موزه‌های کشور به اینترنت رایگان مجهز می‌شوند-موزه‌ها

موزه‌ها با یک جزوه باز می‌شوند/پول دستکش و ماسک را بدهید

رییس ایکوم ایران در نامه‌ای به رییس ستاد مقابله با کرونا درخواست کرد تا تمهیداتی اندیشیده شود که بودجه برای تهیه‌ی مواردی مانند پاپوش، ماسک، دستکش و ایجاد دالان ضدعفونی برای ورود به موزه‌ها با تشخیص عدم امکان ورود افراد بیمار تامین شود.

سید احمد محیط طباطبایی در نامه‌ای به رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و رییس ستاد مقابله با کرونا آورده است: «از آغاز بحران کرونا به منظور حفظ سلامت هموطنان و همچنین آثار فرهنگی تاریخی موجود در موزه‌ها، همانند دیگر جوامع موزه‌داری در زمره مشاغل پر خطر قرار گرفت و برای بازدید کنندگان تعطیل شد و این روند تاکنون تداوم داشته است.

اکنون در ارتباط با اخذ تصمیم برای بازگشایی موزه‌های کشور موارد ذیل قابل تامل و توجه است :

موزه‌ها از نظر ویژگی در زمره فضاهای فرهنگی چند وجهی هستند، به عبارت ساده هم ویژگی‌های مربوط به مراکز آموزشی، مراکز گردشگری، مراکز تفریحی و در حقیقت ویژگی‌های مراکز آموزشی ـ پژوهشی، تفریحی و گردشگری را با هم دارند.

امکان ضدعفونی کردن آثار فرهنگی تاریخی موجود در موزه‌ها و همچنین فضاهای تاریخی به سادگی میسر نیست و روش‌های خاص و با توجه به جنسیت مواد دارد.

ضرورت رعایت حفظ فاصله ایمنی و استاندارد برای حفظ سلامت جامعه در موزه‌ها در شرایط کنونی مسائل خاصی را مطرح می‌کند که حل آن دشواری در زمینه هزینه و رعایت اصول ویژه فضاهای فرهنگی ـ تاریخی را به همراه دارد که در این ارتباط پژوهشکده تخصصی مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری جزوه‌ای تهیه و در اختیار نهادهای ذیربط موزه‌ای قرار داده است.

بنابراین رعایت شرایط بهداشت سلامت به جهت ورود بدین فضاها نیاز به تمهیداتی دارد که باید در شرایط کنونی از قبل پیش‌بینی شود همانند (تامین پاپوش، ماسک، دستکش و ایجاد دالان ضدعفونی برای ورود به مکان با تشخیص عدم امکان ورود افراد بیمار و همچنین تامین حداقل فاصله استاندارد ایمنی در اجتماع توسط افراد و …) که تامین آن نیاز به بودجه‌ای خاص دارد که در شرایط کنونی وجود یا عدم آن در امر تصمیم‌گیری بسیار موثر خواهد بود.

بنابراین کمیته ملی موزه‌های ایران وظیفه خود می‌داند به منظور حفظ سلامت موزه‌دار و بازدیدکنندگان درخواست توجه به موارد فوق را مطرح کند.»

منبع:ایسنا

مرتبط:موزه‌ها را از لیست مشاغل پرخطر درمی‌آورند؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *