دبی

دبی ، شهر رکوردشکن خاورمیانه

دبی ، شهری با بلندترین ساختمان جهان، پر ترددترین فرودگاه میزبان برای مسافران بین‌المللی، صاحب بزرگترین نیروگاه خورشیدی متمرکز در جهان و دارای کمترین منابع نفتی امارات متحده، مهمترین مرکز مالی جهان عرب به شمار می‌آید.

به گزارش ایمنا، دبی چهارمین شهر پربازدید جهان است که از هیچ یک از جاه‌طلبی‌های عجیب و غریب به راحتی نمی‌گذرد و رکوردشکنی‌هایش در سطح بین المللی دیگر کاملا شناخته شده است. برای مثال این شهر در نظر دارد برای کاوش و استعمار مریخ  و به هدف کشف علت از دست رفتن آب این سیاره، سرمایه گذاری هنگفتی را در جهت ساخت کاوشگر فضایی در سال ۲۰۲۰ به سرانجام برساند.

مسئولان این شهر در نظر دارند تا سال ۲۱۱۷ در مریخ شهر کوچکی به نام Mars City احداث نمایند. دبی حتی با آزمایش پهبادهای بدون سرنشین و نیز هایپرلوپ‌ها برای انتقال سریع مردم و کالاها، تمام جوانب امر را در این رابطه سنجیده‌ است.

دبی

نقش و جایگاه دبی به عنوان نقطه دسترسی برای تجارت با عربستان سعودی و سایر نقاط خلیج فارس تا حدودی مانند جایگاه هنگ کنگ برای چین است و همانطور که هنگ کنگ از نظام حقوقی بریتانیا بهره برده است، دبی نیز برای مرکز مالی بین المللی خود قوانین رایجی به سبک بریتانیا تصویب نموده است و برای داوری در مورد امور تجاری از وکلای خارجی استفاده می‌نماید.

حاکم شهر دبی، شیخ رشید، با توجه به کم بودن منابع نفت، قبل از استقلال و مدرن شدن این شهر، تصمیم به ایجاد بندری تجاری گرفت و به منظور احقاق این هدف از کویت وام دریافت کرد. پس از آن، اقدام به احداث منطقه ویژه اقتصادی در “جبل علی” در جنوب شهر و ایجاد یک هسته مرکز برای برقراری ارتباطات اقتصادی در خلیج فارس، آفریقا و آسیا نمود.

علاوه بر بندرها، این شهر با ایجاد شرکت هواپیمایی امارات و گسترش آن، به عنوان مرکزی پیشرو برای پروازهای بین المللی در جهان شناخته شده است که این امر به طور چشمگیری ارتقای گردشگری را در پی داشته است. سپس با استفاده از پروژه‌های نمادین همچون ساخت و توسعه جزایر نخل، توانست این صحرای ناپایدار را به یک نمونه پیشرفت‌ غیر قابل باور تبدیل نماید.

دبی

دبی که تمامی تمرکز خود را بر بخش سرمایه‌گذاری خصوصی گذاشته است، سبب شده که امارات متحده عربی اقتصاد متنوعی را در خلیج فارس به نمایش بگذارد. البته صندوق بین المللی پول معتقد است که این کشور هنوز در بخش صادرات کالا ضعیف عمل کرده و از سایر کشورها عقب مانده است ولی دبی با بهره‌گیری از ساختار منحصر به فرد فدرال امارات متحده عربی که در آن هر یک از هفت امارت می‌توانند از تجربیات الگوهای اقتصادی و حکومتی یکدیگر بهره ببرند به خوبی راه پیشرفت خود را استوار نموده است.

در هر صورت دبی یکی از پیشرفته ترین شهرهای دنیای عرب است که برای رسیدن به موفقیت، هزینه‌های بسیاری چه مادی و چه معنوی پرداخته است. یکی از این هزینه‌ها کاهش چشمگیر بومی‌های منطقه است چرا که شهروندان محلی تنها ۸ درصد جمعیت دبی را تشکیل می دهند، دیگر اینکه دبی برای رسیدن به این پیشرفت‌ها، متحمل بدهی های بزرگ بسیاری شده است. لازم به ذکر است این شهر تا حدی پیشرفت خود را مدیون ابوظبی است که برای احترام و به افتخار حاکم ابوظبی نیز برج بلند خود را “برج خلیفه” نامید تا یادآوری کند که همواره ابوظبی همه کاره است. البته در هر صورت اگر امارات متحده عربی را به یک پرنده تشبیه نماییم، دبی یکی از بال‌های این پرنده است و ابوظبی که غنی از ثروت نفتی است، بال دیگر آن.

منبع:ایمنا

دبی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *