شهر تاریخی سیمره

جاذبه های گردشگری ایلام

پشت قلعه

آبدانان مربوط به دوره ساسانیان – دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان آبدانان، روستای پشت قلعه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۹۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دژ پشت قلا (کردی) یا به فارسی پشت قلعه در فاصله پنج کیلومتری در ناحیه جنوبی شهرستان آبدانان در شمال غربی روستای پشت قلا بر روی تپه‌ای بلند آثار دژ دیده می‌شود که رودخانه دویرج از پای آن می‌گذرد. مصالحی که در ساخت این بنا به کار رفته بارت است از سنگ و گچ. دور تپه را برج و باروی آن محصور کرده است. آثار به جا مانده نشاندهنده وجود برجهای نگهبانی، بارو، شاه‌نشین و اتاق‌های مسکونی، پلکان و غیره است.

شهر تاریخی سیمره

سِیمَرِه مربوط به قرون اولیه اسلامی است و در حاشیه شرقی شهرستان دره‌شهر و غرب رودخانه سراب واقع است. این اثر در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ به شماره با شمارهٔ ثبت ۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

سیمره (ماداکتو) شهری باستانی در ضلع غربی و جنوب غربی دره شهر است، در واقع شهر قدیمی‌تر دره‌شهر، سیمره نام دارد. ماداکتو نیز نام پیشین سیمره بوده‌است. این شهر مربوط به اواخر دورهٔ ساسانی و قرون اولیهٔ اسلامی است و مرکز ایالت مهرجانقذق یا مهرجانکدک بوده‌است به عبارتی پایتخت تابستانی آن دوره بوده‌است.

شیرین و فرهاد

این بنای تاریخی از نوع تاقهای سنگی است و رو به جنوب شرقی بر پا دامنه کوه قرار گرفته، و در طول سال‌های دراز به علت قرارگیری در مسیر فرسایش صخره‌های متلاشی شده در زیر تلنباری از خاک و شن مدفون گردیده بود. تاق شیرین در نخستین فصل مرمت بنا در سال ۱۳۷۹ طی برنامه‌ای پژوهشی و مرمتی از زیر خاک بیرون آورده شد.

قلعه شاخ

مربوط به دوره ساسانیان – سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان دهلران، بخش زرین آباد، دهستان بردی، کیلومتری ۸ ضلع شرقی روستای بردی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۶۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

قلعه حکومتی –قاجاریه ۱۳۳۰

قلعه به شیوه چهارایوانی با سقف‌های قوس‌دار نیم‌دایره و طاق گهواره‌ای بنا شده است. قلعه کنجانچم شامل اتاق‌های مرتبط به هم، حمام، برج نگهبانی و قسمت مسکونی و دیوان‌خانه است. قلعه سه ورودی دارد و دارای چهار برج دیده‌بانی است. تمام اتاق‌های قلعه به وسیله درهای تو در تو به هم وصل شده است و ارتباط ورودی به تمام اتاق‌ها و حیات اصلی به وسیله راهروهای پوشیده صورت می‌گیرد.

پل گاومیشان

یک پل باستانی مربوط به دوره ساسانیان است. این پل در فاصله ۳۰ کیلومتری دره شهر در مرز بین دو استان لرستان و ایلام و بر روی رودخانه سیمره واقع شده‌است. در حالی که بیش از ۹۰ درصد سازه این پل در استان لرستان قرار داد این اثر در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در محدوده استان ایلام، به ثبت رسیده‌است. خاص‌ترین ویژگی‌های این پل، عرض دهانهٔ یکی از طاق‌های آن است که در معماری باستان، عریض‌ترین قلمداد می‌شود

بنای تاریخی هزار درب

واقع در شهرستان آبدانان و تاریخ آن به دوران ساسانیان برمیگردد این بنا با شماره ثبت ۷۹۷۴ و در تاریخ ۱۷/۱۲/۸۰ به ثبت ملی رسیده است.

قلعه باستانی هزار درب آبدانان در ایلام یکی از بناهای باشکوه و تاریخی ایران است که  در  ۱۳۷۹شماره با شماره ۲۷۴۴در فهرست  آثار ملی ثبت شده است.

قلعه هزار درب، در غرب شهرستان آبدانان قرار گرفته، که قدمتش به دوره ساسانی می رسد.

آبشار پلیه ایلام معروف به آبشار هفت قلو

آبشاری در ۴۰ کیلومتری شهر ایلام در روستایی به نام ایوان واقع شده است. این شهرستان منطقه ای کوهستانی بوده و از آب و هوای معتدل و نیمه مرطوب بهره می برد. انبوهی از گیاهان سرسبز کوه های این منطقه را پوشانده است. جنگهای بلوط، زالزالک، بادام کوهی و همچنین انواع گلها و گیاهانی که دارای خواص دارویی هستند را در این منطقه می توانید پیدا کنید. علاوه بر گیاهان و گلها در شهر ایوان رودخانه، چشمه و آبشارهای زیبایی هم وجود دارد که هر کدامشان باعث به وجود آمدن جذابیت منحصر به فردی در روستای ایوان شده اند.

* تنگه ارغوان :

در فاصله ۳ كيلومتري شمال شرقي ايلام در مسير تنگه قوچعلي ، تنگه ارغوان در مسير رودخانه اي با گل هاي ارغواني ، مخصوصا در فصل بهار زيبايي وصف ناپذيري را به طبيعت و جنگل هاي سبز آن ديار بخشيده است و تنوع رنگ آنها چشم هر بيننده اي را به خود خيره مي سازد . اين دره مصفا همواره مورد استفاده مردم استان به منظــــور گذراندن اوقات فراغت و تفريح قرار مي گيرد .

مسیر دسترسی به تنگ کافرین

تنگه کافرین در ۳ کیلومتری شمال شهرستان ولی عصر در جاده ایلام به سمت دره شهر قرار دارد و جزو توابع شهرستان بدره محسوب می شود که با خود این شهر حدود ۱۵ کیلوتر فاصله دارد. در سه کیلومتری شمال شهرک ولیعصر به طرف تنگ کافری سنگ شکنی قرار دارد که مسیر تنگ از کنار آن عبور می کند و کاملا خاکی و شنی است و برای رسیدن به مقصد باید چند بار باید از رودخانه ای که به تنگه می رسد عبور کرد اب این رودخانه از کوهای سر به فلک کشیده کبیرکوه تامین می گردد و پس از عبور از تنگه کافرین در شمال تنگ به رودخانه سیمره می ریزد.

تنگه رازیانه

اگر اهل سفرهای ماجراجویانه و طبیعت گردی هستید، پیشنهاد می کنیم همین روزها سری به تنگه رازیانه در ایلام بزنید تا بتوانید یکی از جالب ترین پدیده های زمین شناسی را از نزدیک ببینید. دره باریک و عمیقی که در منطقه‌ای سرسبز قرار گرفته و در دل آن رودی جاری شده است.

تنگه رازیانه که ظاهرا به دلیل رویش رازیانه های وحشی در نزدیکی آن به این نام معروف شده، در ۵۰کیلومتری جاده ایلام- دره‌شهر قرار دارد. جایی در نزدیکی روستای کوهستانی چنارباشی که تا شهر ایلام حدود ۴۵ کیلومتر فاصله دارد.

* چشمه هاي آب گرم معدني دهلران :

در فاصله ۵ كيلومتري شهرستان دهلران چشمه هاي آب گرم با خواص گوگردي جهت رفع امراض پوستي و دردهاي مفاصل و عضلات با داشتن تاسيساتي جهت استفاده برادران و خواهران وجود دارد . دریاچه دوقلوسیاه گاو:

دریاچه دوگانه سیاه گاو در فاصله ۸ کیلومتری سراب باغ آبدانان واقع شده است . اطراف این دریاچه را دشتها و کوه های نسبتا مرتفع فرا گرفته است .

جلوه های بهاری و پاییزی این دریاچه جذاب و دیدنی است گلزارهای حاشیه دریاچه و پرندگان وحشی آن ، گردشگاه جالب توجهی را به وجود آورده اند .

سد چم گردلان

سد چم گردلان یا سد ایلام یکی از چشم اندازهای بسیار زیبای نزدیک به شهر ایلام است که در شهرستان ملکشاهی قرار دارد و با هدف اصلی تامین آب شرب شهر ایلام به بهره برداری رسیده است .به لحاظ وجود جنگل های بلوط در حاشیه دریاچه جزو دریاچه های پشت سد نادر کشور است که جنگل آن را محصور نموده . سد چم گردلان در کلیه فصول سال به خصوص بهار و تابستان مملو از جمعیتی است که به قصد گذراندن اوقات فراغت خود این محل زیبا را انتخاب می کنند .فاصله این سد تا ایلام ۲۰ کیلومتر است .

* غار زينه گان :

غار شگفت انگيز زينه گان در ۵ كيلومتري جنوب شرقي شهر صالح آباد و در فاصله ۴۵ كيلومتري شهر ايلام قرار دارد . اين غار رو باز كه بيش از ۱ كيلومتر طول دارد ، داراي آب فراوان ، دهليزهاي آب گير ، قنديل هاي متعدد و آبچك هاي طبيعي و بسيار جالب مي باشد . هواي داخل غار بسيار سرد و مطبوع است در حالي كه منطقه صالح آباد در تابستان حدود ۴۰ درجه گرما دارد ، اختلاف هواي بيرون غار با درون آن تقريبا ۵۰ درجه است و به همين دليل آنرا غار بهشت نيز مي نامند .

منبع خبر:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *