سینما اروپا

سینما «اروپا» ثبت شد

سینما اروپا در محله بهارستان تهران در فهرست آثار ملی ثبت شد. این سینما سال ۱۳۹۰ آتش گرفت و سپس برای همیشه تعطیل شد.

علی دارابی ـ قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ حکم ثبت «پاساژ و سینما اروپا» را به عنوان اثر فرهنگی ـ تاریخی به استاندار تهران ابلاغ کرد. این سینما در سوم آذرماه ۱۴۰۰ در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی ـ فرهنگی درحالی ثبت شد که از حدود ۱۰ سال پیش، پس از آتش‌سوزی درهای آن برای همیشه بسته شد و شهریورماه ۱۴۰۰ نیز با موافقت سازمان سینمایی، منحل شد.

ساختمان سینما اروپا در بخش مرکزی شهر تهران، خیابان جمهوری، نرسیده به خیابان ظهیرالاسلام واقع شده و جزو سینماهای قدیمی تهران به شمار می‌آمد. سینما اروپا در سال ۱۳۴۷ در تهران با نمایش فیلم «جاده زرین سمرقند ـ تهران» افتتاح شد. اروپا در آن دوره دارای ۱۴۰۰ صندلی، سه بالکن و دو دستگاه نمایش ۷۰ میلیمتری بود.

در حکم ثبت ملی این اثر تاکید شده که سینما اروپا مطابق قانون تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد و هرگونه دخل و تصرف، توسعه و مرمت و یا بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود.

سینما «اروپا» ثبت شد

ثبت این آثار درحالی صورت می‌گیرد که آتش جان آن‌ها را تهدید می‌کند و عاملی بازدارنده از تخریب نیست، همان‌طور که چند روز پیش «کافه آیبتا» یا ساختمان غریب در خیابان لاله‌زار به رغم آن‌که در فهرست آثار ملی ثبت شده است در آتش سوخت، یا آتش‌سوزی سال ۹۸ که ساختمان‌های اطراف میدان حسن‌آباد را تخریب کرد. وقوع این حوادث، مشارکت شهرداری‌ها، همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها را برای حافظت از آثار ملی بیشتر می‌طلبد، به‌ویژه آن‌که بیشتر بناهای درحال ثبت یا ثبت شده در فهرست آثار ملی، هشدار نقص ایمنی را دریافت کرده‌اند و در خطر قرار دارند.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *