در خور و بیابانک، گردشگران خوشه چین ستارگان هستند

خور و بیابانک سرزمین رویایی و حیرت انگیزتر است، از عجایب نزدیکی خوشه های ستارگان به زمین در شگفت می مانی، موسیقی بی کلام کویرش آرامبخش دلهاست، آری، دفتر سفر هر گردشگری با هم سلام شدن با زیباییهای طلوع و غروب این خطه پر از خاطره ها می شود.

 اینجا، نخلستانش زیباتر از کویر و کویرش اعجاب انگیزتر از طبیعت بکر و با صفایش است، معماری کویر و دشتش آنقدر زیباست که قلم قادر به وصفش نیست، ۴۰۰ کیلومتر از شهر اصفهان به سمت شرق استان حرکت کنی با دریای زیبایی های شهرستان خور و بیابانک مواجه می شوی.
جاده های کویری زیباست اگر زیبا بیندیشیم، آری- کویر عظمتی بی پایان و سرزمین بی انتهاست، این چه قدرتی است که در شگفت آن حیرانیم.

blank

اینجا خور و بیابانک است، هوایش بس دل انگیز و رقص نور خورشید را بر قله های کوچک رنگی می بینی که همه و همه جلوه ای از زیبایی های خداوندی است که تو را به تامل وا می دارد.
زیبایی های جادویی کویرواقعا وصف نشدنی است، شب های پرستاره آن حیرت افزاست، اینجا آنقدر آسمان به زمین نزدیک است که می توان دل به آن بسپاری، جلوه نمایی ستارگانش در تار و پود اقیانوس زمان و مکان این خطه دیدنی است.
نسیم خنک جان فزای شب کویر دل انگیز است و آسمان عظمت خود را در اینجا به رخ کویر می کشد، با ماه همقدم سفر رمل های ماسه ای می شوی.
طلوع صبحش از شب و شبش از سپیده دمش زیباتر است، کویر آنقدر سرگرمی و راز در دل خود دارد که می‌ توانید روزهایی طولانی را به آن اختصاص دهید و حتی در لحظه‌ بازگشت نیز دلتنگ آن شوید.
جمعی از گردشگران بعد از گذاران و دیدن این همه اعجایب طبیعی خور و بیابانک اظهار کردند که خاطره انگیزترین و رویایی ترین سفرشان را در این خطه رقم زدند.
خور و بیابانک که قدمتی به بلندای تاریخ دارد، شهرستانی با جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان، طبیعت بکر، شب های پرستاره و آرام، نخل های زیبا، اشکال لانه زنبوری یکدست، رمل های ماسه ای دلفریب، کوه های سر به فلک کشیده، خانه های تاریخی و بوم گردی چشم هر بیننده ای را خیره و سفری خاطره انگیز و به یادماندنی در کارنامه سفر هر گردشگری ثبت می کند.
در کنار این زیباییهای طبیعی، شتر سواری، سافاری، موتور سواری در کویر مصر از آن دست تجربه ‌هایی است که خاطره‌اش برای همیشه در ذهن باقی می‌ ماند.
این شهرستان استان اصفهان با دارا بودن جاذبه های کم نظیر یک مقصد مهم گردشگری در کشور، استان و حتی بین المللی تبدیل شده است و با وسعت بسیار و تنوع جغرافیایی، بومی یکی از گزینه های بسیار مناسب برای سفرهای نوروزی به مرکز کشور محسوب می شود.

blank

جاذبه‌های گردشگری منحصر طبیعی و تاریخی خور و بیابانک موجب شده تا این شهرستان به عنوان یکی از جذاب ترین مناطق گردشگری کشور، همه ساله پذیرای صدها هزار مسافر و گردشگر داخلی و خارجی باشد.
به خاطر داشته باشیم شرایط اقلیمی حاکم در این شهرستان متنوع است و مکان مناسب برای گردشگری و طبیعت گردی محسوب می شود اما بافت تاریخی و معماری کویری روستاهای گردشگری، مهمانوازی و پذیرایی گرم کویرنشینان این فرصت را فراهم کرده که شهرستان دارای بهترین گنجینه های گردشگری باشد.
به اعتقاد بیشتر گردشگران، بهترین فصل برای گشت و گذار و تماشای خور و بیابانک با توجه به گرمسیری بودن منطقه، فصل زمستان و نیمی از فصل بهار است.
قلعه های جندق، بیاضه، ایراج و گرمه، دیوان خانه اردیب، مسجد جامع جندق، مسجد جامع فرخی، مسجد جامع بیاضه، گنبد شمس الدین حاجی محمد مهرجان، بادگیرها، آب انبارهای همت و شاه در شهرخور، امام زادگان، ایوان های گنبدی شکل و ساباط ها، مقبره استاد حبیب یغمایی، مسجد عربها در شهرخور، خانه یغما، خانه کافی در شهر جندق از جمله آثار تاریخی منطقه هستند.
در خور و بیابانک هر یک از آثار تاریخی و طبیعی مجموعه ای از فرصت های گردشگری است و این موضوع نه تنها در آثار تاریخی و طبیعی بلکه در ارزشهای فرهنگی و دینی آن نهفته است؛ فرصت ها و امکاناتی که اگر آنها را در کنار آداب مهمان نوازی، پذیرایی گرم و صمیمانه کویرنشینان قرار دهیم باید گفت این شهرستان دارای بهترین گنجینه گردشگری است.
منابع طبیعی موجود در خور و بیابانک به طور عمده بر اساس کویری شکل گرفته است، وجود چشم اندازهای کویری و دیگر جلوه های بکر طبیعی در مناطقی چون کویر مصر، ریگ جن، دریاچه نمک، ازجمله جاذبه های منطقه در جهت فعالیت های مرتبط با طبیعت گردی است و علاوه بر مناطق کویری، چشمه های طبیعی و چشم اندازهای روستایی نیز از قابلیت طبیعت گردی برخوردارند.
برخی از روستاهای مصر، فرحزاد، گرمه، اردیب، ایراج، مهرجان، بیاضه، آبگرم، عروسان و محمدآباد کوره گز با برخورداری از جلوه های متنوع طبیعی و بافت تاریخی منحصر به فرد و معماری خاص نشان می دهد که گردشگری روستایی در این شهرستان رونق گرفته است.
جاذبه های دلفریب و مناطق بکر دیدنی خور و بیابانک علاوه بر خلق چشم اندازهای بصری و امکان توسعه فعالیت های کویری گردی، شتر سواری، سافاری و با برخورداری از قابلیت ها و ویژگی های خاص و متنوع امکان توسعه تورهای آموزشی و تحقیقاتی را فراهم کرده است.
شهرستان خور و بیابانک ۱۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده دارد که ۱۱ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید که مربوط به دوره های ساسانی، پهلوی، ایلخانان، قاجاریه، صفویه، صدر اسلام، سلجوقی و قرن هفتم است.
در زمان حاضر این شهرستان ۵۲ بوم گردی، ۲ هتل و یک اقامتگاه سنتی، یک سفره خانه، یک مهمانپذیر و یک مجتمع گردشگری دارد و ظرفیت اقامت در تاسیسات گردشگری شهرستان سه هزار و ۳۷۵ نفر در شبابه روز است و در مراکز گردشگری منطقه ۳۶۱ تخت و ۶۶۷ اتاق برای اقامت میهمانان فراهم است.

خور و بیابانک
واقع شدن این شهرستان در مرکز ایران و در مسیر ارتباطی استان های خراسان جنوبی، سمنان، یزد و اصفهان به اعتقاد کارشناسان امر می تواند بازار وسیع برای جاذبه های گردشگری موجود در منطقه را فراهم آورد.
گردشگران می توانند با استفاده از بوم گردی از فرهنگ، آداب و رسوم و آیین های مناطق مختلف، غذاهای سالم و طبیعی، نحوه فعالیت روستاییان، صنایع دستی زنان و مردان روستانشین و مناظر طبیعی زیبا و دیگر جاذبه های گردشگری این مناطق بهره مند شوند.
به تاکید صاحبنظران امر، صنعت گردشگری در شهرستان خور و بیابانک با توجه به ظرفیت های تاریخی و طبیعی موجود باید با حمایت های همه جانبه و برنامه ریزی های اصولی بیش از پیش توسعه یابد.
به گزارش ایرنا، در تعطیلات نوروز سال گذشته دست کم ۲۰۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از جاذبه های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و مذهبی خور و بیابانک دیدن کردند.
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
همچنین در این استان ۹۰ موزه تاریخی، مردم شناسی، فرهنگی و طبیعت وجود دارد که در اختیار بخش دولتی و خصوصی است.
در استان اصفهان ۹۰ هتل و ۶۵ مهمانپذیر و بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی وجود دارد.
براساس آمار موجود در تعطیلات نوروزی سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به استان اصفهان سفر کردند.

منبع: ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *