اصفهان

محله رنگ‌ها و طعم‌ها

در میان هیاهوی برگ‎‌های زرد و نارنجی پاییز، پیرمردی آرام آرام پوست بلال‌ها را می‌گیرد و روی منقل می‌گذارد و طعم، رنگ‌ و دودها را در ریه شهر به هم در می آویزد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در گوشه‌ای از خیابان در پس بخاری که روی شیشه نشسته است کاغذی به سختی خوانده می‌شود “آش، باقالی، لبو…”و  بوی غذا در کنار نورهای رنگارنگی که هرکدام به اشکال گوناگون درآمده‌اند، پیچیده است.

کشت و زرع، هیاهوی صبح های مردمان این محله است، اما ناژوان شب‌ها رنگ دیگری به خود می گیرد؛ در میان همهمه ماشین‌ها و رنگ‌ها این بازار غذا است که داغ ‌ می‌شود؛ بازار لبو، آش، باقالی و بلال و …

blank

ناژوان کوچه‌ها و معابر و محل های قدیمی زیادی دارد که “باغ‌فردوس” یکی از قدیمی‌های آن و مشهور به “خیابان لوله” است، دلیل نامگذاری آن وجود عمارتی به نام فردوس در این خیابان است که در زمان صفوی محل اقامت زنان خانواده سلطنتی بوده؛ شاردن در سفرنامه خود درباره این خیابان می‌نویسد: “از سردر که بگذریم از دور باغ‌هایی مشاهده می‌شود که درختان انبوهی دارد و پس از طی ۱۲۰ پا،‌ چهار عمارت بزرگ بدون دیوار وجود دارد که فاصله هر یک از دیگری ۱۵۰ پا است. نخستین  را “مهمانخانه” می‌نامند، چون محل پذیرائی مهمانان زن است؛‌ دومین عمارت “فردوس” است.  نور و بو در کنار شور و هیجان جریان زندگی را نمایان می کند و مشام و چشم ها را می نوازد و شب های سرزنده را به اصفهان هدیه می کند.

blank

ناژوان را با بازارهای صبحگاهی تره‌بار تازه، خرید محصول در کنار مزرعه، دوچرخه سواری در جاده سلامت، بازدید از باغ پرندگان و اکواریوم، تله‌سیژ سواری، کوچه باغ‌ها و دورهم جمع شدن در پارک جنگلی می‌شناسند؛ اما داستان این طبیعت در شب روایت دیگری دارد، در کنار تمام جاذبه‌ها و جذابیت‌هایش در روز، این منطقه پس از غروب آفتاب‌ گویی با روشن شدن چراغ‌ بساط‌ و بالا آمدن پلاکاردهای “لبو و آش” بار دیگر جان می‌گیرد. “شکم‌گردان”و “شب‌زنده‌داران” مشتری همیشگی ناژوان و باغ فردوس هستند، افراد محله هم از این فرصت استفاده و علاوه بر لذت شادابی منطقه خود، دری برای کسب و کارشان باز کرده اند.

در پیچ و خم جاده ناژوان که قدم بگذاری صدای خش خش برگ های پاییزی طنین دلنوازی را در فضا پر می‌کند، در راه‌های پیچ در پیچ تنفس گاه سبز اصفهان برگ‌های رنگارنگ از نارنجی تا قرمز فضای رویایی را تداعی می کند گویی از خیابان‌های پر ترافیک و پر از دود جایی برای آرامش وجود دارد…

blankشب‌های ناژوان مانند هیچ کجای دیگر شهر نیست، با اینکه صبح‌ها و شب‌های ناژوان بسیار از هم متفاوتند اما هر دو آن‌ها یک عنصر مشترک دارند؛ “شور و نشاط و اشتیاق” که مانند خون در طبیعت ناژوان جاری شده است. اینجا محله‌ رنگ‌ها، طعم‌ها و تفریحات گوناگون است، محله ای که در هر ساعتی از روز میزبان مردمانی مختلف است. ناژوان از کشت تا تفریح و خوراک را در خود جای داده و به بخشی از هویت اصفهان تبدیل شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *