ابیانه ،روستایی با بافت سرخ

ابیانه یکی از روستا‌های گردشگر پذیر کشورمان است که با تمدن چند هزار ساله، هنوز بافت معماری کهن و آثار تاریخی خودش را حفظ کرده است. این روستای تاریخی در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز، جایی در دل دامنه‌های کوه کرکس واقع شده است. عبور از مسیر‌های کوهستانی و دره‌های باشکوه، زیباترین بخش سفر به روستای ابیانه است.
بافت روستای ابیانه
بافت کاه گلی و معماری روستای ابیانه یکی از چشم گیرترین مناظر روستایی را در دل کوهستان رقم می‌زند. آنچه این روستا را در میان سایر روستا‌های گردشگرپذیر خاص می‌کند، بافت حلزونی آن است. بهره گیری از این ساختار، پیشینه‌ی معماری روستا را به دوران‌های سلجوقیان، صفویان و قاجاریان می‌رساند. در نمای کلی از این روستا، بافتی کاهگلی و سرخ رنگ دیده می‌شود. اغلب خانه‌های روستا با بنا‌هایی چهارگوش و پنجره‌های چوبی قابل تشخیص هستند.
طرز قرار گیری خانه‌ها در شیب تند دره، به صورت پلکانی می‌باشد که یادآور روستای زیبای ماسوله است. خانه‌ها یکی پس از دیگری روی هم قرار گرفتند تا چشم اندازی کم نظیر در دل کوهستان ایجاد کنند. جالب است بدانید که خاک سرخ رنگی که در معماری روستا بکار گرفته شده در مقابل باران مقاوم است و محکم‌تر می‌شود. در پایین روستا، جریان رودخانه‌ی برزرود را خواهید دید که آبادانی و سرسبزی باغات و درختان منطقه را تضمین می‌کند.
این روستا بخاطر حفظ بافت سنتی و سبک و سیاق زندگی بومی شهرت بسیار زیادی دارد. به طوریکه سوژه عکاسی بسیاری از عکاسان و توریست‌های داخلی و خارجی شده است. در کوچه پس کوچه‌ی این روستا باید با دل و جان قدم زد و هنر و معماری خارق العاده آن را در کنار مردان و زنانی با لباس‌های محلی با تمام وجود درک کرد.
مجموعه تاریخی ابیانه
مسجد‌های تاریخی
معروف‌ترین بخش این میراث ارزشمند، مسجد جامع روستای ابیانه است. این مسجد قدیمی‌ترین آثار روستا را در خود جای داده است. با ورود به مسجد، منبر چوبی منبت کاری شده نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. این منبر قدیمی در سال ۴۶۶ هجری قمری ساخته شده است. از مسجد جامع که بگذریم، میرسیم به مسجد‌های تاریخی دیگر روستا؛ مسجد برزله و مسجد حاجتگاه. مسجد برزله یکی از بنا‌های تاریخی متعلق به دوره ایلخانان است. تاریخی که در پایه‌ی درب شرقی مسجد حک شده، ساخت آن را به سال ۷۰۱ هجری قمری می‌رساند.
این مسجد فضای بسیار دلنشینی دارد که می‌توانید از گشت و گذار در آن لذت ببرید. مسجد حاجتگاه از دیگر جاذبه‌های روستای ابیانه است که در نزدیکی صخره‌ای در دل کوهستان قرار دارد. درگاه شبستان مسجد متعلق به سال ۹۵۲ هجری قمری می‌باشد. پشت نام این مسجد، حکایاتی است که آن را در میان مردم روستای ابیانه مقدس می‌کند.
ابیانه ای‌ها برای گرفتن حاجت به این مسجد می‌روند و اغلب نذورات خود را در این مکان خیرات می‌کنند. مطمئنا برگزاری آیین مذهبی و مراسمات دیدنی در این مسجد‌های تاریخی تماشایی است. شما می‌توانید در روز‌های سوگواری سالیانه، بویژه عاشورا و تاسوعا، مراسم عزاداری ابیانه را از نزدیک ببینید.
خانه‌های قدیمی معروف ابیانه
روستای ابیانه بخاطر بافت قدیمی، خانه‌های تاریخی دیدنی دارد. از مشهورترین خانه‌های تاریخی روستا که دستی در رونق صنعت گردشگری روستا دارند؛ خانه‌ی نایب حسین کاشانی و خانه غلام نادر شاه است. معماری و نمای خاص این خانه ها، جلوه‌ی زیباتری به خانه‌های اطراف بخشیده است.

معبد زرتشتیان
جاذبه‌های تاریخی روستای ابیانه تنها به خانه‌های تاریخی و مسجد‌ها ختم نمی‌شد. از قدمت چند هزار ساله این روستا، آتشکده‌ای باستانی بجا مانده است. آتشکده هارپارک، عبادتگاه باستانی زرتشیانی بوده که در اجتماعات کوهستانی زندگی می‌کردند. این معبد زرتشتی، متفاوت‌ترین اثر باستانی ابیانه است که می‌توانید از تماشای آن لذت ببرید.
زیارتگاه‌ها
جالب است بدانید که فرهنگ ابیانه در زمینه اعتقادات مذهبی و دینی بسیار غنی است. زیارتگاه‌هایی که در این روستا واقع شدند، مرکز ترویج تفکرات دیدنی هستند. مقبره شاهزاده عیسی و شاهزاده یحیی دو تا از معروف‌ترین زیارتگاه‌ها هستند که می‌توانید در بخش جنوب روستای ابیانه زیارت کنید. جالب است بدانید که در روستای ابیانه زیارتگاه دیگری وجود دارد که به هینزا معروف است. در سفر به این روستای تاریخی بازدید از زیارتگاه‌های روستا را یادتان نرود.
قلعه‌های ابیانه
یکی از بنا‌های اصلی که در اغلب شهر و روستا‌های قدیمی کشورمان می‌توان دید، قلعه‌هایی محکم و استوار می‌باشند که کاربرد‌های مختلفی داشته اند. در سفر به ابیانه می‌توانید سه نمونه از این قلعه‌ها را در بخش‌های مختلف روستا ببینید. به عنوان مثال می‌توانید به شمال غربی روستا بروید و از قلعه پاله بازدید کنید یا در شمال شرقی آن قلعه‌ی هرده را ببینید. تخت هامان یا قلعه پال از دیگر بنا‌های استوار این روستا می‌باشد که قدمت آن به ۲۰۰ سال قبل میرسد.
بهترین زمان سفر به ابیانه
ایران به سرزمین چهارفصل معروف است. همین امر موجب شده تا در هر کدام از مقصد‌های گردشگری، شاهد اقلیم‌های متنوعی باشیم که زمان بندی خاصی برای سفر دارند. ابیانه به دلیل موقعیت کوهستانی خود یکی از دنج‌ترین ییلاق‌ها است که در آن خبری از گرمای سخت تابستان نیست؛ اما اگر زمستان به این روستا سفر کنید، در سرما و یخبندان زمستان گیر می‌افتید. زیباترین چشم انذار بافت سرخ فام روستای ابیانه را می‌توان در فصل بهار و تابستان دید. شما می‌توانید در هتل ابیانه اقامت کنید و از گشت و گذار در کوچه باغ‌های سرسبز آن لذت ببرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *