غار وشنوه زیبا ولی ناشناخته

غار وشنوه که در نزدیکی روستای وشنوه قرار دارد در فاصله ۶۰ کیلومتری قم قرار گرفته است. این غار در کوهستان اردهال و بخش جنوبی روستای وشنوه واقع شده و لازم به ذکر است که کوهستان اردهال دارای ۴ غار یا چاله است که یکی از این غار‌ها (غار وشنوه) دارای منابع غنی آب است. آب این غار نیز از طریق شیار‌های کوهستان جمع می‌شود و به‌صورت چشمه خارج می‌شو‌د و به این منبع آبی می‌ریز‌د.

غار مذکور در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده که بسیار بکر و جالب است. این بخش که منطقه‌ای ییلاقی است مورد توجه شهروندان قم قرار دارد و به همین دلیل افراد زیادی در تابستان‌ها برای ‌تفریح  به این منطقه سفر می‌کنند.

در نزدیکی این غار در روستای وشنوه، زیارتگاه امامزاده هادی وجود دارد که بنای آن از دوره صفویه باقی‌مانده و به‌صورت چهار ضلعی است. دیوار‌های این زیارتگاه با کاشی‌کاری و نقاشی‌هایی که ۷۰ سال پیش توسط میر‌حسن نقاش کشیده شده، تزئین شده‌اند.

در اطراف غار وشنوه ۲۱ معدن تاریخی وجود دارد که تا‌کنون سفالینه‌هایی در آنها یافت شده که بر اساس تحقیقات، این سفالینه‌ها مربوط به ۳۰۰۰ تا ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح هستند و به نظر می‌رسد که بهره‌برداری از غار‌های فوق‌الذکر نیز از همان زمان آغاز شده است.

بر اساس آثاری که در غار وشنوه وجود دارد گفته می‌شود که پنج هزار سال پیش مردم در این مکان به معدن کاری و ذوب فلزات مشغول بودند. گردشگران بهتر است برای بازدید از این غار و ماجراجویی در آن تجهیزات کافی به همراه داشته باشند و البته امکان تفرج در محیط‌‌ اطراف این غار نیز وجود دارد. اطراف غار مذکور به دلیل ساختار ییلاقی، مکان مناسبی برای نشستن و خوردن غذا در یک روز تعطیل است.

منبع خبر:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *