چهار خانه تاریخی کاشان ثبت ملی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از ثبت چهارخانه تاریخی این شهر در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت: با این اقدام، تعداد آثار ثبت ملی شده کاشان به ۳۳۳ مورد رسید.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان؛ مهران سرمدیان، رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: پرونده ثبت چهار خانه «بعیدی نژاد»، «لذیذی»، «نیک‌نام» و «عبدالرزاق خان» واقع در شهرستان کاشان، پس از بررسی و تأیید نهایی اعضای شورای ثبت آثار غیرمنقول، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی با اشاره به اهمیت ثبت آثار جهت حفاظت و نگهداری از بناهای ارزشمند تاریخی اظهار کرد: خانه تاریخی «عبدالرزاق خان کاشی» از بناهای دوره زندیه است که نسبت به سه خانه دیگر، دارای قدمت و ارزش معماری بیشتری است و سه خانه دیگر نیز دارای ارزش‌های معماری بالایی بوده و مربوط به دوره قاجار هستند.

سرمدیان تصریح کرد: حفاظت و نگهداری از این بناهای تاریخی به دلیل واقع‌شدن در بافت تاریخی و ارزشمند کاشان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و عملیات ساماندهی و مرمت آن، به همت مالکین و با نظارت و مساعدت میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

حمیدرضا زیارتی، معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی کاشان نیز دراین‌باره گفت: خانه «نیک‌نام» واقع در شهر مشکات شهرستان کاشان و متعلق به اواخر دوره قاجار بوده و از ویژگی‌های خاص آن می‌توان به استفاده از مصالح بومی و همگونی با بافت تاریخی و سازگاری با اقلیم و شرایط جوی منطقه نام برد.

وی افزود: خانه «بعیدی نژاد» در محله «گلچقانه» و خانه «لذیذی» در محله «طاهر و منصور» کاشان قرار دارد و جزء خانه‌های ارزشمند و زیبای کاشان به شمار می‌رود. همچنین خانه «عبدالرزاق خان کاشی» در محله گذر «آب‌انبار خان» قرار دارد و مربوط به عبدالرزاق خان حاکم دوره زندیه کاشان است. این بنا نیز دارای ویژگی‌های خاص معماری از قبیل: تقارن، توازن و تناسب چشم‌نوازی در نماهای خانه و دیگر عوامل تزئینی است.

زیارتی خاطرنشان کرد: با ثبت این چهار اثر تاریخی، تعداد آثار ثبتی شهرستان کاشان در فهرست آثار ملی به ۳۳۳ عدد افزایش یافت که امیدواریم با تداوم این روند، بتوانیم در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی ارزشمند شهرستان گام‌های مؤثری برداریم.

منبع خبر:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *