سالاردو ییونی

حقایق جالب درباره سالاردو ییونی

سالاردو ییونی (Salar de Uyuni) بزرگترین کویر نمک و آینه طبیعی جهان است که در بولیوی قرار دارد.

این کویر در استان دانیل کامپوس در پوتوس، در جنوب غربی بولیوی و در نزدیکی رشته کوه آند، در ارتفاع ۳۶۵۶ متری از سطح دریا قرار دارد. سالاردو ییونی مساحتی بیش از ۱۰۵۸۲ کیلومتر مربع را پوشش می دهد که تقریبا ۱۰۰ برابر اندازه کویر نمک بونویل در ایالات متحده است. چند جزیره کوچک مانند جزیره اینکاهوازی (Isla Incahuasi) وجود دارد که زیبایی رویایی سالار را بیشتر قابل توجه می کند.
تاریخ زمین شناسی سالار با تحول پی در پی بین چندین دریاچه وسیع مرتبط بوده است. حدود ۳۰۰۰۰ تا ۴۲۰۰۰ سال پیش، این منطقه بخشی از یک دریاچه غول پیکر ماقبل تاریخ، یعنی دریاچه مینچین (Minchin) بود. هنگامی که این دریاچه خشک شد، به صورت چندین دریاچه فصلی و چندین آبگیر نمکی از جمله سالاردو ییونی به جا ماند. این منطقه دارای دمای متوسط نسبتا پایداری است و حداقل دمای آن در ماه نوامبر تا ژانویه ۱۳ درجه سانتی گراد و حداکثر دمای آن در ژوئن ۲۱ درجه سانتی گراد است.
میزان بارندگی نیز بین ماه های آوریل و نوامبر به کمترین میزان یعنی بین ۱ تا ۳ میلی متر در ماه می رسد، اما ممکن است در ژانویه تا ۸۰ میلی متر نیز افزایش یابد.
کویر سالاردو ییونی در فصول بارانی به بزرگترین آینه طبیعی جهان تبدیل می شود.
سالاردو ییونی
سالار در زبان اسپانیایی به معنای دشت نمک است. ییونی نیز از زبان آیمارا سرچشمه گرفته و به معنای محوطه می باشد. ییونی هم لقب بوده و نام شهری است که به عنوان دروازه ای برای گردشگرانی که از سالار بازدید می کنند، عمل می کند. بنابراین سالاردو ییونی را می توان به عنوان یک دشت نمک دارای محوطه ترجمه کرد، که محوطه احتمالا به “جزایر” سالار اشاره دارد. یا به عنوان دشت نمک در ییونی (شهری به نام محوطه ای برای حیوانات).
کویر سالاردو ییونی گردشگران را از سراسر جهان به خود جلب می کند. از آنجا که این کویر از شهرها دور است، تعدادی هتل در این منطقه ساخته شده اند. پالاسیو دو سال (Palacio de Sal – در اسپانیایی به معنای کاخ نمک) هتلی است که از بلوک های نمکی ساخته شده است و در حاشیه سالاردو ییونی قرار دارد. این هتل در سال ۲۰۰۷ و با یک میلیون قطعه بلوک نمک ۳۵ سانتی متری ساخته شد که در کف، دیوارها، سقف و اثاثیه هتل از جمله تختخواب، میز، صندلی و مجسمه به کار رفته است.
یکی از جاذبه های مهم گردشگری، یک گورستان قطار عتیقه است و در فاصله ۳ کیلومتری ییونی قرار دارد و بوسیله مسیرهای قطار قدیمی به آن متصل شده است.
سالاردو ییونی
به عنوان یک سطح زمین بسیار گسترده و مسطح، دشت سالاردو ییونی یک هدف مرجع ایده آل برای ارتفاع سنج های موجود در مدار زمین است. در هر ماه نوامبر سالاردو ییونی به زمین تخم گذاری سه گونه از فلامینگوهای صورتی آمریکای جنوبی، یعنی شیلی، آندی و فلامینگوهای نادر جیمز تبدیل می شود. در حدود ۸۰ گونه پرنده دیگر نیز وجود دارد، از جمله چنگر شاخدار، غاز آندی و مرغ مکس خوار (Andean hillstar).
این دشت توسط چند متر پوسته نمکی پوشیده شده است و دارای صافی فوق العاده ای با متوسط تغییرات ارتفاع یک متر در کل منطقه سالار است.
تخمین زده می شود کویر نمک سالاردو ییونی ۱۰ میلیارد تن نمک داشته باشد که از آن سالانه کمتر از ۲۵۰۰۰ تن استخراج می شود.
ذخایر عظیمی از لیتیوم استفاده نشده نیز در زیر سطح نمک وجود دارد که در اوایل قرن بیست و یکم دولت بولیوی گزینه ها و امکان سنجی برای استخراج و تولید آن را مورد بحث قرار داد. این دشت حاوی ۵۰ تا ۷۰ درصد از ذخایر لیتیوم شناخته شده در جهان است. با استفاده از فناوری مدرن سامانه موقعیت یاب جهانی (GPS) اکنون می توان ثابت کرد که سالاردو ییونی کاملا صاف نیست. اندازه گیری های جدید، ویژگی های قبلی از دست رفته ای شبیه به قله ها، تپه ها و دره های میلی متری را نشان داد.
1 پاسخ
  1. صدف
    صدف گفته:

    حق کپی رایت !!!!!
    حالا دستتون درد نکنه این مطالب قشنگ رو نوشتید اما کاش انقد خسیس نبود میذاشتید مردم از این اطلاعات استفاده کنن …
    واقعا برای مطالب علمی دیگه ازین کارای زشت نکنید ….

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *