خانه تاریخی سمنان

سمنان و لزوم شکل‌گیری یک نظام تولید مبتنی بر معدن

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان بر ضرورت شکل‌گیری یک نظام تولید مبتنی بر معدن تاکید کرد و گفت: دنیا به موادمعدنی ما نیاز دارد.

علی تشنه‌دل با اشاره به اهمیت موادمعدنی در دنیا اظهار کرد: به دلیل همین نیازی که موادمعدنی وجود داشت، معادن ما در دوران تحریم‌ها کمترین آسیب را دیدند چرا که دنیا به موادمعدنی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از ارز مورد نیاز کشور در دوران فشارهای بین‌المللی از محل معادن تامین شد افزود: معادن و پتروشیمی‌ها ارزآوری خود را حفظ کردند.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان از سمنان به عنوان استانی معدنی نام برد و گفت: استان سمنان از نظر موادمعدنی از غنا و ظرفیت بسیار زیادی برخوردار است و از همین رو شکل‌گیری یک نظام تولید مبتنی بر معدن در این استان ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه استان سمنان در این بخش فرصت‌های زیادی از دست داده ادامه داد: با وجود از دست دادن برخی از فرصت‌ها، استان سمنان فرصت‌های بنیادین و راهبردی نیز پیش رو دارد و باید از این فرصت به درستی استفاده شود لذا اگر منطقی و به موقع از این فرصت‌های بنیادی پیش رو استفاده شود می‌توان به توسعه استان بیش از پیش امیدوار بود.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان با بیان اینکه استان سمنان چه در بخش معدن و صنعت و چه در بخش کشاورزی و گردشگری از پتانسیل قابل توجهی برخوردار است اضافه کرد: استان سمنان در حال حاضر کمترین میزان بیکاری را در سطح کشور دارد و این نقطه قوت خوبی است.
وی با اشاره به ظرفیت های بالای استان سمنان در بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی گفت: استان سمنان جدا از فرصت‌ها با چالش‌های جدی نیز روبرو است که باید برای رفع آنها از هم‌اکنون چاره‌اندیشی شود وگرنه در آینده همه چیز را نابود و اقتصاد استان را با مشکل مواجه می‌شود.

تشنه‌دل از کمبود منابع آبی، آلایندگی و نبود زنجیره تولید به عنوان چالش‌های پیش روی استان در حوزه اقتصاد و توسعه نام برد و افزود: با توجه به ظرفیت بالای معدنی استان، شکل گیری یک نظام جدید تولید مبتنی بر معدن به حل این چالش‌ها نیز کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در گذشته نه تنها در استان که در سطح ملی نیز استراتژی صنعتی و تولیدی نداشتیم خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل اینکه صنعت با راهبرد زاده نشده، در ادامه به مشکل برخوردیم این معضل در استان‌هایی که با تاخیر و دیرتر به سمت صنعتی شدن رفتند بیشتر وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان با بیان اینکه فقدان راهبرد در ابتدای شکل گیری صنایع به ایجاد مشکلاتی منتهی شده که بعدتر خود را نشان داده اظهار کرد: به همین دلیل است که امروز می بینیم صنایع فولادی را به مناطقی بردند که یک قطره هم آب برای بخش صنعت ندارد. یکی از دلایلی که امروز در استان با شکل گیری صنایع فولادی مخالفت می شود نیز همین است که امروز ما دارای “راهبرد” هستیم. اگرچه راهبرد باید از ابتدا و قبل از استقرار واحدها وجود می داشت تا با چالش مواجه نشویم.
وی با بیان اینکه وجود راهبرد در صنعت و تولید به ایجاد هارمونی در استان نیز می انجامد گفت: اگر از سند راهبردی در این بخش برخوردار بودیم آن هارمونی متناسب با مزیت‌های منطقه ای استان در تولید و صنعت شکل می گرفت.

منبع: ایسنا

مرتبط:

موزه عمارت باغ امیر سمنان جایی برای خاطره‌بازی سمنانی‌ها

آشنایی با حمام پهنه سمنان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *