تاریخی ایران زمین و پیوند شایسته هنر فاخر موسیقی با این میراث و همچنین جذب تدریجی گردشگران خارجی برای بازدید از ایران، لرستان و خرم آباد سمفونی فلک الافلاک ساخته کامبیز روشن‌روان با همراهی ارکستر سمفونیک ایران و رهبری ایشان در محل و میانه قلعه مذکور به اجرا درخواهد آمد و متناسب با شرایط کرونایی کشور با تماشاگر و یا به صورت زنده برای همگان در داخل و خارج قابل مشاهده خواهد بود.»

جمشیدی اضافه کرد که «مراحل اولیه و اداری کار با معاونت هنری ارشاد، انجمن موسیقی ایران، شهرداری خرم آباد و معاونت گردشگری در حال انجام است.»

منبع: ایسنا

مرتبط:

قلعه‌ فلک‌الافلاک فرصتی برای رونق صنایع‌دستی

وعده جدید برای آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک

فلک‌الافلاک _چشم‌گیرترین اثر تاریخی خرم آباد

بی‌خبری ایران از برگزاری حج ۱۴۰۱

در شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت اعلام شد که وزارت حج عربستان هنوز درباره برگزاری حج آینده تصمیم یا اطلاعاتی را به ایران اعلام نکرده است.

به گزارش ایسنا، شیوع «اُمیکرون» محدودیت‌ها را به مسجدالحرام بازگردانده است، با این حال برخی کشورها در رایزنی با عربستان موفق شده‌اند در عمره امسال حضور داشته باشند. ایران نیز پی‌گیر بود در جریان مذاکرات دیپلماتیک، بازگشت زائران ایرانی به عمره را به نتیجه برساند. از همین رو نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این شورا از رییس سازمان حج و زیارت خواست با توجه به مکاتبه قبلی با دولت، موضوع سفر عمره را پیگیری کند.

اکبر رضایی ـ معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت ـ و نصرالله فرهمند ـ مدیرعامل موسسه عمره سعادت ـ نیز در این شورا درباره اخبار و اطلاعات منتشرشده در خصوص نحوه برگزاری عمره و حضور عمره‌گزاران خارجی در سرزمین وحی گزارش دادند و رضایی، معاون حج و عمره با اشاره به این‌که با شیوع سویه جدید امیکرون و افزایش تعداد مبتلایان محدودیت‌های جدید کرونایی در عربستان اعلام شده است، اظهار کرد: درباره مسائل اجرایی حج آینده نیز از سوی وزارت حج عربستان تاکنون اطلاع‌رسانی نشده است.

رضایی، معاون حج و زیارت پیش‌تر درباره زمان مذاکره با وزارت حج عربستان نیز  گفته بود: “تاریخ مذاکرات حج ایران و عربستان مشخص نشده و معمولا در ماه ربیع‌الاول (مهر و آبان‌ماه) دعوتنامه را به کشورها می‌فرستند و بعد به ترتیب، دیدار و مذاکره با کشورها را آغاز می‌کنند. ” عربستان در دو حج گذشته نیز آخرین لحظه تصمیم خود را درباره چگونگی برگزاری این مناسک مذهبی اعلام کرد.

ایران که همانند دیگر کشورها از سال ۱۳۹۹ با همه‌گیری کرونا در مناسک حج تمتع حضور نداشته و نسبت به مدیریت بسته عربستان در حج که دو سال گذشته بدون حضور زائران خارجی برگزار شده نقد داشته است، ‌ از اوایل آذرماه ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی برای حج آینده را آغاز کرده و حتی از زائرانی که قبلا ثبت‌نام کرده و در نوبت هستند خواسته واکسن های مورد تایید عربستان را تزریق کنند.

بنا بر آمار این سازمان، ۷۲هزار نفر سال‌ ۹۸ ثبت‌نام خود را برای سفر حج تمتع قطعی کرده‌اند و منتظر اعزام هستند.

ادامه سفر سوریه با قیمتی از ۹ تا ۱۰ میلیون تومان

شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت همچنین آخرین خبرها و تحولات درباره سفرهای زیارتی به عتبات سوریه و عراق را بررسی کرد. حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالفتاح نواب ـ‌ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ نیز بر لزوم توجیه دست‌اندرکاران حج و زیارت و دفاتر زیارتی در موضوع شفافیت حساب‌های مالی با طرف‌های عراقی تاکید کرد.

علی‌رضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ هم به اعزام هیأتی به عراق برای بررسی و تجزیه و تحلیل شیوه جدید اعزام کاروان‌های زیارتی به عتبات عالیات اشاره کرد و ادامه داد امیدوار است اعزام زائران ایرانی به دمشق که با استقبال طرف سوری همراه بوده است، ادامه یابد و زائران بیشتری به زیارت اماکن متبرکه در سوریه مشرف شوند.

ایران از ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۰ اعزام زائران ایرانی به سوریه را از سر گرفت. ایران و سوریه در آبان‌ماه ۱۴۰۰ توافق کرده‌اند سالانه ۱۰۰ هزار زائر از ایران به سوریه اعزام شوند. به گفته رییس سازمان حج و زیارت تا کنون حدود ۷۰ نفر برای سوریه ثبت‌نام کرده‌اند. این سفر به مدت پنج روز و فقط به مقصد دمشق برگزار می‌شود که هزینه آن از هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صحبت‌الله رحمانی، معاون امورعتبات عالیات سازمان حج و زیارت در این شورا از اعزام دو کاروان ۲۵ نفره دیگر در ۱۶ و ۱۹ دی‌ماه به سوریه خبر داد و از امکان برقراری پروازهای مستقل از دیگر استان‌ها، از جمله خراسان رضوی و کرمان در صورت تکمیل ظرفیت کاروان‌ها در حد یک پرواز گفت.

منبع: ایسنا

مرتبط:

امید ایران برای بازگشت به حج ١۴٠١

جلسه‌ای بی‌نتیجه درباره ریزش در سازه‌های آبی شوشتر

پس از حدود یک دهه هشدار جدی درباره وضعیت نامطلوب دیواره غربی سازه‌های آبی شوشتر، سرانجام طرحی برای “تثبیت و استحکام‌بخشی جداره غربی” این میراث‌جهانی به بررسی گذاشته شد که تایید نهایی را نگرفت و برای بازنگری و اصلاح فرستاده شد.

حدود دو ماه پیش خبری درباره رانش و تخریب جداره غربی سازه‌های آبی شوشتر منتشر شد، اما محمدرضا بهادری ـ مدیر پایگاه این میراث جهانی ـ آن را تکذیب کرد و گفت: وضعیت جداره غربی مجموعه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر، موضوع جدیدی نیست و به امسال و سال گذشته نمی‌رسد، بلکه به دهه‌های گذشته می‌رسد؛ چراکه آن‌جا یک بستر طبیعی است که بر اساس خصوصیات ذاتی بستر خاک رس درمعرض فرسایش قرار دارد، به خصوص آن‌که در سال‌های گذشته در معرض رطوبت قرار داشته است. ضمن آن‌که تغییر فصل سرما و گرما نیز روی این بستر خاک رس تاثیر می‌گذارد.

مدیر پایگاه جهانی شوشتر این نکته را هم اضافه کرد: قبل از ثبت جهانی مجموعه سازه‌های آبی شوشتر، این تهدید برای مجموعه وجود داشت.

سازه‌های آبی شوشتر بیشتر از یک دهه است که از سوی پایگاه میراث جهانی شوشتر به دلیل وضعیت سازه‌هایش به‌عنوان «بحرانی‌ترین پایگاه جهانی کشور» معرفی شده است. وضعیت این سازه به‌ویژه دیوار غربی آن را در باران‌های سیل‌آسای سال ۱۳۹۸ آسیب‌پذیرتر کرد. یک سال پیش از آن، زنگ خطر رانش این دیوار به صدا درآمده بود. مدیر پیشین پایگاه تاریخی شوشتر سال ۹۷ در شورای گردشگری استان خوزستان اخطار داده بود: دیواره غربی ۱.۵ سانتیمتر به حرکت درآمده و جابه‌جا شده است. طول این دیواره تقریباً ۶۰۰ متر است که به آسیاب‌ها مشرف است و طبیعتاً روی این دیوار بناهای مسکونی وجود دارد. بیشتر آن‌ها از خطری که تهدیدشان می‌کند مطلع هستند و در صورت ریزش این دیوار بی‌شک بخش عمده آسیاب‌ها نابود می‌شوند و به این دلیل بعد از فرسایش پوسته و جداره این سازه‌ها، سازند موجود در منطقه تاریخی موجود شکسته خواهد شد و به دلیل فشار مضاعف بخش عمده‌ای از مجموعه تخریب می‌شود و برای همیشه از دست می‌رود.

در همان شورا، استاندار وقت خوزستان دستور فوری دارد که هرچه سریع‌تر وضعیت سازه‌های آبی را مورد رسیدگی قرار دهند. اما عملا تا سال ۱۴۰۰ اقدامی اصولی و جدی برای محافظت از این سازه‌ها، به‌ویژه در دیوار غربی صورت نگرفت. در مهرماه ۱۴۰۰ پس از گزارش پایگاه میراث ‌جهانی سازه‌های آبی شوشتر درباره احتمال نفوذ آب از شبکه فاضلاب شهری به دیواره غربی آسیاب‌های جهانی و رانش بخشی از آن، مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان دستور قطع فوری آب را داد. هرچند گفته شد: مسیر نفوذ آب به شکل کامل قطع نشد.

در گزارشی هم که سوم مهرماه از مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان منتشر شد، آمده است: متأسفانه درپی نفوذ آب و رطوبت واردشده، آسیب‌هایی در ایستایی دیواره غربی به‌ وجود آمده است که باعث فاصله گرفتن و شکاف عمیق در توده‌های خاک از دیواره غربی سازه‌ها شد.

مدتی بعد همزمان با انتشار فیلمی قدیمی از رانش دیواره غربی در فضای مجازی برای بحرانی نشان دادن وضعیت سازه‌های آبی شوشتر، جلسه فنی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد و مطالعه و تهیه طرح تثبیت و استحکام‌بخشی جداره غربی سازه‌های آبی شوشتر آغاز شد.

حالا همزمان با آغاز بارش‌های زمستانی، جلسه بررسی این طرح با حضور مدیرکل پایگاه‌های جهانی و ملی برگزار شد که مشاور طرح ابعاد مطالعات تخصصی شامل برداشت دقیق خصوصیات و مشخصات فنی، ویژگی‌های ژئوتکنیکی و آسیب‌های وارده به موضع را تشریح کرد. این مشاور همچنین به تحلیل و ارزیابی مطالعات انجام‌شده، ارائه روش‌ها و پیشنهادها، حفاظت اضطراری، روش‌های مهار، طرح تثبیت با ملاحظات حفظ اصالت اثر، حداقل مداخله و امکان برگشت‌پذیری و همچنین پیشنهادهای پایش برای خروج از وضعیت اضطراری جداره غربی سازه پرداخت.

جلسه‌ای بی‌نتیجه درباره ریزش در سازه‌های آبی شوشتر

بنا بر آن‌چه روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گزارش کرده است، اعضای شورای تخصصی با در نظر گرفتن معیارها و ارزش‌های ثبت‌جهانی مجموعه به بحث و تبادل نظر درباره طرح‌های ارائه‌شده مشاور پرداختند و دغدغه‌های حفاظتی و نحوه دست‌یابی به راهکارهای متناسب‌تر را پیشنهاد دادند.

باتوجه به پیچیدگی و حساسیت موضوع از وجوه مختلف فرهنگی و تاریخی، اهمیت جهانی اثر، ابعاد اجتماعی و فنی، در پایان جلسه و جمع‌بندی آن، فرهاد عزیزی ـ مدیرکل پایگاه‌های جهانی و ملی ـ ضمن تأیید بخشی از روند انجام‌شده و راهکارهای تقویت سازه‌ای، خواستار تکمیل مطالعات انجام‌شده با در نظر گرفتن پیشنهادهای جلسه و ضوابط خاص سایت‌های جهانی و براساس بررسی دوباره اصول استحکام‌بخشی سازه‌های تاریخی شد.

عزیزی همچنین تاکید کرد: راهکارهای به‌سازی دقیق‌تر و متناسب‌تر با در نظر گرفتن تضمین پایداری بخش آسیب‌دیده و سازه‌های اطراف مجموعه، ضمن رفع دغدغه‌های اعضای شورا ارائه شود.

سازه‌های آبی شوشتر، سیستمی به‌هم پیوسته از تونل‌ها، آبشارها، بندها، آسیاب‌ها و کانال‌های بزرگ هدایت آب هستند که با هماهنگی و پیوستگی فوق‌العاده در کنار هم کار می‌کنند. این مجموعه صنعتی-تاریخی در سال ۲۰۰۹ در یونسکو ثبت شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تکذیب تخریب جداره غربی سازه های آبی شوشتر

سفرنامه استهبان – برنامه فنی

تجلیل از حمیدرضا دیهیم

تاریخ: ۱۳۷۱/۰۱/۲۸

برنامه به صورت تقریبا” عمومی و با همکاری هیئت برگزار شد. این برنامه به صورت پی در پی و در سه جلسه به اتمام رسید البته پایه و اساس آن در حدود دو سال قبل بود که بچه ها به رل کوهی آشنا شدند و دیواره استهبان را به یاد دوست و بنیان گذار فنی در گروه به نام حمیدرضا دیهیم نامگذاری کردند که طی این دو سال بچه ها با تلاش و همکاری همه جانبه و تمرین ها و تهیه وسایل مختلف به پایان رساندند.

برنامه بدین ترتیب بود که حدود ۲۰ متر از این مسیر باقی مانده بود و هفته قبل بچه ها حدود ۱۰ متر از قسمت باقیمانده را به اتمام رساندند و حدود ۱۰ متر دیگر باقیمانده بود که برای اختتام آن گذاشته بودند. بچه های فنی کار از روز قبل مسیر را شروع کرده بودند و ما که روز جمعه این مسیر را از نزدیک دیدیم تقریبا” مسیر تمام شده و فقط  چند رل دیگر باقیمانده بود. به هر حال برنامه در ساعت ۰۶:۰۰ صبح از فلکه ولی عصر شروع شد و پس از جمع شدن بچه ها با مینی بوس تربیت بدنی به سمت استهبان حرکت کردیم. ساعت ۰۶:۳۰ بود که از فلکه برنامه آغاز شد. پس از اشکالی که در ماشین بوجود آمد و مدتی در نزدیکی پلیس راه ایستادیم حرکت خود را به سمت استهبان ادامه دادیم. درساعت ۰۹:۴۰ به آبشار استهبان سر آسیاب ( سر آسیو ) رسیدیم. پس از هماهنگی به سمت دیواره رفتیم؛ بچه ها از صبح زود به دیواره  رفته بودند و در محدود  زر کلاهک اصلی رسیده بودند. جمعیت زیادی برای تفریح به این مکان آمده بودند و برنامه ما هم خانوادگی بود و تعدادی از افراد نیز در این برنامه از گروه های دیگر مثل پیام،  پتروشیمی شرکت داشتند. پس از گرفتتن تعدادی عکس از نقاط مختلف به وسیله من  و با لنز تله و نرمال و از دو نفر صعود کننده،  در حدود ساعت ۱۳:۰۰ شاهین که در جلو حرکت داشت به بالای دیواره رسید و پس از حدود یک ساعت دیگر، نادر در انتهای دیواره قرار گرفت. مسئول هیئت استان جناب آقای  وظیفه ازگروه کوهنوردی پیام از اعضای گروه  و دو نفر صعود کننده قدردانی کردند و  یاد حمیدرضا دیهیم را گرامی داشتند.

پس از مراسم  و جمع کردن وسایل  توسط دو نفرصعود کننده آماده رفتن شدیم. ساعت ۱۶:۳۰ از استهبان حرکت کرده  و پس از استراحت کمی و خوردن بستنی در سروستان به سمت شیراز حرکت کردیم.

اعضای شرکت کننده در این برنامه ۱۱ نفر بودند. با حضور گروه پیام و گروه پتروشیمی و خانواده های الیاسی و خردمند

مرتبط:

سفرنامه قصر قباد

سفرنامه قله قلات

میراث خوشنویسی در مشهد جاری است

دستاورد خوشنویسی تا همیشه تاریخ هنر برقرار خواهد ماند

خطاطی و خوشنویسی در مشهد قدیم با نام سلطانعلی مشهدی آغاز و پس از چند قرن در دوران معاصر متصل می‌شود، به نام مرحوم استاد اعتضادی از خطاطان و مرمت‌کاران مبرز آستان‌قدس رضوی بوده‌اند که در کنار خطاطی و عشق‌ورزی به هنر بزرگانی در حضورش از شاگردی به استادی رسیده و دستاورد آن تا به امروز و همیشه تاریخ هنر برقرار خواهد ماند.

از جمله استاد سیدغلامرضا موسوی خطاط که بسیاری از اساتید دیروز و امروز از شاگردان وی بوده و هستند.

از دیگر شاگردان استاد اعتضادی رضا مافی است، وی در عین وفاداری به خوشنویسی سنتی و احیاء شیوه و نام میرزا غلامرضا اصفهانی، ابداعاتی در ترکیب خط و نقاشی داشت که موجب شکل‌گیری موج جدیدی در تاریخ هنر معاصر ایران گشت و او را یکی از سردمداران نقاشی‌خط در ایران می‌دانند.

پایه‌گذاری خوشنویسی معاصر در مشهد

جریان خوشنویسی معاصر در مشهد توسط بزرگانی چون استاد سید غلامرضا موسوی اسماعیلی قوچانی و مصطفی مهدیزاده تحت عنوان کانون خوشنویسان خراسان پایه‌گذاری شد.

همزمان با حضور استاد سیدحسین میرخانی در مشهد و برگزاری کلاس‌های تابستانی در سال‌های ۱۳۴۷ نطفه تشکیل انجمن خوشنویسان ایران شعبه مشهد شکل گرفت و در سال ۱۳۵۱ رشما آغاز به‌کار کرد.

کلاس‌های خوشنویسی در این دوران با سرپرستی مصطفی مهدیزاده در فضایی پر مهر و صفا در مشهد بنیان گرفت که به همراه عزیزانی چون استاد اسماعیل قوچانی، حبشی‌زاده، بلوریان، خیامی، ابراهیم‌نیا توکلی، کاظمیان، کریمی، نامجو، مردادی و… قوت و اعتبار یافت.

این کلاس‌ها در اماکن مختلف برگزار و در نهایت در ساختمان مجتمع امام رضا (ع) در پارک ملت مستقر شد، مسئولان وقت استادان و اعضای انجمن خوشنویسان در پی تقاضای محلی مستقل بودند که با تلاش و پیگیری زمینی در منطقه قاسم‌آباد مشهد زمینی تهیه و مجتمع فرهنگی سلطانعلی مشهدی را ساختند تا برای برگزاری امتحانات و برنامه‌های آموزشی، فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

بهره‌‎مندی خوشنویسان مشهدی از حضور استادان بزرگ

به‌لطف وجود آقا امام رضا (ع) در این سال‌ها خوشنویسان مشهد از حضور استادان بزرگی بهره‌مند شدند که در تقویت شناخت ارزش‌های خوشنویسی مفید و موثر بوده‌اند، از جمله کلاس‌های استاد غلام‌حسین امیرخانی در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲، استاد اخوین در سال ۱۳۶۷ که ثمره تهیه مرقع چلیپای بحر عشق بوده است، هم‌چنین حضور استاد صمدی در سال‌های ۱۳۸۲-۱۳۸۵ که باید شکرگزار بود از لطف حضورشان و نتیجه آن حضور خوشنویسان مشهدی در جشنواره‌های هنری داخلی و خارجی، برگزاری نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی، خطاطی و چاپ کتاب‌های هنری، آموزش و ادبی بوده است.

چشم نوازی آثار استادان خوشنویسی مشهد در حرم مطهر رضوی

همچنین آثار استادان خوشنویس مشهد در حرم مطهر رضوی شامل کتیبه‌ها خطاطی، بیوگرافی ضریح مطهر، کتابخانه‌ها و ده‌ها مورد دیگر که چشم‌نواز زائران دائمی آقا امام رضا (ع) است در منظر دیدگان اهل دل قرار دارد.

نهالی که پنج دهه پیش استادان این خطه هنرپرور به ودیعه گذاشتند ثمره‌اش درختی است پرشاخ و برگ با میوه‌های شیرین که آینه آن وجود بیش از ده‌ها استاد، صدها مدرس و تعداد بی‌شماری هنرجو علاقه‌مند درشعبه‌های شهرستان‌های خراسان رضوی و به ویژه شعبه‌های مختلف سطح شهر مشهد است.

مشهد قطب دوم خوشنویسی ایران به لحاظ کمی و کیفی است

به سراغ محمدعلی باقرزاده طوسی رئیس انجمن خوشنویسان مشهد و مدیر انجمن‌های خوشنویسان خراسان رضوی می‌روم، او درباره فعالیت این انجمن در مشهد می‌گوید: «انجمن خوشنویسی مشهد حدود نیم قرن فعالیت می‌کند و مشهد قطب دوم خوشنویسی ایران به لحاظ کمی و کیفی است.»

این استاد خوشنویسی ادامه می‌دهد: «خراسان رضوی و به ویژه مشهد همواره در مسابقات و جشنواره‌های داخلی و بین المللی همیشه صاحب جایگاه و مقام بوده است.»

او می‌افزاید: «انجمن خوشنویسان مشهد ۹ شعبه در سطح شهر مشهد دارد البته طی دوسال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری کلاس‌های خوشنویسی با افت شدید هنرجو مواجه شده است و اگر چه در گذشته سالیانه بیش از ۱۵۰۰ هنرجو در مقاطع مختلف در حال هنرآموزی بوده‌اند اما اکنون به کمتر از ۲۰۰ نفر کاهش یافته است.»

رئیس انجمن خوشنویسان مشهد و مدیر انجمن‌های خوشنویسان خراسان رضوی درباره وضعیت خوشنویسی خراسان رضوی و مشهد می‌گوید: «در کشور حدود ۳۰۰ نفر دارای کرسی استادی هستند که ۱۱ نفر از این استادان در مشهد حضور دارند.»

او به فعالیت ۴۲ مدرس خوشنویسی نیز اشاره می‌کند: «این افراد که دارای درجه خوشنویس فوق‌ممتاز نیز در انجمن خوشنویسان خراسان رضوی هستند آموزش خوشنویسی را در کنار استادان در خطوط نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث و خط تحریری آموزش می‌دهند.»

باقرزاده طوسی با اشاره به آزمون‌های سالیانه خوشنویسی می‌گوید: «این آزمون‌ها در سال سه نوبت در پنج سطح مقدماتی، متوسط، خوش، عالی و ممتاز و در سال یک نوبت آزمون‌های مرحله فوق ممتاز برگزار می‌شود.»

او با بیان این‌که جریان خوشنویسی در خراسان رضوی و به‌ویژه مشهد همواره زنده و پویاست و جریان دارد، تصریح می‌کند: «فارغ‌التحصیلان خوشنویسی در مدارس ممتاز و بالاتر در مشهد حدود ۴۰۰ نفر هستند هم‌چنین نصف همین تعداد نیز در شهرستان‌های استان حضور دارند.»

باقرزاده طوسی یادآور می‌شود: «در ۱۴ شهرستان استان نیز شامل نیشابور، سبزوار، گناباد، کاشمر، تربت‌حیدریه، تربت‌جام، تایباد، سرخس، فریمان، درگز، بینالود (طرقبه‌شاندیز)، بجستان و خواف نیز انجمن خوشنویسان شعبه دارد و فعالیت خوشنویسی در حال انجام است.»

آینده روشن خوشنویسی

رئیس انجمن خوشنویسان مشهد و مدیر انجمن‌های خوشنویسان خراسان رضوی می‌گوید: «آینده خوشنویسی را با اقداماتی که صورت گرفته بسیار روشن می‌بینم، هر روز هم پیشرفت‌هی خوبی را در عرصه هنر خوشنویسی می‌بینیم، در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها داخلی و خارجی که خوشنویسان حضور دارند درخشش و روند رو به رشدشان به خوبی مشخص می‌شود. »

به عقیده او هنر خوشنویسی با ادبیات عجین شده و با مردم و فرهنگ مردم گره خورده است: «خوشنویسی روز به روز ارتقاء پیدا می‌کند و آثار جدید را شاهد هستیم، خوشنویسی نوین نیز در شکل‌ها و فرم‌های مختلف از جمله خط‌نقاشی، خط در گرافیک و… خود را به خوبی نشان داده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

خوشنویسی و چندهزار سال تمدن

رئیس انجمن خوشنویسان مشهد و مدیر انجمن‌های خوشنویسان خراسان رضوی به سابقه دیرینه خوشنویسی در ایران اشاره می‌کند: «خوشنویسی هنر چند هزارساله تمدن ایران است که هم‌چنان رو به رشد است و طی چند دهه اخیر خطوطی از جمله معلی و کرشمه ابداع شده است، هم‌چنین خطوط دیگری را برخی استادان ابداع کرده که در حال خطاطی و ثبت اصول و قواعد آن هستند.»

باقرزاده طوسی از اهمیت ثبت جهانی این میراث می‌گوید: «با توجه به این برخی کشورها هنر خوشنویسی را متعلق به خود می‌دانستند و برخی ادعاها را در این زمینه مطرح می‌کردند ثبت آن در فهرست میراث جهانی یونسکو اقدامی بسیار ارزشمند است.»

این استاد خوش نویسی یادآور می‌شود: «هنر نگارش ایران ریشه در تمدن بین‌النهرین دارد، حدود ۷ هزار سال پیش سومریان خط را ابداع کرده و در لوح‌های گلی ثبت کردند و به طور طبیعی این خواستگاه با سابقه چند هزار سال به چین و مصر راه پیدا کرد.»

او ادامه می‌دهد: «خوشنویسی در ایران نیز ه دوره خطوط اوستایی و پهلوی برمی‌گردد و نشانه‌های خوشنویسی ایران را در این دوره‌ها می‌توان یافت.»

باقرزاده طوسی می‌افزاید: «بعد از اسلام نیز همان خطوطی را که نگارش می‌شد خطوط کوفی نامیده شد که این خطوط همان خطوطی است که توسط ایرانی‌ها ابداع شده بود و چند قرن بعد از ورود اسلام به ایران خط کوفی جایگزین خط پهلوی شد و با ادغام خط کوفی و خط پهلوی، خطوط نسخ و ثلث توسط هنرمندان ایرانی جایگزین شد.»

او می‌گوید: «البته ابداع خطوط خوشنویسی نسخ و ثلث دارای شاخه‌های متعددی است که به اقلام شش‌گانه معروف است، این خطوط در طول سال‌های مختلف پالایش و شاخه‌های متعدد پیدا کرده تا این که به دوره معاصر رسید و در دوره معاصر این خطوط تدریس می‌شود.»

قدمت ۶۰۰ساله نستعلیق به عنوان عروس خطوط ایرانی اسلامی

این استاد خوش نویسی به سابقه این خطوط اشاره می‌کند: «فقط خط نستعلیق که به عروس خطوط ایرانی‌اسلامی لقب گرفته بیش از ۶۰۰ سال قدمت دارد.»

باقرزاده طوسی با اشاره به ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی ایران در فهرست میراث ناملموس یونسکو می‌گوید: «ثبت جهانی این میراث موجب می‌شود که هنر خوشنویسی به تمام مردم فرهنگ دوست دنیا معرفی شود و باعث اعتباربخشی به فرهنگ و هویتی ملی و فرهنگی ما شود.»

او تاکید می‌کند: «ثبت جهانی این میراث نقطه عطفی برای ارتباطات فرهنگی این هنر و فرهنگ ایرانی اسلامی با دیگر فرهنگ‌ها دنیا خواهد بود.»

منبع: میراث آریا

مرتبط:

یونسکو بار دیگر نگاه‌ها را به خوشنویسی جلب کرد