عید کیک ماه در چین

روز پانزدهم ماه هشتم در تقویم کشاورزی چین عید اواسط پاییز است این ایام که با سه روز تعطیلی رسمی همراه است یک جشنواره بسیار مهم ملی است که به آن «عید کیک ماه» هم گفته می شود.

چینی ها امسال عید میانه فصل پاییز را از جمعه تا یکشنبه جشن می گیرند این ایام به زبان چینی عید ملی «جونگ چیو جیه» هم نامیده می شود بسیاری از مردم چین در این ایام به سفر می روند و جشن های بزرگی برپا می کنند و کیک ماه یا  «یویه بینگ»  می خوردند.

مردم چین همچنین در این عید به دیدار خویشاوندانشان می روند مراسم با شکوهی در اطراف محله های زندگی برپا می کنند مواد غذایی مختلفی مصرف می کنند و هدایایی به یکدیگر می دهند.

بسیاری از دستگاه های دولتی در این دوره به کارکنان خود بسته های شامل کیک ماه با مزه های متفاوت می دهند کیک هایی که درون آنها میوه است و با طعم های مختلف برای همه علاقه مندان می تواند جالب باشد.

روشن کردن فانوس و یا درست کردن فانوس هایی به رنگ قرمز و آویزان کردن آنها در سطح شهر و یا در مقابل منازل و بناهای مسکونی از دیگر رسوم شهروندان چینی به این مناسبت است این فانوس ها نماد خوشبختی به حساب می آید.

افسانه های زیادی درباره عید اواسط پاییز وجود دارد که معروف ترین آنها داستان “سفر چانگ آه به ماه” است گفته می شود در روزگاران گذشته، ده خورشید در آسمان وجود داشت که بسیار به مردم آزار می رساندند تا این که قهرمانی به نام “هو یی” برای نجات مردم آمد.

او با تیر و کمان خود موفق شد به ۹ خورشید تیراندازی کرده و آنها را از بین برده و مردم را از گرما نجات دهد از این رو، شخصیت “هو یی” برای مردم بسیار قابل احترام بود مادر امپراتور خداهای آسمانی نیز به خاطر خدمت “هو یی” به مردم، یک عدد قرص جاودانگی به او هدیه می دهد تا با خوردن آن به یکی از خداهای آسمانی تبدیل شود.

ٖ”هو یی” این قرص را به همسر خود به نام “چانگ اه” می دهد تا برای وی نگه داری کند، اما “چانگ اه” به خاطر کنجکاوی این قرص را می خورد و به خدای آسمانی تبدیل شده و با سبک شدن جسمش، آرام آرام به سوی ماه بالا می رود.

هنگام اوج گرفتنش به سمت ماه خرگوشی را می بیند او خرگوش را می گیرد تا با سنگین شدن وزنش بتواند به زمین بازگردد، اما او موفق نمی شود از این رو، او و خرگوش هردو به ماه می رسند.

اقلیت های مختلف در اقصی نقاط چین نیز این روزها را جشن می گیرند آنها توپ های برنجی درست می کنند و یا برنج را در درون سبزیجات مخصوص می پیچیند و در اطراف میز غذاخوری قرار می دهند که به نشانه برکت برای محصولات کشاورزی است.

برخی دیگر نیز آب در درون ظروفی می ریزند و منتظر می شوند تا ماه در آسمان درخشش پیدا کند و انعکاس آن در ظروف دیده شود.

پخش برنامه های ویژه تلویزیونی و جشن های مردمی، پوشیدن لباس های قرمز رنگ برای گرامیداشت این ایام و درخواست برای شادی و خوشبختی، سنگ انداختن به داخل دریاچه ها، خواندن ترانه های مخصوص و درست کردن کاردستی های مختلف از جمله آیین های دیگر این ایام است.

منبع خبر:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *