لزوم پرهیز از توسعه سیمای شهری در روستاها

سرپرست معاونت گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به زیبایی‌های موجود در زندگی مردمان کویر گفت: همه روستاهای مناطق کویری می‌توانند روستای هدف گردشگری باشند.

اسکان نیوز: حمیدرضا دوست‌محمدی، سرپرست معاونت گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اظهار کرد: همه روستاهای کویری این استان به شرطی که نگاه مردم و جوامع محلی گردشگری باشد، روستای هدف گردشگری هستند.

وی با انتقاد از برخی تغییرات ماهوی در کالبد روستاها افزود: اگر به‌دنبال توسعه گردشگری روستایی هستیم نباید اجازه دهیم که روستاهای ما تغییر ماهیت داده و کالبد و منظر آنها به سمتی برود که نشان و نماد زندگی شهری هستند.

سرپرست معاونت گردشگری، سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، با اشاره به ضرورت پرهیز از توسعه سیمای شهری در روستاها، ادامه داد: اگر قرار باشد که در روستا نیز با کالبدها و نمادهایی همچون آسفالت، خیابان، دیوارهای مرمری،جدول‌گذاری معابر و…روبرو شویم و اگر گردشگر هم بخواهد نانی تهیه کند به جای گولاچ و نان فتیر و دیگر نان‌های محلی یک قرص نان بربری به وی داده شود که دیگر حس حضور در یک فضا متفاوت از شهر و گردشگری در روستا به وی القا نمی‌شود.

وی بر ضرورت آموزش به جوامع محلی در روستاها و بافت‌های تاریخی شهرها تاکید و تصریح کرد: دهیاری‌ها و شهرداری‌ها می‌توانند نقش مهمی در این راستا ایفا کنند چرا که اداره کل میراث فرهنگی به تنهایی قادر نیست زمینه توسعه صنعت گردشگری را فراهم کند و لذا شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و مهمتر از آنها جوامع محلی باید پای کار بیایند.

دوستمحمدی با بیان این‌که باید جامعه‌ای که به گردشگر خدمات می‌دهد را متقاعد کنیم که هزینه بیشتری کند، افزود: در بافت‌های تاریخی نیز مردم محلی بیشترین نقش را در جذب گردشگر و توسعه گردشگری شهری دارند.

وی با بیان این‌که فضا شهری در بافت‌های تاریخی باید بافتی گردشگرپذیر باشد، ادامه داد: جدا از خود محدوده بافت تاریخی، توجه به منظر شهری در محلات خارج از بافت تاریخی نیز در توسعه گردشگری موثرند.

وی با بیان این‌که گردشگر به دنبال سادگی است، اضافه کرد: یکی از دلایل استقبال از مراکز بومگردی‌ها نیز حفظ همین سادگی‌ها است.

منبع خبر:اسکان نیوز
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *