گردشگری و معنویت

کمیته «گردشگری و معنویت» در اتاق بازرگانی تشکیل شد

کمیته «گردشگری و معنویت» همزمان با روز جهانی گردشگری در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران راه‌اندازی شد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو ـ رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و دبیر کنفرانس گردشگری و معنویتـ گفت: از سال‌های گذشته رویکرد معنوی به مطالعات گردشگری در دوره دکترای گردشگری مطرح شد و تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفت. در این سال‌ها فعالیت‌های تحقیق و پژوهش در این حوزه ادامه یافت که بازخوردهای خوبی از سوی استادان بین‌المللی گردشگری داشت. از جمله فعالیت‌های انجام‌شده می‌توان به سه دوره کنفرانس بین‌المللی «گردشگری و معنویت»، راه‌اندازی فصلنامه بین‌المللی Tourism and Spirituality، برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور استادان برجسته حوزه و دانشگاه در شهر قم، چاپ کتاب مجموعه مقالات و … اشاره کرد.

او در ادامه بیان کرد: گردشگری و معنویت، نه به عنوان یک نوع، گونه یا ابزار، بلکه رویکرد در مطالعات گردشگری مطرح شده است که می‌تواند به غنای مطالعات علمی این حوزه اضافه کند. معنویت اشاره به ماهیتی انسانی داشته و موضوعی فرارشته‌ای است و تمام مطالعات فلسفه، عرفان، دین، ادبیات و روانشناسی و جامعه‌شناسی را در بر می‌گیرد و قابل بررسی است. از این‌رو می‌توان به یک گستره مفهومی وسیع در این حوزه دست یافت و روند فعالیت‌های صنعت گردشگری را هدایت کرد.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری گفت: اگرچه نتایج و آورده‌های اقتصادی از جمله فعالیت‌های مهم گردشگری به شمار می‌رود، اما به معنای تام، هدف نیست. هدف اصلی تحقق فلسفه گردشگری است که بی‌شک در درون مفهوم معنویت قابل دستیابی بوده و در نهایت به نتایج اقتصادی منجر خواهد شد. گردشگری یک صنعت انسان‌محور است و بدون توجه به ماهیت معنوی انسانی نمی‌توان انتظار توسعه و پیشرفت در این صنعت را داشت.

ایمانی خوشخو راه‌اندازی کمیته «گردشگری و معنویت» در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران را اقدام ارزشمندی در راستای کمک به توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری ایران دانست.

مرتبط:

بازدید رایگان از برخی اماکن فارس در روز جهانی گردشگری

حفظ نشاط جامعه در گروی توجه به ورزش و گردشگری است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *