حذف روستای «زیارت» از فهرست گردشگری

غوغای زمین‌خواری در گلستان به اوج خود رسیده؛ مساله‌ای که موجب شده است تا مقام معظم رهبری دستور ویژه‌ای برای پیگیری این مفسده در گلستان صادر کنند.

ساخت و ساز در زیارت گرگان

بر همین اساس هم بلافاصله رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور به عنوان نماینده دستگاه قضا از پایتخت به گلستان سفر کرد. این سفر زمانی انجام شد که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موضوع خروج روستای زیارت از فهرست روستاهای هدف گردشگری کشور را اعلام کرد. رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور که به استان سفر کرده بود در جمع خبرنگاران گفت: نه دل مردم به حال استانشان سوخته و نه دل مسئولان. این جمله حالا در فیلمی کوتاه در فضای مجازی می‌چرخد. این مساله چنان جدی و مخرب است که طبق گزارش دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز دستوری برای بازدید از این منطقه داده است.

«کاظم پالیزدار» دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در مورد بررسی زمین‌خواری در این منطقه با عنایت به دستورمقام معظم رهبری و وجود فساد در استان اظهار کرد: متاسفانه در گلستان به خصوص روستای زیارت شاهد زمین‌خواری هستیم.  وی ادامه داد: گزارش دقیقی از سوی دفتر مقام معظم رهبری به «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهوری ارائه شده بود. این مقام مسئول به ما ماموریت داد تا برای بررسی موضوع به منطقه بیاییم. دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی‌ گفت: ما به اتفاق ۲ نفر از معاونان وزارت جهاد کشاورزی، همچنین رئیس سازمان امور اراضی، رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع، دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی، معاون بنیاد مسکن، معاون قضایی دادستان کل کشور و هیاتی از تهران به اینجا آمدیم.

این مسئول بیان کرد:  در این رابطه هم جلسه‌ای با استاندار داشتیم که قرار شد گزارش آن نیز به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شود. پالیزدار افزود: باید در مورد این مساله تصمیم جدی گرفته شود. پیش‌بینی کارشناسان این است که تغییر کاربری و تصرف ایجاد شده وضعیت بسیار خطرناکی برای منطقه به وجود می‌آورد. این فاجعه در زیارت در حالی رخ داده است که طی کمتر از ۱۵ سال پیش این روستا چنان طبیعت بکر و بدیعی داشت که یکی از روستاهای مورد تحقیق دانشجویان مرمت و معماری سراسر کشور بود. حالا اما نه از روستا نشانی مانده و نه از طبیعتی که شهره ایران بود. زیارت از واقعیت و اصالت خود دور شده است.

برخورد قاطع‌ با زمین‌خواری 

دادستان مرکز استان هم در این زمینه گفت: امسال با زمین‌خواری و تصرف اراضی ملی در گلستان قاطع‌تر برخورد می‌کنیم. حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدرضا سیدحسینی» بیان کرد: ۴۰ حکم تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در ۳ ماهه نخست سال اجرا شد. وی اظهار کرد: منابع ملی اطراف ناهارخوران و زیارت گرگان باارزش هستند ولی به طرق مختلف زمین‌خواری در آنها انجام می‌شود. دادستان مرکز استان با بیان این‌که با صدور سند رسمی تلاش شده تجاوز به منابع ملی را به صفر برسانیم، گفت: تاکنون برای ۵۰ هکتار در پلاک ۱۲ و ۲۰ هکتار در شهرک تالار سند صادر شده است. عده‌ای با جعل سند و امضا در بستر رودخانه در «سروش» سند گرفته اند.  

این مسئول ادامه داد: چگونگی زمین‌خواری در منابع ملی گلستان متفاوت است. تلاش کرده‌ایم چگونگی آن را کشف کنیم و ریشه‌های آن را از بین ببریم. تبصره ۴ ماده ۲ منابع آب در گلستان اجرا نمی‌شد. تصرف به منابع ملی نیازی به حکم دادگاه ندارد و دستگاه‌های متولی قبل از صدور حکم قطعی می‌توانند ساخت و سازهای غیر مجاز را تخریب کنند.

تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز

سیدحسینی به ساخت‌ و ساز در شهرک پارادایس گرگان هم اشاره و بیان کرد: بخش عمده ساخت و سازهای این منطقه در مستثنیات و خارج از منابع ملی بود. بخشی دیگر هم که جزو منابع ملی بوده، خلع ید شده است. به گفته این مسئول، ساخت و ساز در این شهرک مجوز ندارد، اما مشمول مرور زمان شده است و به دنبال راهکار برای حل این مشکل هستیم. آنچه بر سر زیارت آمده است طی چند سال گذشته مانند یک ویروس به روستاهایی مانند «توشن» و «چه جا» و مناطق ییلاقی گلستان مانند «درازنو» نیز سرایت کرده است.

گیت ورودی در زیارت راه‌اندازی می‌شود

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: با هدف جلوگیری از ساخت و سازهای جدید در روستای زیارت، گیت ورودی در آن راه‌اندازی می‌شود. به گزارش ایسنا «هادی هاشمیان» در جلسه شورای قضایی استان که با هدف بررسی تصرفات غیرمجاز و فساد اداری در حوزه منابع طبیعی و محیط‌زیست استان برگزار شد، اظهار کرد: گزارش کاملی از میزان و نوع تخلفات در منطقه زیارت گرگان به کمک دادستان و بازرسی استان در حال جمع‌آوری و تدوین است که پس از تکمیل، نتیجه این گزارش از طریق رسانه‌ها به مردم اعلام خواهد شد. وی بیان کرد: در کنار اجرای احکام قلع و قمع در روستای زیارت واقع در گرگان، جلوگیری از ساخت و سازهای جدید را نیز پیگیری می‌کنیم.

یکی از اقداماتی که در قالب مصوبات سفر هیات اعزامی تهران هم تصویب شد، راه‌اندازی گیت ورودی برای روستای زیارت است. هاشمیان گفت: در برخی مناطق استان مانند جهان‌نما، بین محیط‌زیست و منابع طبیعی بابت حفاظت از آن و برخورد با متخلفان اختلاف نظر وجود دارد. همین مساله سبب ایجاد حاشیه امن برای سودجویان و افزایش ساخت و ساز شده است. رئیس کل دادگستری گلستان بیان کرد: در جلسه قبلی شورای حفظ بیت‌المال استان، قرار شد استانداری این اختلاف را حل کند، اما هنوز در این‌باره اقدامی نشده است. اگر به زودی تعیین تکلیف نشود برای مدیران متولی اعلام جرم خواهیم کرد.

منبع خبر:همشهری

blank

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *