آستارا

آستارا _چشم به راه مسافران

صنعت توریسم شهری از جدیدترین کسب و کارها است که علاوه بر سودآوری بسیار، زمینه آشنایی فرهنگ‌ها و تضارب اندیشه‌ها را نیز فراهم می‌کند. فواید فراوان گردشگری شهری، مدیران و مسئولان شهری را بر آن داشته تا با بهره‌گیری از زیرساخت‌های موجود، برای رونق این صنعت و جذب گردشگران برنامه‌ریزی کنند.در این میان شهرهایی مانند آستارا که از آب و هوای مطبوع، منابع طبیعی غنی، جنگل‌های انبوه و صنایع دستی متنوع برخوردارند، گوی سبقت را از دیگران ربوده و در صنعت گردشگری شهری سرآمد شده‌اند، امسال اما فعالان این صنعت شروع خوبی نداشتند و شیوع کرونا، برنامه‌ریزی یکساله آنان را نقش بر آب کرد.

تعطیلی کارگران مراکز گردشگری

صادق سیدی، مدیر عامل شرکت دهکده گردشگری حیران (تله‌کابین) آستارا می‌گوید: این مجتمع در سال ۱۳۸۴ کلنگ‌زنی و در سال ۱۳۹۰ با سرمایه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان افتتاح شد که با محاسبه نرخ فعلی دلار حدود ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری می‌شود.

او ادامه می‌دهد: این مجتمع دارای تله‌کابین، کارتینگ، زیپ‌لاین، سورتمه ریلی، استخر قایق‌های شارژی، سینما شش بعدی و بازی های کودکان است.

این فعال صنعت گردشگری اضافه می‌کند: فعالیت تله‌کابین حیران هر سال از ۲۵ اسفندماه آغاز و تا ۳۱ شهریورماه ادامه می‌یابد و مهرماه هر سال به دلیل مساعد نبودن شرایط جوی و نبود گردشگر مجتمع تعطیل می‌شود.

سیدی می‌گوید: اسفندماه سال گذشته طبق برنامه تدارکات لازم برای استقبال از گردشگران نوروزی انجام شد و امسال نیز شرایط جوی بسیار خوبی در منطقه حاکم است، اما متاسفانه با شیوع ویروس کرونا ناخواسته اقدام به تعطیلی این مجتمع کردیم.

او اظهار می‌کند: ایام تعطیلات نوروزی و تابستان اوج فعالیت کاری تله‌کابین است و مدیریت مجتمع بر روی درآمد حاصل از آن حساب ویژه‌ای باز می‌کند.

مدیرعامل شرکت گردشگری حیران می‌افزاید: این مجتمع گردشگری حدود ۵۳ نفر نیروی ثابت دارد که حقوق یک سال به آنان پرداخت می‌شود و در مجموع با پیمانکاران ۱۵۷ نیروی فصلی در آن فعالیت می‌کنند، اما با توجه به ضرور و زیان ۷۰۰ میلیون تومانی این مدت بسیاری از نیروهای فصلی تعدیل شدند.

ایوالله فرشاد از هنرمندان صنایع دستی (گلیم بافی ) روستای عنبران آستارا هم می‌گوید: کار ما به صورت فصلی است، در فصل‌های پاییز و زمستان محصولاتمان را به امید فروش در تعطیلات بهار و تابستان تولید می‌کنیم، اما متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا از ۲۰ روز قبل مغازه را تعطیل و خانه‌نشین شده‌ام.

او اظهار می‌کند: سال گذشته حدود ۲۴۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری و چندین فقره چک صادر کردم، به امید آنکه با فروش گلیم‌ها در تعطیلات نوروز بتوانم چک‌هایم را پاس کنم؛ اما امروز با خواهش و التماس چند روز مهلت گرفتم تا چک‌ها برگشت نشود.

آستارا

کاهش درآمدهای شهرداری

جواد معیتی‌ شهردار آستارا با اشاره به تعطیلی بازار و پارکینگ بزرگ ساحلی، کمپ‌های مسافرتی، پارک‌ها، طرح سالم‌سازی دریا، پارک گردشگری بی‌بی یانلو، می‌گوید: در حال حاضر با توجه به اجرای دستورالعمل ستاد مبارزه با کرونا هیچ مسافری اجازه ماندن در آستارا را ندارد.

او اضافه می‌کند: شیوع کرونا علاوه بر اینکه بر اقتصاد آستارا دچار ضرور و زیان کرده، درآمد پایدار شهرداری آستارا را به صفر رسانده است.

شهردار آستارا تصریح می‌کند: شهرداری همه ساله در ایام نوروز و تابستان برای کسب درآمد از کمپ‌های مسافرتی، پارکنیگ بازار بزرگ ساحلی، طرح سالم‌سازی دریا و پارک‌ها به عنوان منابع پایدار درآمدی حساب ویژه‌ای باز می‌کند.

معیتی خاطرنشان می‌کند: شهرداری در ماه‌های پایانی سال برای صدور پروانه ساختمانی ۲۵ درصد تخفیف قرار داده بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا از طرف شهروندان از آن استقبال نشد و این مسئله یکی دیگر از مهم‌ترین منابع درآمدهای پایدار شهرداری را دچار مشکل کرده است.

تعطیلی مراکز تفریحی شهری

میثم الوان‌پور، سخنگوی شورای اسلامی شهر آستارا با بیان اینکه شیوع کرونا از دوم اسفندماه سال گذشته تاکنون سبب تعطیلی مراکز اقتصادی، گردشگری و اقامتی آستارا به ویژه بازار بزرگ ساحلی و پاساژهای همجوار این شهر مرزی شده است، تصریح می‌کند: بیشتر مغازه‌های بازار ساحلی آستارا استیجاری است و مستأجران آن‌ها در این مدت دچار ضرر و زیان بسیار زیادی شده‌اند.

او ادامه می‌دهد: تمامی کمپ‌های مسافرتی، پارک‌ها، پارکینگ بازار بزرگ ساحلی، طرح سالم‌سازی دریا به عنوان منابع و درآمد پایدار شهرداری آستارا تعطیل شده است، اما با مدیریت بسیار خوب شهردار حقوق و بیمه کارکنان شهرداری پرداخت و با صحبت‌های انجام شده با پیمانکاران رضایت آنان نیز جلب شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر آستارا تاکید می‌کند: از دولت انتظار داریم با اعطای وام‌های کم‌بهره از بازاریان حمایت و بخشی از ضرر و زیان این قشر را جبران کند.

تاکید مسئولان آستارا بر ظرفیت گردشگری آب‌بندان‌ها

زحمت یکساله هنرمندان بر باد رفت

پردل امیری‌نژاد، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا نیز با اشاره به فعالیت ۱۵ هتل، ۲۷ رستوران بین راهی و پنج مجتمع گردشگری و مجتمع بزرگ تفریحی تله ‌ابین حیران در این شهر، عنوان می‌کند: این مراکز به دلیل شیوع ویروس کرونا در حال حاضر تعطیل هستند.

او اظهار می‌کند: جاذبه‌های گردشگری و صنایع دستی آستارا مجموعه منسجمی را ایجاد کرده که استقبال گردشگران را همراه دارد، به عنوان نمونه وقتی گردشگری وارد روستای عنبران می‌شود می‌تواند نقش‌های زیبای گلیم بافندگان آن را نیز ببیند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا می‌گوید: در حدود ۸۰۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی در رشته‌های گلیم‌بافی، معرق چوب و کاشی، عروسک بافی و تولید بافتنی‌های سنتی در شهرستان آستارا فعالیت می‌کنند؛ آنان در سال ۹۸ محصولات خود را به امید آنکه در تعطیلات نوروز به فروش برسانند تولید کردند، اما متاسفانه این روزها هنرمندان به دلیل شیوع کرونا خانه‌نشین شده‌اند و محصولاتشان فروش نرفته است.

پردل اضافه می‌کند: از دوم اسفند با شیوع ویروس کرونا بسیاری از واحدهای صنفی و گارگاه‌های صنایع دستی که هنرمندان در آن‌ها به صورت گروهی مشغول بکار بودند به صورت خودجوش تعطیل شد و فقط کارگاه‌های انفرادی فعال است.

او خطرنشان می‌کند: دولت برای جبران خسارات مالی هتل‌ها، مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری، سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده که این واحدها موظفند مشخصات واحد خود را در آن درج کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا ابراز امیدواری می‌کند: دولت با پرداخت تسهیلات بانکی و وام بلاعوض، از واحدهای صنفی گردشگری و هنرمندان صنایع دستی که به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل و بیکار شده‌اند، حمایت کند.

امیری‌نژاد می‌گوید: برنامه‌ریزی کرده بودیم مراسم آئینی نوروز را در چندین نوبت در آستارا برگزار کنیم که به دلیل شیوع ویروس کرونا تمامی جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی ویژه نوروز نیز در این شهر تعطیل شد.

منبع:ایرنا

مرتبط:صنعت گردشگری جهان زیر تیغ کرونا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *