دشتک فارس

روستای «دشتک» ماسوله‌ استان فارس

روستای «دشتک» که به‌عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب‌شده به خاطر طبیعت دل‌انگیز، فرهنگ غنی مردم و قدمت آن همواره در فصل بهار پذیرای گردشگران بسیاری از جای‌جای کشورمان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مرودشت، روستای «دشتک» یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران و استان فارس است که در بخش درودزن و دهستان ابرج شهرستان مرودشت واقع‌شده است.

این روستا در منطقه‌ای کوهستانی واقع‌شده و در فصل بهار آب و هوایی معتدل و در زمستان‌ سرد و خشک است.

«دشتک» در حال حاضر روستای نمونه گردشگری شهرستان مرودشت نیز محسوب می‌شود و بدین خاطر آن را دشتک می‌خوانند که در ارتفاع ۲ هزار و ۴۰ متری از سطح دریا در دشتی کوچک واقع‌شده است.

اهالی این روستا که غالباً دامدار و کشاورز هستند پیرو مذهب شیعه بوده و غالباً با لهجه دشتکی سخن می‌گویند.

این روستا به‌واسطه شکل پلکانی که دارد ماسوله فارس محسوب شده و ازنظر تاریخی با توجه به اسناد و شواهد قدمت آن به قرن هفتم هجری و پیش از آن می‌رسد.

بعد از عبور از جاده مارپیچ و ورود به روستا، اولین چیزی که نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند درختان سر به فلک کشیده گردو و نهرهایی است که آب را از آبشار و چشمه‌ها به سمت باغ‌ها و درختان هدایت می‌کند.

خانه‌های پلکانی، خشتی و سنگی روستا و آواز بلبلان و فرش سبز طبیعت منظره‌ای دل‌انگیز را در قاب چشمان هر بازدیدکننده‌ای خلق می‌کند.

قدمت این روستا نیز از مواردی است که هر رهگذری را شگفت‌انگیز می‌کند. در این روستا درخت چناری وجود دارد که عمر آن را حدود ۴ هزار سال تخمین زده‌اند که در نوع خود یکی از قدیمی‌ترین درختان ایران و جهان است. در این روستا گورستان قدیمی نیز وجود دارد که برخی از قبرهای آن متعلق به قرن هفتم هجری قمری است.

در ورودی روستا آستان مقدس امامزاده فخرالدین(ع) در بین درختان سر به فلک کشیده و سبز وجود دارد که پناهگاهی برای محبان اهل‌بیت و دوستداران اولیاءالله است.

یکی از جاذبه‌های روستای دشتک راهی به نام «کتل» است. در این راه هزار و ۲۰۰ پله سنگی وجود دارد که نظیر آن را درجایی دیگر نمی‌توان یافت.

این روستا از سال ۱۳۸۷ به‌عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب‌شده است و به خاطر طبیعت دل‌انگیز، فرهنگ غنی مردم و قدمت روستا همواره در فصل بهار پذیرای گردشگران بسیاری از جای‌جای کشورمان است.

منبع:خبرگزاری فارس

روستای دشتک فارس

روستای دشتک فارس

روستای دشتک فارس

روستای دشتک فارس

روستای دشتک فارس

روستای دشتک فارس

روستای دشتک فارس

روستای دشتک فارس

blank

blank

روستای دشتک فارس

روستای دشتک فارس

روستای دشتک فارس

1 پاسخ
  1. مهدی
    مهدی گفته:

    سلام. بی نظيره. حیف از دشتک که دولت بهش نميرسه.وگرنه ميشه ازش درآمدهایی و اشتغال زایی کرد. نگینه .

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *