گردشگری

افق گردشگری در سال‌های آینده

سال ۲۰۲۰ برای بخش گردشگری بین‌المللی، دوره بحران بی‌سابقه بود. سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) تاثیرات بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ در گردشگری بین‌المللی در سال گذشته و انتظارات کارشناسان از مقاومت این بخش در آینده را ثبت کرده است.

به نقل از نیوز، بر اساس داده‌های سازمان جهانی گردشگری، در ۱۰ ماه اول سال ۲۰۲۰، گردشگری بین‌المللی با کاهش ۹۰۰ میلیون ورودی گردشگر بین‌المللی مواجه شده است که ۷۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ کاهش داشته و باعث از دست دادن ۹۳۵ میلیارد دلار درآمدهای صادراتی حاصل از گردشگری بین‌المللی شده است.

از داده‌های ماه اکتبر ۲۰۲۰ سازمان جهانی گردشگری، انتظار می‌رفت که تعداد ورودی‌های بین‌المللی ۷۰ تا ۷۵ درصد برای تمام سال ۲۰۲۰ کاهش یابد و گردشگری بین‌المللی به سطح ۳۰ سال پیش بازگردد. این رقم پیش‌بینی‌شده منجر به زیان اقتصادی بیش از ۲ تریلیون دلار در تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) می‌شد که بیش از ۲درصد جهانی در سال ۲۰۱۹ است.

در ۱۰ ماه اول سال ۲۰۲۰، به‌ویژه آسیا و اقیانوسیه با کاهش ۸۲ درصدی، بیشترین کاهش ورود گردشگران بین‌المللی را داشتند. جنوب شرقی آسیا ۷۸ درصد و شمال شرقی آسیا بیش از ۸۸ درصد کاهش ورود گردشگر بین‌المللی را تجربه کرده است.

گردشگری

این موضوع کاملا قابل‌درک است، زیرا آسیا و اقیانوسیه اولین منطقه تحت‌ تاثیر بیماری کووید- ۱۹ بوده است و کشورهای آسیایی برای بازگشایی مرزها به روی گردشگران بین‌المللی در سیاست‌های خود بسیار محتاط هستند.

از آوریل تا اکتبر ۲۰۲۰، منطقه آسیا و اقیانوسیه به دلیل سیاست‌های بسته‌شدن مرزهای کشورهای منطقه بیش از ۹۵ درصد از گردشگران بین‌المللی را از دست دادند. از اوایل نوامبر سال ۲۰۲۰، ۵۳ درصد از مقصدهای منطقه هنوز به روی گردشگران بین‌المللی بسته بود.

مناطق اروپا اختلاف نسبی و کاهش دامنه نوسانی داشتند اما اندکی جهش در دو ماه تابستان (جولای و آگوست ۲۰۲۰)، کاهش قبلی از ۸۸ درصد در ژوئن را به ۶۷ درصد در ماه آگوست بهبود بخشید.

ورود گردشگر بین‌المللی به اروپا با ۷۲ درصد در سپتامبر و ۷۶ درصد در اکتبر به‌شدت کاهش یافت. بااین‌حال، اروپا منطقه‌ای است که محدودیت‌های سفر در جهان را با سهولت بیشتری کاسته است. در پایان ماه اکتبر سال ۲۰۲۰،  ۹۱ درصد مقاصد اروپا محدودیت سفر به‌طور عمده در میان کشورهای عضو شینگن (۲۶ کشور اروپایی) را کاهش دادند. اروپا از ماه ژانویه تا اکتبر، ۲۰۲۰ کاهش ۶۸ درصدی ورود گردشگر بین‌المللی را تجربه کرد.

در ۱۰ ماه اول سال ۲۰۲۰، در برخی مناطق دیگر مانند خاورمیانه، آمریکا و آفریقا به ترتیب ۶۹، ۶۸ و ۷۳ درصد کاهش نشان داده‌شده است.

گردشگری

 

انتظارات کارشناسان از بهبود گردشگری بین‌المللی

سازمان جهانی گردشگری در اکتبر سال ۲۰۲۰، نظرسنجی جهانی در پنل تخصصی گردشگری UNWTO درباره تاثیر بیماری کووید- ۱۹ در گردشگری و زمان بهبود آن را انجام داد. بر اساس نظر پنل کارشناسان گردشگری UNWTO، مهمترین عوامل محدودکننده گردشگری بین‌المللی محدودیت در سفر، مهار آهسته ویروس و اعتمادبه‌نفس پایین گردشگران است.

نتایج این بررسی نشان داد که سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ زمانی است که بسیاری از کارشناسان انتظار دارند، گردشگری بین‌المللی بهبود یابد.

بااین‌حال، بیشتر کارشناسان از آسیا و اقیانوسیه انتظار دارند که تا سال ۲۰۲۲، گردشگری بین‌المللی در این منطقه بهبود یابد. طبق نظر پنل متخصصان گردشگری UNWTO، جهانگردی بین‌المللی تا سال ۲۰۲۳ نمی‌تواند تعداد ورودی‌ها را به سطح قبل از همه‌گیری بازگرداند.

علاوه بر این، انجمن متخصصان جهانگردی UNWTO بر این باورند که گردشگری داخلی باعث بهبود بخشی از مقاصد می‌شود، اما نمی‌تواند کاهش تقاضای بین‌المللی را جبران کند. آسیا و اقیانوسیه منطقه‌ای با بیشترین شاخص مثبت بهبود گردشگری، با نرخ ۴۷ درصد است.

گردشگری

برنامه‌های بهبودی آینده

در ماه مه سال ۲۰۲۰، UNWTO سه طرح برای بهبود گردشگری بین‌المللی صادر کرد. برای تمام سال ۲۰۲۰ انتظار می‌رفت ورود گردشگر بین‌المللی از ۷۰ به ۷۵ درصد باشد و انتظار می‌رود در برنامه دوم تا پایان سال ۲۰۲۳ گردشگری بین‌المللی بهبود یابد و در برنامه سه،  تا پایان سال ۲۰۲۴ این بهبودی ادامه خواهد داشت.

سازمان جهانی گردشگری، امیدوار است که گسترش استفاده از واکسن کووید- ۱۹ در سراسر جهان باعث افزایش اعتمادبه‌نفس گردشگران و کمک به کشورها برای کاهش یا رفع محدودیت‌های سفر شود؛ بنابراین، گردشگری بین‌المللی در سه تا چهار سال به‌تدریج عادی و بهبود پیدا خواهد کرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

صعود ۴ پله‌ای کیفیت سفر و گردشگری ایران در سال ۲۰۱۹

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *