تحول دیجیتال، معجزهای در صنعت گردشگری
توجه رسانهها و فعالان صنعت توریسم زمانی به موضوع تحول دیجیتال (Digital Transformation) جلب شد که سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) «گردشگری و تحول دیجیتالی» را به عنوان شعار روز جهانی جهانگردی سال ۲۰۱۸ اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، این نامگذاری نشان از اهمیت موضوع تحول دیجیتال و تاثیر آن بر رشد پایدار صنعت گردشگری دارد. فناوریهای دیجیتال در ۱۰ سال اخیر توانستند اغلب صنعتها را با دگرگونی عظیمی روبهرو کنند. امروزه به کمک شبکه اینترنت و یک لپتاپ یا گوشی هوشمند میتوانیم به تمام نیازهایمان با صرف کمترین وقت و انرژی پاسخ دهیم. عرضه کالا و خدمات، از لباس و خواروبار گرفته تا نوبتگیری از پزشک معالج و مشاوره روانشناسی، همگی در بستر اینترنت امکانپذیر شده است.
ضریب نفوذ اینترنت در سالهای اخیر در همه کشورهای دنیا رشد زیادی داشته است. با توجه به آمارهای سال ۲۰۱۷، بیش از ۸۰٪ افراد در کشورهای توسعه یافته و بیش از ۴۰٪ افراد در کشورهای در حال توسعه از اینترنت استفاده میکنند. بر اساس آمار وبسایت internetworldstats.com ایران در سال ۲۰۰۰ تنها ۲۵۰ هزار کاربر اینترنت داشت که این رقم در سال ۲۰۱۹ به حدود ۶۳ میلیون نفر و رشد ۲۵ هزار درصدی رسیده است.
استفاده ۸۰ درصد مردم ایران از خدمات اینترنت، نشان از این دارد که کسبوکارهای ایرانی باید با سرعت بیشتری در مسیر تحول دیجیتال گام بردارند.
در میان صنایع مختلف، نقش ابزارهای دیجیتال بر صنعت توریسم بسیار پررنگ است. امروزه افراد با کمک همین ابزارها در هر منطقهای که زندگی میکنند میتوانند طبیعت، آثار باستانی و تاریخی و صنایعدستی شهر یا روستای خود را به تمام جهان معرفی کنند. شرکتهای عرضهکننده خدمات آنلاین سفر نیز میتوانند با کمک ابزارهای دیجیتال، دادههای کاربران را تجزیه و تحلیل کرده و بر اساس تجربیات سفرهای قبلی هر کاربر، مسیر سفر او را آسانتر کنند.
گردشگری، تحول دیجیتال و اشتغالزایی
رونق گردشگری به طور مستقیم بر رشد اشتغالزایی موثر است. به گفته کارشناسان اقتصاد، به ازای هر ۵ گردشگر خارجی یک شغل ایجاد میشود. در زمینه گردشگری داخلی نیز هر ۲۵ گردشگر داخلی یک شغل ایجاد میکنند.
همانطور که پیشتر گفته شد، تحول دیجیتال با آسان کردن مسیر سفر، معرفی مناطق دیدنی و جاذبههای توریستی و نشان دادن تصویر واقعی از شهرها و روستاهای دور و نزدیک باعث رشد گردشگری میشود. به همین دلیل UNWTO شعار روز گردشگری سال ۲۰۱۹ را «گردشگری و شغل، آیندهای بهتر برای همه» در نظر گرفته است.
بر اساس آمارهای جهانی، بیش از نیمی از افراد در سراسر جهان ترجیح میدهند برنامهریزی سفر خود را به صورت آنلاین انجام دهند. این آمار در ایران نیز به حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد میرسد که برای یک کشور در حال توسعه، رقم امیدوار کنندهای است؛ هر چند با توجه به بسترهای موجود فرصت رشد بیشتری دارد. شرکتهای ارائه کننده خدمات گردشگری میکوشند با خلق تجربه کاربری مناسب، کاربران بیشتری را به استفاده از خدمات آنلاین ترغیب کنند. با توجه به تاثیر مستقیم رشد گردشگری بر توسعه اشتغال، ناگفته پیداست که چنین شرکتهایی با سهولت امکان سفر و جذب گردشگر داخلی و خارجی بیشتر، تا چه اندازه میتوانند بر بهبود وضعیت اشتغال موثر باشند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.