بهشت گمشده جنوب ایران

ایران با شکوه؛ افتتاح ۶۳۵ طرح در ۵ استان

رونمایی، افتتاح و آغاز بهره‌برداری از ۶۳۵ طرح اجرایی در حوزه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در مدت ۱۵ روز در پنج استان مازندان، گیلان، خراسان جنوبی، لرستان و فارس گامی استوار برای تجلی شکوه ایران زمین است.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، تنوع‌بخشی به محصولات صنعت گردشگری، تصویب سند راهبردی گردشگری کشور، سند برند ملی گردشگری کشور، نظام‌جامع آموزش گردشگری و آمار افزایش مراکز اقامتی و زیرساخت های صنعت گردشگری را می‌توان نقاط روشن از دستاوردهای وزارت میراث فرهنگی در دوران سخت تحریم و کرونا ارزیابی کرد، اما کرونا همچنان چالش اصلی احیا و رونق صنعت گردشگری است.

در حال حاضر کشور نقطه اوج چهارم شیوع کرونا را تجربه می‌کند و گردشگری و سفر محدود و برای تعطیلات نیمه خرداد ممنوع شده است؛ از طرفی اماکن فرهنگی تاریخی و موزه‌ها با اعمال محدودیت‌های کرونایی بدون بازدید و کم فروغ‌تر از همیشه به نظر می‌آیند، بازارهای صنایع‌دستی اگر چه به کمک فروش اینترنتی، خرده فروشی‌های جزیی دارند، اما با کاهش فروش و رکود مواجهند؛ آخرین گزارش معاون گردشگری کشور حاکی از آن است که کرونا خسارتی۴۰ هزار میلیارد تومانی روی دست فعالان صنعت‌گردشگری گذاشته است.

اما در همین دوران سخت با همه مشکلاتی که فعالان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پنجه نرم می‌کنند، کارگاه‌های مرمت آثار تاریخی، طرح‌های کاوش و پژوهش میراث فرهنگی، توسعه زیرساخت‌های موثر و طرح‌های اجرایی گردشگری، کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی تعطیل نشده و فعال هستند، به طوری که در ۱۵ روز گذشته، ۶۳۵ طرح اجرایی در حوزه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی در پنج استان مازندان، گیلان، خراسان جنوبی، لرستان و فارس رونمایی، افتتاح و بهره‌برداری از آن آغاز شده است.

وزیر میراث‌ فرهنگی

سفر به استان فارس؛ افتتاح ۲۸ طرح

در همین چارچوب اوایل هفته علی‌اصغر مونسان از سفر به استان فارس و بهره‌برداری چند مراکز فرهنگی، از جمله مرکز فرهنگی سعدی خبر داد، سفری که برای  افتتاح ۲۸ طرح استان فارس برنامه ریزی شده بود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: در جریان سفرم به استان فارس ۴طرح میراث‌فرهنگی و ۲۴پروژه گردشگری افتتاح شد. طرح‌های گردشگری با حجم ۷۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری اجرا و برای ۲۵۶ نفر اشتغال‌زایی شده است.

مونسان معتقد است که «پس از پایان کرونا، این استان بیش از پیش آماده پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.»

وزیر میراث‌فرهنگی همچنین در حساب کاربری خود اینستاگرام نوشت: استان فارس برای قرن‌ها تمدن‌های عظیمی چون هخامنشیان را در خود جای داده و ایرانیان از این استان کشورمان بر بخش های وسیعی از جهان حکمرانی کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد که شهر شیراز نیز به میراث ادبی و تاریخی ایران شهره است و پرورش مفاخر و شعرایی چون سعدی و حافظ. وجود عالمان، فرهیختگان و مفاخر باعث شده تا شیراز به شهر ادب و فرهنگ نیز مشهور شود.

مونسان معتقد است: تنوع آب و هوا و چشم اندازهای جغرافیایی در کنار تمدن های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی با آثار شاخصی چون تخت جمشید و پاسارگاد، استان فارس را به مقصدی ملی و جهانی برای گردشگران تبدیل کرده است.

«کوچ عشایر و آداب و سنن اقوام ‌مختلف نیز بر این‌ جذابیت‌ها افزوده و شهرت استان فارس و شیراز را عالم‌گیر کرده است. تنوع و جذابیت صنایع دستی این استان باعث شده تا شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی و شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت انتخاب شوند.»

وزیر میراث فرهنگی فارس را استان باغ‌های تاریخی و مشهور توصیف کرد و گفت:  از باغ های دلگشا و جهان‌نما تا باغ‌های ارم و عفیف‌آباد و قصرالدشت، هر فردی را به یاد این بیت از حافظ می‌اندازد: «شیراز و آب رکنی و این باد خوش نسیم /  عیبش مکن که خال رخ هفت کشور است»

موزه های گیلان-تورهای گردشگری

سفر به گیلان، افتتاح ۴۵۱ طرح

مونسان اواخر هفته پیش (۶خرداد ماه) هم برای افتتاح ۴۵۱ طرح در استان گیلان که با دستور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری به بهره برداری رسیده بود به گیلان سفر کرده بود. همزمان با این سفر ۳۳ طرح در استان لرستان و ۴۲ طرح در استان خراسان‌جنوبی در مجموع ۵۲۶ طرح به ارزش ۲هزار و ۵۳۷ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۲۶۹۷ نفر، در قالب برنامه‌های تدبیر و امید برای جهش تولید به بهره‌برداری رسید.

مونسان آغاز بهره‌برداری از این طرح‌ها با حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده را نمایش تصویر ماندگاری از جایگاه وزارت میراث‌فرهنگی در فرایند توسعه فرهنگی و اقتصادی عنوان کرد.

وی معتقد است «تقویت بنیان‌های فرهنگی، صیانت از سبک های معماری ایرانی _ اسلامی و بازگشت بناهای تاریخی به چرخه حیات شهری و روستایی و افزایش میزان اشتغال‌زایی، محرومیت‌زدایی و توسعه ظرفیت‌های اقامتی را از اهداف طرح های میراث فرهنگی و گردشگری است.»

مونسان همزمان در حساب کاربری خود در اینستاگرام، از استان‌گیلان به عنوان گنجینه طبیعت و تاریخ کشور یاد کرد و بر نقش ظرفیت‌های بی‌بدیل استان گیلان در توسعه طبیعت‌گردی نیز تاکید کرد. استان گیلان با دارا بودن منابع طبیعی بی‌نظیر، رشد قابل توجهی در زیرساخت‌های گردشگری داشته و امکانات مناسبی را برای جذب گردشگران در مناطق مختلف استان به وجود آورده است.

وی توضیح داد هم اکنون  در استان گیلان ۲۵۰ طرح با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۲۸۰۰ میلیارد تومان در حال اجراست که با بهره‌برداری از این طرح‌ها، تعداد ۱۱۶۰۰ تخت به ظرفیت اقامتگاهی این استان اضافه می‌شود.

مونسان تاکید کرد: گیلان یکی از مقاصد مهم گردشگری کشورمان بوده و امیدوارم با افتتاح این پروژه ها و تداوم طرح ها، اقتصاد گردشگری و صنایع وابسته در این استان بیش از گذشته گسترش یاید.

قاسم آباد

گفت‌وگو با چادرشب‌بافان روستای قاسم‌آباد

در چارچوب همین سفر مونسان با همراهی پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی به روستای قاسم آباد رفت و از نزدیک با هنرمندان و صنعتگران رشته چادرشب‌بافی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر میراث‌فرهنگی در مورد سفر به قاسم‌آباد در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: این روستا یکی از تاریخی‌ترین روستاهای استان گیلان است و به‌عنوان روستای جهانی چادرشب‌بافی ثبت جهانی شده و از لحاظ توسعه بوم‌گردی یکی از نقاط شاخص گیلان است.

«یکی از ویژگی‌های شاخص این روستا که حاصل پشتوانه تاریخی و ریشه‌های کهن فرهنگی است، رواج چندین رشته صنایع‌دستی از جمله چادرشب‌بافی، نمدمالی، تولید البسه محلی، چلنگری و بافتنی‌های سنتی با نقوش و ویژگی‌های منحصر به فرد است.»

 

بازدید ازبندر چمخاله و مزرعه گردشگری قوهای لاهیجان

مونسان همچنین در این سفر از بندر گردشگری چمخاله بازدید کرد؛ این بندر برای توسعه گردشگری دریایی از ظرفیت زیادی برخوردار است و باید با همکاری همه دستگاه‌ها زمینه‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران در این بندر به وجود آید.

وزیر میراث فرهنگی همچنین در بازدید از اکولوژ مزرعه گردشگری قوهای لاهیجان بیان کرد: این مجتمع گردشگری با وسعتی بالغ بر ۴۵ هزار مترمربع، درمیان دامنه کوه های البرز و باغ های سبز چای در شهر لاهیجان، واقع شده و محیط زیبایی را برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی فراهم ساخته است.

گاه‌شمار گیلانی

تاکید محمودیان بر ظرفیت جهانی حصیربافی فشتکه

پویا محمودیان هم در سفر به استان گیلان با حضور در روستای ملی حصیربافی فشتکه شهرستان خمام و دیدار و گفت‌وگو با هنرمندان این هنر اصیل، بر ظرفیت‌های جهانی‌شدن هنر حصیربافی تاکید کرد و گفت: «با ثبت ملی روستای فشتکه با محوریت هنر سنتی حصیربافی، شاهد تحول مثبت روستا در حوزه‌های اشتغال، کارآفرینی و اقتصاد محلی بودیم و با توجه به ظرفیت‌های موجود، با ثبت جهانی این هنر اصیل گیلان، قطعا شاهد تحول این صنعت در منطقه خواهیم بود.»

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث فرهنگی رشد حوزه صادرات صنایع دستی از سال ۹۳ تاکنون را پیوسته ارزیابی کرد و گفت: این دو سال اخیر که کشور با شوک شیوع کرونا مواجه شد بر این روند تاثیر گذاشت. این رشد نشان دهنده ضریب نفوذ ما در بازارهای بین المللی و همچنین بازیابی جایگاه خویش در حوزه تجارت بین المللی صنایع دستی است که البته هنوز با نقطه مطلوب فاصله بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه ایران سومین کشور تولید کننده دنیا از لحاظ تنوع در حوزه صنایع دستی و صدر نشین ثبت شهر ها و روستاهای جهانی است افزود: تمامی سعی ما بر اینست که در حوزه تجارت بین المللی صنایع دستی نیز به  رتبه های نخست دست یابیم.

کاروانسرا چهل پایه خراسان جنوبی

سفر معاون میراث‌فرهنگی به خراسان‌جنوبی/  افتتاح ۴۲ طرح

محمدحسن طالبیان همزمان با افتتاح طرح‌های ملی، به استان خراسان جنوبی سفر کرد و ۴۲ طرح در حوزه میراث فرهنگی این استان شامل مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی را با ارتباط تصویری رییس‌جمهوری افتتاح کرد.

معاون میراث فرهنگی در آیین افتتاح طرح‌های استان سیاست اصلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را مشارکت مردم، بخش خصوصی و دستگاه‌ها در حفظ و مرمت بناهای تاریخی همچنین بهره‌برداری از آنها عنوان کرد و گفت: در صورت تامین اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی درخواست شده از سوی وزارت میراث فرهنگی ۵۰۰ پروژه ملی این حوزه تا پایان دولت تدبیر و امید در کشور به بهره‌برداری می‌رسد که از این تعداد ۴۹۰ طرح بنای تاریخی و ۱۰ موزه بزرگ است.

به گفته طالبیان «بیش از پنج هزار بنا و مجموعه تاریخی در سال‌های اخیر مرمت شده که همراهی مردم در این زمینه بی‌نظیر بوده است همچنین در گذشته موزه‌های خصوصی بسیار اندک بود که اکنون به ۱۷۰ موزه رسیده و ۱۳۰ موزه در ۶ سال گذشته راه‌اندازی شده است.»

«خراسان جنوبی به دلیل مردمان خوب و آثار بی‌نظیری که دارد، سرزمین پر رمز و راز و کشف نشده حتی برای هموطنان است که به دلیل فاصله زیاد از نقاط مرکزی خیلی شناخته شده نیست. این استان به عنوان مهد تمدن ایرانی اسلامی همیشه شناخته شده بوده و در حوزه میراث فرهنگی کشور کم‌نظیر است که در حوزه ثبت ملی هم خراسان جنوبی ۹۴۸ اثر در فهرست میراث ملی کشور دارد که ۲۱۲ اثر در دولت تدبیر و امید ثبت ملی شده است.»

مخمل کوه لرستان

 

سفر معاون گردشگری به لرستان / افتتاح ۳۳ طرح

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی که همزمان با افتتاح طرح‌های ملی، به استان لرستان سفر کرده بود اعلام کرد در ۱۵ ماهی که از  شیوع کرونا در کشور می‌گذرد بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت به صنعت گردشگری خسارت وارد شده است؛ که البته بخشی از این خسارت سنگین مربوط به عدم تحقق عملکردها و خسارات وارده به هتل‌ها و اماکن گردشگری است.

تیموری همچنین به ارائه ۲ بسته حمایتی ویژه دوران کرونا به فعالان و سرمایه‌گذاران بخش گردشگری اشاره کرد و گفت که قرار است در هفته های پیش رو  بسته سوم حمایتی در ستاد ملی کرونا تصویب و پرداخت شود.

«جایگاه فرهنگی لرستان و برخوداری از تاریخ غنی، آثار و ابنیه ارزشمند تاریخی، اقلیم متمایز و چهار فصل، جایگاه گردشگری طبیعت‌گردی استان را متمایز کرده و همچنین آداب و رسوم و خرده فرهنگ های لرستان زبانزد گردشگران است.»

وی همچنین در این سفر ابعاد و مزایای گردشگری کشاورزی را به عنوان یکی از رویکردهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری در کشور تبیین کرد و گفت: اجرای طرح‌های گردشگری کشاورزی و مدیریت پایدار، فرصت مستقیمی برای ارائه محصولات گردشگری فراهم کرده است.

در این برنامه ۳۳ طرح میراث فرهنگی و گردشگری لرستان با اعتبار یک هزار و ۳۲۸میلیارد و ۲۵۰میلیون تومان و ظرفیت اشتغال‌زایی ۵۰۰ نفر با دستور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری به بهره‌برداری شد.

blank

سفر به مازندران؛ افتتاح ۷۸ طرح

مونسان پیش از سفر به گیلان در سفری یکروزه به استان مازنداران داشت، استانی سرسبز که از دیرباز به میهمان‌نوازی مشهور است و با گسترش صنعت گردشگری افق های روشنی را در صنعت گردشگری پیش رو دارد.

«استان سرسبز مازندران به عنوان یکی از استان‌های زیبای کشورمان همه ساله میزبان میلیون‌ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است. سواحل زیبا و جنگل‌های سرسبز استان مازندران در کنار کوه‌ها و طبیعت بکر آن با آب و هوای مطبوع باعث شده تا مازندران همواره یکی از اصلی ترین مقاصد سفر برای گردشگران باشد.

آداب و رسوم ماندگار مردم مازندران، مهمان نوازی آن‌ها، غذاهای محلی و لذیذ، جاذبه‌های بکر طبیعی، جاده‌های خاطره‌انگیز، تاسیسات گردشگری مناسب، جنگل‌های سرسبز و سواحل زیبا همه و همه از ظرفیت‌هایی است که باعث شده تا مازندران همواره یکی از قطب‌های اصلی گردشگری در کشور به حساب آید.»

مونسان با اشاره به افتتاح ۷۸ طرح در سفر به استان مازندران یاد آورد شد که در دولت یازدهم و دوازدهم توجه جدی به تامین زیرساخت‌های گردشگری این استان صورت گرفته و با توجه به موقعیت مطلوب این استان در حوزه طبیعت‌گردی در خصوص حمایت از راه‌اندازی واحدهای بومگردی اقدامات مهمی انجام شده است.

ساری

ساری ۲۰۲۲

افتتاح دبیرخانه کمیته گردشگری شهر خلاق ساری ۲۰۲۲ در بوستان ولایت این شهر، یکی از رویدادهایی بود که با حضور وزیر میراث فرهنگی انجام شد؛ ساری ۲۰۲۲  می‌تواند علاوه مازندران، استان ها و مناطق همجوار با دریای خزر و اقوام حاشیه این دریاچه را در عرصه جهانی معرفی کند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این سفر خواستار جدیت و هماهنگی دستگاه‌های مرتبط، نمایندگان مجلس و شهرداری‌ها برای این رویداد شد و گفت «باید مردم شمال کشور به ویژه شهروندانی مازندرانی باید در جریان این رخداد بین‌المللی قرار گیرند و همکاری کنند، اگرچه شهر در اختیار شهردار است اما تکلیف دستگاه‌های دیگر نیز مشخص شود تا با همکاری و انسجام، اتفاق خوبی را رقم بزنیم.

منبع: ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *