مدرسه هدایت ارومیه

جلوی فروش «مدرسه هدایت» ارومیه باید گرفته شود

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: فروش «مدرسه هدایت ارومیه» خلاف قانون است و باید جلوی فروش این بنای نفیس گرفته شود.

مدرسه تاریخی هدایت که در سال ۱۳۷۵ به ثبت ملی رسیده است، یکی از بناهای تاریخی شهر ارومیه محسوب می‌شود که قدمت آن به اواخر دوره قاجار برمی گردد؛ این مدرسه ابتدا یکی از خانه‌های قدیمی این شهر بوده و به یکی از بزرگان ایل قاجار تعلق داشته که در سال ۱۳۴۷ توسط مالک جدید به مدرسه تغییر کاربری داد.

کتیبه‌های مدرسه هدایت تخریب شده است، به همین دلیل تاریخ دقیق احداث و نام معمار سازنده آن مشخص نیست، اما با توجه به نوع مصالح و فرم معماری، تاریخ احداث آن به اواخر دوره قاجار می‌رسد. این بنا در واقع توسط شهریاران در آن زمان احداث شده است و در جنگ جهانی اول هم مدتی فرانسوی‌ها از آن استفاده کرده‌اند.

انتشار آگهی فروش این مدرسه تاریخی که اواخر بهمن سال ۱۳۹۹ منتشر شد، موجی از واکنش‌ها را در پی داشت و  کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشتند چگونه ممکن است که یک مدرسه تاریخی، آنهم بنایی که به ثبت ملی رسیده است، برای فروش آگهی شود.

اکنون علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پنجمین جلسه کمیته تشخیص نفایس ملی و کاربری هم‌ شأن اثر، با انتقاد از فروش مدرسه هدایت ارومیه به عنوان یک بنای نفیس، اعلام کرد: «باید جلوی فروش این بنای نفیس گرفته شود، این کار خلاف قانون است و در این راستا مکاتبات لازم با دستگاه‌های ذیربط انجام خواهد شد.»

مدرسه هدایت ارومیه بنای نفیس تشخیص داده شد

به گزازش گروه فرهنگی ایرنا از میراث‌آریا، پنجمین جلسه کمیته تشخیص نفایس ملی و کاربری هم‌ شأن اثر سه شنبه (۷ اردیبشهت ۱۴۰۰) به ریاست علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با حضور اعضای کمیته تشخیص نفایس به‌شکل حضوری و مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها به‌شکل ویدئوکنفرانس در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد و ۲۸ بنا در پنج استان‌ کرمان، سمنان، آذربایجان غربی، لرستان و کردستان مورد بررسی قرار گرفت.

از این تعداد ۱۱ بنا مربوط به استان کرمان، دو بنا مربوط به استان سمنان، یک بنا استان آذربایجان غربی، هشت بنا استان لرستان و شش بنا مربوط به استان کردستان بود.

از نکات مورد تاکید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این جلسه اولویت دادن به صنایع‌دستی و حمایت از آن در واگذاری‌ها بود. به گفته مونسان هر بنایی که پتانسیل خدمات‌دهی به صنایع‌دستی را دارد به صورت قرارداد مدیریت بهره‌برداری به بخش خصوصی سپرده شود و مدیران کل استانی در واگذاری‌ها دید حمایتی از حوزه صنایع‌دستی را مدنظر قرار دهند. تجدید نظر در تنظیم قرارداها بر اساس چارچوبی هماهنگ برای نحوه واگذاری‌ها و ابلاغ آن به تمامی استان‌ها از دیگر نکات مورد تاکید دکتر مونسان در این جلسه بود.

در این جلسه از استان آذربایجان غربی مدرسه هدایت ارومیه که در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد بررسی شد. فروش این بنا که نفیس تشخیص داده شد، مورد انتقاد وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گرفت و به صراحت اعلام کرد: باید جلوی فروش این بنای نفیس گرفته شود، وزارت راه و شهرسازی حق فروش بناهای باارزش و تاریخی را ندارد. این کار خلاف قانون است و در این راستا مکاتبات لازم با دستگاه‌های ذیربط انجام خواهد شد.

منبع: ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *