پاسداری از میراث فرهنگی

بودجه وزارتخانه میراث فرهنگی را اصلاح کنید

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دیدار با برخی نمایندگان مجلس یازدهم، با ابراز نارضایتی از بودجه این وزارتخانه میراث فرهنگی که کفاف حفاظت، مرمت و نگهداری از میراث فرهنگی و هزینه تبلیغات گردشگری را نمی‌دهد، درخواست کرد: بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ریشه‌ای اصلاح شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی‌اصغر مونسان در دیدار با مجمع نمایندگان منتخب مردم استان گلستان در مجلس یازدهم شورای اسلامی،  گفت: از نظر بودجه‌ای عقب هستیم، با توجه به این‌که سه حوزه تخصصی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی داریم اما همچنان بودجه این وزارتخانه میراث فرهنگی کم است. با تلاش‌هایی که کردیم نرخ رشد بودجه ما نسبت به گذشته ۳۰ درصد شد. بودجه ما نسبت به وزارت ورزش و جوانان نصف است، متأسفانه بودجه باید از ریشه درست شود.

او یادآور شد: این وزارتخانه میراث فرهنگی چندبخشی است، کارهای عمرانی در حوزه میراث فرهنگی انجام می‌دهد. در حال حاضر ۲۵۰۰ پروژه مرمتی در حال اجرا داریم. اشتغال‌زایی آن بالاتر از وزارت راه و مسکن و شهرسازی است، زیرا همه‌ کارهای ما یدی و دستی است، درنتیجه نرخ اشتغال آن بالاست. در حقیقت میراث فرهنگی ماهیت فرهنگی و عمرانی دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: همه نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی در نشست‌های خود موضوعات میراث فرهنگی و صنایع‌دستی را پیگیری می‌کنند، اما یک عقب‌ماندگی تاریخی داریم. در گذشته سازمان بودیم اما با تدبیر خوب نمایندگان مجلس به وزارتخانه میراث فرهنگی تبدیل شدیم و این‌ یک اقدام مثبت بود زیرا رأی‌گیری‌ها درباره موضوعات در هیئت‌وزیران انجام می‌شود. با انجام این کار حق پیگیری مطالبات در دولت بالا رفته و تعاملات بین دستگاهی بیشتر شده است.

فقط ۷ میلیون تومان به هر سایت تاریخی می رسد 

او گفت: میزان اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی حدود ۲۴۰۰ میلیارد ریال است، درحالی‌که در سال ۹۶ اعتبار ما در این بخش ۱۳۰۰ میلیارد ریال بود. با توجه به این‌که ۲۴ اثر ثبت جهانی و ۳۴ هزار اثر ثبت ملی‌شده داریم، به ازای هر سایت تاریخی چند ۱۰ هکتاری تنها ۷۰ میلیون ریال (هفت میلیون تومان) اختصاص پیدا می‌کند، چگونه می‌توان با این مبلغ کم مرمت کرد با توجه به این‌که هزینه‌های آن بالاست؟

او خطاب به این جمع از نمایندگان مجلس یازدهم، اظهار کرد: در شرایط سختی قرار داریم، با وجود تحریم‌ها، تلاش کردیم تا تمامی مسائلی را که وجود داشت مدیریت کنیم و به سمت جلو پیش برویم. همچنین با حضور شما در مجلس یازدهم با تدابیر مناسب و قانون‌های خوبی که به تصویب می‌رسانید شاهد پیشبرد امور اجرایی کشور باشیم.

مونسان سپس درباره مزیت رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی بومگردی ها، صنایع دستی و گردشگری سخن گفت و افزود: بنا بر آمارهایی که در کشور موجود است، ۵۱ درصد اشتغال کشور در اختیار بخش خدمات بوده به‌طوری‌که ۳۷ درصد بخش خدمات به ما اختصاص دارد، به این منظور از نظر ایجاد اشتغال این وزارتخانه میراث فرهنگی بسیار اهمیت دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: در دو سال گذشته تعداد بوم‌گردی‌های کشور از ۴۰۰ واحد به بیش از دوهزار واحد افزایش پیدا کرده است. کمترین توقع و فشار را به دولت دارند، این موضوع موجب شده تا علاوه بر درآمدزایی، جلو مهاجرت از روستاها به شهرها گرفته شود.

او گفت: از نمایندگان تقاضا دارم از حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مجلس حمایت کنند و به آن اهمیت دهند زیرا اشتغال‌زایی بالایی دارد.

مونسان افزود: در حال حاضر ۲۴۵۰ پروژه در حوزه گردشگری و ۵۹۰ هتل در سطح کشور در دست اجرا است که تعداد کمی از این پروژه‌ها به زیرساخت‌های گردشگری اختصاص دارد و ما از آن‌ها پشتیبانی می‌کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: یکی از مشکلات ما در گذشته کمبود زیرساخت‌ها بود که خوشبختانه به رفع این مشکل کمک کردیم، در سال ۹۸ بوتیک هتل را راه‌اندازی کردیم و در حال واگذاری کاروانسراها به بخش خصوصی برای تبدیل‌شدن به هتل کاروانسرا هستیم.

این عضو هایت دولت گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال ۵۰۰ پروژه به بهره‌برداری برسد، با بودجه اندکی که داشتیم نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم، به این منظور تلاش کردیم تا از روش‌های مختلف آن را جبران کنیم. در حوزه میراث فرهنگی حق بهره‌برداری از اماکن تاریخی را در قالب ماده ۲۷ قانون بودجه و ماده ۸۸ به بخش خصوصی برای جبران کمبود مراکز اقامتی به‌ویژه در نقاط محروم دادیم تا از منابع خود مردم برای سرمایه‌گذاری استفاده شود.

او اظهار کرد: انجام این کار چند مزیت داشت؛  اشتغال‌زایی شد و خود مردم با استانداردهای ما زیر نظر معاونت میراث فرهنگی آثار تاریخی واگذارشده را مرمت کردند و با کاربری‌ای که توسط وزارتخانه میراث فرهنگی تعیین‌شده بود از آن بهره‌برداری کردند.

او یادآور شد: صندوق توسعه ملی وام‌هایی که می‌دهد به شکل ارزی است. ما تنها بخشی هستیم که می‌توانیم از محل این صندوق تسهیلات ریالی بنابر قانون برداشت کنیم، این حمایت موجب رشد در بخش گردشگری به‌ویژه برای اجرای این پروژه‌ها شده است.

به تبلیغات بودجه نمی‌دهند

مونسان با اشاره به نقش مهم تبلیغات در افزایش تعداد گردشگری خارجی گفت: متأسفانه بودجه‌ای برای تبلیغات در نظر نمی‌گیرند، درحالی‌که تمام دنیا به این موضوع توجه ویژه‌ای دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: به شکل هوشمندانه ترم‌های گردشگری کشور را اضافه کردیم، به‌طوری‌که اکو توریسم، کویرنوردی و جنگل‌نوردی را به سمت جلو پیش بردیم. با تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت نیرو امضا کردیم قرار شد در اطراف منابع آبی برای اولین بار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بتواند تأسیسات گردشگری ایجاد کند، بدون انتقال مالکیت آن و تنها حق بهره‌برداری زمین در اختیار سرمایه‌گذار قرار بگیرد.

او با اشاره به ظرفیت‌های خوب استان گلستان در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی گفت: باید سرمایه‌گذاران را به راه‌اندازی بوم‌گردی و بوتیک هتل در این استان تشویق کنیم تا اشتغال‌زایی ایجاد شود. همچنین تورهای اکوتوریسم در سطح استان گلستان راه‌اندازی شده است. همه تلاش خود را برای رونق صنعت گردشگری در استان انجام می‌دهیم.

مونسان ادامه داد: گلستان نیاز دارد زیرساخت‌های سطح بالای آن تقویت بشود، اگر بتوانیم سرمایه‌گذاری را به سمت ساخت هتل‌های چهار و پنج ستاره ببریم تعداد گردشگران افزایش پیدا می‌کند.

محمد خیاطیان ـ معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ نیز گفت: بارقه‌های امید در حوزه میراث فرهنگی وجود دارد. حوزه گردشگری در استان گلستان بکر است و با کمک شما تلاش می‌کنیم تا از این استان پرظرفیت و محروم حمایت‌های لازم و کافی را انجام دهیم.

نمایندگان گلستان چه گفتند؟

جواد واحدی ـ مدیرکل دفتر امور مجلس ـ گفت: استان گلستان با توجه به ظرفیتی که دارد، موردتوجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد. دکتر مونسان توجه ویژه‌ای به استان‌های شمالی دارند و ظرفیت‌های زیادی در این استان‌ها ایجاد کردند، به‌طور یقین نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی در آینده در کمیسیون‌های مختلف ظرفیت را برای رشد استان فراهم می‌کنند.

رحمت‌الله نوروزی ـ نماینده منتخب مردم علی‌آباد کتول در مجلس یازدهم شورای اسلامی ـ هم گفت: اقتصاد استان مازندران و گلستان بر مبنای کشاورزی بود. استان مازندران به دلیل مواهب خدادادی همچون کوه و دریا وضع مطلوبی در حوزه گردشگری دارد اما در استان گلستان سهم کشاورزی ۱۴ درصد، صنعت ۳۰ درصد و سهم گردشگری از تولید ناخالص ملی با وجود امکاناتی که دارد نیم درصد است.

او ادامه داد: نیاز به پایدار بودن اعتبارات در استان داریم. با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه تاریخی، گردشگری، فرهنگی و قومیت‌ها در گلستان موجود دارد، اشتغال مناسبی نداریم حتی در بسیاری از موارد با محرومیت روبه‌رو هستیم.

نوروزی اظهار کرد:‌ تأمین تسهیلات با کارمزد و سود کم‌تر باید در مجموعه دولت، وزارتخانه میراث فرهنگی و فراکسیون گردشگری موردتوجه قرار بگیرد. فراکسیون شمال را با حضور سه استان گلستان، گیلان و مازندران در آینده باقوت تشکیل می‌دهیم تا بازوی وزارتخانه شود. برای تکمیل زیرساخت‌ها مشکل‌داریم و برای ثبت جهانی دیوار گرگان و تکمیل موزه بزرگ استان نیز اعتبار نیاز داریم. همچنین انتظار داریم فرش ترکمن ثبت جهانی بشود.

 

غلامرضا منتظری ـ نماینده منتخب مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس یازدهم شورای اسلامی ـ ادامه داد: ۱۳ اقلیم جغرافیایی در جهان داریم به‌طوری‌که استان گلستان هشت اقلیم دارد و هر اقلیم جغرافیایی می‌تواند بستر تحول فرهنگی و میراثی قلمداد بشود. مزیت دوم آن تنوع قومیت در این استان است به‌طوری‌که هر قومیت صنایع‌دستی خاص خود را دارد، بنابراین عدالت فرهنگی ایجاب می‌کند باوجود این تنوع، توجه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بیشتری به استان شود.

او پیشنهاد کرد: با توجه به مرز مشترکی که با ترکمنستان داریم می‌توانیم به گردشگری سلامت به‌ویژه کشورهای حوزه اوراسیا توجه کنیم. زیرساخت‌های پزشکی گلستان خوب است و باید در این زمینه موردمطالعه قرار بگیرد.

منتظری اظهار کرد: اگر به دنبال برندسازی و معرفی ظرفیت‌های استان در حوزه صنایع‌دستی هستیم، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک گلستان با کشورهای هم‌جوار فرصت خوبی در این زمینه است. جزء معدود صنایعی است که مواد اولیه آن داخلی است و نیازی به واردات نداریم لذا در سال جهش تولید نیازمند حمایت هستیم.

غلامعلی کوهساری ـ نماینده منتخب مردم رامیان و آزادشهر در مجلس یازدهم شورای اسلامی ـ هم گفت: در استان گلستان جاذبه‌های تاریخی، مذهبی، گردشگری و فرهنگی بسیاری وجود دارد، با توجه به این مواهب هتل‌های چهار و پنج‌ستاره، هتل آپارتمان، بوم‌گردی، مهمان‌پذیر و… کم داریم.

او درباره مؤلفه‌های جذب گردشگر در استان گلستان گفت: با توجه به تنوع اقوام مختلف در این استان باید غذاهای سنتی این اقوام معرفی شود به‌طوری‌که نقش مؤثری در جذب گردشگر دارد. همچنین از مؤلفه مهم دیگر گردشگری می‌توان به بازار خرید، سوغات و صنایع‌دستی اشاره کرد. هر قومیت در گلستان صنایع‌دستی خاص خود را دارد.

کوهساری ادامه داد: در بخش تور گردانی و آموزش باید در استان همکاری شود. آن‌چه در گردشگری گلستان مغفول مانده، گردشگری کشاورزی است. انتظار داریم این بخش بیشتر فعال شود. در حوزه اکوتوریسم هم با توجه به سدها و آب‌بندهایی که در مسیر جاده بین‌المللی وجود دارد مورد اهمیت قرار بگیرد.

نماینده منتخب مردم رامیان و آزادشهر در مجلس یازدهم شورای اسلامی بیان کرد: برای راه‌اندازی موزه روستایی گلستان اقدامات اولیه انجام‌شده و امیدواریم هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد. آمادگی داریم به این وزارتخانه میراث فرهنگی کمک کنیم، نیاز داریم به این استان توجه شود.

امان قلیج شادمهر ـ نماینده منتخب مردم گنبدکاووس در مجلس یازدهم شورای اسلامی ـ  در ادامه گفت: استان گلستان به‌ویژه گنبدکاووس غنای فرهنگی زیادی دارد و بیش از ۱۷ قوم با گویش و فرهنگ‌های مختلف در این شهرستان وجود دارد.

او یادآور شد: شهرستان گنبدکاووس صنایع‌دستی و مفاخر فرهنگی زیادی دارد که باید از تمام این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

رضا آریان پور ـ نماینده منتخب مردم مینودشت و کلاله در مجلس یازدهم شورای اسلامی ـ هم اظهار کرد: حوزه شرق استان گلستان وسیع‌ترین حوزه استان است که چهار شهرستان دارد و یک‌چهارم وسعت استان را تشکیل می‌دهد. تنوع قومیتی و مذهبی ظرفیتی است که باید بر روی آن کار شود.

او افزود: میزان بیکاری در استان گلستان بسیار است، اگر صنعت وارد استان نشود کار وزارتخانه میراث فرهنگی بیشتر می‌شود. جاذبه‌های گردشگری و آثار طبیعی بسیاری دارد به‌طوری‌که مینودشت را می‌توان به‌عنوان شهر ملی ابریشم معرفی و بر روی آن کارکرد، همچنین روستای عزیزآباد را به‌عنوان روستای ملی ابریشم معرفی کرد.

آریان‌پور گفت: ابریشم و گسترش نوغان‌داری به‌عنوان ایجاد اشتغال در منطقه مهم است اما دستگاه‌های مختلف در این زمینه جزیره‌ای عمل می‌کنند، همین موضوع موجب اجرایی نشدن آن شده است. انتظار داریم یک دبیرخانه در این زمینه راه‌اندازی شود تا مدیران در سطوح استانی و ملی بتوانند تصمیم‌گیری کنند و موجب اشتغال‌زایی مردم منطقه شوند.

رمضان‌علی سنگدوینی ـ نماینده منتخب مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس یازدهم شورای اسلامی ـ هم گفت: یکی از مزایای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این است که گردشگری را به‌عنوان صنعت تلقی می‌کند. این صنعت علاوه بر اینکه محیط را آلوده نمی‌کند به پاک بودن آن کمک می‌کند.

وی ادامه داد: شرایط خوبی در استان نداریم. دو مشکل بیکاری جوانان و معیشت خانواده برای مردم وجود دارد. ظرفیت خوبی در این استان وجود دارد اما هنوز نتوانسته‌ایم جاذبه برای گردشگر برای ماندن در استان ایجاد کنیم. ورودی استان گلستان پر از جنگل است.

سنگدوینی اظهار کرد: در جزیره آشوراده همه امکانات وجود دارد، حاضر هستیم به این وزارتخانه میراث فرهنگی کمک کنیم تا در این استان گردشگری رونق پیدا کند و اشتغال‌زایی شود.

مرتبط:پیگیری افزایش تعطیلات عید فطر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *