کاخ مروارید

کاخ مروارید امسال کاخ موزه می‌شود

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز، یکی از اقدامات مهم عملیاتی در سال جاری را بهره برداری از کاخ مروارید به عنوان کاخ موزه برشمرد.

به گزارش ایسنا، فریدون محمدی، ۳۰ اردیبهشت در حاشیه بازدید از موزه خصوصی تمبر یکتا در رجائی شهر کرج اظهار کرد: در این‌موزه اضافه بر تمبر، اسکناس‌های قدیمی، کتاب های نفیس و ادوات نظامی قدیمی نیز نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه برای اختصاص یک مکان مناسب برای این موزه تمبر کار کرد، ادامه داد: این مجموعه نفیس در اینجا شکل گرفته و متعلق به البرز است، بنابراین باید با اختصاص مکانی به عنوان نمونه به یک بنای تاریخی برای فعالیت این موزه اجازه ندهیم که به استانی دیگر منتقل شود.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: در برنامه‌های مدنظر به یقین پلان اجرایی خوبی برای گنجینه تمبر خواهیم داشت اما باید در این مورد بررسی‌های لازم را انجام دهیم و تا دو هفته آتی نتایج این تصمیمات را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی با تاکید بر تصمیماتی مبنی بر مقصدسازی البرز به عنوان یک هدف مهم گردشگری برای این استان، اشاره کرد: در این راستا چهار برنامه مهم برای سال جاری مدنظر است؛ اولین مورد افتتاح موزه نقاشی های قاجار در کاخ سلیمانیه کرج است. همچنین در سال جاری، سایت محوطه ازبکی به عنوان یک سایت موزه مورد بازدید عموم قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای افتتاح موزه مردم شناسی در محل آسیاب مهدی آباد نظرآباد گفت: این موزه ویژه معرفی فرهنگ آن منطقه است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز، چهارمین اقدام مهم عملیاتی در سال جاری را بهره برداری از کاخ مروارید به عنوان کاخ موزه برشمرد.

وی در بخش دیگری با اشاره به برنامه هایی که در سال های آتی نتیجه خواهد داد، عنوان کرد: یکی از این اهداف این است که موزه مردم شناسی با نام موزه اقوام ایرانی یا ایران کوچک را در کرج خواهیم داشت. شاید برای اختصاص محل ایجاد این موزه در دل یک پارک در کرج که مختص نمایش اقوام ایرانی است مذاکراتی داشته باشیم.

محمدی در ادامه گفت: البرز اشیاء نفیس و ارزشمند زیادی دارد که باید در قالب یک موزه باستان شناسی نگهداری شود، در نتیجه ایجاد این موزه در سال های پیش رو نیز از دیگر اهداف ما در البرز است.

وی در مورد دیگر اهداف برنامه ریزی شده برای سال های پیش رو به تبدیل ساختمان مارکوف در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج به موزه معماری و استفاده از ظرفیت موزه جانور شناسی این دانشگاه نیز به عنوان یک محصول گردشگری اشاره کرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان البرز توضیح داد: البرز دو کاروانسرا به نامهای شاه عباسی کرج و ینگی امام شهرستان ساوجبلاغ دارد.

وی اشاره کرد: کاروانسرای شاه عباسی کرج که مرمت شده و اکنون دست بهره بردار است اما از عملکرد اجرایی در آنجا راضی نیستیم و باید تغییرات رویکردی در این خصوص توسط بهره بردار انجام شود.

محمدی درباره کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ نیز توضیح داد: برای این کاروانسرا که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد، امسال با تکیه بر اعتبار یک میلیارد تومان تخصیص یافته از سوی فرمانداری ساوجبلاغ و همچنین اعتبار ۴۰۰ میلیون تومانی منظور شده از سوی سازمان جهانی یونسکو اقدامات لازم برای مرمت انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ به عنوان یک اثر تاریخی بازمانده از دوران صفویه ثبت جهانی شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:کاخ مروارید _ بازمانده ی معماری آمریکایی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *