واریش ، روستایی با طبیعت بکرو زیبا در پایتخت

امروزه یکی از شاخه های در حال توسعه صنعت گردشگری در دنیا گردشگری روستایی است .در تهران پایتخت ایران با ترافیک های زیاد و هوای آلوده مناطقی وجود دارد که میتوان در آنجا ساعاتی را با استشمام هوای پاک و به دور از شلوغی به آرامش رسید . غرب شهر تهران در محله ورد آورد با گذر از جاده آسفالته و کوهستانی با پیچ و خمهای زیبا و شاعرانه و در امتداد رودخانه به دره ای تنگ و عمیق در منطقه کن میرسیم . روستای واریش جز بخش کن و سولقانِ شهرستان تهران میباشد.

روستای واریش

این روستای زیبا و کوهستانی با طبیعت بکر در اطراف پایتخت که در فصول گرم سال خنک و مطبوع و در فصل زمستان سرد و خشک میباشد. این منطقه با دارا بودن چشمه های پر آب و باغات میوه همچون آلو ، گیلاس، شاتوت و زردآلو نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می نماید.

blank

واریش که در جاده سولقان و جاده چالوس قرار گرفته ، از شمال به شهرستانک، از غرب به روستای خور و از شرق به دهکده سنگان می رسد، دارای رشته کوههای مرتفع بوده که بلندترین قله آن” پهنه سار” میباشد. نامهای دیگر این قله پهن حصار ، پشته بند و گندم چال میباشد. نام قلل دیگر که در این منطقه به چشم میآید چشمه شاهی بوده

نکته قابل توجه اینکه ما بین قله های فوق دشت بسیار زیبا و سرسبز بنام پهنه حصار چشم ها را خیره میکند.

امامزاده بی بی زرین قمر

در دشت پهنه حصار واقع در نزدیکی واریش امامزاده ای بنام بی بی زرین قمر وجود دارد . خواهران امام رضا به نام بدر النسا و زرین قمرکه از دست حاکمان وقت در حال فرار بودند برای رهایی به این منطقه پناه آوردند و در همانجا مدفون گشتند   و آن منطقه به نام آنها نام گذاری شده است. این امامزاده همچنین محل استراحت کوهنوردان در فصول سرد سال می باشد.

جاده مسیح الله دین

با گذر از روستای واریش گردشگران وارد جاده ای می شوند که مسیر کوهنوردان می باشد که از بالای روستا به سمت شمال شرق امتداد و پس از شیب ملایم به منطقه پهنه حصار منتهی می گردد. این جاده به نام مسیح الله دین  نام گذاری نموده اند. علت نامگذاری آن ، سالها حماسه و نام و خاطره یکی از دلیرمردان این سرزمین می باشد. مسیح ا… دین محمد از خلبابان نیروی هوایی ارتش که در عملیات تاریخی در نخستین روزهای جنگ و فانتوم های ایرانی بر فراز خاک عراق مورد اصابت پدافند قرار گرفته و به درجه شهادت نائل گشت.

کوهنوردی

روستای واریش از مبداهای صعود به ارتفاعات پهنه‌حصار است که از آنجا رسیدن به قله اصلی با ارتفاع ۳۴۰۰ مترمیباشد حدود ۴ تا ۵ ساعت زمان میبرد.

یک جاده خاکی در ضلع غربی این روستا وجود دارد که به ضلع شمالی قله لیچه (پشت قله) جهت صعود به ارتفاعات پهنه‌حصار می‌رسد. لیچه در شمال غرب واریش واقع شده و از جنوب غرب  به قله دشته (قله سایت مخابراتی کرج) و از شمال به قلل ارتفاعات  پهنه‌حصار و روستای کندر مشرف است، از شرق این ارتفاعات  قلل چین کلاغ، دوشاخ و پلنگ چال دیده می‌شود.

اگر قصد آغاز برنامه کوهنوردی را دارید ابتدا وارد جاده چالوس شوید و در همان چند کیلومتر اول، تابلوی کوچک زرد رنگ کندر در سمت راست جاده و در کنار یک پل آهنی باریک به چشم میخورد.

مسیرهای رسیدن

جهت دسترسی به این روستای سرسبز و خوش آب و هوا باید وارد اتوبان همت شده و به سمت غرب حرکت کرده و به هنگام گذر از کنار دریاچه تابلوی وردیج و واریش به چشم می‌خورد. با ورود به جاده کوهستانی و طی حدود ۱۰ کیلومتر در حالی که ۵۰۰ متر ارتفاع گرفته‌اید به روستای وردیج در سمت راست خواهید رسید. پس از آن با ادامه مسیر در حدود ۵ کیلومتر، به منطقه ییلاقی واریش و انتهای جاده آسفالته می‌رسید.

منبع خبر:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *