افسانه ای بنام عقابکوه

استان یزد یکی از استان های تاریخی به مرکزیت شهر یزد میباشد . سرزمینی با آب انبارها و بادگیرهایی که قدمت تاریخی چند هزار ساله را که با دارا بودن  جاذبه های گردشگری فراوان به یکی از قطب های گردشگری کشور تبدیل شده است ،که یکی از این جاذبه های  شگفت اگیز و عجیب کوه عقابکوه می باشد.

عقابکوه اثری جذاب و زیبا در مسیر یزد به شیراز در نزدیکی شهر تفت قرار دارد. این جاذبه طبیعی در ارتفاع حدود ۱۴۰ متری از سطح روستای اسلامیه قرار دارد ، روستای اسلامیه تفت هم در دره‌ای عریض در سی کیلومتری جنوب غربی مرکز استان و ده کیلومتری شهرستان تفت‌، در دامنه شمالی شیرکوه و در مجاورت کوه معروف عقاب کوه به صورت روستایی خطی در امتداد محور یزد ـ شیراز واقع است‌.

افسانه های زیادی بابت این کوه گفته اند که روزگاری عقابی در آسمال در حال پرواز بود که یکروز عقاب خسته از پرواز در میانه دشت فرود آمد ، این عقاب با همسان های خود متفاوت بود عقابی غول پیکر در اندازه یک کوه مرتفع که پس از فرودش به سنگ تبدیل شد و به دلیل شباهت ظاهری کوه به عقاب عقابکوه نام گرفت و مورد توجه بسیاری از گردشگران و کوهنوردان قرار گرفته .

جنس این کوه از آهک میباشد و شاید به همین دلیل هیچگونه پوشش گیاهی بر روی خود ندارد و  به خاطر خاک قابل فرسایشش به شکل یک عقاب درآمده.این اثر طبیعی زیبا به علت قرار گرفتن در جاده اصلی و آب و هوای دلپذیر آن منطقه سبب شده که گردشگران بسیاری را به سمت خود جلب کند  و یکی از کوههای کمیاب ایران است و با توجه به آثار تاریخی متعدد در روستای اسلامیه و اطراف آن مثل موبدان فیروز و برج دیده بانی معروف به چیل اسلامیه که محل استراحت بسیاری از مردم در تابستان میباشد ، سفر مردم از اوایل فصل بهار آغاز شده و تا اواخر تابستان ادامه دارد.

چشمه «تامهر»

این چشمه از اوایل بهار شروع به جوشیدن می کند و تا مهرماه آب دارد به همین دلیل اهالی از گذشته های دور برای آن نام “تامهر” را انتخاب کرده اند و در مکانی است که بیشترین بازدید کننده را در روزهای تعطیل به خود اختصاص می ‌دهد. این چشمه در سیزده کیلومتری شرق عقاب کوه در کنار محور اصلی یزد- شیراز قرار دارد.

غار اسلامیه

یکی دیگر از جاذبه ‌هایی است که در سی کیلومتری شرق عقاب کوه قرار گرفته است. وجود غار اسلامیه در دامنه ارتفاعات علاوه بر آثار تاریخی موجود در آن، جاذبه مخصوص را برای کوهنوردی فراهم به وجود آورده است.

مسیر قله

براي صعود به قله بايد از قسمت غربي روستای اسلامیه ، همچنين دامنه شمال غربي كوه كه از شيب كمتري برخوردار است اقدام كرد. داشتن لوازم مورد نیاز کوهنوردی از جمله کفش و لباس مناسب همچنین غذا و آب آشامیدنی به مقدار مورد نیاز ضروری می باشد.

منبع خبر:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *