پارک “داوود نبی”، راهی برای شستشوی مغزی اماراتی‌ها

“دولت اسرائیل به دنبال تقویت گردشگری‌اش در بین کشورهای عربی است و برای این کار، گردشگران را به پارک باستان شناسی داوود نبی در قدس شرقی می‌برد.”

به گزارش ایسنا، فارن پالسی در گزارشی می‌نویسد: اسرائیل برای جذب گردشگران اماراتی که بخشی از روند تحکیم بخشیدن به روابط میان اعراب-اسرائیل پس از توافق‌های ابراهیم با هدف عادی سازی روابط بین اسرائیل و بسیاری از کشورهای عربی است،‌ برنامه‌ای دارد اما این تصمیم به منظور ایجاد یک سفر گردشگری به یک پارک باستان شناسی مورد مناقشه در قدس شرقی که توسط شهرک نشینان یهودی راست افراطی اداره می‌شود، موجی از تنش‌ها را در منطقه و همچنین انتقادهایی را هم در میان کارشناسان اسرائیلی و هم فلسطینی در پی داشته است.

“پارک ملی شهر داوود” یکی از مکان‌های مهم و مشهور و البته مناقشه برانگیز است. این سایت از آن جهت مشهور است که درست در پایین دیوارهای شهر قدیمی قدس (اورشلیم) واقع شده که راهنمایان گردشگری می‌گویند داوود نبی در آنجا بر تخت سلطنت می‌نشست و رویدادهای مهمی از تاریخ یهود نیز در آن شکل گرفته و روی داده‌اند. طرفداران پارک داوود نبی که محل اصلی حضور سیاستمداران جناح راستی اسرائیل است می‌گویند آموختن تاریخ داوود نبی و حضرت سلیمان که از افراد برجسته و مهم یهود و اسلام هستند، برای گردشگران مسلمان جذاب خواهد بود.

“آری پارنیس”، یک راهنمای مستقل گردشگری که در بنیاد شهر داوود کار می‌کند (سازمانی از شهرک نشینان راست افراطی که این پارک را اداره می‌کند و به زبان عبری به آن “العاد” گفته می‌شود) گفت: این تاریخ و پایه‌های “اورشلیم” است. این برای جهان اسلام هم بسیار معنادار است. این جالب‌ترین بخش در “اورشلیم” است. همه چیز از اینجا شروع شده است. پیامبران و شاهان همه از اینجا سر برآورده و ظهور کردند. این پارک در برنامه سفری که توسط وزارت گردشگری اسرائیل برای گردشگران اماراتی و بحرینی ارائه شده، در نظر گرفته شده است.

بسیاری از محلی‌ها و منتقدان می‌گویند، مشکل این است که این پارک بیشتر یک وسیله برای گسترش شهرک نشینی به سمت قدس شرقی است تا بیان تاریخ جدی.

“نظمی جوبه”، مورخ در دانشگاه بیرزیت در کرانه باختری می‌گوید: این یک سایت تبلیغاتی برای این است که به گردشگران روایتی را بگوییم که بسیاری از مورخان و باستان شناسان اسرائیلی آن را باور ندارند. در این سایت نه فقط اعراب بلکه همه گردشگران فریب داده می‌شوند. این یک سایت با روایتی بسیار نادرست است. آنها به علم بی محلی زیادی می‌کنند.

محلی‌ها هم می‌گویند که این پارک پایه و اساسی برای بیگانه ساختن فلسطینی‌ها در شهر خودشان است و به طور ضمنی اخراج آنها را توجیه می‌کند.

“عوادالله المختار” ۵۷ ساله یکی از ساکنان “وادی حلوه” که محل استقرار این پارک است، می‌گوید: آنها نباید از مکانی دیدن کنند که تاریخش جعل شده است و نباید شهرک نشینان را مشروع بدانند.

نفوذ شهرک نشینان تنها دلیل المختار برای نارضایتی از اسرائیل نیست. در ۱۰ ژوئن ۱۹۶۷ درست پس از تصرف قدس شرقی توسط اسرائیل، بولدوزرهای اسرائیلی، محله عرب “المغربی” را واقع در قدس قدیم تخریب کردند تا میدانی را برای دیوار غربی ایجاد کنند که گمان می‌رود پیرامون “معبد دوم اورشلیم” باشد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی “اوری بنزیمان، خبرنگار اسرائیلی در این تخریب، مادربزرگ المختار “رسمیه تباکی” که ساکن این محل بود نیمه هشیار از زیر آوار منزل تخریب شده‌اش بیرون کشیده شد و بعدا درگذشت. ۵۴ سال بعد، المختار گفت که از سوی شهرک نشینان و مقام‌های اسرائیلی که خیابان محل سکونتش را “صعود داوود نبی” و تمام محله را “شهر داوود” نامیده‌اند، تحت فشار است. ۵۰۰ شهرک نشین اکنون در میان ۶۰۰۰ فلسطینی کم درآمد در وادی حلوه ساکن هستند.

برخی از ساکنان این منطقه می‌گویند که اگر گردشگران اماراتی به این پارک بیایند انگار به آنها خیانت می‌کنند و زخمی که در نتیجه عادی شدن روابط این کشور با اسرائیل ایجاد شده، عمیق‌تر می‌شود. این توافق فرمول قدیمی که کشورهای عربی روابطشان را با اسرائیل عادی کردند، تغییر داد. بر اساس فرمول قدیمی، تنها زمانی روابط دو طرف عادی می‌شد که اسرائیل به اشغالگری اراضی از جمله قدس شرقی که در جریان جنگ ۱۹۶۷ تصرف کرد، پایان می‌داد.

در بسیاری از محله‌های قدس شرقی، اوضاع برای فلسطینی‌ها نابسامان است. به گفته جنبش “اکنون صلح”، شهرک نشینان قصد دارند در مقیاسی بی سابقه مواضع خود را گسترش دهند. در محله “بطن الهوا” نزدیک به وادی حلوه ۷۸ خانوار فلسطینی با احتمال تخلیه اجباری روبرو هستند چون زمین‌های آنها برای بیش از یک قرن گذشته در تملک یهودیان بوده است.

در کرانه باختری هم فعالیت‌های شهرک نشینان به سرعت رو به گسترش است و آنها در داخل مناطقی این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند که فلسطینی‌ها امیدوارند بتوانند کشور آینده خود را در آن تشکیل دهند. امارات ضمن حمایت از یک کشور فلسطینی به آمریکا و اتحادیه اروپا در محکوم کردن این فعالیت‌ها نپرداخته در حالی که بسیاری از کشورهای جامعه جهانی این اقدامات را غیرقانونی می‌دانند.

“مناخیم کلین”، متخصص علوم سیاسی در دانشگاه “بر ایلان” نزدیک تل آویو و متخصص در امور قدس می‌گوید: این پارک باستان شناسی به صورت اتفاقی برای سفر گردشگران اماراتی در نظر گرفته نشده است. آنها تلاش می‌کنند تا از توریست‌های اماراتی برای کسب تایید اعراب از روایت رسمی اسرائیل از “اورشلیم” و درست همانی که روایت شهرک نشینان است، بهره ببرند.

باستان شناسان اسرائیلی که این خط مشی رسمی را به چالش کشیده‌اند می‌گویند که این پارک باید بسته شود یا حداقل باید از دست بنیاد شهر داوود خارج شود چون می‌گویند، این سایت بسیار مهم باستان شناسی در مشت تبلیغات سیاسی گیر افتاده است.

“رافی گرینبرگ”، باستان شناس دانشگاه تل آویو درباره اینکه این بنیاد می‌گوید یکی از سازه‌هایی که در بازدیدهای گردشگران در نظر گرفته شده، احتمالا “کاخ داوود نبی” است، شک دارد و ادامه می‌دهد: این سازمان‌ها از باستان شناسی برای لاپوشانی آنچه انجام می‌دهند، سوءاستفاده می‌کنند. معرفی کلی سایت به عنوان یک سایت باستان شناسی به این منظور است که ساکنان حاضر را به عنوان یک مزاحم، به عنوان عامل خارجی، به عنوان یک تحمیل بر سایت جلوه دهد. این راهی برای نامشروع کردن ساکنان این مکان است.

تورهای گردشگری العاد در شهر داوود به نظر برای پیشبرد این ایده است که بخش‌های فلسطینی این شهر از جمله وادی حلوه “در واقع یهودی هستند.” این ایده یک دردسر برای سازش دو کشوری است که مورد اتفاق نظر برای اکثر جامعه بین‌الملل محسوب می‌شود اما اسرائیل آن را رد می‌کند و قدس را پایتخت “ابدی و تقسیم ناشدنی” خود می‌داند.

اسرائیل پس از جنگ ۱۹۶۷ قدس شرقی را به خود الحاق کرد و این اشغالگری را “آزادسازی” می‌داند. پیروزی ارتش اسرائیل در این جنگ شش روزه یک سرخوشی “ملی گرایانه” و حسی از استحقاق نسبت به مناطق فلسطینی را که در کتاب مقدس آمده، در پی داشت. نسخه‌ای از تاریخ که در این تور آموزش داده می‌شود، رنگ مسیحایی دارد که دقیقا شبیه به روایت مطرح شده از سوی شهرک نشینان است. بخشی از آن مربوط به “معبد دوم اورشلیم” است که زمانی نزدیک به این پارک مدرن قرار داشت اما در پی تاخت و تاز نیروهای امپراتوری روم باستان در ۷۰ پیش از میلاد و در جریان قیام یهودیان با خاک یکسان شد. برخی از اسرائیلی‌ها بر این باورند که می‌توان “معبد سوم اورشلیم” را هم در جایی که مسجدالاقصی وجود دارد، ساخت. آنها می‌گویند توسعه شهرک‌ها بخشی از این روند است.

“نوآ یهاو”، راهنمای ۱۸ ساله گردشگری این تور را بخشی از خدمات ملی مورد حمایت دولت می‌داند و می‌گوید: جنگ ۱۹۶۷ بخشی از روند رستگاری قوم یهود بود که همان باور مشترک شهرک نشینان ایدئولوژیکی است که فعالیت‌های خود را تسهیل کننده ظهور یک عصر مسیحایی می‌دانند. ما امروز بخشی از این رستگاری و ظهور هستیم!

“رئوت ویلف”، سخنگوی العاد به بسیاری از سوالاتی که فارن پالسی پرسید، پاسخی نداد اما در بیانیه‌ای اعلام کرد: العاد بر اساس قوانین توسعه “اورشلیم کهن” فعال است و به میلیون‌ها بازدید کننده از اسرائیل و سراسر جهان و با هر عقیده و باور و پیشینه‌ای اجازه دسترسی را می‌دهد. ما با تمام تلاش‌های سازمان‌های سیاسی که از تاریخ و میراث قدس، یکی از مهمترین شهرهای جهان، برای اهداف سیاسی استفاده می‌کنند، مخالفیم.

“دنیل سایدمان”، وکیل اسرائیلی و مدیر یک سازمان غیردولتی به نام‌ “قدس دنیوی” که از برنامه‌ریزی‌ها در شهر که بخشی از یک راه‌ حل دو کشوری است، حمایت می‌کند، گفت: استراتژی شهرک نشینان برای احیای پادشاهی کتاب مقدس در اطراف شهر قدیمی است. آنها این کار را با جنگ خانه به خانه، تصاحب قانونی، نیمه قانونی و با ابزار غیرقانونی انجام داده‌اند و در آواره کردن فلسطینی‌ها برای تبدیل وادی حلوه به آنچه که گسترش بخش یهودی “اورشلیم کهن” است، مبادرت ورزیدند؛ اما العاد می‌گوید که اینها همگی کارهای قانونی است.

فلسطینی‌ها می‌گویند برای ترک محله تحت فشار قرار دارند. “هاشم سیام” ۶۳ ساله ساکن وادی حلوه می‌گوید: احساس می‌کنم که این محله دارد ماهیت عرب خود را تغییر می‌دهد و به سمت یهودی نشینی می‌رود. این پارک و محوطه باستان شناسی بخشی از تلاش با هدف حذف اعرابی است که در اینجا هستند و نمی‌توانند بگویند که این شهر داوود است.

او هم مانند بسیاری دیگر از ساکنان محلی به شکاف‌های روی دیوار منزلش اشاره می‌کند که به احداث تونل‌های باستان شناسی در منطقه مربوط می‌شود.

مناخیم کلین نیز به این مساله اشاره دارد که برای اسرائیل حضور گردشگران امارتی در شهر داوود راهی برای ترغیب شهروندان اماراتی برای به حاشیه راندن فلسطینی‌ها به همان روشی است که دولت انجام داد.

او ادامه می‌دهد: عادی سازی روابط با اسرائیل از سوی بحرین و امارات تایید شد اگرچه مساله فلسطین و اسرائیل حل و فصل نشد. اسرائیل آن را بیان اراده اعراب برای به حاشیه راندن مساله فلسطین می‌داند. اسرائیل می‌خواهد روایت خود در مورد بیت‌المقدس را به گوش گردشگران اماراتی برساند. این مساله فقط بین دولت‌ها نیست. آنها می‌خواهند آن را به اماراتی‌ها و دیگر کسانی که از این سایت بازدید می‌کنند، بسط دهند. آنها می‌خواهند شهروندان اماراتی را شستسویی مغزی دهند.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *