فراهان، زادگاه مفاخر و مشاهیر ایران

شنیدن نام فراهان، یادآوار بزرگانی همچون میزراتقی‌خان امیرکبیر‌، قائم‌مقام فراهانی‌، ادیب‌الممالک فراهانی و میرزاعیسی قائم مقام فراهانی می باشد.

نام این منطقه برگرفته از دریاچه فراهامون که امروز به آن میقان می‌گویند. قدمت این شهر به دوره ساسانیان برمی‌گردد و با توجه به دارا بودن آب‌و‌هوای خوش و زمین‌های حاصل‌خیز به انبار غله مشهور بوده است. از جمله محصولات آن می‌توان به گندم‌، جو، یونجه، سیب زمینی و انگور اشاره کرد. اقتصاد آن بر پایه کشاورزی و دامداری می‌باشد.

جاذبه‌های طبیعی

این شهرستان با داشتن مزارع و مراتع بسیار زیاد، دارای مناطق خوش آب‌و‌هوا و سرسبز است. روستای واشقان در شمال فرمهین  به‌عنوان یکی از نمادهای زیبایی این منطقه می توان یاد کرد. این روستا با داشتن خانه‌های جالب توجه و باغ‌های کوچک بزرگ و مراتع سرسبز و چشمه‌ساران فراوان چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌نماید. این موضوع باعث گردیده مسافران زیادی جهت پرکردن اوقات فراغت خود به این منطقه سفر کند.

جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی

این شهرستان با دارا بودن جاذبه‌های تاریخی فراوان مسافران زیادی را هرساله جذب می‌کند. از جاذبه‌های این منطقه می‌توان به شهر زیرزمینی ذلف‌آباد که در ۵ کلیومتری شمال شهر فرمهین واقع شده و قدمت آن به ۲۰۰ سال قبل برمی‌گردد.تکیه فرمهین که قدمت آن به دوره قاجار بر می گردد هرساله مراسم سوگواری حضرت سیدالشهدا ‌(ع) حال هوای روح بخشی می بخشد و این مراسم در فصول سرد در درون تکیه و تابستان در محوطه باز آن ‌که بر روی سکویی که وسط حیاط تبعیه شده، برگزار می‌شود و همچنین می توان از بقایای آتشکده ‏فردقان در ۱۲ کیلومتری شمال خنجین، روستای فردقان نام برد این آتشکده متشکل از چهار سالن بوده که ‏در وسط این سالن‌ها آتشی وجود داشته است. پایه‌های آن بر ستون‌هایی قرار گرفته که در پای ‏یکی از این ستون‌ها سردابی متعلق به دوره ساسانی قرار دارد.

حمام خنجین قدمت آن به دوره قاجار بر می‌گرددکه از آثار تاریخی و مهم فراهان می باشد محل این حمام در بخش خنجین واقع شده و مهندسان این بنا اصفهانی بوده اند که مشابه این بنا نیز در اصفهان هم وجود دارد. از نکات قابل توجه وجود امامزاده احمدبن‌علی (ع) در ۳ کیلومتری شمال‌شرق فرمهین و در کنار محوطه زلف‌آباد در جاده ارتباطی فرمهین به آشتیان و تقرش واقع شده است. قدمت این بنا به قرن ۷ و ۸ هـ ق برمی‌گردد.

آئین و رسوم محلی جشن تیرگان

این مراسم در اول تیرماه هر سال با حضور چند هزار نفر در فراهان برگزار می‌شود که به آن جشن شکر‌گزاری محصول نیز می‌گویند. مردم فراهان این جشن را در کنار امامزاده احمدبن‌علی (ع) برپا می‌کنند.

صنایع دستی

صنایع دستی این منطقه شامل جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی به‌ویژه قالی‌بافی و کرباس‌بافی می‌شود که مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.

مسیر تهران به فراهان

از تهران تا فراهان ۲۶۵ کیلومتر است که برای رفتن به آنجا باید از اتوبان تهران ساوه به سمت سلفچگان حرکت ‌کنید، در دوراهی آشتیان – اراک به‌ سمت آشتیان به مسیر خود ادامه دهید و بعد از عبور از روستای قریب به شهر آشتیان می‌رسید. و از اینجا تا فرمهین ۳۷ کیلومتر است که پس از طی این مسافت به شهرستان فراهان می‌رسید.

منبع خبر:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *