مازندران-گردشگری مازندران

۶ آبشار و درخت کهنسال مازندران ثبت ملی می‌شود

شورای ملی ثبت میراث طبیعی هفت اثر طبیعی مازندران را واجد شرایط برای ثبت در فهرست ملی تشخیص داد که ۶ مورد آن آبشار و درخت است.

 نشست شورای ملی ثبت میراث طبیعی صبح امروز در تهران برگزار شد و پرونده ۲۸ اثر طبیعی کشور در آن مطرح شد که هفت اثر مربوط به استان مازندران بود.

آٍثار طبیعی مربوط به مازندران که پرونده آن امروز برای ثبت ملی تایید شد شامل آبشار شی‌الیم بابل ، آبشار میج رامسر ، آبشار هلی دره چالوس ، درخت چنار کهنسال امامزاده عبدالله گزانه آمل ، درخت آزاد کهنسال محله زیروان بهشهر، درخت افرای کهنسال عباس‌آباد بهشهر و رویشگاه سوسن چلچراغ رودبارک کلاردشت است.

شورای ملی ثبت میراث طبیعی وابسته به وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، بررسی و تصویب شرایط و ارزش ثبت آثار در چهار حوزه آثار غیرمنقول شامل اماکن تاریخی – فرهنگی ، آثار منقول شامل اموال فرهنگی و اشیای تاریخی ، آثار طبیعی مانند مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی – تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها و آثار ناملموس شامل رویدادها ، مراسم و آیین‌های معنوی و فرهنگی ، آواها و دیگر مصداق ها را بر عهده دارد.

وزیر میراث فرهنگی ریاست این شورا را بر عهده دارد و معاون میراث‌فرهنگی هم نایب رییس محسوب می شود. دبیری شورای ملی هم بر عهده مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی‌وطبیعی است. جلسات شورا به صورت دوره‌ای و بر اساس پرونده‌های موضوعی با حضور اشخاص حقوقی ثابت، اشخاص حقیقی و تعدادی از صاحب‌نظران و نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با هر پرونده به صورت متغیر تشکیل می‌شود.

استان مازندران دارای بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ اثر شناسایی شده میراثی است که ۲ اثر یعنی باغ عباس آباد و همچنین جنگل های هیرکانی به عنوان آثار جهانی در سازمان یونسکو ثبت شدند.

علاوه بر این ، تا کنون بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی ، طبیعی و معنوی مازندران در دولت تدبیر و امید با همکاری میراث فرهنگی کشور ثبت ملی و یک اثر نیز ثبت جهانی شد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

جاذبه های گردشگری بکر مازندران برای سفری کم هزینه

آلاشت از جاذبه های طبیعی مازندران

آبشار اسپه او _آب سفید مازندران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *