پنج ابتکار برای رونق گردشگری در ایران
ابتکار اول: تعیین مسیر گردشگری متنوع و عادلانه
بسیاری از کشورهای فعال در حوزه گردشگری، همزمان با توجه به مراکز اصلی گردشگری، نقاط کمتر توسعه یافته و دارای ظرفیت را نیز مورد توجه قرار میدهند، بهطوری که امکان توزیع عادلانه کالای گردشگری فراهم شود. به عنوان مثال میتوان به ابتکار ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی در سی سال گذشته برای معرفی جزیره گمنام لنکاوی و تبدیل آن از یک جزیره نسبتا فقیر و کمتر توسعه یافته به یکی از قطبهای گردشگری آن کشور با هویت دادن آن به عنوان مرکز برگزاری نمایشگاهی (نظامی) و همزمان ایجاد جاذبههای تصنعی گردشگری و استفاده از ظرفیت گردشگری طبیعت آن اشاره کرد.
ابتکار دوم: تعیین تقویم جشنواره های گردشگری کشور.
کشورهای مهم گردشگری معمولا در سه طرح شهری، استانی و ملی، تقویم های ثابت و سیال جشنوارههای گردشکری را تدوین و معرفی میکنند که خود تبدیل به یکی از جاذبههای مهم در گردشگری داخلی و بینالمللی میشوند. بهعنوان مثال در لهستان تقویم گردشگری ثابت آن کشور در سطح ملی و شهری به طور سالانه با ذکر دقیق روز و ماه و حتی ساعت جشنواره میپرداخت که بالطبع این امر برنامهریزی را برای گردشگر داخلی و خارجی برای شرکت در آن آسان میکرد.
ابتکار سوم: معرفی سفیر گردشگری.
کشورهای در حال رشد به لحاظ تبلیغاتی معمولا از بین شخصیتهای موثر و تاثیرگذار کشورهای هدف که علاقمند به فرهنگ و تاریخ آن کشور هستند، فردی را به عنوان سفیر گردشگری معرفی و از نفوذ وی در بین افکار عمومی و نخبگان کشور هدف برای معرفی و به تعبیری بازاریابی گردشگری خود استفاده میکنند. این تجربه در کشورهایی مثل اردن، مغرب و مصر در گذشته و یا ازبکستان در سالهای اخیر به دفعات استفاده شده است. به طوری که ازبکستان در سال گذشته در کشورهای مختلف اقدام به معرفی سفیر گردشگری کرد که از آن جمله می توان به خانم اکو شری مارگیانتی رئیس دانشگاه گونادارمای اندونزی اشاره کرد که به عنوان سفیر افتخاری گردشگری ازبکستان در آن کشور انتخاب شد.
ابتکار چهارم: استفاده از ظرفیت مغفول و بلا استفاده محلی.
هنر مدیریت گردشگری، بهرهبرداری از امکانات و داشتههای موجود است. نمونه ملموس این ابتکار را میتوان در کشورهای مختلف از جمله مالزی در تبدیل سکو نفتی غیر فعال در جزیره صباح این کشور به یک کالای گردشگری و هتل مشاهده کرد که به دلیل دسترسی خاص به مرجانهای دریایی، به یکی از جذابیتهای گردشگری ایالت صباح مالزی تبدیل شده است. نمونه دیگر این ابتکار را میتوان در معدن نمک ویلیچکای لهستان در نزدیکی شهر تاریخی کراکوف اشاره کرد که سالانه بازدید کننده میلیونی دارد.
ابتکار پنجم: استفاده از چهرهها.
استفاده از چهرهها سالهاست که به عنوان تجربه موفق در حوزه گردشگری استفاده می شود. در این رابطه میتوان به الگو موفق اردن در معرفی جاذبه گردشگری غار پترا در سال ۲۰۰۴ اشاره کرد که هیات گردشگری و ملکه اردن با دعوت از تعدادی از شخصیتهای برجسته و بویژه برندگان صلح نوبل ، پترا را در فهرست رقابتی عجایب هفت گانه که توسط یکی از موسسات بینالمللی برگزار شده بود قرار داد. در دوره اخیر، کشورهای مغرب، مصر ، قطر و دبی نیز در استفاده از ابزار تبلیغاتی و چهرههای تاثیرگذار موفق عمل کردهاند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.