احیای هنر دستی تنورسازی

احیای هنر دستی تنورسازی روستای گلابر زنجان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از احیای تنورسازی در روستای گلابر زنجان با  قدمت ۱۵۰ سال خبر داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، امیر ارجمند گفت: تنور سنتی بخشی از هنر سفالگری بوده و در نوع خود بی‌نظیر است و احیاء، گسترش، تجهیزات، ایجاد فضای آموزشی و حمایت از هنرمندان و هنرهای دستی می‌تواند کمک شایانی برای زنده نگه داشتن این هنر در شهرستان ایجرود باشد که در این زمینه میراث‌فرهنگی زنجان هم به کمک فعالان این هنر و صنعت می‌آید.

وی افزود: تنورسازی و ‌سفالگری زنان روستای گلابر زنجان همچون دارایی ارزشمند نسل ‌به ‌نسل منتقل شده است و این اداره‌کل هنرمندان تنورسازی ایجرود را در ساخت کارگاه یاری می‌کند و به متقاضیان تسهیلات پرداخت خواهد کرد.

این مسئول تصریح کرد: ارائه تسهیلات یکی از برنامه‌هایی است که در معاونت صنایع‌دستی و در قالب کمک به ‌منظور توسعه کسب ‌و کارها، فرصت‌سازی، ایجاد انعطاف بیشتر در محیط‌های بازرگانی، تجاری و تسهیل‌گری برای فعالان و کمک به ذی‌نفعان در نظر گرفته می‌شود.

ارجمند ادامه داد: تنورسازی سال‌ها است در این روستا تنها مختص بانوان میان‌سال و مسن شده است و ادامه این کار برای جوانان و دختران روستایی، نیازمند حمایت و در نظر گرفتن تشویق‌هایی از جمله بیمه شدن افراد فعال، ایجاد کارگاه، ایجاد زمینه‌های فروش بیشتر و … در این عرصه است. در حال حاضر نیز کلاس‎های مورد نظر برای آموزش این رشته‎ در شهرستان ایجرود دایر می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان اظهار کرد: تنورهای ساخته شده در کارگاه گلابر در شهرستان ایجرود به شهرهایی همچون تهران، کرج، ارومیه، میانه، تبریز، همدان، قزوین و اخیرا به خوزستان ارسال می‌شود.

ارجمند خاطرنشان کرد: برای حمایت بیشتر از هنرمندان صنایع‌دستی در همه رشته‌ها، پرداخت تسهیلات به فعالان این حوزه در سال‌جاری نیز ادامه دارد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

ماه نشان و ردپای جن و پری در زنجان

زرین غار یکی از زیباترین کشف های زنجان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *