گردشگری دریایی

گردشگری دریایی خزر در انتظار اسکله‌های ساحلی

 گردشگری دریایی در دریای خزر فرصتی بالقوه برای اشتغالزایی ، ایجاد درآمد پایدار و در نهایت رونق اقتصادی در مازندران است که با ساخت اسکله‌های ساحلی و به آب انداختن قایق های تفریحی به بالفعل تبدیل خواهد شد.

مازندران یکی از استان های شمالی کشور است که با دارا بودن ۳۷۰ کیلومتر نوار ساحلی یکی از استان های با ظرفیت بالا در حوزه گردشگری دریایی محسوب می شود و در طول این سال ها تلاش های زیادی صورت گرفت تا در این زمینه موفق شود اما مشکلات زیادی که در این حوزه وجود داشت باعث شد تا گردشگری دریایی همچنان در استان مغفول بماند.

تصرفات مجاز و غیر مجاز صورت گرفته در نوار ساحلی ، عدم دسترسی برخی نقاط به ساحل دریا ، بلند مرتبه سازی در نوار ساحلی و کمبود نقاط ایمن در دریا از جمله مشکلاتی بودند که گردشگری دریایی را با چالش های جدی مواجه ساخته بود و چاره ای هم جزء آزادسازی سواحل برای بهره مندی بیشتر از دریا وجود نداشت.

سرانجام در خرداد ماه سال گذشته دستور تعیین ضرب الاجل برای آزادسازی حریم ۶۰ متری دریای خزر از سوی وزیر کشور ابلاغ شد و رحمانی فضلی  در ابلاغیه ای که برای این منظور صادر کرد، خواستار طی شدن سه مرحله شناسایی کامل اراضی مشمول ، دادن تذکر به متصرفین غیرقانونی و زمانبندی مناسب برای اقدام متصرفین غیرقانونی به آزادسازی اراضی و نهایتاً  اقدام قانونی با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های ذیربط و بالاخص قضائی شد.

استاندار مازندران نیز بلافاصله بعد از ابلاغیه وزیر کشور ، ضرب الاجل یک ماهه را برای آزاد سازی سواحل مازندرانی دریای خزر تعیین کرد و گفت که همه باید حریم ۶۰ متری را آزاد کرده و عقب نشینی کنند و در غیر این صورت با متخلفان برخورد قانونی و قضایی خواهد شد.

در این مدت اقدامات بسیار ارزشمندی در حوزه آزادسازی سواحل در مازندران صورت گرفت که بنا به گفته معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری بیش از ۸۲ درصد نوار ساحلی استان آزادسازی صورت گرفته است.

مهدی رازجویان با بیان اینکه تنها ۱۸ درصد از سواحل آزادسازی نشده است ، افزود : شش درصد از ۱۸ درصد نوار ساحلی آزادنشده مربوط به مراکز اقامتی دستگاه های مختلف و شش درصد دیگر مربوط به بخش خصوصی است که دارای سند مالکیت هستند و برای آزادسازی این عرصه ها، باید اعتباراتی درنظر گرفته شود.

با آزادسازی بخش قابل توجهی از سواحل ، فرصتی برای رونق گردشگری دریایی ایجاد شد و متولی گردشگری مازندران نیز از این فرصت استفاده نمود و اقدام به شناسایی نقاط مستعد برای احداث اسکله نمود تا با به آب انداختن قایق های تفریحی در دریای خزر طلسم چندین ساله این نوع از گردشگری که درآمد قابل توجهی هم دارد شکسته شود.

متاسفانه در طول این سالها بسیاری از مسافران و گردشگرانی که به مازندران سفر می کردند ، از نبود یا کمبود امکانات گردشگری دریایی در مازندران گلایه داشتند و آن تعداد امکاناتی هم که در ساحل وجود داشت را در شان و جایگاه خود نمی دانستند.

**کمبود امکانات در گردشگری دریایی مازندران

یک مسافر اصفهانی که در حال قدم زدن در ساحل شهر سلمانشهر بود درباره وضعیت امکانات گردشگری دریایی مازندران گفت : متاسفانه امکانات گردشگری دریایی استان های شمالی بویژه مازندران نسبت به استان های جنوبی بسیار ضعیف است و اصلا قابل مقایسه نیست.

احمد رعوفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در سواحل جنونی کشور همه نوع تفریح چه در ساحل و چه در دریا وجود دارد و مسافران و گردشگرانی که به این شهرها سفر می کنند از امکانات بسیار خوبی بهره مند می شوند اما در استان های شمالی همچنان با امکانات اولیه به میزبانی مسافران در ساحل می روند.

وی اظهار داشت : در حال حاضر گشت زدن در دریا آن هم با قایق های موتوری فاقد ایمنی لازم دیگر توجیه ندارد و باید قایق های بزرگ تفریحی در دریا انداخته شود تا هم مسافران از بابت ایمن بودن خیالشان راحت باشد و هم از زیبایی های دریا لذت بیشتری ببرند.

رعوفی لازمه به آب انداختن قایق های بزرگ تفریحی در دریای خزر را احداث اسکله های مدرن و ایمن دانست و خاطرنشان کرد : با ساخت این اسکله ها قایق های بزرگ نیز می توانند در ساحل پهلو بگیرند و همین مسئله می تواند ظرفیت گردشگری دریایی را دو چندان کند.

وی یادآور شد : استفاده از تجربیات مدیران استان های جنوبی کشور در زمینه گردشگری دریایی و بهره گیری از سرمایه گذاران واقعی و باتجربه در این حوزه می تواند در رونق بخشیدن به گردشگری دریایی مازندران تاثیر گذار باشد.

**رونق گردشگری دریایی با ساخت اسکله

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری تنکابن نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : در این شهرستان ۱۸ نقطه را برای ساخت اسکله در نظر گرفته بودیم که ۶ نقطه مورد توجه قرار گرفت و در نهایت موافقت اصولی دو نقطه صادر گردید..

سعید بهادری افزود : منطقه ساحل طلایی تنکابن و تالاب نشتارود از جمله نقاطی بودند که توسط شهرداری های این دو شهر مدیریت می شود و از ظرفیت خوبی در این زمینه برخوردار است.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری دریایی تاکنون ضعیف عمل شده است ، اظهار داشت : سه نقطه دیگر نیز تحت مدیریت بخش خصوصی و یک نقطه نیز توسط شهرداری شیرود مدیریت می شود که امیدواریم موافقت اصولی آنها نیز صادر گردد.

بهادری خاطرنشان کرد : فعالیت های تفریحی آبی مانند غواصی، سفرهای دریایی، اسکی روی آب، جت اسکی، آکواریوم دریایی، ماهی گیری در آب های عمیق، از مهم ترین جذابیت های گردشگری دریایی محسوب می شوند.

وی یادآور شد : اشتغال مستقیم و غیرمستقیم پایدار، توسعه اجتماعی، اقتصادی و توریستی مناطق گردشگری، افزایش ضریب ایمنی سفرها و گشت‌های تفریحی دریایی و ایجاد بستر رفاهی مناسب برای گردشگران ازجمله نقاط مثبت اجرای این طرح است.

**اشتغالزایی برای ۲۰ نفر با ساخت هر اسکله

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران درباره آخرین اقدامات صورت گرفته جهت ساخت اسکله های تفریحی در سواحل این استان گفت : با بررسی هایی که صورت گرفت ۱۶۵ نقطه را در استان برای ساخت اسکله در نظر گرفتیم که پس از جلساتی که با سایر دستگاههای مرتبط داشتیم سرانجام در سال گذشته برای ۴۳ منطقه موافقت اصولی صادر شد.

سیف الله فرزانه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در تنکابن افزود : در حال حاضر برای هر یک از این اسکله های تفریحی با توجه به نرخ تورم ، ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و هر یک از این اسکله ها می تواند برای ۲۰ نفر شغل ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در ساخت اسکله ها میزان اشتغالزایی بسیار مهم است ، اظهار داشت : در تلاش هستیم تا موافقت اصولی های بقیه نقاط صادر شود و امیدواریم دستگاههای مرتبط در این زمینه همکاری لازم را بعمل آوردند.

فرزانه هدف از احداث این اسکله ها را فعال کردن قایق های تفریحی ، جت اسکی ، پاراسل و راه اندازی واحد های پذیرایی و ورزشی در ساحل دانست و خاطرنشان کرد : در حال حاضر از ۴ سرمایه گذاری که در سطح استان برای ساخت اسکله اعلام آمادگی کرده اند ۲ سرمایه گذار درخواست تسهیلات نموده اند که دولت محدودیت هایی در این زمینه قایل شده است.

وی تصریح کرد : بر اساس تصمیماتی که گرفته شد مقرر گردید آن سرمایه گذارانی که درخواست تسهیلات داده اند باید شناورهای دریایی خود را از ساخت داخل تامین کنند و سرمایه گذارانی هم که تسهیلات نیاز ندارند می توانند شناورهای خود را از خارج از کشور تامین نمایند.

به گفته مدیرکل گردشگری مازندران ، با به آب افتادن این شناورها امکان جابجایی مسافر بین شهری نیز فراهم می شود و گردشگری دریایی از رونق خوبی برخوردار خواهد شد.

مرتبط:

دره سه هزار مازندران

جنگل راش در مازندران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *