معرفی کاروانسرای لاسجرد سمنان:

صفویه دوره ی طلایی رونق کاروانسراهاست در این دوران بود که شاه عباس تصمیم به بازسازی و احیای جاده ابریشم نمود و یکی از الزامات این کار را احیای کاروانسراها می دانست. همین امر موجب شد که بیشتر کاروانسراها به نام شاه عباس نام گذاری گردد.  کاروانسراهای این دوران اکثرا برای استراحت زائرین امام رضا که از راه ابریشم به مشهد سفر می کردند ساخته شده است.

سمنان را به دلیل قرارگیری در راه ابریشم به استان کاروانسراها می شناسند، تعداد ۲۷ کاروانسرا در جاده های استان سمنان در مسیر تهران به مشهد وجود دارد، بسیاری از این کاروانسراها از کنار جاده قابل مشاهده اند و حتی گردشگران می‌توانند در بعضی از این کاروانسراها اقامت نیز داشته باشند.

امروزه بسیاری از این کاروانسراها در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده اند با این وجود هستند کاروانسراهایی که علاوه بر دارا بودن قدمت تاریخی به مخروبه تبدیل شده اند.

blank

کاروانسرای لاسجرد

این‌ کاروانسرا در روستای‌ لاسجرد سمنان‌ قرار دارد و از بناهای‌ دوره‌ شاه عباس‌ اول‌ صفوی‌ است‌. در اطراف حیاط وسیع این کاروانسرا ۲۴ حجره ساخته شده. دو ایوان‌ بلند و بزرگ‌ در غرب‌ و شرق‌ کاروانسرا وجود دارد که‌ با درگاه‌ کوتاه‌ و چند پله‌ به‌ دالان‌ها متصل می ‌شوند. سقف‌ این‌ ایوان ‌ها طاق‌ ضربی‌ بزرگی‌ است‌ که‌ تزئینات‌ مربع‌ شکل‌ تودرتو دارد. در چهارگوشه‌ کاروانسرا، چهار مدخل‌ ورودی‌ با طاق ‌های‌ قوس ‌دار، حیاط‌ را به‌ دالانی‌ متصل‌ می کند که‌ درتقاطع‌ و روبروی‌ آنها باراندازهایی‌ طراحی‌ و اجراشده‌ است‌. مصالح‌ کاروانسرا از آجر، سنگ‌، ملات‌ گچ‌ و ساروج‌ و خاک‌ گچ‌ است‌. این‌ کاروانسرا بارها مرمت شده است. با توجه به اینکه امروز نیز این کاروانسرا در مسیر زائران شهر مشهد قرار داد هنوز هم میزبان گردشگران زیادی از نقاط دور و نزدیک است.

‌ آدرس کاروانسرای لاسجرد: ۱۳ کیلومتری شهرستان سرخه، استان سمنان در مسیر زیارتی شرق به غرب جاده ابریشم در جاده سمنان به تهران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *