پل میرزا رسول؛ خشتی از تاریخ در دل آذربایجان غربی

آثار باستانی و تاریخی از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در هر کشور است و در این میان پل‌های قدیمی که با مواد ابتدایی و با معماری‌های زیبا درست‌ شده‌اند اهمیت خاصی دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، از دیرباز راه‌های بسیاری برای تردد مسافران و کاروان‌های تجاری وجود داشت که به‌واسطه موقعیت جغرافیایی و عوارض طبیعی در طول تاریخ صدها پل برای سهولت رفت‌ و آمد مسافران روی رودها و دره‌ها ساخته شد که از برخی از آنها هنوز استفاده می‌شود و بسیاری از آنها نیز ویران‌ شده است یکی از این پل‌ها پل میرزا رسول میاندوآب است که در این گزارش به شرح و نقد آن می‌پردازیم.

پل میرزا رسول در سه کیلومتری جاده میاندوآب به مهاباد بر روی رودخانه سیمینه‌رود واقع‌شده است این پل ظاهراً توسط میرزا رسول در اوایل دوره قاجاریه به‌عنوان تنها پل ارتباطی میاندوآب به ارومیه ساخته‌ شده است این پل با طول ۸۰ متر و عرض ۴ متر و ۶۰ سانت دارای ۵ دهانه با قوس‌های جناغی از جنس آجر و ملات ساروج است پل با جهت غربی شرقی بر روی پایه‌هایی از سنگ تراشیده شده استوار است.

پل تاریخی میرزا رسول در سال ۱۳۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد که در توسعه گردشگری تاریخی این شهرستان تأثیر فراوانی دارد اگر مسئولان میاندوآب در سامان دادن به ترمیم این بافت تاریخی سرعت و دقت عمل داشته باشند هم یک آثار تاریخی که بندبند وقایع گذشته را حکایت می‌کند از دست نخواهد رفت و هم با برجسته‌سازی آن گردشگران زیادی را از جای‌جای دنیا به دیدن پل میرزا رسول خواهد کشاند.

طبق گفته مردم این پل سال‌ها بود که در پس بی‌توجهی مسئولان شهرستان میاندوآب تخریب‌ شده بود که امسال با یک مرمت ظاهری قائله را ختم کرده‌اند در صورتی‌ که الآن نزدیک به چند سال است که یک طرف این پل فروریخته و آجرهای تشکیل‌دهنده آن از هم‌گسسته‌اند در حالی که ترمیم آن در عرض یک ماه می‌تواند تکمیل شود.

آذربایجان غربی با دیرینه‌ای به قدمت تاریخ، سرشار از جاذبه‌هایی است که آن را همچون نگینی در پهنه گیتی، متمایز ساخته همچنین استانی سرشار از دیدنی‌های طبیعی، باستانی، تاریخی و تفریحی که به لطف یزدان پاک و همت مردمان این منطقه همیشه سرفراز در کشور است.

منبع خبر:تسنیم

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *