ابوالقاسم رشتی عقدا

مجموعه رباط “ابوالقاسم رشتی عقدا” جهانی می‌شود

ثبت جهانی مجموعه رباط حاج ابوالقاسم رشتی عقدا در شهرستان اردکان، در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد قرار گرفت.

«محسن میرجانی» سرپرست اداره میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری اردکان در حاشیه بازدید از شهر تاریخی عقدا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده از سوی شهردار و شورای اسلامی شهر عقدا، تلاش مسئولان و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرستان اردکان و پیگیری نماینده مردم اردکان و رئیس فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس شورای اسلامی، برنامه آماده‌سازی اولیه، مستندسازی کلکسیون تصاویر، نقشه‌برداری و برداشت فنی اثر «معماری زیبا و کم نظیر رباط حاج ابوالقاسم رشتی عقدا » جهت ثبت جهانی در یونسکو(سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) توسط کارشناسان میراث فرهنگی آغاز شد.

وی افزود: رباط حاج ابوالقاسم رشتی عقدا که از آثار عصر قاجار و به شکل کاروانسراهای شاه عباسی بنا شده، از نوع کاروانسراهای عصر صفوی است که در سال ۱۲۶۲ هجری قمری بنا شده است.

میرجانی خاطرنشان کرد: این بنای با ارزش و تاریخی به جهت معماری فرهیخته و کم نظیر و بویژه بادگیر دو طبقه آن، سلامت مجموعه رباط، قدمت بنا، پیوند فرهنگی با عرصه تاریخی شهر، واقع شدن در مرکز ایران و نقش مهم و اثرگذاری که در ارتباط با حوزه خراسان و اصفهان، ایجاد کرده ،از اهمیت خاص و بسزایی برخوردار است.

این مدیر میراثی گفت: این شاخصه‌های ارزشمند، نظر کارشناسان ارزیاب کشور در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ستی و سازمان جهانی یونسکو را به خود جلب کرده است.

این باستان شناس تصریح کرد: انتظار می رود، با همت و تلاش مسئولین شهر عقدا نسبت به تهیه مستندات این اثر معماری و بازدید حضوری کارشناسان ارزیاب از سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد،  بزودی شاهد اعلام خبر مسرت بخش ثبت جهانی این مجموعه زیبا باشیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

زن مومیایی یزدی؛ جسد خوابیده در موزه کیست؟

خانه هنر یزد

یخچال میبد _یادگارهای یزد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *