معرفی چند غار استان سیستان و بلوچستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با اشاره به نامگذاری “دوم مهرماه ” به نام روز غارپاک و شعار امسال این روز تحت عنوان غار پاک، آب پاک و اکوسیستم پایداربرای فرهنگ سازی و ارتقاء آگاهی های عمومی در خصوص حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و لزوم حفاظت از غارها و برنامه‌ریزی برای مدیریت صحیح آن ها، برنامه هایی متنوعی در سراسر استان انجام شد.

به گزارش ایسنا- وحید پورمردان افزود: غارها در ارتباط با سایر عوامل محیطی نقش بسزایی در پایداری محیط داشته و به عنوان زیستگاه های مهم وحساس نقش موثری در تنوع زیستی ایفا می کنند. به همین منظور برنامه سرکشی و پاکسازی غارهای سطح استان با حضور محیط بانان انجام شد.
از جمله این برنامه ها پاکسازی غارهای منطقه بزمان به مناسب روزغار پاک بود که یگان حفاظت محیط زیست ایرانشهر اقدام به پاکسازی غارهای موجود در منطقه شامل غار گربودار، غار کرمانچی، غار سرابوک، غار هودیان و غار میوه‌ایی کردند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در ادامه غارهای شاخص استان را معرفی کرد؛
غارگربودار در ارتفاعات شرق بزمان  و با فاصله ۱۲ کیلومتری از شهر بزمان و یک کیلومتری آبادی گربودار و با ارتفاع  ۹۳۱ متراز سطح دریا قرار دارد . این غار به صورت زیر زمینی بوده و شیب ملایم دارد پس از طی مسافتی حدود ۵۰ متری به محلی می رسیم که غار دارای دو دهلیز می شود که بدلیل صعب العبور بودن تا کنون داخل دهلیزهای آن کسی نرفته است.
بدنه غار پر از سنگهای دگرگونی با بافت غالب کوارتز و آهکی است . در این غار انواع خفاش زیست می کنند این غار در حاشیه منطقه شکار ممنوع بزمان به عنوان یک جاذبه طبیعت گردی و تفریحی قابل تعمق است. در نهایت برای بدست آوردن و جمع آوری اطلاعات بیشتر نیاز به تحقیق و بررسی و تجهیزات غار نوردی است.
غار کرمانچی در ارتفاعات شمال غرب بزمان ، در محور دره آهو و یک کیلومتری روستای کرمانچی با ۱۰۲۸ متر ارتفاع از سطح دریا قرار دارد . به صورت زیر زمینی بوده شیب تندی دارد طول آن ۱۰۰ متر است  دارای دو دهنه است که بعد از ۴۰ متر مسافت در قسمت کف غار به یک دهنه تبدیل می شود.
غار کرمانچی تحت تاثیر فعالیت های دوران زمین شناسی بوجود آمده است ، کف آن سنگی و ماسه ای از نوع سنگهای دگرگونی است . بدنه غار نیز از سنگهای دگرگونی با بافت غالب کوارتز و آهکی است.
این غار زیستگاه مناسبی برای انواع خفاش بوده ، از ارزش علمی و تحقیقی برخوردار است و بدلیل قرار گرفتن در منطقه شکار ممنوع بزمان به عنوان یک جاذبه گردشگری و تفرجی است.
غار سرا بودک در ارتفاعات بودک واقع در شمال جبر آباد ار توابع شهرستان دلگان واقع گردیده است غار سرابودک در یکی از سرشاخه های رودخانه سرابودک واقع شده و ۵۷۴ متر ارتفاع از سطح دریا قرار دارد و به صورت زیر زمینی با ورودی بزرگ با شیب تندی شروع می شود و طول آن از ۳۰۰ متر بیشتر می باشد پس از طی حدوداً ۱۵ متر به دو دهلیز  تقسیم می شود.
این غار تحت تاثیر فعالیت های دوران زمین شناسی بوجود آمده است کف آن سنگی از نوع آهکی و مرطوب  می باشد و هم چنین بدنه غار از نوع سنگهای دگرگون است بافت غالب کوارتز و آهکی می باشد.
غار سرا بودک زیستگاه جمعیت قابل توجهی از انواع خفاش است  که دارای ارزش علمی و تحقیقی بالایی بوده و در ورودی غار تعدادی پرستو لانه دارند و همین طور این غار به عنوان جاذبه گردشگری این منطقه است.

منبع خبر:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *