مسجد جامع اردستان

پرونده ثبت جهانی مسجد جامع اردستان به کجا رسید؟

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: تمام اقدامات، نقشه‌برداری و مستندات برای ثبت جهانی مسجد جامع انجام و ارسال شده و مرحله نهایی آن باید توسط مسئولان شهرستان پیگیری شود.

مهدی مشهدی اظهار کرد: بازدیدهای میدانی کارشناسان تخصصی از اسکلت‌های کشف شده در معدن اردستان انجام شده است و اداره میراث فرهنگی همچنان پیگیر این موضوع خواهد بود تا قدمت و هویت دقیق این اسکلت‌ها را به نتیجه برساند ولی هنوز اقداماتی اجرایی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه تهران و اصفهان متقاضی هستند که اسکلت‌های کشف شده اردستان را از شهرستان خارج کنند، افزود: با توجه به اینکه اسکلت‌های کشف شده می‌تواند هویت و قدمت منطقه را بار دیگر افزایش دهد و این موضوع برای مردم این شهرستان بسیار حائز اهمیت است تلاش داریم تا این اسکلت‌ها در شهرستان نگهداری شود.

پرونده ثبت جهانی مسجد جامع اردستان نیازمند پیگیری است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اردستان درباره آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی مسجد جامع اردستان، تصریح کرد: پرونده ثبت جهانی مسجد جامع اردستان به عنوان یک اثر شاخص تاریخی و نخستین مسجد ۲ طبقه جهان اسلام در یونسکو پذیرفته شده است و امیدواریم با پیگیری لازم توسط مسئولان شهرستان این پرونده به نتیجه نهایی برسد.

مشهدی با بیان اینکه تمامی اقدامات، نقشه‌برداری و مستندات برای ثبت جهانی مسجد جامع انجام و ارسال شده و مرحله نهایی آن باید توسط مسئولان شهرستان پیگیری شود، گفت: مسجدجامع اردستان یکی از بناهای منحصر به فردی است که شاید در کل کشور ایران به تعداد انگشتان دست آثار شاخص و فاخر همچون این مسجد نداشته باشیم که این شاخصه بسیار ارزشمند به نظر می‌رسد و باید برای حفظ آن تلاش وافری را انجام داد.

وی در خصوص یکی از مطالبات مردم شهر اردستان درباره راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی، خاطرنشان کرد: زمانی با حمایت وزارت میراث فرهنگی تعداد زیادی موزه مردم شناسی در کشور راه‌اندازی شد، ولی هم‌اکنون با سیاست‌های وزارت، مجوز راه‌اندازی موزه مردم شناسی صادر نمی‌شود و فقط اجازه راه‌اندازی موزه‌های تخصصی را داریم.

واگذاری ۱۰ اثر تاریخی شهرستان اردستان به بخش خصوصی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان با اشاره به سفر مدیرعامل و رییس هیئت مدیره صندوق احیا و توسعه صنایع‌دستی به شهرستان، گفت: در این سفر مقرر شد ۱۰ اثر تاریخی شهرستان شامل دو کاروانسرای شاه عباسی ظفرقند و بقم، کاخ امیرآباد و قلعه روستای مزدآباد و…. که با توجه به موقعیت جغرافیایی و معماری بسیار زیبا، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی برای سرمایه‌گذاری هستند از طریق مزایده صندوق احیا به بخش خصوصی واگذار شود.

مشهدی با اشاره به اعطای تسهیلات ۶ درصدی تا سقف ۵ میلیارد ریال برای احیای بناهای ثبتی، گفت: همچنین بناهایی که قابلیت سرمایه‌گذاری داشته باشند می‌توانند از تسهیلات ۱۰ تا ۱۲ درصدی بدون سقف پرداخت و بر اساس طرح توجیهی از این تسهیلات برخوردار شوند.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *