صنعت گردشگری

حمایت‌های کاغذی از صنعت گردشگری

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر و خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: متاسفانه در کشور بیشتر شاهد این هستیم که طرح‌ها تنها بر روی کاغذ به تصویب می‌رسند و در عمل حمایتی که از دولت انتظار می‌رود در صنعت گردشگری دیده نمی‌شود.

مجید فرقانی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به خسارات سنگین کرونا بر تاسیسات صنعت گردشگری، اظهار کرد: از آن‌جا که کرونا یک بحران جهانی است، می‌توان از دیگر کشورهای توریست‌پذیر در مواجهه با این بحران و عملکرد صنعت گردشگری کشورشان الگو گرفت؛ این در حالی است که در عمل حمایت‌های مورد انتظار از سمت دولت دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه به حمایت‌های دولتی خوش‌بین نیستیم، افزود: قرار بر این بود که به ازای هر کارمند بیمه شده وامی ۱۶ میلیون تومانی به آژانس‌های مسافرتی پرداخت شود که این پرداخت وام متاسفانه هنوز در پیچ و خم بانک‌ها مانده است. وام گفته شده حقوق چهار ماه یک کارمند را شامل می‌شود و حدود هشت ماه بعدی را به کارمندان دفاتر بدهکار می‌مانیم که در ادامه پرداخت بدهی‌های بانکی با سود ۱۲ درصد نیز به پرداختی‌هایمان اضافه می‌شود.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر و خدمات مسافرتی خراسان رضوی ادامه داد: با این وجود اما از هزینه‌های آژانس‌های مسافرتی کاسته نشده و با تعطیلی‌های پایان سال افراد زیادی در این شرایط بیکار می‌شوند.

فرقانی با تاکید بر اینکه تسهیلات باید سهل‌الوصول باشد، عنوان کرد: تسهیلاتی که توسط بانک‌ها اعلام می‌شود چنان فرایند پیچیده‌ و سختی دارد که متقاضیان از دریافت تسهیلات پشیمان می‌شوند، به همین دلیل در شرایط یک ساله گذشته هیچ کس درآمد مناسبی نداشته است.

وی ادامه داد: یک آژانس مسافرتی کارمندی را ۱۵ سال بیمه کرده و برای او حق بیمه پرداخت کرده است تا در چنین شرایطی مانند شرایط کرونا تامین اجتماعی از او حمایت کند، اما نه تنها حمایتی صورت نمی‌گیرد بلکه بیمه جریمه تاخیر پرداخت حق بیمه را نیز از ما طلب می‌کنند. به عقیده من شرایط جامعه کنونی شرایطی نیست که بتوان چنین رفتارها و درخواست‌هایی را بیش از این تاب آورد.

هنوز برنامه‌ای برای سفرهای نوروزی از سمت وزرات‌ میراث فرهنگی ابلاغ نشده است

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر و خدمات مسافرتی خراسان رضوی با اشاره به نزدیک شدن ایام سفرهای نوروزی تصریح کرد: هنوز ابلاغ خاصی از سمت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دست ما نرسیده است؛ اما قاعدتا باید این مسئله مدیریت شود، چرا که کسب و کار مراکز گردشگری با مسافرت رونق می‌گیرد و درآمدشان از این محل است.

فرقانی افزود: در شرایطی که کرونا هنوز مهمان ماست و زمان واکسیناسیون جمعی مشخص نیست از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی توقع می‌رود که با اقداماتی مانند طراحی پروتکل‌های بهداشتی جدید این شرایط را مدیریت کرده تا هم کار ما رونق گیرد و هم تقاضای بازار پاسخ داده شود.

آژانس‌ها برای جبران کمبودهایشان هزینه ظرفیت‌های خالی را به نرخ بلیت‌ اضافه کرده‌اند

وی در رابطه با افزایش قیمت بلیط قطار و هواپیما، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت پروازها و قطارها به منظور حفظ فاصله اجتماعی ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است، آژانس‌های هواپیمایی و راه‌آهن هزینه ظرفیت‌های خالی را به نرخ بلیت اضافه کرده‌اند تا کمبودهایشان را جبران کنند؛ البته این کار درست نیست، چرا که در این مورد حقوق مسافر در نظر گرفته نشده است.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر و خدمات مسافرتی خراسان رضوی ادامه داد: از دلایل دیگر افزایش نرخ بیلت‌ها نیز می‌توان به کمبود ناوگان اشاره کرد، که این مورد به خروج هواپیماها برای بررسی‌های دوره‌ای مربوط می‌شود. به عقیده من در این زمینه نیز دولت باید برای جبران کاهش ۴۰ درصدی ظرفیت‌ها یارانه‌ای در اختیارآژانس‌ها قرار دهد تا فشار این مسئله بیش از این بر روی مردم نباشد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

چشم‌انداز گردشگری سلامت در بحران کرونا

راهنمایان گردشگری می‌توانند سفیران سلامت باشند

صنعت گردشگری دیگر باره نباید تعطیل شود

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *