معبد هندوها بندر عباس

آتشی که از بیخ گوش معبد هندوها گذشت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان درباره آتش سوزی در محوطه معبد هندوها گفت: آتش سوزی به علت حریق کولر گازی روشن در غرفه صنایع دستی بوده و این وظیفه بهره بردار است تا بحث ایمنی و بیمه را تأمین کند.

یکی از منحصر به فرد ترین و شاید مهم‌ترین بنا تاریخی در بندرعباس معبد هندوها است. این پرستشگاه در خیابان امام خمینی و روبروی بازار روز قرار دارد. ساختمان معبد، در سال ۱۳۱۰ قمری و در زمان حکومت محمد حسن خان سعدالملک حاکم وقت بندرعباس، از محل جمع‌آوری هدایای هندوها، توسط تجار هندی ساخته شده‌است.

این معبد جدا از اینکه یکی از مکان‌های مقدس برای برخی افراد است، غرفه‌هایی در اطراف آن وجود دارد که معیشت بخش بزرگی از فعالان صنایع دستی هرمزگان به آن وابستگی دارد. این بازارچه در محیط معبد هندوها قرار داشته، اما از خود معبد فاصله دارد.

شنبه هفته گذشته بود که خبری مبنی بر آتش سوزی این معبد منتشر شد و این مساله نگرانی‌های بسیاری برای دوست‌داران میراث فرهنگی ایجاد کرد. البته این آتش به معبد نرسید و از غرفه‌های صنایع دستی آغاز و در همان محوطه توسط آتش‌نشانان مهار شد.

رضا برومند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره این آتش‌سوزی اظهار کرد: بازارچه هندوها سال ۹۸ در ضلع شمالی معبد هندوها ساخته و برای صنایع دستی استان هرمزگان در نظر گرفته شد. این نمایشگاه صنایع دستی برای نوروز ساخته شد، اما پس از تعطیلات نوروزی سال گذاشته طی تفاهم نامه‌ای بدون هیچ هزینه‌ای به یکی از غرفه داران صنایع دستی واگذار گردید. این غرفه دار در مقابل متعهد شد که هزینه و بیمه نمایشگاه را پرداخت کند.

وی با اشاره به آتش‌سوزی غرفه‌های صنایع دستی مستقر در فضای معبد، توضیح داد: ساعت ۱۲ روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه، غرفه‌های صنایع دستی مستقر در ضلع شمالی معبد هندوهای بندرعباس دچار حریق شدند، که در این حادثه حدود ۲۰ غرفه در آتش سوختند.

برومند تصریح کرد: آتش سوزی به علت حریق کولر گازی روشن در غرفه بود و تا الان علت آتش سوزی و خسارت وارد شده از سوی آتش نشانی اعلام نشده است. در فضای مجازی اخباری منتشر شده که صحت ندارد و این وظیفه بهره بردار است تا بحث ایمنی و بیمه را تأمین کند. برای جبران خسارت بهره بردار و غرفه داران به صورت خود اظهاری اعلام کردند تا از طریق تسهیلات و کمک‌های بلاعوض کمک‌های صورت گیرد.

وی درباره مرمت و بازسازی غرفه‌های صنایع دستی، تاکید کرد: این موضوع به اداره‌کل میراث فرهنگی مربوط نمی‌شود، زیرا بهر بردار ۲۱ غرفه موجود را ۴۰۰ هزار تومان اجاره می‌داده و تصمیم‌گیری برای مرمت و بازسازی بر عهده او است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

معبد هندوها در بندر عباس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *