پاسارگاد

استخر هخامنشیان در پاسارگاد نمایان شد

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد استان فارس گفت:براساس نقشه‌های مغناطیسی تهیه شده در بخش جنوب شرقی باغ شاهی مجموعه جهانی پاسارگاد، استخر آبی ذوزنقه‌ای شکل متعلق به دوران هخامنشیان مشاهده شده است.

افشین ابراهیمی روز سه‌شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این استخر در پنجمین فصل فعالیت‌های باستان شناسی و علوم باستانی ایران و فرانسه مشاهده شد.

وی اظهار داشت: در این فصل از فعالیت این تیم، قسمت هایی بین کاخ اختصاصی و کاخ بارعام، بخش هایی از پشت بنای تل تخت و محوطه ای بین کاروانسرا و مقبره کوروش کبیر د بررسی شد.

ابراهیمی با بیان اینکه در پی این بررسی ها در محوطه باغ شاهی در ۶ نقطه گمانه‌هایی زده شده،گفت: احتمالا استخر یاد شده  ۸ ورودی آب داشته و متعلق به دوران هخامنشیان است.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد ادامه داد:‌این دوره کاوش مختصر و تلفیقی از ژئوفیزیک و گمانه بوده و  آجرهای هلالی شکلی نیز در بخش هایی از یکی از دهنه های ورودی آب این استخر نیز مشاهده شده است.

او عنوان کرد: فصل پنجم فعالیت‌های باستان شناسی و علوم باستانی ایران و فرانسه در مجموعه جهانی پاسارگاد تمام شده و لازم است فصل بعدی سریعا آغاز شود و روی این کشفیات جدید بیشتر کار و بررسی صورت گیرد.

ابراهیمی اضافه کرد: پنجمین فصل فعالیت‌های باستان شناسی و علوم باستانی ایران و فرانسه در مجموعه جهانی پاسارگاد براساس تفاهم نامه‌ای انجام شد که پنج سال پیش منعقد شده بود.

وی با بیان اینکه در این مرحله کاوش در این مجموعه آثار تاریخی تازه فقط شناسایی شده و باید در مراحل بعدی بیشتر مورد بررسی قرار گیرد،گفت: محوطه های تازه شناسایی شده در این مرحله به دلیل در امان ماندن از آسیب و عوامل طبیعی مانند بارندگی و … با روش های علمی پر شده است و باید در کاووش های بعدی بیشتر روی آن کار شود.

ابراهیمی بیان کرد: حدود باغ شاهی متعلق به دوران هخامنشی مشخص است و استخر ذوزنقه ای شکل برای اولین بار مشاهده شده است.

وی ادامه داد: پنجمین فصل فعالیت‌های باستان شناسی و علوم باستانی ایران و فرانسه در مجموعه جهانی پاسارگاد با مجوز رسمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و با همکاری مرکز ملی پژوهش های علمی دانشگاه لیون فرانسه ، پژوهشکده باستان شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، پایگاه جهانی پاسارگاد و اداره کل میراث فرهنگی استان فارس از نیمه آبان ماه ۹۸ تا اواخر آذرماه امسال انجام شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد ضمن بیان اینکه احتمال تمدید تفاهم نامه کاوش مشترک با فرانسه  وجود دارد گفت: پنجمین فصل فعالیت‌های باستان شناسی و علوم باستانی ایران و فرانسه با روش مغناطیس سنجی در مجموعه جهانی پاسارگاد انجام شد و در طول این پنج فصل تمام هزینه های بررسی و کاووش ها بر عهده دانشگاه لیون فرانسه بوده است و تیم ایرانی نیز از این فعالیت ها پشتیبانی می کرده است.

وی تعداد افراد متخصص در این کاوش ها را در طول پنج دوره گذشته بین ۱۰ تا ۲۵ نفر متغیر عنوان کرد و افزود: در فصل پنجم اغلب متخصصین تیم کاوش از باستان شناسان ایرانی و به سرپرستی دکتر کوروش محمدخانی بوده است.

وی جنبه آموزشی در انعقاد تفاهم نامه های باستان شناسی با کشورهای خارجی را اولویت اصلی و محوری دانست و گفت: در پنج دوره گذشته فعالیت‌های باستان شناسی و علوم باستانی ایران و فرانسه آموزش و انتقال تجربه و دانش نقش اصلی را داشته است.

ابراهیمی ادامه داد: تیم باستان شناسی ایران و فرانسه فعالیتی چند وجهی در مجموعه جهانی پاسارگاد دارد و در زمینه ژئوفیزیک و در حوزه گیاه باستان شناسی و دیرین اقلیم شناسی نیز فعالیت می کند و در فصل پنجم این کاوش ها، نمونه برداری هایی نیز برای تاریخ گذاری مطلق رسوبات این مجموعه نیز انجام داده است.

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس جای گرفته‌است.

این مجموعه دربرگیرنده ساختمان‌هایی چون آرامگاه کوروش، پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطهٔ مقدس و تنگه بلاغی است.

این مجموعه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که در نشست یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳ در چین برگزار شد به دلیل دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

سعادت شهر مرکز شهرستان پاسارگاد در ۱۱۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *